Ősagárdi Hit:
Ősagárdi Hit 2008. Szeptember
Tisztelt látogatók! Örömmel értesítjük önöket hogy 2007. Decemberétől folyamatosan közöljük az Ősagárdi Hit című folyóiratunk internetes változatát. Íme az Szeptemberi szám.
ŐSAGÁRDI HIT
A hit pedig a remélt dolgokban való bizalom, és a nem látható dolgok
létéről való meggyőződés”
Zsidókhoz írt levél
11.1
Tartalom: Tisztelt olvasó! A tartalomban szereplő írások aláhúzott címe, egyben hivatkozás is. Rákattinva az oldal a kiválasztott íráshoz ugrik.
Köszöntő
SZERETETT ŐSAGÁRDI TESTVÉREIM!
„Akik az Úrban bíznak erejük
megújul, szárnyra kelnek, mint a sasok, futnak és nem lankadnak meg, járnak, és
nem fáradnak el.” Ézs 40,31
mikor megírtuk a balassagyarmati
evangélikus egyházközség történetét, akkor személyes életpályám vonatkozásában
a többi között ezt írtam: „Nagy munkába kezdtem 1973 tavaszán Ősagárdon. Az
1786-ban épült templomot és a XIX. századi ősi parókiát a kor követelményeinek
megfelelően felújítottam, korszerűsítettem.” A munkálatok 3 évig tartottak.
Ősagárd akkor az egyházmegye legkorszerűbb gyülekezetévé vált. Ebből legenda is
született, amely így fejeződött be: „Végül az ősagárdiak hálából egy éjszaka
garázst építettek lelkészüknek.” A valóság az, hogy 1974 őszén gond volt a
cukorrépa betakarítással és a TSZ minden hadra fogható tagot kivezényelt a
földekre. Este hazaérve, éjszakába menően, több száz wattos égőkkel
megvilágítva a terepet, dolgoztunk az atyafiakkal a garázsépítésen. Jut
eszembe, én két kezemmel dolgoztam a felújítások során három éven keresztül. El
is vesztettem a karikagyűrűmet, mert lépten-nyomon levettem, hogy be ne akadjon
forgó alkatrészbe, mert úgy az ember az ujját is elveszítheti. Vihar által
megrongálódott templomkeresztért senki, sem mert kimászni a templomhajó végére.
Így arra is én vállalkoztam, de a kútba is én mentem le megnézni a szivattyú
lábszelepét, ami elromlott. Fel is kiáltottam a mélyből feleségemnek, hogy a görög
Bibliámban találja meg a temetési textusomat. Kellően megrémült, mert sose
tudta, hogy mikor viccelek. A parókia parkettáját úgy lakkoztam le Vilupállal
(mérgező gázú festék), hogy 32 év óta sem kell újra csiszolni és festeni.
Folytathatnám a történeteket azzal, hogy esperesként mennyi segély és
folyamatos járandóság folyósításában segítettem a gyülekezetnek. Dicsekvésnek
tűnik ez a kis visszaemlékezés, hisz a lelkiekről (ami a lényeg) még nem is
szóltam. Igen! Ez dicsekvés, de az ÚRBAN! Mindent Tőle kaptam, amivel életem
során számtalan gyülekezetben szolgálhattam és segíthettem. Pál apostol mondja,
hogy az Úrban szabad dicsekedni. Így most Nektek kellene dicsekedni ősagárdiak,
hogy Ti mit adtatok nekem 9 év alatt (1972- 1981). Megmondom helyettetek. Nagyon
sokat kaptam/kaptunk Tőletek. A Krisztus-követésnek egy sajátos nógrádi
formáját, amit hittörténetileg nógrádi kegyességnek hívunk; ez hazánkban
egyedülálló. De megtanítottatok a mezőgazdaságból élők egyszerű, de tartalmában
gazdag életére. Tőletek nem csak azt tanultam meg, hogy mi a különbség a tinó
és az ökör között, hanem arra is megtanítottatok, hogyan kell sertést-,
baromfit tartanom, konyhakertet-, és málnát művelnem. De ami a legfontosabb,
megtapasztalhattam közöttetek a Krisztus-követést az egyszerű falusi élet
mindennapjaiban; munkában, az ünnepekben, a család gyarapodásában, de a
veszteségekben, a gyászban is láthattam, miként élitek meg életetek teljes
keresztmetszetében az ige hatását. Több alkalommal meg is jegyezték a megye
gyülekezeteiben, hogy sokszor emlegetem agárdi szolgálati éveimet. Bizonyára
ott nagyon szerettek és megbecsültek minket - mondták. Így igaz! Ősagárdi
szolgálataim és tapasztalataim irányadóak lettek a későbbi évek során.
Összegezve azt mondhatom, hogy kölcsönösen kaptunk egymástól értékeket, de
legfőképp olyanokat, amelyeket sem a moly, sem a rozsda nem emészt meg, amelyek
a mennyben is értékállóan fognak fényleni. Első önálló gyülekezeti szolgálatom
közöttetek kezdődött és most nálatok folytatódik. Nálatok is fog befejeződni?
Nem tudom, de azt igen, hogy ezen átmeneti időben én kaptam megbízást a
gyülekezet gondozására. Arra kérlek Titeket, hogy az Úrban bízzunk, mert akkor
erőnk ismét megújul és így lehetünk megint „nagy csapat”, az egyházmegye
„zászlós hajója”. Higgyetek az Úrban feltétel nélküli bizalommal, de rám is
figyeljetek, mert én már 50 éve! szolgálom az Urat, áldott tapasztalatokat
oszthatok meg Veletek, remélem Ti is énvelem.
” …az Úrért: éljetek méltóan ahhoz az elhivatáshoz,
amellyel elhivattatok, teljes alázatossággal, szelídséggel és türelemmel;
viseljétek el egymást szeretettel, igyekezzetek megtartani a Lélek egységét a
békesség kötelékével..” Ef 4,1-2.
Kalácska
Béla ny. esp. h. lelkész
Vissza a tartalomhoz
Imatémáink
Egyéni Közösségi
1.hét:
szept.22-28.
|
A szeretet
betöltése az 1.János.4.20-21 szerint.
|
Isten
Igéje szabadon áramolhasson a világban
|
2.hét:
szept.29.-okt.5.
|
Szellemi –
testi gyógyulásomért
Jeremiás
17,14
|
„szelídlelkűségért”
diák-tanár
kapcsolatokban
|
3.hét
Okt.6.-12.
|
Alázatosnak
maradni Istennel szemben
Mikeás
6,8
|
Szomszédainkért
imádkozzunk ezen a héten!
|
4.hét
okt.13.-19.
|
A
rosszat a jóval győzzem le./Rm.12.21/
|
Anyagi
forrásokért a Biblia terjesztéséhez
|
„IZSÁK MÓDJÁRA AZ ÍGÉRET GYERMEKEI
VAGYTOK”
GALATA 4,28.
Vissza a tartalomhoz
Szeretettel
köszöntjük a szeptemberben
született
olvasóinkat
Bizony,
bizony, mondom nektek: aki hisz énbennem, azokat a cselekedeteket, amelyeket én
teszek, szintén megteszi, sőt ezeknél nagyobbakat is tesz. Mert én az Atyához
megyek, és amit csak kértek majd az én nevemben,
megteszem,
hogy dicsőítessék az Atya a Fiúban, ha valamit kértek tőlem az én nevemben
megteszem.
Ha
szerettek engem, megtartjátok az én parancsolataimat, én pedig kérni fogom az
Atyát, és másik Pártfogót ad nektek, hogy veletek legyen mindörökké: az igazság
Lelkét, akit a világ nem kaphat meg, mert nem látja őt, nem is ismeri, ti
azonban ismeritek őt, mert nálatok lakik, sőt tibennetek lesz.
Nem
hagylak titeket árván, eljövök hozzátok. Még egy kis idő, és a világ többé nem
lát engem, de ti megláttok, mert én élek
, és ti is élni fogtok.
Azon
a napon megtudjátok, hogy én az Atyámban vagyok, ti énbennem, én pedig
tibennetek.
Aki
befogadja parancsolataimat, és megtartja azokat, az szeret engem, aki pedig
szeret engem, azt szeretni fogja az én Atyám; én is szeretni fogom őt, és
kijelentem neki magamat.
János evangéliuma 14.
12-21.
Vissza a tartalomhoz
Mi Atyánk
„Ti azért így imádkozzatok: Mi
Atyánk, aki a mennyekben vagy…” /Máté 6,9./
ézus, aki sok tennivalója között
is mindig megtalálta az időt és a csendet az imádságra, mert fontos volt neki
az Atyával való folyamatos közösség.
Jézus ezt az imádságot mintának is adta, amiben összefoglalja a helyes,
a jó imádkozás főbb ismérveit: alaphangja a bizalom és a tisztelet, középpontja
Isten és nem az imádkozó ember. Belefér az egész világ, menny és föld, belefér
az egész ember testi és lelki szükségei egyaránt, és belefér a másik ember,
mert mindig közel viszi az imádkozót a többiekhez. Ahogyan Jézus megszólította
Istent: „mi Atyánk, aki a mennyekben
vagy…” ez nem csupán megszólítás, hanem hitvallás. Gyönyörű, gazdag, bátor,
mély megvallása annak, hogy kinek tekinti az imádkozó hívő Istent, hogyan járul
hozzá, mit hisz róla. Benne van az a leglényegesebb mozzanat, hogy mi Istent
élő személynek tekintjük, aki hallja kiáltásunkat, aki válaszol arra, aki az Ő
kegyelméből nem minden kívánságunkat teljesíti, mert egyedül Ő tudja, mi jó
nekünk, és Ő mindig azt akarja, ami nekünk jó. Ebben a megszólításban három
kifejezés különösen hangsúlyos. Az, hogy Isten Atya, Isten a mi Atyánk, és a mi
Atyánk a mennyekben van. Mi jellemzi Istent, mint Atyát, Jézus szerint? –
Hatalmasan gondoskodik rólunk, mert gyengéden szeret bennünket. Jól tudja, mire
van szükségünk. Egyedül Ő tudja jól, mi nem tudjuk, ezért kérünk sokszor
butaságokat, sőt olyasmit is, ami csak ártana nekünk.
Minden igazi imádságnak az alap
hangja: Isten az én Atyám, aki jól tudja, mire van szükségem. Vétkeztem, semmi
nem jár, de veled szeretnék élni. A tékozló fiú, nem valamit kér, hanem az apja
közelébe kéredzkedik vissza. Tudja hogy ez mindennél többet jelent. Akinek a
szívében ez ott van, az éli át ezt a semmivel össze nem hasonlítható csodát,
amikor a Mindenható újra azt mondja: Gyermekem. Adja az Ő Szentlelkét a mi
szívünkbe, és a Lélek az, aki kiáltja bennünk: Abbá, Atyám! Ettől kezdve tudom
Őt igazán Atyának tekinteni és így imádkozni hozzá. Mire utal ez a kicsi
szócska: mi Atyánk? Arra utal ez, hogy aki visszakapja Istent, mint Atyját, az
vele együtt testvéreket is kap. Az mélységesen összetartozik ezentúl azokkal,
akik szintén befogadták Jézust, akik kapták az Ő Szentlelkét., akik Isten
gyermekeivé lettek, akikről el lehet mondani azt, amit Pál apostol boldogan
vall: egy Lélekkel itattattunk meg. Ezek
egy szoros, szerves közösséget alkotnak, egy élő organizmust, aminek a feje
maga Jézus Krisztus. /1.Kor. 12./ Itt megint egy széltében- hosszában elterjedt
tévedést kell korrigálnunk, mert Jézus itt nem az egész emberiség nagy
testvériségére gondol. Ír a Biblia arról is, hogy Isten az egész emberiséget
egy vérből teremtette, de itt másról van szó. Itt a megváltottak közösségéről
van szó. A hívőknek az összetartozásáról, akik ténylegesen együtt élnek
Jézussal, és neki engedelmeskednek. Ezt a közösséget nevezi így Pál apostol:
Krisztus-test. Ennek a közösségnek csak azok az emberek a tagjai, akiknek
Krisztus a fejük. Akik nem önfejűek, s akik nem tekintenek senki embert a
Krisztus helytartójának, hanem közvetlenül Krisztussal, mint a test fejével
vannak szolgálati, engedelmességi kapcsolatban. Ez nem gőgősség, mert ezek az
emberek, ha valóban az Isten Lelkétől áthatottak, akkor nem büszkék, és nem
vetnek meg senkit, sőt sokkal jobban szeretnek mindenkit, mint mások. Amit
Jézus hozzátesz az, hogy: aki a mennyekben vagy. Ez arra utal, hogy miközben
egyszerű és őszinte bizalommal járulhatunk Isten elé, mint Atyánk elé, tudnunk
kell, hogy semmiképpen nem válhat ez a bizalom, bizalmaskodássá. A mindenható
Isten előtt, aki a mennyekben van, csak mély hódolattal és őszinte alázattal
jelenhetnek meg a gyermekei. Miközben a gyermek őszinte, fenntartás nélküli
nyitottságával bízhatunk benne, aközben nem felejtjük el, hogy Ő a
világmindenség alkotója, Ő szuverén, teljhatalmú Ura mindennek, ami létezek.
Nem lehet helyhez kötni,
nem lehet templomba bezárni, nem
lehet semmire sem kényszeríteni, mint a pogányok gondolták az imádságaikról.
Nem lehet megvesztegetni áldozatokkal vagy fogadalmakkal. Nem lehet semmire
rábeszélni, és nem lehet semmire felhasználni, főleg senki ellen. Nem erre való
az imádság, mert Ő tökéletes szabadságában azt tesz, amit akar, és tökéletes
atyai szeretetéből mindig azt teszi, ami a mi javunkat szolgálja. Az igazi
Isten-ismeret erre a bizalomra és erre a tiszteletre segíti el az embert. Aki a
mennyekben vagy – ez megint csak Isten csodálatos szeretetére és mindenható
hatalmára utal. Ha ezt a kettőt valaki komolyan veszi, akkor vajon van-e alapja
arra, hogy aggodalmaskodjék? Hogy kétségbe vonja azt, hogy arra az Istenre,
akire tegnap és ma számíthatott, holnap és holnapután is számíthat.
Lehetséges-e olyan helyzet, ahol ez az Atya magára hagyja gyermekét? Támadhat-e
olyan baj, amiből ez a hatalmas Isten, aki a mennyekben van, ne tudna gazdagon
kielégíteni, aki jól tudja, mire van szükségünk, mielőtt kérnék tőle? Mi azzal
dicsőítjük Istent, ha nem aggodalmaskodunk. Ha merünk bízni benne, ha egyedül
tőle várunk mindent, és tőle várjuk állhatatosan a szabadítást, a megoldást, az
ajándékot úgy, ahogy azt Ő jónak látja. Lehetnek javaslataink, mert kiönthetjük
a szívünket neki az imádságban. Elmondhatunk mindent, badarságokat is, mindent,
ami eszünkbe jut. De az igazi imádság mindig ezzel a mondattal fejeződik be,
amire Jézus tanított minket: mindezáltal: ne úgy legyen, ahogy én akarom, hanem
ahogy te. Mert a te akaratod mindig jobb, mint az enyém. Mert a te akaratod az
egyedül jó. Akiben ott van ez a bizonyosság, és ezt meg is vallja, az ezzel
dicsőíti Istent, és ebből származik az a békesség, amit a világ fiai sose
értenek Isten gyermekeinél: „hogy lehet nyugodt ilyen helyzetben? Hogy lehet derűs
ilyen sok nyomorúság között? Hogyan bízhat abban az Istenben, aki így
megpróbálja még őt is” – tudják sorolni a maguk bölcselkedéseit. Aki azonban
ismeri az ő Atyját, az egészen rábízta magát, az komolyan veszi azt is, hogy
lehet, hogy sok mindent nem értünk, de nem azért mert Isten valamit
értelmetlenül cselekedett, hanem azért, mert mi vagyunk értetlenek sokszor, s
majd Ő megmagyarázza. Jézus tehát mindjárt ezzel az első néhány szóval
ajándékokat kínál. Azt a nagy ajándékot, hogy közösségbe kerülhetünk újra
Istennel, és Atyánkká lehet, mert kész Jézusért fiaivá fogadni. Azt a nagy
ajándékot, hogy közösségbe kerülhetünk a testvéreinkkel, mindazokkal, akik
Isten gyermekeivé lettek. Azt a nagy ajándékot, hogy meg tanulhatunk félelem
nélkül élni. Aki ezt így együtt tudja mondani: mi Atyánk, a ki a mennyekben
vagy, az nem aggodalmaskodik. Kezdjük el ezt az új életet, és minden félelmünk,
minden aggodalmaskodásunk, sokféle fenyegettetésünk közül újra és újra nézzünk
a mi Atyánkra, újra és újra erősítsük meg magunkat is abban, hogy Ő a mi
Atyánk, és semmi miatt nem, kell aggodalmaskodnunk, mert Ő jól tudja, mire van
szükségünk.
Cseri Kálmán: Taníts
imádkozni c. könyvéből
„Kérjetek és adatik nektek, keressetek és találtok,
zörgessetek, és megnyittatik nektek. Mert aki kér, mind kap, aki keres, talál,
és a zörgetőnek megnyittatik. Ugyan ki az közületek, aki ha kenyerek kér a fia,
követ ad neki, vagy ha halat kér, kígyót ad neki? Ha tehát ti gonosz létetekre
tudtok jó ajándékot adni gyermekeiteknek, mennyivel inkább ad jókat a ti
mennyei Atyátok azoknak, akik kérik tőle”
Máté 7.7-11.
Vissza a tartalomhoz
Ez a nép ajkaival tisztel engem, a szívök pedig távol
van tőlem.
Márk
7,6
ram!
Szétnéztél korod emberei között és megfigyelted vallásosságukat. Ézsaiás
prófétának ezt a szavát találtad legkifejezőbbnek arra, amit láttál. Ha én
nézek rá nemzetem életére, egy nagyon aggasztó változást kell megállapítanom.
Nagyon megnőtt benne azoknak a száma, akik nem látják szükségesnek még az
ajkukkal sem dicsőíteni Istent. És az egyház népe? Félek: jellemzésed nem
vesztette érvényét nála sem. Vannak ma is, akik templomba járnak ugyan,
imádkoznak is, a szentségekkel is élnek, de bűnük nem nyugtalanítja őket és
kegyelmed széke elé sietni, nem éreznek kényszerítést.
ram! Nem mások
fölött akarok bíráskodni. Szavad hallatán inkább a saját szívemet vizsgálom
meg. Az ajkam körül talán nincsen túlságosan nagy hiba. Mert szívesen beszélek
Istenről - tisztelettel - és rólad is. De most megkérdezem: mit jelent ez a szó
az embereknek? Érzelmeimben, cselekedeteimben, egész életfolytatásomban
fedezetét találják-e ennek a szónak? Itt van aggodalmam. És ebben milyennek lát
engem a Te szemed?
Ordass Lajos: Útravaló
c.könyvéből
beküldte: Hajduk Zsófia
Vissza a tartalomhoz
A szeretet megbocsát
„Néki sok bűne bocsáttatott meg, mert igen szeretett” (Lukács
evangéliuma 7,47)
gy farizeus meghívta Jézust
vacsorára. Bejön egy bűnös nő, aki odamegy Jézushoz, és lábait könnyeivel
mossa, és hajával törli meg. Az Úr elmondja a farizeusnak, mit nem adott neki.
Amikor bejöttem, nem adtál vizet, nem csókoltál meg. Azt is elmondja, hogy
ennek az asszonynak sok bűne bocsáttatott meg, és nagyon szeret. Nézzük meg,
hogy függ össze a szeretet és a bocsánat. Minél több bűnöd bocsáttatik meg,
annál jobban fog áradni a szeretet. Bárcsak egy kicsi rés nyílhatna meg, hogy
áradhatna rajtad keresztül a szeretet. Nincs nekem sok bűnöm – mondta valaki.
Egyformán sok van mindnyájunknak. Ha nem látod, akkor is. Csak eltakarod az
igazolásaiddal, hogy másokat okolsz mindenért. Bár ott lenne a szívedben, hogy
több bűnt lássak meg, több bocsánatot kaphassak, jobban szerethessek. Isten
csak Jézusért bocsáthat meg. Isten igazságos. Jézusban a bűn megkapta
büntetését. Jézusban a Megváltó Isten jött le erre a földre. Amint
hozzáfordulsz, megtapasztalhatod, hogy Ő bocsáthatja meg bűneidet. Lélekben
kell elmenned, nem lábbal, arra az egyetlen helyre, ahol Isten megbocsáthat.
Egy híres olasz festő festett egy képet. A kereszt alatt ott állt az egész
világ, és hangzott értük az imádság: „Atyám, bocsáss meg nekik!” Az olasz
festőnek a képén volt egy üres hely, ahol senki nem állt. Isten hagyott még egy
üres helyet. Az a hely a te helyed. Még ma odaállhatsz. Odamehetsz te
is, ahol hangzik az imádság. A szenvedő, az érted szenvedő szeretet neked is
megbocsát – Isten haldokló Fiáért.
Trausch Liza könyvéből
beküldte:Petyánszki Pálné
Vissza a tartalomhoz
Minden nap szabadítás
Hatszor is megment a
nyomorúságból, hetedszer sem ér veszedelem" (Jób 5,19).
lifáz Isten igazságát mondja itt.
Lehet, hogy annyi a bajunk, hogy a hét minden napjára jut belőle, de Isten, aki
hat napon át munkálkodott, ma is munkálkodik értünk, amíg meg nem szabadít mind
a hatszor a nyomorúságból. De eljön számunkra a vasárnap, amikor Vele és Benne
megnyugodhatunk. Ha a próbatételek gyorsan követik egymást, hitünk különösen
nagy próbának van kitéve. Még fel sem ocsúdtunk az egyikből, már következik a
másik, majd ismét egy újabb, és szinte megtántorodunk alattuk. De ilyenkor
gyors egymásutánban jön a szabadítás is, amely megerősít és megvidámít minket.
Abban, pedig biztosak lehetünk, hogy ha az Úr akár hat próbatételt is mér ki
ránk, az eggyel sem több, mint amennyi akaratával megegyezne. Előfordulhat
viszont, hogy nincs pihenésünk, mert egymás után hét baj következik ránk. És
akkor? A hetedikben sem ér veszedelem". Tombolhat a gonosz mellettünk, de
legfeljebb csak kartávolságig jöhet felénk, és nem is érinthet minket. Forró
lehelete megijeszthet, de a kisujját sem teheti ránk.
Ezért felövezett derékkal
szálljunk szembe a hat vagy hét nap bajával, és hagyjuk a félelmet azoknak,
akiknek nincs Atyjuk, sem Megváltójuk, sem Megszentelőjük.
„Éhínségben megment a haláltól, háborúban a
fegyveres kéztől.
Nyelvek ostorától rejtve leszel, nem kell
félned, hogy pusztulás szakad rád.
Nevetsz a pusztuláson és éhségen, nem kell
félned a föld vadjaitól, mert a mező kövei is szövetségeseid, a mezei vadak is
kibékülnek veled.” Jób 5.20-23.
Beküldte: Kindricz
Eszter
Vissza a tartalomhoz
Vers
Reményik Sándor: Templom és iskola
Ti nem akartok semmi rosszat,
Isten a tanútok reá.
De nincsen, aki köztetek e szent harcot ne állaná.
Ehhez Isten mindannyitoknak
Vitathatatlan jogot ád:
Ne hagyjátok a templomot,
A templomot s az iskolát!
Ti megbecsültök minden rendet,
Melyen a béke alapul.
De ne halljátok soha többé
Isten igéjét magyarul?!
S gyermeketek az iskolában
Ne hallja szülője szavát?!
Ne hagyjátok a templomot,
A templomot s az iskolát!
E templom s iskola között
Futkostam én is egykoron,
S hűtöttem a templom falán
Kigyulladt gyermek-homlokom.
Azóta hányszor éltem át ott
Lelkem zsenge tavasz-korát!
Ne hagyjátok a templomot,
A templomot s az iskolát!
A koldusnak, a páriának,
A jöttmentnek is van joga
Istenéhez apái módján
És nyelvén fohászkodnia.
Csak nektek ajánlgatják templomul
Az útszélét s az égbolt sátorát?
Ne hagyjátok a templomot,
A templomot s az iskolát!
Kicsi fehér templomotokba Most minden
erők tömörülnek.
Kicsi fehér templom-padokba
A holtak is mellétek ülnek.
A nagyapáink, nagyanyáink,
Szemükbe biztatás vagy vád:
Ne hagyjátok a templomot,
A templomot s az iskolát!
Beküldte: Kalácska Béla esperes ny.helyettes lelkész
A gyermekek
hol Jézus megállt ott sokan
gyülekeztek köréje. A tömegben ott voltak a gyermekek is. Nos a tanítványok,
akik akkor még majdnem úgy gondolkodtak, mint bárki más, úgy vélekedtek, hogy a
gyermekek olyan „híres tanítónak, gyógyítónak, mesternek”, mint az ő rabbijuk,
csak útjában lehetnek. A tanítványok úgy gondolták, hogy zavarják a gyermekek
Jézust a tanításban, gyógyításban. Jézus azonban észrevette, hogy tanítványai
el akarják küldeni a közeléből a gyermekeket, és rájuk szólt. –„Engedjétek,
és ne akadályozzátok, hogy hozzám jöjjenek a kisgyermekek, mert ilyeneké a
mennyek országa!” Máskor meg egyenesen odaállította a gyermekeket a
felnőttek elé, példaképnek.
Kedves gyerekek, az Úr Jézus benneteket is hív és vár. Gyertek vasárnap
reggel a gyermek bibliaórára, ahol megismerhetitek a Megváltó Krisztust, aki
benneteket is megváltott, aki által örök életet nyertek. Kedves szülők,
nagyszülők, ti is biztassátok gyermekeiteket, hogy járjanak a nekik elkészített
alkalmakra.
Vissza a tartalomhoz
"Vigasztaljátok meg az olyat"
áté
I8-ban az Úr Jézus azt mondja nekem, hogy szükségem lehet arra, egy testvérem
megdorgáljon, és ha nem akarom elfogadni azt, amit mond, akkor bekövetkezhet az
is, hogy a gyülekezet képviselőjének kell eljönnie és megláttatni velem
hibámat. Az is előfordulhat, hogy megfordul a helyzet és a testvérem az, aki
hibázott. Itt közvetlenül felbukkan ez a gondolat: Milyen helytelen dolog, hogy
egyik bűnös fegyelmezze a másikat! Ha egyszer részt kell vennünk ilyen javító
és nevelő szolgálatban, ez soha se történjék olyan alapon, hogy fölényben
érezzük magunkat az illetők fölött, akikkel foglalkozni szándékozunk. Ők is, mi
is egyformán bűnösök vagyunk, és ami a velük való foglalkozásra indít, az a
reménység, hogy ők is megtapasztalhatják Istennek ugyanazt a kegyelmét, amelyet
mi megkaptunk. Tegyük fel például, hogy te vagy a sértett fél és téged jelöltek
ki arra, hogy foglalkozzál az illetővel, aki téged megsértett. Hogyan kezdel
hozzá? Ha fellobbansz és kiereszted haragodat, akkor úgy bánsz vele, mint
ellenséggel, aki távol van tőled. De ha azonnal megbocsátasz neki, és meg nem
történtté teszed az egész ügyet, ez sem jó. Ilyen esetben úgy kezeled őt, mint
idegent és alsóbbrendűt, és ezután, ha meglát téged, mindjárt arra gondol, hogy
megbántott, te pedig, amint meglátod őt, arra gondolsz, milyen nagylelkű
voltál, hogy megbocsátottál neki.
De
hát testvéred ő, és úgy kell viselkedned iránta, ahogy testvér bánik a
testvérrel. Pontosan úgy kell kezelned az ügyet, mintha más valakit sértett
volna meg az illető és nem téged. Úgy intézd a dolgot, mintha harmadik személy
volnál (mint az a testvér, akit később esetleg segítségül hívsz, ha
szükségesnek látszik). És az Úr nagyon világosan megkívánja, hogy mi legyen a
cél, amikor így teszel. Nem az, hogy saját ügyedet megnyerjed, hanem hogy el
lehessen mondani: "megnyerted a te testvéredet".
Ha így történt, akkor el van
intézve az egész eset. Illetve ha a testvér nem felel, és kénytelen vagy két
vagy, három tanút magaddal vinni és az illetőt még egyszer felkeresni, akkor
legyen
más a magatartásod. Még ilyenkor sem az a cél, hogy vádolj, hanem, hogy
megnyerjed a te testvéredet. És a végső esetben, amikor az egész gyülekezetet
el kell hívni, akkor sem változik meg az eredeti szándék. A fegyelmezés célja a
testvér meggyógyítása. Még ha valaki szellemileg előnyben is van a másik
felett, akkor sem szabad olyan helyet elfoglalni, vagy olyan felfogást
képviselni: "jobb vagyok, mint te", mintha én magasabb szinten állnék
és így akarnék rendre utasítani egy alacsonyabb szinten állót. "Testvérek,
még ha valakit valami bűn megejt is – mondja Pál -, ti szellemiek igazítsátok
útba az olyat szelídségnek szellemével és ügyelj magadra, hogy te magad is meg
ne kísértessél" (Gal.6,I).
Ez
egy lépéssel előbbre visz bennünket, mert a Máté 18-ban ezeket a jelentős
szavakat olvassuk a tagok együttesének tekintélyéről: "Amit megköttök a földön,
kötve lesz a mennyekben és amit feloldoztok a földön, oldozva lesz a
mennyekben" (I5-I8). Mi ez? Ez nem a gyülekezeti elöljárók
zsarnoksága, sem pedig a többség döntő ítélete a kisebbség fölött. Ez maga a
Gyülekezet, amelyik elindul, hogy megtisztítsa a gyülekezetet. Ez a fegyelmezés
nem lehet egyszerű hivatalos ügy, hanem inkább az egész gyülekezet szívügye.
Visszataszító dolog az ilyen fegyelmi ügyet Isten egyik gyermekével szemben
lekicsinylőleg és komolytalanul intézni, mintha csak olyan könnyű dolog volna,
de nem kevésbé visszataszító, ha komolyan csinálják. A fegyelmezés ne történjék
bánat és könnyek nélkül azokban, akik gyakorolják, és nem is lehet, ha az
illetők felismerték már a gyülekezet lényegét. Pál ezt írja: "Paráznaság
van köztetek." Nem úgy határozta meg, hogy egyénileg valamelyik hivőben;
hanem a gyülekezetben. És ezt írta: "Felfuvalkodtatok, nemhogy inkább
megkeseredtetek volna. . ." (I.Kor.5,1-2). A bűn az egész Test
bűne volt, és a szégyen és a szomorúság nem csak egy tagban kell, hogy
meglegyen, hanem az egész közösségben. A gyülekezeti fegyelemben meg kell
látnunk Krisztus Testének egységét, de meg kell látnunk, ha nem is a bűn
tényét, de a bűn lehetőségét. Először meg kell állapítanom, megvan-e bennem is
annak a bűnnek helye, amely a testvéremben megnyilvánult és addig nem ítélhetem
azt meg őbenne, amíg meg nem ítéltem magamban. Lehet, hogy Isten kegyelme
folytán nem követtem el ugyanazt a cselekedetet, de bennem is megvan az a bűn,
amelyből az ilyen cselekedet fakad. A fegyelemnek mindig gyógyító eszköznek
kell lennie, mert az a célja, hogy a vétkező testvér meggyógyuljon. Még a
legvégső esetben is arra kell irányulnia tekintetünknek, hogy az illető testvér
"szelleme
az Úr Jézus ama napjára megtartassék"(I.Kor.5,3-5). Ahol Isten
gyermekeiről van szó, mivel Isten minden ítéletében irgalom van, ezért, ha mi
ítélkezünk Isten valamelyik gyermeke felett Isten megbízásából - akár az egész
gyülekezet nevében, akár egyénileg, mint tagok telve kell lennünk irgalommal.
Még akkor is, ha külsőleg a fegyelmezés aktusát kell végrehajtanunk, belső
magatartásunk legyen telve szeretettel.
Feltámadása
után Urunk így szólt a tanítványokhoz: "Vegyetek Szentlelket" - és
közvetlenül utána hozzátette: "Akiknek bűneit megbocsátjátok,
megbocsáttatnak azoknak, akikéit megtartjátok, azoknak megtartatnak"
(Ján.20,22-23). Egy felekezet kisajátította ezt s ezért mi elvetjük. De ekkor
bizony sokat veszítünk! És milyen sokat veszít Isten! Mert ami Isten
Gyülekezetének alkotó része, azt nem lehet egykönnyen félretolni. Ha a
"gyülekezet" csupán maroknyi falusi hivőből áll is, akik házaknál
jönnek össze - de ha úgy látják magukat Krisztusban, mint az Ő Testének egy
részét, és ha megvallván gyarlóságukat, Tőle kérnek bölcsességet és erőt, akkor
az Úr mellettük áll.
"Mert ahol ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott
vagyok közöttük."
Vissza a tartalomhoz
Isten bátor harcosai
„És maga mellé vette
a tizenkettőt…”
Luk. 18,31
icsoda merészség ez Istentől, hogy bízik bennünk! Azt mondod: „De azt
nem tette bölcsen, hogy engem választott, hiszen nincs bennem semmi, nem érek
semmit.” Éppen ezért választott. Amíg azt gondolod, hogy van valami benned, nem
választhat ki téged, mert saját céljaid vannak, és azoknak szolgálsz. Csak ha
már elvezethet odáig, hogy önelégültséged végére érsz, akkor választhat ki,
hogy vele felmenj Jeruzsálembe, ahol olyan cél betöltéséről van szó, amit nem
beszél meg veled. Hajlandók vagyunk kijelenteni, hogyha egy embernek vannak
természet adta képességei, akkor az különösen jó keresztyén lesz. Ez nem a
felkészültség kérdése hanem szegénységünktől függ, nem attól,
amit magunkkal hozunk, hanem attól, amit Isten ad nekünk. Nem a természetes
erények, ismeret és jellem, vagy megtapasztalások kérdése, mindez nem használ
semmit. Az egyetlen, ami fontos, hogy Isten nagy kényszerítő hatalma
megragadjon, és az Ő munkatársává tegyen. ( 1.Kor. 1, 26-30) Isten gyülekezete
olyan emberekből áll, akik felismerték szegénységüket. Isten mit sem kezdhet
azzal az emberrel, aki azt hiszi, hogy hasznos lehet neki. Mint keresztyének
nem a magunk ügyéért vagyunk itt, hanem Isten ügyéért, ami soha nem a mienk.
Nem tudjuk, Isten mit akar kikutatni, de meg kell őriznünk vele való
kapcsolatunkat, bármi történjék is. Ne engedd, hogy valami megzavarja ezt, de
ha mégis, akkor hozd rendbe a dolgot, szánj rá időt. A keresztyénségben nem az
a legfontosabb, amit cselekszünk, hanem a kapcsolat Istennel és a légkör, amit
az teremt. Pedig ez minden, amire törekednünk kell Isten kívánsága szerint, és
éppen ez az, amit állandóan támadások érnek.
Oswald Chambers könyvéből beküldte:Racskóné L. Zsuzsanna
Vissza a tartalomhoz
Örökkévaló jövő megalapozása
indennél fontosabb számunkra,
hogy gyermekeink Isten megismerésére eljussanak, és Jézus Krisztust elfogadják,
mint személyes Megváltójukat. Örökkévaló jövőjük függ ettől a döntéstől.
Gyermekeink örökkévaló jövője felőli bizonyosságunk csodálatos reménységet
jelent! Hiszen biztosak lehetünk abban, hogy halálunk után újra találkozunk
velük a mennyben. Soha nem túl korai, soha nem túl késő elkezdeni a könyörgést
gyermekeink üdvösségéért. Jézus világosan kijelenti, „ha valaki nem születik újonnan,
nem láthatja meg az Isten országát.” (János 3,3) Azt is mondja,”
íme az ajtó előtt állok és zörgetek, ha valaki meghallja a hangomat, és
kinyitja az ajtót, bemegyek ahhoz, és vele vacsorálok, ő pedig énvelem.”
(Jel.3,20) Hívő szülőkként életünk egyik legnagyobb vágya, hogy gyermekeink
megnyissák a szívüket az Úr Jézus előtt, és átéljék milyen Krisztus uralma
alatt élni a hétköznapokban, és az örökkévalóságban. Ha ezt az imakérést
elhanyagolod, számíthatsz rá, hogy gyermekeid jövője nem úgy alakul, ahogyan
szeretnéd. Gyermekeink Krisztussal való kapcsolatáért döntésük után is
folyamatosan imádkoznunk kell! Sokan, akik gyermekkorukban Istennel jártak,
tizenévesen, vagy felnőtt korukban azonban elfordulnak Istentől. Vágyjunk arra,
hogy gyermekeink „tökéletesen ismerjék meg az Ő akaratát, a Szellemtől kapott teljes
bölcsesség és megértés által” és „éljenek az Úrhoz méltóan, teljes mértékben
az ő tetszésére, teremjenek gyümölcsöt mindenfajta jócselekedettel”(Kolossé
1.9-10)
Imádság: Uram, eléd hozom
gyermekeimet. Kérlek, segítsd őket a növekedésben, ismertesd meg Magadat velük
egyre mélyebben! Nyisd meg a szívüket, és vezesd el őket valóságod teljes
megismerésére! Uram, Te azt ígérted igédben, „Ha tehát száddal Úrnak vallod
Jézust, és szíveddel hiszed, hogy Isten feltámasztotta Őt a halálból, akkor
üdvözülsz”. ( Rm. 10,9)
Ilyen hitért imádkozom gyermekeim
számára. Bárcsak Megváltójuknak vallanának Téged, és betelnének a Te
Szellemeddel! Győzd meg őket, hogy úrrá tegyenek Téged életük minden területe
felett, és a Te útaidat kövessék hűségesen! Segítsd őket tökéletes hitre
Benned! Add, hogy megérthessék, hogy Jézus értük áldozta fel életét, hogy
örökkévaló és gazdag életük lehessen már itt e földön! Hadd fogják fel
áldozatod és megbocsátásod tökéletes voltát ó, Uram, hogy ne kelljen bűntudat
terhével ítélet alatt élniük!
Imádkozom számukra gyümölcsöző
életért, mely folyamatosan növekszik Te megismerésedben. Bárcsak kedvessé
lehetnének orcád előtt! Igédben megígérted, hogy Szellemedet árasztod
utódaimra. (Ézs.44.3) Könyörgök Atyám az Úr Jézus nevében, hogy áraszd
Szellemedet gyermekeimre a mai napon! Köszönöm Uram, hogy Te nálam is jobban
törődsz gyermekeim örökkévaló jövőjével. Köszönöm, hogy el vannak rejtve
benned! Az Úr Jézus nevében kérlek, szabadítsd meg őket minden kételkedéstől!
Óvd meg őket attól, hogy letérjenek az általad kijelölt ösvényről! Életüknek
minden napján Téged kövessenek!
Az imádkozó szülő
hatalma c. könyvből beküldte: mpe
„Mert vizet árasztok
a szomjas földre,
Patakokat a szárazra.
Lelkemet árasztom
utódaidra,
Áldásomat
sarjadékaidra.
Növekednek, mint fű a
víz mellett,
Mint csatornák mentén
a fűzfák
Egyik azt mondja
majd:
Én az Úré vagyok!
A másik Jákób nevére
hivatkozik,
A harmadik a kezébe
írja:
Az Úré vagyok,
És dicsekedve említi
Izráel nevét.”
Ézsaiás 44.3-5
Vissza a tartalomhoz
Lelkészszentelés
ugusztus 23-án, szombaton nagy
öröme volt kis gyülekezetünknek, dr. Fabiny Tamás az Északi Evangélikus
Egyházkerület püspöke lelkésszé avatta Tóth Katalint, falunk szülöttét. Nagy
öröm volt, hogy 16 év után, ismét ilyen ünnepe lehetett gyülekezetünknek,
hiszen akkor Szabó Andrást, mostani esperesünket szentelték lelkésszé. Előtte
egy évvel Babka Lászlót szentelték. Esperes úr említette még Keczkó Pált, aki
Budapesten szolgál. Büszkeséggel tölt el, hogy egy ilyen kis gyülekezet már
ennyi lelkészt adott egyházunknak. Istennek legyen érte a dicsőség és a hála,
hogy Szent Lelke így munkálkodik. A szentelés alap igéje: „Életem a porhoz tapad, eleveníts meg igéddel!” Zsoltárok
119,25. Hiszen porból vétettünk. Isten lehelete, igéje elevenít meg. Tudta ezt
jól Dávid is a zsoltár írója. A 119-ik zsoltár a törvényt magasztalja, Istent
dicsőíti. Jó ha tudjuk mi is, hogy így viszonyuljunk Istenünkhöz, hiszen Jézus
Krisztusban lejött hozzánk a „porhoz” hogy Istenhez emeljen bennünket. Jó
lenne, ha mi is Dávidhoz hasonlóan ennyit elmélkednénk éjjel-nappal, hajnalban,
egyszóval szüntelenül, a mi Istenünkről, és kérjük, tegyen értelmessé, hogy
teljes szívből ragaszkodjunk hozzá. Példa értékű, ahogy összefogott a
gyülekezet, hogy a környezetünk is méltó legyen az alkalomhoz. Nem is beszélve
arról, hogy a szeretetvendégség is ehhez méltó legyen. Elgondolkoztam azon,
hogy milyen szép lenne, ha ez az egység teljes lenne. Mennyivel könnyebb lenne,
ha nem csak ilyenkor, hanem mindig ez az egység munkálkodna. Mennyivel könnyebb
örömmel, hálával a szívünkben
munkálkodni az Úr dicsőségéért. Így az áldás útját jobban engednénk az
engedelmességünk által áramoltatni a saját és gyülekezetünk életében. Eszembe
jutottak azok az idők, amikor ilyen munkára szinte a falu apraja-nagyja eljött.
Mindenki sajátjának érezte a gyülekezetet, az egyházat. Jó volt most is látni
azokat, akik ritkán járnak az alkalmakra. Talán jobban kellene Jézus Krisztusra
figyelnünk. Együtt munkálkodni az evangéliumért, imádkozni azokért, akik a
gyülekezetünkből indultak útnak, hogy az irgalmas Istent közvetítsék a rájuk
bízottaknak. És így cselekedjünk mi is, Istenre figyelve, ahogy a zsoltáríró is
mondja „Csodálatosak intelmeid, azért
megfogadja azokat lelkem” /Zsoltár 119,129/ Azt kérem ebből az alkalomból
gyülekezetünk minden tagjától, hogy figyeljünk Jézus Krisztusra, hitünk szerzőjére
és beteljesítőjére.
Laczkovszki Zoltán
felügyelő
Vissza a tartalomhoz
Az igazság fontosabb az egységnél
Mert semmit sem cselekedhetünk az igazság ellen, hanem csak az
igazságért 2.Kor.13.8
A mi kincsünk akkora, hogy ésszel
fel sem érhetjük. Hiszen ezért kell kemény harcban állnunk. Nem mondhatjuk
tehát lekicsinylő hangon, mint ahogy a világ s némely balga lélek teszi, hogy
nem kell tantételeket olyan szigorúan venni s miattuk a keresztyén szeretetet
veszélyeztetni. Ha kisebb dolgokban -mondják- tévelyeg is valaki, de egyébként
nagyjából egyetért velünk, hát engedjük s hunyjunk szemet a keresztyén testvéri
egység kedvéért. Nekünk nem kell az olyan béke és egység, amelyért Isten igéjét
kellene elvesztenünk. Hiszen ezzel az örök életet is és mindent elveszítenénk. Ebben
nem lehet engedni, hanem engedjen mindenki az igének, akár barát, akár
ellenség. Mert nem külső, világi egységre kaptuk az igét, hanem örök életre.
Majd teremt az ige egységet. Ige nélkül pedig úgysincs egység. Ne ajánlgasson
hát nekünk senki olyan szeretetet, amelynek az ige, vagy a hit volna az ára.
Mert nem a szeretet, hanem az ige hoz örök életet, kegyelmet s minden mennyei
kincset.
Luther Márton írásából beküldte:mpe
Vissza a tartalomhoz
Vers
Szabó József: Az öregek
Fáradtabb az alkonyatod
Álmatlanabb éji álmod
Keservesebb a hajnalod
Ez az öregség.
Jobban érzed árvaságod
Többet gyötör a magányod,
Idegenebb a világod:
Ez az öregség.
Közelebb van, ami rég volt,
Távolabb van, mi tegnap volt.
Minden rég volt… tán nem is volt?
Ez az öregség.
Ritkább mosoly, sűrűbb könnyek,
Ködbe süllyedt hegyek, völgyek,
Őszt zizegő öreg tölgyek:
Ez az öregség.
Messze maradt kicsi bölcső
Szomszédba jött bús temető,
Megszüretelt üres vessző:
Ez az öregség.
Sok hívságok elmaradnak,
Igaz, kincsek megmaradnak,
Napról napra sokasodnak
Ez az öregség.
Több csendesség, több békesség,
Több imádság, több bölcsesség,
Megbocsátó, szíves kézség:
Ez az öregség.
Külső ember vénülése,
Belső ember épülése,
Isten elé készülése,
Boldog hazaérkezése:
Ez az öregség.
Beküldte: Kalácska Béla
40. Zsoltár
Várva, vártam az Urat
És Ő lehajolt hozzám,
Kiemelt a pusztulás verméből,
Meghallotta kiáltásomat.
a sárból és iszapból,
Sziklára állította lábamat,
Biztossá tette lépteimet.
Új éneket adott a számba,
Istenünknek dicséretét..
Sokan látják ezt, félik az Urat,
És bíznak benne.
Boldog ember az,
Aki az Úrban veti bizodalmát,
Nem igazodik a kevélyekhez
És az
elvetemült hazugokhoz.
Vissza a tartalomhoz
Jutalmatok nagy lesz a mennybe
Az emberek sokszor türelmetlenül
várják a fizetés napját. A legnagyobb és leggazdagabb fizetési napnak azonban a
hívők néznek elébe. Pál már előre örült ennek a napnak „végezetre eltétetett nékem az igazság koronája, amelyet megad nekem az
Úr, az igaz bíró ama napon, de nemcsak nekem, hanem mindazoknak is, akik várva
várják az ő megjelenését” (2.Tim 4,8), de az ércműves Sándor kevésbé örül
majd annak (2.Tim 4,14). Kérdezzük meg önmagunkat, milyen lesz a mi jutalmunk.
Éppen most láttuk a hívők nagy felelősségét abban a vonatkozásban, hogy mint az
Úr munkatársai, elhívatottak „Isten házának” építésére, amely az Ő Gyülekezete.
Meg kellett tanulnunk, hogy Isten gondolatai, nem pedig saját jótetszésünk
szerint kell dolgoznunk. Ha mint Isten munkatársai nem az Ő előírásai, hanem
atyáink elgondolása szerint építettünk, álljunk meg azonnal, valljuk be tévedésünket,
nehogy emiatt kár érjen egykor minket. A mi hívő életünk folyása tehát
elsősorban nem a mi személyes módszerünkön és véleményünkön fordul meg, hanem
azon, hogy Isten elgondolásai szerint munkálkodunk, és tervei szerint építjük
az Ő házát.
„Mindenki a maga jutalmát veszi” (1.Kor.3,8) A Zsid.6,
10-ben azt olvassuk, hogy Isten nem feledkezik meg gyermekei
szeretetmunkájáról. Mindenki elveszi a maga megérdemelt jutalmát. A legkisebb
dolgot is, amit az Úr iránti szeretetből tettünk, ha mi már el is felejtettük
azt, az Úr megjutalmazza (Mt. 25,40). A Szentírás sokszor említi a hívők
jutalmát. Egyesek „teljes jutalmat” kapnak (2 Jn 8 ),mások meg elveszítik azt
is, amit már megszereztek. Pál apostol itt lenn biztos volt abban, hogy ő
koszorút nyer. A „koszorú” (korona) szót sokszor használja az Újszövetség, mint
jutalmat és kitüntetést.
G.R.Brinke könyvéből beküldte:
mpe
Vissza a tartalomhoz
Felhívás:
Kéziratokat várunk a következő számainkhoz! Minden hónap 3. vasárnapi megjelenésre törekszünk, a kéziratok eljuttatásánál ezt kérjük vegyék figyelembe.
Kiadja: Ősagárdi Evangélikus Egyházközség Lelkészi Hivatala
Cím: 2610 Ősagárd, Rákóczi út 18.
Tel: 06-35-360-225
osagard@lutheran.hu
Szerkesztő: Misjákné Petyánszki Erzsébet
misjakerzsi@citromail.hu
Internetes változat: Zöld Zoltán
zoldzoli@freemail.hu
A lap tetejére
|
|