„Legyen meg a te akaratod, amint a mennyben, úgy a
földön is”
(Mt.6,10)
Isten királyi uralma, országa
mindig ott valósul meg, ahol az Ő akaratát cselekszik. Az a cél, hogy az Ő
királyi uralma megvalósuljon és az ehhez vezető út az, hogy elkezdjük
cselekedni az Ő akaratát.
Az a természet, ami
mindannyiunkkal velünk születik, eleve tiltakozik Isten akaratának a cselekvése
ellen. Annak, hogy ez a kérés megvalósuljon:legyen meg a te akaratod itt a
földön, úgy mint a mennyben, mi magunk vagyunk a legfőbb akadálya. A bűnbe
esett ember mindig mást akar, mint Isten. A bűnbe esett ember szakadatlanul
lázad Isten akarata ellen, természetévé lett a lázadás. Az lett a büntetése,
ami a bűne volt: szembeszegült Istenével, és ez sajnos romlott természete
legjellemzőbb tulajdonságává lett.
Az Istentől távol élő ember
akarata mindig eltér Teremtőjének az akaratától. Mást akar, mert nem ismeri el
Istent Istennek, hanem ő akar Isten helyére törekedni, istenkedik, éppen ez a
bűne.
A másik
jellegzetes magatartás a vallásos emberé. Ő nem tagadja Isten létét, sokszor
még nem is kételkedik abban, hogy Őt tisztelni kell, mivel megpróbálja
manipulálni. A legtöbb vallásos cselekménynek ez a célja. Ezért mutat be
áldozatokat, ezért tesz fogadalmakat, és sok vallásban az imádságnak is ez a
célja, hogy befolyásolja az istenség vagy az istenek akaratát. Rávegye istenét
arra, hogy tegye azt, amit az imádkozó szeretne, hogy segítse őt. Jó lenne, ha
kíméletlen becsületességgel felülvizsgálnánk az imádságainkat, meg az imáról
való gondolkozásunkat. Vajon nem ez-e az alaphangja sok-sok imádságnak, hogy jó
Istenem, segíts meg! Miben? Abban, amiben én célt akarok elérni. Tudom hova
akarok megérkezni, csak szükségem van a te segítségedre. Mintegy az
alkalmazottunkká fokozzuk le a mindenható Istent. Ezt nevezik sokan imádságnak.
Ez nyilvánvalóan nem az. Ennél valamivel több a harmadik, ami a nagyon vallásos
vagy majdnem hívő embert jellemzi. Amikor valaki kénytelen-kelletlen
beletörődik abba, hogy ez az Isten akarata. Meglepődtem, amikor utána
érdeklődtem ki mit ért ezen: legyen meg a
te akaratod. A legtöbben azt mondták, amit a jó Isten cselekedett azt
tudomásul kell venni. Vagyis kénytelen kelletlen tudomásul venni valamit, amit
Isten tett. Utólag megállapíthatja, ha már így akarta, mit tehetünk ellene,
legyen meg az Ő akarata. Érezzük, hogy mennyire a tiltakozás, a lázadás van
ebben is? Most már nem tehetek semmit, ha tehetnék, tennék. De én jól nevelt
vallásos ember vagyok, rábólintok: legyen meg az Ő akarata. Erről beszél itt
Jézus a Mi Atyánkban? Az egész Szentírás ennek az ellenkezőjét mondja. A
beletörődés a vallásos emberé, aki utólag megállapítja, hogy nem tehet semmit
ellene, elfogadja.
És mit tesz a hívő? Ő előre kéri.
A hívő azt mondja, hogy tegyen vele az Úr azt, amit jónak tart, mert Ő tudja mi
jó nekem. Én rábízom magam, egész életemet teljes bizalommal, mert ismerem már
Őt. Tudom, hogy ki Ő. Komolyan veszem, hogy az Isten Isten, én pedig az Ő
szolgája vagyok. Éppen ezért rábízom egész életemet előre, nem utólag állapítom
meg illedelmesen rábólintva, ha már így tett, tudomásul veszem, mert nem
tehetek ellene semmit. Én nem akarok ellene tenni semmit, munkálni akarom az Ő
akaratát. Teljes bizalommal látatlanban áment mondok arra, amit Ő akar. Sőt
könyörgök, azért hogy valósuljon meg az Ő akarata az én életemben is, mert
ismerem, mi minden tiltakozik bennem az ellen. Én pedig nem akarom, hogy
tiltakozzék. Én már Atyám oldalán állok, és nem a magam romlott természetének
az oldalán, amelyik mindig lázad ellene. Éppen ezért előre igent mondok
mindarra, amit Ő akar, és nem utólag beletörődve. Az ilyen ember félre áll
Isten útjából. Az ilyen tudja igazáén dicsőíteni Őt. Az ilyen ember
meggyőződött már arról, ki az Ő Istene, és teljes belső bizonyossággal ezt meg
is vallja mások előtt is. Az ilyen ember belső szenvedéllyel kéri Dáviddal
együtt: taníts engem, a te akaratodat teljesítenem, mert te vagy Istenem, Nem
akarok többé a magam istene lenni többé, és tudom, hogy nem vagyok kiszolgáltatva
idegen akaratoknak. „Taníts hát engem, a te akaratodat teljesítenem, mert te
vagy Istenem”, (Zsolt..143,10) Egyáltalán nem könnyű vállalkozás ez, mert aki
ezt a kérést valóban őszintén mondja és nemcsak szajkózza és idézi, az
önmagával kerül szembe. Annak a szíve csatatérré válik, mert újra és újra meg
kell harcolnia ezt a harcot, hogy ne az én akaratom teljesedjék, hanem Istené.
Meg akarom ismerni, mit akar Ő, előre igent mondok rá, és amikor megértettem,
feltétlenül azt akarom cselekedni. Ez azt jelenti, hogy szembe kerülünk a saját
úrhatnámságunkkal, Istennel szembeni hitetlenségünkkel. Szembekerülünk az egész
minket körülvevő világgal. Ennek az istentelen szellemisségével, istenkedő
gőgjével és Istent negligáló, semmibe vevő tagadásával. „Ne
emberek kívánsága, hanem Isten akarata szerint töltsétek a testben hátralévő
időt.(1.Pét.4,2)
Mert állandóan ütközik az emberek
kívánsága Isten akaratával.
Vagy az emberek kívánsága szerint
él valaki, vagy az Isten akaratát teljesíti.
”Nem
ihattok az Úr poharából és az ördög poharából is. Nem lehettek az Úr asztalának
és az ördög asztalának részesei”
(1.Kor.10,21
Cseri Kálmán: Taníts
minket imádkozni könyvéből
„Nem megy le többé napod,
És holdad nem fogy el.
Az Úr lesz örök világosságod,
Letelnek gyászod napjai”
id. Harmati Béla
Vissza a tartalomhoz
AZ AGÁRDIAK TEMPLOMA
A 150 éves
jubileumi ünnep alkalmából, 1936
Borús őszi nap van, köd borul a tájra,
Katonák érkeznek egy reggel Agárdra.
A vezetőjük pap, reverenda rajta,
Széleskarimájú fején a kalapja.
Szétfut faluszerte a hír villámgyorsan:
„Itt vannak, templomunk elrabolják nyomban!”
Összecsődül a nép, asszonyok zokognak,
A kis templom körül mind felsorakoznak.
Férfiak fütykössel, kapával kezükben,
(Ki tudja, mi forog ezeknek eszükben?!)
Az agárdi pásztor: Mihalidesz János,
Sejti, hogy itt baj lesz, szomorúan áll ott;
Jön a pap, hetykén szól: „Berkes András vagyok,
Püspökföldesúrtól rendeletet hozok,
Ezt a templomot itt lefoglalom máma,
Ezen túl, majd én vigyázok a kulcsára,
Értitek? Most pedig lepecsétlem zárát,
Nemsokára megkezdjük földig lebontását.”
Az agárdi pásztor felemeli szavát:
„Tudd meg, Agárd népe nem hagyja templomát!
És ha elveszik ma fegyveres kézzel,
Új templom épül itt, Isten szent nevével!”
„Szuronyt szegezz! Indulj!” – hangzik Berkes szava,
Visszahőköl a nép, erőtlen a kapa.
Elköltözik innen tanító és pásztor,
Hatvanhét éven át nincs templom Agárdon.
Szép nyári idő van, aranyos napsugár,
Sárguló kalásztól ékes most a határ.
Bilszky János lelkész összegyűjti nyáját,
Templomul használják a község pajtáját.
Elhangzik az ének, megszólal a pásztor:
„Rendelet érkezett Bécsből a királytól:
Mindenki építhet, ki akar templomot,
Büntetésre ezzel nem szolgáltat okot.
Építsük fel mi is – szól – az Isten Házát!”
Nem soká kell erre biztatni nyáját:
„Felépítjük!” – hangzik, mint tenger zúgása,
„Felépítjük!” – mondják – „akárki meglássa!”
Megindul a munka, mennek a szekerek,
Hordják versenyezve a tengernyi követ.
Oly nagy a serénység, nagy a munka láza,
Csakhamar készen áll az Istennek Háza.
Ma is áll a templom, ékes a ruhája,
Palatető fedi, van új csatornája.
Új vasablakai szélesek és nagyok,
Rajtok keresztül a napsugár beragyog.
Toronyból új harang kelti a híveket
Orgona kíséri itt lenn az éneket.
Új itt minden és szép, most már nincs hátra más,
Minthogy szívünkbe is jöjjön megújulás!!!
Megjelent a
„Harangszó” című egyházi lapban
Beküldte: Kindricz Eszter
Vissza a tartalomhoz
„Egymás terhét hordozzátok, és így
töltsétek be a Krisztus törvényét”.
(Gal.6,2)
Arról
szeretnék bizonyságot tenni, mit jelent a valóságban átélni a fenti igét.
Az elmúlt 2
hónapban Isten súlyos próbákat engedett meg családunk életében. Szinte a halál
árnyékának völgyén kellett végigmenni. Miközben nagy örömmel készültünk Kati
lányunk lelkész-avatására, mint derült égből a villám, olyan hirtelen jött
férjem betegsége.
Az avatás előtt néhány nappal
kórházba került. Állapota napról-napra rosszabbodott, senki nem tudta mi a
baja, mi a diagnózis? Még az is bizonytalan volt, hogy itt lehet-e a szentelés
nagy ünnepén, amit oly nagyon várt.
Hála legyen az Úrnak,
hazajöhetett néhány órára. Bár testi fájdalmak között, de lélekben örömmel
jelen volt az ünnepi Istentiszteleten.
Kati
választott igéje: - „Életem a porhoz tapad: eleveníts meg igéddel” (Zsoltárok
119,25) Férjem életében is valóság lett. A betegség egész ideje alatt Isten Igéje
tartotta és éltette őt. Isten soha nem siet, de nem is késik. Akit meg akar
tartani, azt kihozza a „halál árnyékának völgyéből” is. Vele is ezt tette. Mire
az állapota válságos lett, kiderült a diagnózis. Azonnali műtét következett.
Isten csodálatos hatalmát és Jézus Krisztus gyógyító kegyelmét tapasztaltuk
meg. Javulása olyan rohamos volt, és nem következtek be a várt szövődmények
sem, ahogyan az orvosok is csodálkoztak.
Férjem
bizonyságot tehetett előttük, hogy mindez: imameghallgatás, mert érette nagyon
sokan imádkoztak.
Az orvosok is eszközök Isten
kezében.
Ami írásra késztetett az mégis a
következő. Férjem betegsége alatt négy embertől kapta a „lábnyomok” című
verset, vigasztalásul. Meggyőződésem, hogy nem véletlenül! Egyszer, amint újra
olvastam: -„A legsúlyosabb próbák alatt
téged vállamon hordoztalak”. –
sorokat belém hasított a felismerés. Bár a vers Jézus Krisztusról szól, ő
hordoz a vállán: ez tény. Mégis engem, minket, családomat emellett mások is
„vállukon” hordoztak. Elsősorban azok, akik imádkoztak értünk. Nagyon sokan
vannak, gyülekezetünkben, az ország különböző helyein. Sőt az ország határain
túl is. Másodsorban azok, akik önfeláldozó módon segítettek az ünnep
lebonyolításában, hogy minden ékesen és jórendűen menjen végbe!
Ezúttal is szeretnék
köszönetet mondani a testvéreknek, rokonoknak, gyülekezetünk minden egyes
tagjának, akik így is a „vállukon hordoztak”
Sok-sok
szervezéssel, sütéssel-főzéssel, beszerzéssel stb. segítettek. Külön köszönöm
azoknak, akik a részvétükkel tiszteletek meg bennünket, és eljöttek, hogy
velünk együtt örüljenek!
Amikor
megértettem, mit jelent egymás terhét hordozni, egymás vállán hordozni, és én
ezt megtapasztalhattam, sírva fakadtam Sírva adtam hálát Istennek, hogy ilyen
közösségbe tartozhatom, hogy itt élhetek Ősagárdon.
Kérem Isten Szentlelkét, hogy
egész gyülekezetünket és falunk közösségét forrassza egységbe.
Ma amikor az egész világon az
elhidegülés, elidegenedés a jellemző, mi választhatjuk, mi válasszuk hát az
egység – szeretet - egymás terhét
hordozás – egymást vállon hordozás útját itt Ősagárdon!
Isten áldja meg és munkálja
bennünk ezt a vágyat!
Tóth Andrásné
A jó cselekvésben pedig ne fáradjunk el,
mert a maga idejében aratunk majd,
ha meg nem lankadunk.
Ezért tehát , míg időnk van,
tegyünk jót mindenkivel,
leginkább pedig azokkal, akik testvéreink a hitben.
Galata 6,9-10.
Vissza a tartalomhoz
Lábnyomok
Ismeretlen szerző után németből
fordította Túrmezei Erzsébet
Álmomban
Mesteremmel
Tengerparton
jártam, s az életem
Nyomai
rajzolódtak ki mögöttünk:
Két pár
lábnyom a parti homokon,
Ahogy Ő
mindig ott járt énvelem.
De ahogy az
út végén visszanéztem,
Itt-amott
csak egy pár láb nyoma
Látszott,,
éppen ahol az életem
Próbás,
nehéz volt, sorsom mostoha.
Riadt
kérdéssel fordultam az Úrhoz:
„Amikor
életem kezedbe tettem,
S
követődnek szegődtem Mesterem,
Azt
ígérted, soha nem hagysz el engem,
Minden nap
ott leszel velem.
S most
visszanézve, a legnehezebb
Úton,
legkínosabb napokon át
Mégsem
látom szent lábad nyomát!
Csak egy
pár láb nyoma
Látszik ott
az ösvényen.
Elhagytál a
legnagyobb ínségben?
Az Úr kézen
fogott, s szemembe nézett:
„Gyermekem,
sose hagytalak el téged!
Azokon a
nehéz napokon át
Azért látod
csak egy pár láb nyomát,
Mert a
legsúlyosabb próbák alatt
Téged vállamon hordoztalak”
Vissza a tartalomhoz
A zsidó nép, az
evangélium és az ígéretek (I.rész)
Kiadta a Magyar
Evangélikus Missziói Központ
Nyilatkozat az Egyház és a zsidóság kapcsolatáról, és a zsidó nép Isten
üdvtörténetében elfoglalt helyéről.
Bevezető: A keresztyénség kezdettől fogva két alapvető
meggyőződésre építette fel hitvallását. Először: az az Isten, akiben hiszünk,
Ábrahám, Izsák és Jákób Istene, Izrael Istene. Másodszor: az a Jézus, akiről
vallást teszünk, a próféták által előre hirdetett Messiás. Korán nyilvánvalóvá
vált azonban, hogy a zsidó nép többsége nem fogadja el Jézust Messiásként. A
Jézusban hívők között hamarosan a pogányok kerültek többségbe, és az egyház
fokozatosan elvesztette zsidó gyökereit. Ezek azok a történelmi valóságok,
melyek, mint zsidók, mint pogányok számára megnehezítették azt, hogy helyesen
értelmezzék a zsidó nép szerepét Isten üdvtörténetében.
Ezt a
nyilatkozatot egy keresztyén egzegétákból /szentírás magyarázó tudósok/ és
teológusokból álló csoport fogalmazta meg, melynek tagjai komolyan veszik a zsidó
nép evangéliumhoz és egyházhoz való viszonyokat, érintő alapkérdéseket, és az
ószövetségi ígéreteknek Jézusban, a Messiásban, valamint az egyházban és a
zsidó nép történelmében való beteljesedését.
A zsidó nép és az evangélium
Izráel Isten választott népe. A törvény
és a próféták világossá teszik azt, hogy Izrael Isten választott népe, saját
tulajdona (5. Mózes 7,6) „Isten ajándékai és elhívásai visszavonhatatlanok”
(Róm.11,29) Ebből következően érvényben maradnak. Az Izraelnek adott ígéretek Jézus Krisztusban nyertek megerősítést.
Az Újszövetség szerint a próféciák előremutatnak Jézusra. Jézus a zsidó
Szentírásra hivatkozva mondta: „azok rólam tesznek bizonyságot” (Ján.5,39)
Jézus Izrael Messiása. Jézus
Krisztus missziója elsősorban a zsidóság felé irányult. Ez a nép állt
szolgálata középpontjában, és a tanítványai is „Izrael házának elveszett juhaihoz”
küldte (Mt. 10,16)
Ez kétség kívül az Izraelnek
adott kiváltságon alapul.
Az üdvösséghez nem vezet más út, mint Jézus
Krisztus. Mivel az üdvösségre vonatkozó ígéretek Krisztusban teljesedtek
be. Ő az egyedüli út az üdvösséghez. „senki sem mehet az Atyához csakis
énáltalam” (Jn. 14,6) e kijelentése alól senki sem kivétel. Zsidókra és
pogányokra egyaránt vonatkozik. Az a nézet, amely a két szövetséget és az
üdvösségnek zsidó és pogányok számára különböző útját vallja, nem felel meg az
Újszövetség bizonyságtételének. Izrael
és a népek megváltásához „titok kapcsolódik”. Pál az efezusi levélben
titokról beszél a pogányok üdvösségével kapcsolatban. Ez a kijelentés arra
vonatkozik, amikor a zsidók és pogányok nem lesznek egymástól elkülönülve,
hanem egy és ugyanazon testet alkotják (Ef.2,6)
Izrael megváltása a Jézusban való hit által
valósul meg. Világos hogy a zsidók a pogányokkal azonos módon a jézusban
való hit által üdvözülnek. A Jézusban nem hívő zsidók csak akkor oltatnak be az
olajfába „ha nem maradnak meg hitetlenségben”(Róm.11,23), ezért az evangéliumot
a zsidóknak hirdetni kell.
Az evangélium elsősorban zsidóknak szól.
„Isten ereje az, minden hívőnek üdvösségére, elsőként zsidóknak de görögnek is”
(Róm. 1,16) A zsidóknak kiváltságos helyzetük miatt különleges előjoguk van az
evangélium meghallására. A látható eredménytelenség
nem teszi semmissé a missziói parancsot. A zsidók felé való
evangéliumhirdetéssel szembeni egyik ellenvetés az, hogy ez a munka hiábavaló,
mivel a zsidók eddig a legtöbb esetben elutasították az evangéliumot.
Pált sem a
misszió munka szerény eredménye, sem Izrael megváltásának ígérete nem
tántorította el attól, hogy a zsidóknak az evangéliumot hirdesse. Az első
gyülekezet hitre jutott zsidókból állt, az Újszövetség nagy részét zsidók
írták.
Az evangéliumot hirdetni kell, zsidók és
pogányok felé, zsidó és pogányok által. Ezt a feladatot nemcsak zsidók
végezhetik, ez az egész egyháznak, minden hívőnek adatott, nemzetiségre való
tekintet nélkül.
Az egyház bűnei és hibái miatt nem tehető
félre a missziói parancs. Nyilvánvaló, hogy a múlt megnehezíti a zsidók
közötti missziói munkát és bizonyságtételt. Az egyház múltbeli bűnei azonban
nem vezethetnek ahhoz az újabb, súlyos bűnhöz, hogy a zsidóktól az evangéliumot
elzárják.
Racskóné Lackovszki Zsuzsanna
Vissza a tartalomhoz
Szabadító
„Ő szabadítja
meg népét bűneiből" (Mt
1,21). Uram, szabadíts meg bűneimből! Az Úr Jézus neve bátorít fel arra,
hogy így merészeljek imádkozni. Ments meg korábbi bűneimtől, hogy ne legyek
egyiknek se a rabja. Szabadíts meg kedélyhullámzásaim bűnétől, hogy ne legyek
gyengeségeim rabszolgája. Szabadíts meg az állandóan szemem előtt folyó
bűnöktől, hogy ne szűnjek meg utálni azokat. Szabadíts meg rejtett bűneimtől,
amelyeket még nem is ismerek fel, mivel nincs bennem elég világosság. Szabadíts
meg a hirtelenül és váratlanul rám törő bűnöktől, ne engedd, hogy a nagy
hevességgel feltámadt kísértések magukkal ragadjanak. Óvj meg Uram minden
bűntől. Ne engedd, hogy bármiféle vétek eluralkodhassék rajtam. Egyedül Te
teheted ezt meg. Én képtelen vagyok lerázni belső láncaimat, legyőzni
természeti emberemet. Te ismered a kísértést, hiszen Te magad is
megkísérttettél. Te ismered a bűnt, hiszen elhordoztad annak terhét. Te tudsz
egyedül nekem segíteni a kísértés órájában. Te meg tudsz óvni, hogy ne
vétkezzem, és Te vagy egyedül segítségem, ha már megtörtént a baj. Már a neved
is prófécia volt arról, hogy Te leszel a Szabadító. Kérlek, add, hogy
megtapasztalhassam a mai napon is, hogy ez így igaz. Add, hogy ne engedjek az
indulatnak, a büszkeségnek, a csüggedésnek vagy bármilyen más gonoszságnak.
Szabadíts meg engem, hogy szentül élhessek, és neved megdicsőítessék bennem!
Ámen. Spuergon
Vissza a tartalomhoz
Sík Sándor: Te Deum
Téged Isten dicsérlek,
és hálát adok mindenért.
Hogy megvolt mindig a mindennapim
és nem gyűjtöttem másnapra valót,
hála legyen.
Hogy mindig jutott két garasom adni,
és magamnak nem kellett kéregetnem,
hála legyen.
Hogy értenem adatott másokat,
és nem kellett sírnom, hogy megértsenek,
hála legyen.
Hogy a sírókkal sírni jól esett,
és nem nevettem minden nevetővel,
hála legyen.
Hogy megmutattál mindent, ami szép
és megmutattál mindent, ami rút,
hála legyen.
Hogy boldoggá tett minden, ami szép
és ami rút, nem tett boldogtalanná,
hála legyen.
Hogy sohasem féltem a szeretettől
és szerethettem, akik nem szerettek,
hála legyen.
Hogy akik szerettek, szépen szerettek,
és hogy nem kellett nem szépen szeretnem,
hála legyen.
Hogy amim nem volt, nem
kívántam,
és sohasem volt elég, aki voltam,
hála legyen.
Hogy ember lehettem akkor is,
mikor az emberek nem akartak emberek lenni,
hála legyen.
Hogy megtarthattam a hitet,
és megfuthattam a kicsik futását,
és futva futhatok az Érkező elé,
s tán nem kell a városba mennem
a lámpásomba olajért,
hála legyen!
Hogy tegnap azt mondhattam: úgy legyen!
és ma is kiálthatom: úgy legyen!
és holnap és holnapután és azután is
akarom énekelni: úgy legyen! –
hála legyen, Uram!
hála legyen!
Sík Sándor piarista pap, költő és
irodalomtudós, ezt a versét néhány héttel ezelőtt megzenésítve hallottam.
Megdöbbentett az a hatalmas ráhagyatkozás Istenre, ahogy a költő mindenért
hálát tud adni. Felvetődött bennem a kérdés, vajon én mennyire tudok rá
hagyatkozni Istenre?
Számomra a legfontosabb mondat
ebben a versben a következő: „hogy amim nem volt, nem kívántam.”
Érdemes többször elolvasni a
verset, hogy minden mondatát megértsük.
Kellemes versolvasást kívánok!
Kindricz Tünde
Vissza a tartalomhoz
Jó kapcsolatok a családban
elkünk ellenségének kedvenc
stratégiája, hogy behatoljon az Istentől rendelt kapcsolatokba félreértést,
rövidzárlatot, törést vagy szakadást okozva. Az ellenség sokkal jobban kezében
tarthatja azt a családot, amelyből hiányzik az egység, és emiatt gyenge és
tehetetlen. Az imádság segít elkerülni ezt a helyzetet. Az imádság védelem
alatt tartja családi kapcsolataidat. A gyermekkel, a szülőkkel, a
nevelőszülőkkel, a testvérekkel, a nagyszülőkkel, a nagynénikkel, a
nagybácsikkal, az unokatestvérekkel és a férjjel, vagy feleséggel való
kapcsolatra egyaránt érvényes ez. Mennyi családi kapcsolat ki van szolgáltatva
a véletlennek, mert senki sem imádkozik értük. Úgy gondolom rengeteg. Szomorú
látni a szétesett családokat, melyben a felnőttek nem tudnak mit kezdeni
egymással. Szívet tépő belegondolni, hogy saját gyermekeinkkel is megeshet ez.
De ennek nem kell így lennie. Az Ézsaiás
58. fejezetében Isten kijelenti milyen csodálatos dolgok, valósulhatnak meg, ha
böjtölünk és imádkozunk. Így szól, „falat emelsz
a régiek által lerakott alapokra, a rések befalazójának neveznek”’.(Ézsaiás
58.12) Isten akarata az egység helyreállítása a családi kötelékek ápolása az
Úrban. Adjuk tovább az összetartás szellemi örökségét, mely nemzedékekre lehet
kihatással! A Biblia parancsolja, „egymással
egyetértésben legyetek, ne legyetek nagyravágyók, hanem a kicsinyekhez
tartsátok magatokat. Ne legyetek bölcsek önmagatok szemében”.
(Róma 12,16) Szükséges alázatért és egységért imádkozunk! Jézus Krisztus
tanítása az, hogy, „boldogok, akik békét teremtenek, mert
Isten fiainak nevezik őket”. (Máté 5,9ö) Javaslom legyünk
béketeremtők! Nyilvánvalóan nincs elég béketeremtő a világon. „Azokra a dolgokra törekedjünk tehát, amelyek a
békessége, és egymás építését szolgálják.” (Róma 14,19) Kezdjük
gyermekeinkkel, a hozzánk legközelebb állókkal az imádkozást, és haladjunk tovább!
Uram, imádkozom gyermekeim
………….(nevük) családi kapcsolatáért. Védd és oltalmazd minden megoldatlan, vagy
folytonos viszálytól! Töltsd meg szívüket a Te szereteteddel! Add nekik a
könyörület és megbocsátás olyan bőségét, mely átárad a család összes többi
tagjára! Könyörgök, hogy egymással való kapcsolatuk legyen szoros, boldog,
szeretetteljes és megelégítő életük minden napján! Add, hogy mindig jó megértés
legyen közöttük, és ne tudjon gyökeret verni szívükben az engesztelhetetlenség!
Segítsd őket, hogy szeressék, értékeljék, becsüljék nagyra és fogadják el
egymást! Soha ne szakadjon meg közöttük az Istentől rendelt kötelék! A Te
szavad alapján kérlek, „testvérszeretetben legyetek egymás iránt
figyelmesek, a tiszteletadásban egymást megelőzők” (Róma 12.10) Tanítsd
gyermekeimet, Igéd szerint megoldani a félreértéséket ! Ha már elkezdődött,
vagy bármely kapcsolatuk feszült, megterhelődött, könyörgök Uram, Te távolítsd
el az éket, mely szakadást okozott és hozz gyógyulást nekik! Kérlek, ne legyen
gyermekeink kapcsolatában feszültség, sérelem, vita, harc, vagy szakadás! Adj
nekik megbocsátó és békülékeny szívet! Igéd arra tanít, hogy „legyetek
mindnyájan egyetértők, együtt érzők, testvérszeretők, könyörületesek,
alázatosak”.(1.Péter 3,8) Segíts az Ige szerint élniük! „Igyekezzetek
megtartani a Lélek egységét a békesség kötelékével”.(Ef.4,3) Jézus
nevében kérlek, plántálj szívükbe minden családtag iránt erős és kifogyhatatlan
szeretetet és könyörületességet, mely olyan, mint egy elszakíthatatlan kötél!
A türelem, és vigasztalás Istene
pedig adja meg nektek, hogy kölcsönös egyetértés legyen közöttetek Jézus
Krisztus akarata szerint, hogy egy szívvel és szájjal dicsőítsétek a mi Urunk
Jézus Krisztus Istenét és Atyját.
(Róma 15.5-6)
Stormie Omartian: Az imádkozó szülő hatalma c.könyvéből
Vissza a tartalomhoz
Készen állni
„Vigyázzatok tehát, mert nem tudjátok, hogy melyik órában jön el a ti
Uratok!” Máté 24.42.
Milyen sokszor hallottad már ezt
az előbb leírt igét? Elgondolkoztál rajta? Vagy csak átfutott az elméden, és
gyorsan elhessegetted, nehogy mélyebben bele keljen gondolnod az üzenetébe, a
felszólításába?
Az elmúlt hetekben vált ez az ige
számomra életté. Amikor is a szomszéd Karcsi bácsi hirtelen meghalt. Az a
hirtelenség, ahogy az ő halála bekövetkezett, egyből ezt az igét juttatta
eszembe. Vigyázz! Légy készen! Mert nem tudod! Mikor jön el az utolsó
levegővételed! Mikor kell számod adnod a Mennyei Atya előtt.
Mit jelent készen lenni? Pontosabban mit
jelent ez további életemre? Mire figyeljek jobban? Mit tegyek másképpen,
illetve mit ne tegyek? Hogyan lehet a hétköznapokat úgy élni, hogy biztonságban
töltsem a bizonytalant? Ilyen és hasonló kérdések tódultak fel bennem. Pár
napig szinte lebénítottak ezek a kérdések.
Mindenestre ez nem azt jelenti,
hogy ezentúl minden pillanatban görcsösen arra gondoljak, hogy mikor jön el, és
mi lesz akkor, és mi lesz utána, és hogyan cselekedjem addig is, mit mondhatok,
mit gondolhatok, mit tehetek. Vigyázni, készen lenni, úgy gondolom, nem ezt
jelenti. Mert különben félelmek sokasága venne körül, és „Isten nem a félelem lelkét adta
nekünk, hanem az erő, józanság és a szeretet lelkét.” (2.Tim.1.7)
Úgy gondolom, hogy „vigyázz”-ni
azt jelenti, a számomra, hogy betudjam tölteni Isten akaratát itt a földön.
Hogy úgy éljek, hogy megismerjék Istent általam, az életem róla szóljon. Tudjam
szeretni mindazokat, akik körülvesznek, akik által Isten engem formálni
szeretne. Betölteni Isten akaratát, azt jelenti, hogy szeressem azokat is,
akiket nehéz szeretni. Isten, válogatás nélkül mindenkiért elküldte az üdvözítő
Jézus Krisztust. Megelőlegezte a megváltást, nem tett előfeltételeket.
Gondoljunk bele, amikor a kereszten a latornak már nem volt
lehetősége arra, hogy
megjavuljon. A szívében viszont megtörtént, amikor ajkával bizonyságot tett.
„Nem féled az Istent? Hiszen te is ugyanazon ítélet alatt vagy! Mi ugyanis jogosan, mert tetteink méltó
büntetését kapjuk, de ő semmi rosszat nem tett Majd így szólt, Jézus
emlékezzél meg rólam, amikor eljössz királyságodba. Erre Ő így felelt neki,
bizony, mondom neked ma velem, leszel a paradicsomban.” (Luk.23.40-43)
Vigyázni, készen lenni ezt
jelenti: felismerem, hogy bűnös vagyok, felismerem részletesen a bűneimet,
nevén nevezem a bűn–t. Bűnvallásban mindent, amit Isten Szentlelke felhoz
bennem megvallom, és elhagyom e gonosz cselekedeteimet. Behívom Jézus
Krisztust, a szabadítót, megváltót, üdvözítőt a felkent királyt az életembe. Az
Ő vére elegendő ahhoz, hogy földi életem hátralevő részében készen álljak. Nem
szükséges több időt tölteni az elmúlás gondolatával, mint amennyi feltétlenül
szükséges. De ahhoz, hogy biztonságban élhessek, itt a földön kell „vízum”
ügyemet elrendeznem, hogy bebocsátást kapjak a Mennyek országába. A másik, ami
nagyon fontos a számomra és úgy gondolom mindannyiunk számára, a szeretteink.
Szeretnék biztos lenni abban, hogy nem csak itt a földön vagyunk együtt, hanem,
hogy ők is szeretnék maguknak megszerezni a vízumot. Mert ez nem örökölhető,
nem ruházható át, ezen nincs élvezeti jog. Ezt mindenkinek magának személyesen
kell rendezni. Igen, vigyázni azt is jelenti, hogy a szeretteinket Krisztus
jelenlétébe vezessük, hogy ők is akarjanak biztonságban lenni a jövőjükkel
kapcsolatban, hogy biztosak lehessünk egymás felől, hogy a Jézus által
elkészített helyet mindannyian birtokba tudjuk venni.
Mit válaszolsz most erre a
kérdésre: Érvényes a vízumod? – Az enyém igen, Krisztus vére rajta a pecsét.
„Mondom néktek: azon az éjszakán
ketten lesznek egy ágyban, az egyik felvétetik, a másik pedig ott hagyatik, Két
asszony őröl ugyanott, az egyik felvétetik, a másik ott hagyatik.”Lk.17.34-36/
mpe
Vissza a tartalomhoz
Kassák Lajos:
Távoli üdvözlet
Aki elment
az elment, mondták gyerekkoromban az öregek.
S ez nem egészen így van.
…
Aki elment
az elment, mondta az anyám, sohse keseregjetek
a kósza lélek után.
Aki elment az elment, mondtam én is, de ugyanekkor mélységesen
éreztem,
aki egyszer nálunk volt, az többé sohasem mehet el tőlünk egészen.
Emlékszem rá: az előbb még ott énekelt az öreg szalmaszéken
és a szék itt maradt.
Emlékszem rá: melyik tányérból kanalazta ki a levesét
és a tányér itt maradt.
…
A búcsúzó menyecske ránevetett az apámra:
és az apám itt maradt.
A búcsúzó legény ránevetett az anyámra:
és az anyám itt maradt.
Aki szeretett engem az megcirógatta az arcom:
és én itt maradtam.
Aki elment
az elment, mondták gyerekkoromban az öregek.
S ez egyáltalában nem így van.
Sokan elmentek már tőlem, de senki sem tudott igazán a faképnél
hagyni.
Úgy állok itt, mint akinek senkije nincsen
és van egy kosaram, amiben mindenki benne van.
Kalácska
Béláné
Alkalmaink:
Vasárnap
Gyermek bibliaóra 9.30
Felnőtt istentisztelet 10.30
Hónap
első vasárnapján Úrvacsorai istentisztelet
Minden hónap 1; 3 vasárnapján női kör 17
Minden
hónap 2; 4 vasárnapján férfi kör 17
Szerda-péntek:
délután hittan és konfirmandus oktatás, valamint óvodai hittan oktatás
Szerda
este 18 órától felnőtt bibliaóra
Péntek este Ifjúsági bibliaóra 18.30
Szlovák
nyelvű istentisztelet előzetes megbeszélés után
Vissza a tartalomhoz
Poľehnanie
bratskej lásky
133. ®alm
Hl`a, aké dobré, aké milé je to,
Ked`
bratia spolu byvajú!
Ako
vyborny olej na hlave,
Čo steká
na bradu,
Áronovi
na bradu,
Čo steká
na okraj jeho rúcha.
Ako rosa
Hermona,
Čo padá
na sionské vrchy.
Lebo
Hospodin tam udelil
Poľehnanie
a ľivot naveky.
Vissza a tartalomhoz
Felhívás:
Kéziratokat várunk a következő számainkhoz! Minden hónap 3. vasárnapi megjelenésre törekszünk, a kéziratok eljuttatásánál ezt kérjük vegyék figyelembe.
Kiadja: Ősagárdi Evangélikus Egyházközség Lelkészi Hivatala
Cím: 2610 Ősagárd, Rákóczi út 18.
Tel: 06-35-360-225
osagard@lutheran.hu
Szerkesztő: Misjákné Petyánszki Erzsébet
misjakerzsi@citromail.hu
Internetes változat: Zöld Zoltán
zoldzoli@freemail.hu