Szeretettel
köszöntöm az olvasókat az ádventi-karácsonyi ünnepkörben az útmutató december
havi igéjével!
Áldott időszak
ért el minket: Ádvent, Karácsony. Olyan idő ez, amikor különlegesebbek az illatok,
ízek, mint máskor. Amikor az egyre több világosságot adó ádventi koszorú
fényeit felváltja a feldíszített karácsonyfa. Amikor mozdulataink mások felé
irányulnak. Amikor a sürgés-forgásból kimarad a kapkodás. Amikor meghitt
izgalom melegíti otthonainkat. Amikor a köszönéseinkben megszólal az „áldott, békés”
öröme. Amikor igazi ünnepünk van.
Ez az ünnep
pedig arról szól, hogy Krisztus született a világunkba. Nem ma, nem tegnap,
vagy tegnapelőtt, hanem több mint 2000 éve. Régi történet, mégis azt érezzük,
ennek az eseménynek most is elér áldása, mert Isten üdvösséget hozó cselekvését
hirdeti: a bűnbocsánat örömét.
Luther Márton
egyszer képletesen úgy fogalmazta meg karácsony örömüzenetét: a karácsonyi
bölcsőt és a golgotai keresztet ugyanabból a fából ácsolták. Jézus azért
született meg, hogy elinduljon azon az úton, amelynek csúcspontja a
megváltásunk, hogy halálával eltörölje bűneinket, és feltámadásával örök életet
adjon mindenkinek.
Ettől a hírtől
válik ünneppé igazán az ünnep. Ez az isteni lépés tesz mindent élővé,
örömtelivé. A karácsonyi történések központjában nem a tehetetlen, gyenge
„kisjézus” áll, hanem az élő, mindenható Úr, akit Immánuelnek nevezünk, akinek
neve számunkra a legdrágábbat jelenti: velünk az Isten. Ő az, akinek van
hatalma és szeretete megfordítani életünk irányát, hogy boldog jelennel, jövendővel
áldjon meg.
Igéjében az ítéletből a
kegyelemre, a halálból az életre hívása szól hozzánk: bár átkozottak voltatok…
megsegítelek benneteket, és áldottak lesztek. Ez a bűnbocsánat, ami elért
bennünket Krisztusban. Erről az élet-fordításról szólnak énekeink. Ezt az
örömünket, Isten hatalmas tettét énekelhetjük Isten drága kegyelmét szerte a
világba: „Vádolt bűnöd átka, a poklok mélye várt, de Jézus, ím kitárta a
mennyek ajtaját, s üdvösséget ád”.
Ako sa blíľi zima, veµa môľeme
poču» o tom, ľe je veµmi dôleľité správne stravovanie a jedenie veµa ovocí,
vitamínov. Naąe telo toto vąetko potrebuje, aby sme sa nestáli chorími. V
týchto dňoch je to zvláą» dôleľité, aby sme si posilnili náą imunytny systém,
veď ten nový vírus chrípky hrozí celého µuďstva. Ale človek môľe sa pripravi»
na vąetky moľné prípady? Veď sa zjavia vľdy nové a nové choroby, na čo sa
človek hádam ani nemôľe primerane sa pripravi». Ale predsa máme sa snaľit
vąetko robi» spravi» čo sa závisí vo nás.
Aj v naąom duąevnom ľivote máme
si stara» na naąe „mentálhygienčné veci” Tak podobne máme sa snaľi» posilni»
náą „duąevný imunytný systém”, aby sme potom mohli zabráni» útok náąho večného
nepriateµa, Satana.
Na to, aby sme si mohli posilni»
naąe srdcia, naąe duąe, je vhodný čas advent. Veď v adventnom čase znovu
očakávame príchod náąho Pána Jeľiąa Krista. Ten náą Pán Jeľią zase príde k nám
ticho, poníľene a milosrdne. Ten náą Pán Jeľią chce nás posmeli», oduąevni» a
posilni» aj v tomto adventnom čase. Adventny čas nie náhodou má lialovú farbu:farbu pokánia. V advente je eąte väčmi dôrazné, aby sme priąli k náąmu Jeľiąovi
a aby sme si prosili: Nech On si očisti s Jeho svätou krvou naąe srdcia , naąe
duąe: aby sme mohli nové zača» v Kristovi. Veď s adventným časom sa začína nový
cirkevný rok. To je aj adventné evanjelium, ľe z milosti náąho Pána Jeľiąa
Krista my môľeme znovu zača». –„Ako ste prijali Krista Jeľiąa, Pána, v Ňom
ľite…” – povie apoątol Pavel. Ako sme prijali Krista Jeľiąa, tak sa máme snaľi»
aj kaľdodenne ľit. Nielen v nedeli, keď ideme do kostola, ale aj v kaľdodennom
ľivote tak chodi»: hovori» a čini», aby vąetky naąe veci sa páčili náąmu Pánovi
.
Kaľdý deň máme sa snaľi» na
Kristovú lásku, aby sme v tej boli „ zakorenení a budovaní.” V adventnom čase
môľeme teda eąte väčmi v duąevnom ľivote: v láske, vo vieri a v nádeji rastú»
sa a posilni». Aby sme boli silní, tak potrebujeme jest. V duąevnom ľivote to
znamená: kaľdy deň môľeme číta» Sväté Písmo, modli» sa. A skrze ľivých odkazov
náą Pán môľe posilni», upevni» naąu vieru, lásku a nádej!
V tomto adventnom čase môľeme ma»
svojím vytýčeným cieµom: rastú» sa a posilni», upevni» v milosti náąho Pána
a tak pripravi» na príchod náąho Pána
Jeľiąa Krista!
F.
Farkas Rozália: Pedig lehetne
Miért
is nincsen minden nap karácsony?
Pedig
lehetne...
ha
szívünkből kigyomlálnánk a konkolyt,
és
csak a tiszta búzát hagynánk meg benne,
akkor
minden nap karácsony lenne...
Miért
is nincsen minden nap karácsony?
Pedig
lehetne...
ha
szívünkből száműznénk a rosszat,
és
csak a jónak, az isteni szeretetnek
hagynánk
helyet benne,
akkor
minden nap karácsony lehetne!
Vissza a tartalomhoz
Az újszülött
nevei
És
hívják nevét csodálatosnak, tanácsosnak, erős Istennek.
(Ézsaiás 9, 6)
Amilyen a neve, olyan a dicsősége
is. Milyen nagyszerű, mély tartalmú nevei vannak az isteni gyermeknek! Csodálatos tanácsadó. A világ
alapjának felvettetésekor is Ő adott tanácsot. Minden általa teremtetett. „Enyém
a tanács és a valóság" (Péld 8, 14). Jól átgondolta terveit. Amikor az
Atya kiterjesztette a mennyet, a mélységeknek határt szabott és megvetette a
föld alapjait, „mellette voltam, mint kézműves" (Péld 8, 30).
Amikor az Atya előre látta az ember bűnét, akkor a Fiúnak csodálatos tanácsa
volt: kész volt Isten áldozati bárányává lenni (1 Pét 1, 19). Egyedül neki volt
joga felbontani a könyv pecséteit (Jel 5). Általa jut Isten országa teljességre
és az egész világ visszakerül Isten uralma alá „Ő általa és Őbenne".
„Ó, Isten gazdagságának, bölcsességének és tudományának mélysége!"
Csodálatos tanácsos! Nekünk is tud tanácsot adni, még olyankor is, amikor
mindenki tanácstalan. Ha a kétségbeesés kiáltása tör elő a szívből: „Én
nyomorult ember, kicsoda szabadít meg engem a halálnak ebből a testéből?"
- Ő megnyugtatóan felel. Ha valaki nem találja meg az utat, hogyan szabaduljon
a testi gyönyörök, szenvedélyek megkötöttségéből és saját énje szolgaságából, Ő
hoz megoldást. - A legjobb és leghűségesebb tanácsadó, amikor életünk súlyos
kérdései előtt állunk és nem tudjuk, mit tegyünk, melyik utat válasszuk. De Ő
nemcsak megvilágítja a sürgősen megoldandó kérdéseket, hanem erős hős is, vagy
még pontosabban: erős Isten. Nemcsak jól átgondolt terveket készített,
hanem nagyszerűen kivitelezi azok Erejével világokat teremtett, és mindent
hordoz. Szeretete teljességében áldozatul adta magát és megbékítette Istennel
az egész világot. Előtte nincs és nem is volt lehetetlen. Olyan hatalmas és
erős, hogy nincs híja semmiben. Kiemel a mélységből, amelyben elpusztulnánk.
Leveri a vasajtókat és a vaszárakat bűneink börtönéről. Széttöri a bilincseket,
amelyek ellen hiába védekezünk; leveszi a bűn jármát, amit nem tud senki
lerázni. Az ellenség legyőzésére is erőt ad és megerősít, hogy Isten akaratát
cselekedjük. Pál apostollal együtt bizonyságot tehetünk mi is: „Mindenre van
erőm a Krisztusban, aki engem megerősít." Örökkévalóság Atyja - ez a harmadik kettős név. Az Atya
jelentette ki magát a gyermekben. Jézusban megfoghatóvá lett Isten, belőle az
Atya szeretete sugárzik felénk. Ő az, aki bepillantást enged az Isten szívébe
és gondolataiba. Azt mondta nekünk Istenről, hogy Ő a „mi" Atyánk!
Neki adott át az Atya mindent. Elmondhatta: „Én és az Atya egy vagyunk. Aki
engem látott, látta az Atyát." Ezért az Atya szeretete tölti el
lelkét. Így szólítja meg az övéit: „Fiam" (Mt 9, 2) „leányom"
(Lk 8, 48). Földi Atyánk és nevelőnk csak egy ideig van (Zsid 12, 9-10). „Ha
atyám és anyám elhagynának is, az Úr magához vesz engem" (Zsolt 27,
10). A Megváltó megmarad nekünk. Szerető gondoskodása és jóakaró, de komoly
fegyelmezése soha nem ér véget. „Ő tegnap és ma és mindörökké ugyanaz"
(Zsid 13, 8). Békesség fejedelme:
aki békét szerez. E világ fejedelmei és hatalmasai többnyire nem szerzik, hanem
megrontják a békét. Hatalmi, birtoklási és pénzvágyuk mindig újabb háborút
okoz. Miattuk lesz a föld vérrel itatott harcmező. Nem szűnik meg az
erőszakosság, az elnyomás miatt való sóhaj. Ennek az újszülött gyermeknek a
békebirodalma naggyá, világot átfogóvá lesz - akkor, amikor Ő visszajön
hatalommal és dicsőséggel. Akkor kezdődik el a földön királyi uralma. Vége lesz
a háborúknak, mert félretolja a rendzavarókat, hatalmaskodókat, rablókat és
igazságtalanokat - Istennek és az Ő felkentjének minden ellenségét. „Igazságban
ítéli a gyengéket és tökéletességben bíráskodik a föld szegényei felett"
(Ézs 11, 3-4). „Igazságosan uralkodik az emberek felett; aki Isten
félelmével uralkodik: olyan az, mint a reggeli világosság, mikor a nap feljő,
mint a felhőtlen reggel" (2 Sám 23, 3-4). A béke az igazságosságon
nyugszik. A bűnből viszály és háború támad. A békesség fejedelme most azoknak a
szívében alapozza meg uralmát, akik megnyíltak előtte és neki adták magukat Isten
gyermekeinek békessége az ítéleten és az igazságosságon nyugszik. Az
igazságtalanság helyére, amely bennünk uralkodott-, mert a „bűn a
törvénytelenség" (1 Jn 3, 4) igazságnak kell lépnie, amit Isten Fia
keresztjén készített nekünk. Ha azután megigazultunk hit által, akkor békességünk
van Istennel.
Carl Eichhorn: Isten műhelyében
(mpe)
ÜNNEPI ISTESZTISZTELETEINK RENDJE
Szenteste (dec. 24.) 17.00- templom
Karácsony ünnepe (dec. 25.) 10.30- templom - Úrvacsora
Karácsony második napja (dec. 26.) 10.30- gyülekezeti terem
Karácsony utáni vasárnap (dec. 27.) 10.30- gyülekezeti terem
Óév este (dec. 31.) 18.00- gyülekezeti
terem - Úrvacsora
Újév (jan. 1.) 10.30- gyülekezeti terem
– Úrvacsora
Egyéb alkalmak
Szenteste 16.30- a templom előtt élő
Betlehem megjelenítése
20.30- éneklés a falu utcáin (a
Rákóczi út elején kezdjük)
Karácsony ünnepe (dec. 25.) 16.00- karácsonyi est gyülekezeti terem
Vezetőink
„Ne feledkezzetek meg
vezetőitekről…”
„Bízzatok vezetőitekben, és
hallgassatok rájuk…” (Zsid.13.7;17)Egyetlen hívő testvér sem merészelni magát
vezetőnek nevezni. A felekezeti keresztyénségen belül ember alkotta intézmény a
vezetői rendszer. Ugyanakkor mégis kívánatos lenne, ha minden gyülekezetnek
lennének vezetői.
A vezetőt Isten neveli ki annak.
A vezető megtanulja, hogy minden dolgát Isten elé vigye, mert azt is
megtanulta, hogy, hogy önmagával szemben bizalmatlan legyen. Ami jó, az igazán
akkor jó, ha Isten szemében is az, és a rossz igazán, akkor rossz, ha Isten
szemében sem jó. Egyik testvér, aki valóban vezető volt, jóllehet elutasította
magától ezt a tisztet, így fejezte ezt ki: „Önnön szívemben egy percre sem
bízhatok” Aki Istennel jár, ugyanezt tapasztalja. Ezerarcú énünk az, amely
számunkra mindig gondokat okoz. Ezért kell mindennap személyesen az Úr elé
állnunk. De vajon valóban át meg átjárja-e szívünket, keresztyén mivoltunkat az
a kívánság, hogy mindenkor Atyánk akaratát keressük,hogy azt cselekedetekben is
meegvalósítsuk?
Az igazi vezető Istennel jár,
önmagától szabadultan, de vajon szabadon a világ ítéletétől is? Szükséges, hogy
Isten Szelleme által úgy ítélje meg a dolgokat, ahogyan Isten. Élete
Krisztussal való egység jegyében telik. Példaadó tettei, szavai, odaadás,
önzetlensége által mutatja meg, hogy követi Mesterét. Nem áll a rábízott lelkek
és Isten közé, sőt segíti őket abban, hogy ők is megtalálják Őt. Nem öntelt
énjét hizlalja, még szolgálatban sincs jó véleménnyel önmagáról, tudja, hogy
csakis a Szent Szellem az, aki által valami jót véghez tud vinni.
A vezetőknek erkölcsi tekintélyük
van. Ezért a testvéreknek nagyon kell vigyázniuk arra, hogyan élnek.
Nőtestvéreknek is lehet ilyen tekintélyük, ők azonban a háttérben maradnak,
mert ez így kedves Uruk előtt, ez az ő tisztességük és dicsőségük.
Emlékezzünk múlt századbeli
vezetőinkre, példáikból láthatjuk, milyen az Isten akarata szerint való vezető.
Az Urat szerető fiatalok ismerkedjenek meg életükkel, hogy mint forrásból táplálkozhassanak
belőlük. „Bízzatok vezetőitekben és hallgassatok rájuk.” S ha ezek a testvérek
rámutatnak hibáinkra, akkor azért legyünk hálásak az Úrnak. Az a keresztyén
ember, aki szereti az Urat, nem fog vonakodni attól, hogy egy-egy testvér, vagy
nőtestvér intelméből kihallja a hozzá szóló Úr szavát. Isten az, aki által
hozzánk szól. Kész elismerni, hogy amit Isten cselekszik, azt jól cselekszi, szabad
akaratából teszi, akkor és ott cselekszi, ahol és ahogyan akarja, és amikor
akarja. És ezzel a hívő keresztyén tágszívű, befogadó készségű lesz.
Lelki életünk, családi és
gyülekezeti életünk titka a Szent Szellem munkájában van. Ő az, aki megérteti velünk
Isten Igéjét. Általa van közösségünk az Atyával és Fiával, az Úr Jézus
Krisztussal. A Szent Szellemmel beteljesedve élni (Ef.5.18) a hívő ember
örömének és erejének a fő forrása. Az a keresztyén ember, aki engedelmes a
Szent Szellemnek nem a világhoz igyekszik alkalmazkodni, mert szíve az Úrhoz
vonzza.
Előfordulhat, hogy nagy álmosság
uralkodik a gyülekezetekben, a szívekben, és a lelkiismeretekben. Ha valóságos
nehézségek jönnek, és valamely szellemi természetű testvérnek az a benyomása, hogy nem hallgathat tovább a
dolgok menete felől, akkor súlyos hibát követ el, ha igyekszik az egész ügyet
„szőnyeg alá söpörni”. Mert hogyan számíthatunk az Úrnak köztünk való
jelenlétére, ha nem az Ő akaratát tudakoljuk elsősorban, amikor súlyos
problémák keletkeznek a gyülekezetben? Ezzel az „ elhallgató” magatartással
gyalázatot hozunk az Úr nevére. Ha istenfélő testvérek vannak valahol, akkor az
Úr megakadályozhatja a gyülekezeten belüli rendetlenséget. Ha azonban a férfi
és nőtestvéreink rokonszenvét többre értékeljük az Úr érdekeinél, akkor ezzel
súlyos károkat okozunk az összejöveteleinknek. Ha istenfélőbbek lennénk, akkor
az Úr gyógyulást adna anélkül, hogy feltétlenül testvérek segítsége kellene
hozzá, az emberünket azonban soha, semmiképpen nem használja fel. Az Úr szent,
és az Ő asztala szent. A gyülekezetet úgy látja maga előtt, mint ami
szeplőtlenül tiszta. Így kívánja bevezetni őket a mennybe, ezért előzőleg
megítél benne mindent, ami dicsőségével nem egyeztethető össze. A gyülekezetben
a legfontosabb az istenfélelem és a férfi. – és nőtestvérek buzgó imádsága,
azonban ugyanakkor igencsak szükséges a tanítás és az intés is, persze a maga
helyén.
A kegyelmi ajándék nem más, mint
alkalmassá tétel arra, hogy a gyülekezetben bizonyos feladatokat az Úr dicsőségére
elvégezzenek a hívő testvérek. Ha egy-egy testvér ilyen kegyelmi ajándékot
kapott, akkor ezt a többieknek fel-és el kell ismerniük. Sőt a azon kell
fáradozniuk, hogy az illető testvérnek a segítségére legyenek,a mennyire ez
szükséges. És arra is késznek kell lenniük, hogy alkalomadtán az illető
testvért helyreigazítsák. Neki pedig az Úrtól kell várnia, hogy Őtőle magától
tudja meg, mikor, mit és hogyan kell tennie.
A kegyelmi ajándék megléte főként
a gyümölcstermésben mutatkozik meg. A férfi- és nőtestvéreink pedig felelősek
az Úr előtt azért, hogy olyan hitbeli és szellemi állapotban legyenek, amelyben
a gyülekezet javát tudják szolgálni. A nőtestvéreknek éppen úgy szívükön kell
viselniük az Úr dolgát, mint a férfiaknak.
A hívők nem azért élnek e Földön,
hogy kimagasló művészi, irodalmi, vagy tudományos teljesítményeket vigyenek
véghez, sem nem azért,m hogy maguknak hírnevet szerezzenek a világ előtt.
Elsősorban azért vannak itt, hogy dicsőítsék az Urat és az Atyát, és neki
éljenek. Ez tesz minket boldoggá és erőssé.
L.Chaudier írása
megjelent Vetés és aratás 2009.3. számában)
„Abban
nyilvánul meg Isten hozzánk való szeretete, hogy egyszülött fiát küldte el
Isten a világba, hogy éljünk őáltala.”
1.János 4.9.
Vissza a tartalomhoz
Kérdez
a gyermek
Túrmezei Erzsébet verse
,,Ott fenn lakott
a csillagok felett,
de amikor karácsony este lett,
Lejött a földre, mint kicsiny gyerek.
És ó, a hidegszívű emberek!
Kis istállóban kellett hálnia.
Szalmán feküdt ő, az Isten Fia.
Elhagyta érettünk az egeket.
Ugye-e, apukám, nagyon szereted?''
Az apa nem szól.
Olyan hallgatag.
De a kis kedvenc nem vár szavakat,
Odaszorítja vállára meleg,
kipirult arcát, s tovább csicsereg.
,,Kicsiny gyermek lett, gyenge és szegény,
és ott aludt az állatok helyén,
szűk istállóban. Nem is érthetem.
Milyen meleg ágyacskám van nekem,
pedig csak a te kis lányod vagyok.
S ő, Isten Fia, ő, a legnagyobb,
szalmán feküdt, amikor született.
Ugye, apukám, nagyon szereted?''
Kint
csillagfényes hideg este... tél...
Bent apja ölén kis leány beszél.
,,Ott se nyughatott szalma-fekhelyén.
Futniuk kellett éjnek-éjjelén.
Halálra keresték a katonák.
Menekültek a pusztaságon át.
Milyen keserves útjuk lehetett.
Ugy-e, apukám, nagyon szereted?''
Az apa leteszi a
gyermeket.
,,Ugy-e, szereted? Ugye, szereted?''
Nem bírja már, el kell rohannia.
A jászolban fekvő Isten Fia
karácsonyesti képe kergeti.
Feledte és most nem feledheti.
Most a szeméből könnyre-könny fakad.
Most vádakat hall, kínzó vádakat.
Elmenekülne még, de nem lehet.
Most utolérte az a szeretet.
S
míg a szívébe égi béke tér,
mintha körül a hólepett, fehér
tetők, utak felett távol zene,
angyalok tiszta hangja zengene
szívet szólongató, szép éneke:
,,Szegény lett érted. Ugy-e, szereted?
Vissza a tartalomhoz
„Én vagyok az ajtó”
„Én vagyok az ajtó.
Ha valaki énrajtam megy be, megtartatik”(János 10.9)
A karácsonyi
visszaemlékezésekbe mindig bele szokott tartozni az ajtó, amely előtt
gyermekszívünk dobogásával várakoztunk. Hogyan irigyeltük édesapáékat, akik
belül lehettek, bent a titkok világában! A karácsony előtti napokban elszorult
a szívünk mulasztásaink és bűneink miatt. Imádságok hangzottak el, jó
elhatározások születtek engedelmesebb életre Persze, a ·mozgató rugó” jórészt
csak a várható karácsonyi ajándék volt. De mégis csak megmozdult a lelkiismeret
is a karácsonyi ajtó előtt.
Mikor aztán
este lett és édesapa csengett, akkor csendesen megnyílt az ajtó, és amint
kitárult, áradt a fény és az öröm. Ragyogott a fa, alatta a kedves jászolbölcsővel
és a sóvárgott ajándékokkal. Bármennyit is öregedtünk azóta, a nyíló ajtón át
ma is drága fény, meleg szeretet ömlik a szívünkbe. Lelkünk alázatos hálával
fürödhet benne. A karácsonyi ajtó mintha csak a menny kapujának jelképe lenne.
De várjunk csak.
Nem hangulati, érzelmi hullámok ----e csupán ezek? Egy egynapos hangulaté
évenként! Igaz, de mégis csodálatos valóság felé mutatnak.
Nem lennénk
emberek, és nem volna lelkünk, amely Isten után, az élő Isten után kérdez, ha
az örökkévalóság ajtaja előtt nem állnánk úgy, mint a karácsonyi ajtó előtt,
tele az örök titkok sejtésével és Isten szeretete után való vággyal,és ha nem
élne bennünk a szent Isten „ügyésze”, a vádoló lelkiismeret, amely a valóban
komoly órákban zárt ajtóról beszél. Ezért van az, hogy nem könnyű az embernek
önmaga felől való őszinte gondolatokkal magára maradni.
Jaj nekünk,
ha a gyermekkor ádventi lelkiismereti megmozdulása és a karácsony éveken át
ismétlődő érzelmi hulláma nem tör keresztül abba a valóságba, amelynek csak a
csíráját hordja magában!
Vajon csak
földi karácsonyi ajtón mentünk be eddig az életünkben, és a lelki ajtón, a
szoros kapunk nem léptünk be mostanig sem? Pedig ez visz a menny előcsarnokába.
E nélkül nem jutunk a mennybe soha örökké!
A Sátán
különös vakítása az, hogy a mulandó karácsony ajtaján olyan teljes szível,
rögtön és egészen megy be az ember, de az örökélet lelki ajtaján, amely már itt
és most Krisztus békességébe vezet, legtöbbször csak be-benézeget.
„Bekukucskál, mint a gyerek mondja. Az élete kívül marad rajta. Még amikor
bemegy, akkor is rendesen csak félig megy be, és nincs se igazi békessége, se
valóságos öröme, - jóllehet azt képzeli, hogy már bent van.
Egy abonyi
evangélizáció alkalommal történt, hogy szorongva mentünk a polgári iskola felé,
ahol a kijelölt helyiség volt: vajon nyitva van-e az iskola? Fellélegezve
léptünk be a kapunk. Azt hittük, már bent” vagyunk. Volt azonban egy belsőbb
kapu is – zárva. Sajnos, ennél sokkal szomorúbb a félig bemenés az új életre.
Egy angol tengeralattjáró süllyedt el évekkel ezelőtt. Új készülék volt benne:
a tenger alatt kisebb mélységben ki lehetett menni belőle egy ajtón át. Ketten
meg is menekültek. Mi lett a többivel? A harmadik „félig”+ ment ki. Odaszorult
valamije a dupla ajtó közé. Ott fúlt meg és elzárta az utat a többi elől is.
Mennyi fel nem szabadult hívő élet van ilyen felemás nyomorúságban!
Hányan
akadnak el azon, hogy „szoros” a kapuz, és kívül rekednek! Nem hasonlít –e ez a
skót eszelős történethez, aki óriási rongybatyuban vitte a vállán a „kincseit”,
s egyszer mocsaras vidéken alig bírt már menni vele. Eltévedt, de talált egy
magányos házacskát, ahová be is fogadták volna. Ám a nagy batyu nem fért be a
szoros ajtón. Tekintgetett befelé a melegre, kifelé a mocsárra, míg végül
megfordult és elment a „kincseivel”. Reggel a holttestét találták meg, mellette
a batyuval…
A karácsonyi ajtó – pünkösdkor – egyszer s mindenkorra és
mindenki számára megnyílt! De csak úgy, ha nem kívülről viszek magammal
valamit, hanem bent akarok kapni mindent
gy senkinek sem kell kívül
rekedni, megelégedve akármilyen szép, de mulandó karácsonyi hangulattal.
Egy kicsi
házban történt a nagyváros peremén. Egyszerű, dolgos házaspár lakott benne.
Békés öregségük lett volna, ha az egyik gyermekük rossz útra nem tér. Pedig
mennyi szeretettel nevelték! De kemény maradt a szíve és csak nevetett egyszerű
szülein. Végül is nem bírta tovább otthon. Vonzotta a világ. Nemsokára egészen
nyomaveszett. Ritka nap volt, amikor ne emlegették volna legalább imádságban,
azaz legfőként imádságban. Különösen karácsony körül, amikor a többi gyerekek
legalább is írtak, de többnyire jöttek is az unokákkal együtt.
18…karácsonyáig
semmit sem tudtak róla. Ünnepi téli ruhát kapott ekkor a vidék, - a kicsi ház is és körülötte a kert. A két
öreg hazaért a karácsonyi áhítatról. A fa alatt elcsöndesedtek az Úr előtt és
szépen elrendezték a kis ajándékokat gyermekeiknek és unokáiknak, akiket
másnapra vártak. Különösen pedig arra gondoltak, aki csak Isten tudja, merre
járhat. Aztán csendesen nyugovóra tértek. Éjszaka egyszer csak felébredtek
Valaki az ajtó körül Jár? Nem, bizonyára csak a szél. Másnap reggel azonban,
amikor az ajtót kinyitották, a küszöbön ülve egy megfagyott embert találtak a
havon, - az elveszett fiúkat! Végre hazavonta őt a megcsömörlött életében a
honvágy., De a szülői ház kapujában nem volt hozzá bátorsága, hogy zörgessen. Ó
, annyi akadályt tett oda közéjük a bűn!
Odabent azonban mégis vágyódva várták őt!
Karácsony
szentestéjének a legdrágább, üdvözítő üzenete: Jézus nyitott ajtóvá lett az Atya
szívéhez és az atyai házba a legelveszettebb számára is. Az Atya szívében éppen
utána a legmélyebb a vágy!
„Én vagyok az
ajtó” Egyedül Jézus! „Aki nem az ajtón megy be, tolvaj az és rabló”- Senki sem
mehet az Atyához, hanem csak Én általam” Mert senki sincs, akit elveszetté nem
tett a bűn, és senki nem született meg értünk és halt meg helyettünk, hogy
megtartson! De Jézuson át mindenki bemehet az ő békességébe és az Atya örök
örömébe. „Ha valaki énrajtam megy be, megtartatik”! – „Született néktek ma a
Megtartó!”
Nincs nagyobb
örömüzenet, mint a megnyalt Ajtó. De bizonyos az is, hogy az ajtó egyszer csak
„bezáratik”,. Ez ugyanúgy Isten szava. És Isten ideje mindig a ma, a most, - az
ördögé a holnap, majd.
Túrmezei Erzsébet írása
Vissza a tartalomhoz
Bódás János: Megüresítem szívemet
Ha feldereng az égi csillag
hirdetni: itt az Újszülött
napkeleti három királlyal
majd én is útra készülök.
Az ajándékuk drága mirha,
illatos tömjén, dús arany,
én meg koldusként így megyek csak
szegényen, ajándéktalan.
Nincs kincsem, rangom, csak a bűnök
nagy garmadája lelkemen.
Kiszórom mindezt, hogy szívemben
minél több tiszta hely legyen,
mert jól tudom, hogy Betlehembe
ily koldus, mint én, így mehet:
az lesz legszentebb ajándék, ha
megüresítem szívemet.
Vissza a tartalomhoz
A.W.Tozer:
A Szent ismerete 2. rész
A szentháromság
A
Szentháromság felfoghatatlan titkáról való elmélkedés annyi, mintha gondolatban
végig mennénk az éden keleti kertjén, és szent földön járnánk. Akik mindent
elutasítanak, amit nem tudnak megmagyarázni, tagadják, hogy Isten
Szentháromság. Minden ember a nem hívő és a szent is a hit alapján áll; az
egyik a természeti törvényekben, a másik pedig Istenben hisz. A legtanultabb
bölcset is némaságra kárhoztatjuk, -e kérdéssel; „Mi ez”? Isten ismeri az ahhoz
vezető utat, de a halandó ember soha. (Jób 28,23) j
Az egyház
következetesen hirdeti a Szentháromság tanát. Anélkül, hogy színlelné annak
értését, bizonyságot tesz róla, a Szentírás tanítását ismételgetve.
Amit Isten
kijelent, azt a hívő szív vallja anélkül, hogy további bizonyítékra lenne
szüksége.
A
kinyilatkoztatott igazságon való elmélkedés után, természetesen megérkezik a
hit is, de a hit először a halló fülekhez érkezik, nem a gondolkodó elméhez. A
hívő ember nem töpreng az igén, nem érvelési folyamat által érkezik meg a
hithez, és nem a tudomány által keresi hitének megerősítését. ( Jer. 22.29)
A
Szentháromság tana a szívnek szóló igazság. Egyedül az ember szelleme léphet a
függöny mögé és hatolhat be a Szentek Szentjébe. A szeretet és a hit otthonos
az istenség misztériumában. Az ész pedig hajtson térdet odakinn.
Az a
legfontosabb, hogy Istenről úgy gondolkodjunk, mint egységben levő
Szentháromságról, nem elhomályosítva a Személyeket és nem szétosztva Lényeget.
Mivel az
Istenség személyei egyek, ezért egy az akaratuk. Mindig együtt munkálkodnak, és
a legkisebb tettet sem hajtják végre egyedül.
Az Istenség
személyei között öröktől fogva fennálló azonnali, közvetlen kapcsolat nem
ismeri sem a hangot, sem az erőfeszítést, sem a mozgást.
A végtelenség terein
Isten örök szava zengett,
Csak annak szólt,
aki beszélt, és megtörte a csendet.
Csodálatos!
Imádandó! Nincs se hang se zene,
De mindenütt és
szüntelen, békességben, szeretetben,
Az Atya szól, az örök
ige.
Az önmagában létező Isten
„Istennek nincs eredete”. Az eredet szót csak teremtett dologra lehet
alkalmazni. Isten önmagában létező, és minden teremtett dolog valahonnét
ered. Amikor arra a nem teremtett
Személyre irányítjuk gondolatunkat, semmit sem látunk, mert Ő a világosságba
lakozik, és Hozzá semmi sem közelíthet. Csak hit és szeretett által vagyunk
képesek megpillantani Őt, amint elmegy a sziklahasadékban lévő oltalmunk
mellet.
A Biblia világában élő, gyülekezetekhez tartozó, keresztyének egész
életüket anélkül élik le ezen a földünk, hogy csak egyszer is komolyan
próbáltak volna elmélkedni Isten lénye felől. Kevesen érzik át szívükbe az
ámulatot a nagy VAGYOK hallatára, aki önmagában létező. Milyen hatása van az
életemre? Mivel Isten kezének munkája vagyunk, ebből az következik, hogy minden
problémánk és a probléma megoldása teológiai jellegű.
Isten minden lény fölötti tiszteletben részesíti az embert azáltal,
hogy saját képére teremtette. És értsük azt úgy, hogy az emberben levő isteni
kép nem költői fantázia.
Mivel minden Isten teremtő akaratától függ teljes mértékben, ezért áll
fenn a szentség és a bűn lehetősége.
Az ember az Istentől való
függetlenséget választotta, így szándékosan engedetlenkedett az isteni
paranccsal szemben. A testies ember bűnös, mert a saját személyiségével
kapcsolatosan kihívja Isten személyiségét. Másban esetleg elfogadja Isten
szuverenitását, de a saját életében elutasítsa azt. A bűnnek sok
megnyilvánulása van, de egyetlen dolog lényeges benne A halandó ember, akit
Isten arra tetemtett, hogy imádjuk Őt a trónja előtt, saját személyiségének a
trónjára ül, és arról a felemelt helyzetéről kijelenti? „VAGYOK VALAKI”. Ez bűn
a maga gonosz gyökerébe. Ez a magyarázata amely szerint a megátalkodott ember csak vétkezni tud, és jócselekedetei
valóban egyáltalán nem jó. Csak amikor Istennek vissza adja az ellopott trónt,
akkor fogadhatók el a cselekedetei.
Uram, a bűn szörnyű
hada miért pusztít bennem tovább?
Kevés az, hogy Te megbocsátsz,
énemnek meg kell halnia.
Uram, hatalom,
szeretet, kevés az hogy feltámadtál.
Rajtam sem győzhet a
halál, adj feltámadt új életet.
Isten önmagában elégséges volta
„Mert ahogy az Atyának önmagában
élete van” /János 5,26/-mondta Jézus. Isten önmagában létező, minden élet
Istenben és Istentől van. Minden teremtett lénynek szüksége van levegőre,
ételre , vízre az életben maradáshoz. Egyedül Istennek nincs szüksége semmire.
Hogy helyes alapon álljunk, méltóképpen kell Istenre gondolnunk. Tisztítsuk meg
elménket az Istenségről alkotott méltatlan elképzeléstől, és engedjük, hogy
olyan Isten legyen az értelmünkben, mint amilyen létezik a világegyetemben. A
Biblia kiemelt tanítása: Isten önmagáért, az ember pedig Isten dicsőségéért
létezik. Mindebből megérthetjük, hogy a Szentírásnak miért van olyan sok
mondanivalója a hit fontos szerepéről, és miért bélyegzi a hitet halálos
bűnnek. Vegyük föl Krisztus könnyű igáját, és foglaljuk le magunkat a
Szellemtől inspirált és Isten dicsőségére, valamint az emberiség
javára szolgáló erőfeszítésekkel. Mert áldott az a hír, hogy Isten ,
akinek nincs szüksége senkire, isteni leereszkedésében aláhajolt, hogy
engedelmes gyermekeivel, gyermekeiben, és gyermekei által munkálkodik. /Fill,
2,13/
Beküldte: Racskóné L .Zsuzsanna
Fogdában, szabadon
A
közelmúltban a gyülekezet néhány tagjával részt vettünk a Váci börtönben egy
ádventi istentiszteleten. Megdöbbentő volt látni és hallani az elitélteknek a
bizonyságtételét, énekét. Csuka Tamásné börtönlelkész vezetésével és lelki
gondozásával nagyon komoly lelki munka folyik. Öröm volt látni, hogy a súlyos
bűnökért elitéltekből, Jézus Krisztus szabadításával lelki szabadok lettek.
Sokuknak még több évet kell bent tölteni, de a szemük tiszta, csillog, lehet
látni, hogy megtalálták Krisztusban a szabadságot. Fogságban, szabadok. Voltak
olyanok is akiknek már letelt a büntetés, és visszajöttek bizonyságot tenni,
miként élik meg a hitéletüket szabadulásuk után. Egyben mi sem vagyunk különbek
a fogva tartottaktól, abban hogy mindannyiunknak, szükségünk van Jézus Krisztus
megváltására. Örültünk, hogy volt lehetőségünk ilyen alkalmakon részt venni, és
látni ISTEN hogyan munkálkodik.
Racskóné L.Zsuzsanna
Vissza a tartalomhoz
Majd, ha elmúlik az ünnep, a karácsony,
S elalszik a gyertya a zöld fenyőágon…
Vajon… kialszik-e a fény a szemedben?
Ádventi nép! Vársz-e, élsz-e reményedben?
A Messiás eljött, de nem úgy mint várták,
Nem fogadták be Őt, tagadták, utálták,
Hiszen királyt vártak, hatalmi jelt, pálcát,
Megakarták mérni Isten igazságát,
És nem értették Isten Golgotáját…
És nem értették meg Isten Történelmét.
És nem értették meg Irgalmát, [...]
Vissza a tartalomhoz
A helyes magatartás
Aki feddhetetlenül él,
biztonságban él" (Péld 10,9).
A feddhetetlen talán lassan halad
előre, de biztosan jár. Aki siet meggazdagodni, nem bizonyos a dolgában. Az
állhatatosan becsületes ember esetleg nem gazdagszik ugyan meg, de békessége
lesz, az biztos. Ha mindig azt tesszük, ami igaz és helyes, akkor szilárd
talajon járunk és tudhatjuk, hogy minden lépésünknek biztos alapja van. Viszont
a kétes ügyletek által elért legnagyobb siker is csalóka marad mindig, és aki a
sikert elérte, annak állandóan félnie kell, hogy egyszer csak számadást kell
adni a dolgairól, és akkor nyeresége kárhoztatni fogja őt.
Ragaszkodjunk ezért inkább az
igazsághoz és a becsületességhez. Isten kegyelme által kövessük Urunkat és
Mesterünket, akinek szájában nem találtatott csalárdság. Ne féljünk a
szegénységtől. sem attól, hogy megvetnek bennünket. Soha, semmilyen körülmények
között ne tegyünk olyasmit, amit lelkiismeretünk helytelenít. Ha elveszítjük
lelkünk békességét, többet veszítünk, mint amit pénzen meg lehet vásárolni. Ha
viszont megmaradunk az Úr útján, és soha nem vétkezünk lelkiismeretünk ellen,
biztos úton járunk, bármi jöjjön is. Mert ugyan, ki árthat nekünk, ha a jót
követjük? A bolondok tartsanak bár bolondnak következetes becsületességünk
miatt, de a tévedhetetlen Bíró ítélete egykor nekünk fog igazat adni.
Beküldte: Kindricz Eszter
Vissza a tartalomhoz
„Az Ige volt az igazi világosság,
amely megvilágosít minden embert, ő jött el a világba”
János 1.9
Narodil se nám Spasitel,
Vąeho sveta Vykupitel;
Z jeho príchodu ą»astného
Radujme se, veselme se!
O čemľ proroci mluvili,
Svatí otcové ľádali
Mnozí králové čekali;
Radujme se, veselme se!
To v dneąní den splnil Búh sám,
®e Syna svého
poslal k nám,
Aby nás od hřchú sprostil
A ľivot večný navrátil
Protoľ z daru tak drahého
Dekujmeľ z srdce pravého,
Dejľ bychom tebe chválili:
Radume se, veselme se
Vissza a tartalomhoz
Felhívás:
Kéziratokat várunk a következő számainkhoz! Minden hónap 3. vasárnapi megjelenésre törekszünk, a kéziratok eljuttatásánál ezt kérjük vegyék figyelembe.
Kiadja: Ősagárdi Evangélikus Egyházközség Lelkészi Hivatala
Cím: 2610 Ősagárd, Rákóczi út 18.
Tel: 06-35-360-225
osagard@lutheran.hu
Szerkesztő: Misjákné Petyánszki Erzsébet
misjakerzsi@citromail.hu
Internetes változat: Zöld Zoltán
zoldzoli@freemail.hu