1722-ben
birtokán – Berthelsdorfban – telepítette le az ugyancsak menekült cseh-morva
testvérek egy csoportját, majd később evangélikus és református menekülteket
fogadott be. Ezen vegyes vallásfelekezetű csoportok részére építette fel a
Herrnhut /Úr oltalma/ nevű települést. A Krisztus iránti szeretet, elkötelezés kapcsolta
őket össze, így formálódtak testvérgyülekezetté. 1727-ben maga Zinzendorf is a
helységbe költözött, mint a gyülekezet vezetője. Zinzendorfot 1734-ben
lelkésszé avatták, majd később püspökké választották.
A
bibliai Útmutató /Losungen/ ebben a gyülekezetben keletkezett. Az első kiadások
még Zinzendorf idejében láttak napvilágot. 1731 óta országszerte terjesztették,
még háborús időszakban is. Az elmúlt évtizedek ateista berendezkedésű
szocialista országaiba is sikerült az Útmutatókat eljuttatni.
Nem
lehet megmondani, hogy évszázadok óta hány ember hitének és életének volt
zsinórmértéke az Útmutatóban szereplő bibliai igék gyűjteménye.
A 2009.
év igéje: „Ami lehetetlen az embereknek, az Istennek lehetséges.” /Lk 18,27/
konklúziója a gazdag ifjú újszövetségi történetének. Miután Jézus kijelenti,
hogy …„könnyebb a tevének a tű fokán átmenni, mint a gazdagnak az Isten
országába bejutni.”, a körülötte állók megkérdezték, hogy akkor ki üdvözülhet?
Nos, ez némelyeknek könnyebb, de akiknél az üdvösséget a körülmények szinte
lehetetlenné teszik, azokról sem szabad lemondani, mert Istennél minden
lehetséges.
A 2009-es Egyetemes Imahét anyagának összeállítását a Koreai
Katolikus Püspöki Konferencia képviselőinek egy csoportja készítette el. A
munkában egyetemi és középiskolai tanárok, az egyházak nemzeti tanácsának
tagegyházai, missziói közösségek stb. vettek részt. Az imahétre elkészített
alapszöveget Franciaországban protestánsokból, katolikusokból, ortodoxokból
álló ökumenikus előkészítő bizottság és a koreai csoport négy tagja 2007.
szeptember 24-29 közötti időben véglegesítették és nemzetközi használatra
alkalmassá tették.
Az
Imahét alapigéje – Ez 37,15-19; 22-24a – reményt ad a kettészakadt Izraelnek az
egyesülésre ie. a 6. században. Amikor a koreai keresztyének vágyakoznak
szétszakadt országuk egyesítésére, akkor Istenben hisznek, aki helyreállítja az
egységet. A prófétai szöveg saját helyzetükre emlékezteti őket. Ahogy Ezékiel
megállapítja, hogy Izrael népét a törvény megszegése és a bálványok tisztelete
teszi tönkre, úgy a mai világ keresztyénségét – a két nagy egyházszakadáson túl
/1054 és 1507/ - tovább bomlasztja a megosztottság bűne, az ez ellen tenni nem
akaró közömbös emberi szív.
Sajnos
a feszültségeket motiválják különböző kegyességi irányzatok, az örökérvényű
bibliai, hitbeli, teológiai igazságokat megkérdőjelezni kívánó egyházon belüli
csoportok, a magukat karizmatikus hívőknek nevező „elkülönülők”, és így tovább.
Ezen megnyilvánulások olykor az adott gyülekezeten belül szakadásokhoz is
vezetnek, vagy a heves vitákban „alulmaradottak” közömbössé lesznek,
elfordulnak saját keresztyén közösségüktől, egyházuktól.
Tehát
az Egyetemes Imahéten van ok saját gyülekezeteinken belül is összejönni az ige
körül, hogy a törvény megítélő és az evangélium megújító erejében keressük azt,
ami minket egymással összeköt, hogy gyermekeiként dicsőíthessük mennyei
Atyánkat
„Ha ezeket tanítod a testvéreknek, jó szolgája leszel
Krisztus Jézusnak, hiszen a hit és az igaz tanítás igéivel táplálkozol,
amelynek követője lettél. A szentségtörő és vénasszonyos meséket pedig utasítsd
el, inkább gyakorold magad a kegyességben, mert a test sanyargatásának kevés a
haszna, a kegyesség pedig mindenre hasznos, mert megvan benne a jelen és
jövendő élet ígérete. Igaz beszéd ez, és teljes elfogadásra méltó; hiszen azért
fáradunk és küzdünk, mert az élő Istenben reménykedünk, aki üdvözítője minden
embernek, de leginkább a hívőknek. Rendeld el ezeket, és tanítsd!”
Akkor mit
jelent mégis ez: bocsásd meg nekünk, amint mi is megbocsátunk az ellenünk
vétkezőknek? Itt arról van szó, amit talán így lehetne szemléltetni: tele van
kezünk adóslevelekkel, mert számon tartjuk az ellenünk elkövetett vétkeket.
Néha valóban a hideg szaladgál a hátamon, mikor emberek évtizedekkel azelőtt
elszenvedett sérelmeket pontosan fel tudnak eleveníteni. Ki mit mondott róla,
mit tett ellen, mit nem kapott meg tőle. Ezt sorolják vég nélkül. Tele van a
kezünk érvényes adóslevelekkel, és emiatt nem tudjuk elfogadni az
érvénytelenített adóslevelünket Istentől, amit Ő átszegezett
Krisztus halálakor, amit kínál
nekünk. Megtörtént a bocsánat, és érvénytelenítette az adóslevelünket. Azt
kellene elvenni, ezeket meg összetépni, eldobni. Nem akarok elszámoltatni
senkit, nem akarom megbosszulni, el akarom felejteni. Akkor két kézzel
megragadhatom azt, amit kínál nekem. De az, hogy Ő kínálja, nem attól függ,
hogy megbocsátok-e vagy nem. Ő kínálja cselekedeteimtől függetlenül, csak nem
lehet igazán az enyém, amíg szorongatom a magam sérelmeit. Ezért fontos, és
bizonyos értelemben, ha nem értjük félre, mégis feltétele annak, hogy az Isten
elkészített bocsánata az enyém legyen, és gazdag legyek benne. Teljék attól
kezdve nekem is megbocsátanom mindenkinek, de ahhoz el kell tépnem a mások
elleni adósleveleket, eldobni, és örülni annak, hogy Ő az enyémet eltépte és
bocsánatot nyertem. Ez az öröm hiányzik azokból, akik nem tudnak, vagy nem
akarnak szívük szerint megbocsátani. Lelkileg koldus szegények maradnak, amíg
azt emlegetik, hogy velük mit tettek, meg tőlük mit vettek el, meg őket mivel
bántották meg. Bizonyítja, hogy nem tudtak adni bocsánatot, elengedést,
kiengesztelődést. Mindezt őszintén kell tennünk.
Nehéz megbocsátani. Nehéz
adóságokat feltétel nélkül elengedni. Erre csak az képes, aki igazán megragadta
az Isten kegyelmét, az eltépett adóslevelet. De erre csak akkor van üres
kezünk, ha amiket mi szorongattunk, eldobjuk. Erre akar elsegíteni minket a mi Urunk.
Ez minden esetben az akaratnak a döntése. Itt nem érzelgősségről van szó. Az
érzelmek nehezen gyógyulnak be, s lehet, hogy évek múlva is összeugrik a
gyomrom, ha a nevét hallom, vagy találkozom vele, de ez nem változtat semmit
azon, ha szívből megbocsátottam. Lehet, hogy eszembe jut, mert nem úgy van,
hogy megparancsolom magamnak: felejtsem el, és elfelejtem. Fogok még emlékezni
rá sokáig, de nem választ el többé bennünket. Nem vetem a szemére, nem téma, de
nem úgy, hogy a szőnyeg alá söpröm, hanem úgy hogy kitakarítottuk a szobából.
Nincs harag, nincs számontartás, megbocsátottam. Ez az akaratnak a kérdése,
Isten képessé tud tenni erre. Lehet őszintén megbocsátani akkor is, ha nagyon
fájt, meg még mindig fáj, ha valaki arra gondol: nekem mennyit engedett el az
én Atyám. Így jövök hozzá naponta, hogy megint rád szorulok: bocsásd meg a mi
vétkeinket. Aki neki ezt ki tudja mondani, az annak is ki tudja, aki ellen
vétkezett, és az sokszor úgy is tud
megbocsátani, hogy már észre sem veszi, s valóban nem haragszik, nem tartja
számon.
Jézus itt közvetlenül a Mi Atyánk
előtt beszél arról, hogy az Isten gyermekeit mi jellemzi. Három dolgot mond:
jót tesznek azokkal, akik nekik ártottak, jót mondanak azokról, akik őróluk
rosszat mondanak, és imádkoznak azokért, akik háborgatják és kergetik őket
(Máté 5,44) Jót tenni, vagy ha nem tudok
jót tenni,mert nem mindig vagyok ilyen helyzetben, legalább jót mondani róla,
vagy ha ez sem lehetséges, szívből imádkozni érte. Nem azért, hogy az Isten
büntesse meg, hanem azért, hogy Isten áldja meg minden lelki jóval. Az igazi
megbocsátást ez hitelesíti. Kész vagyok jót tenni vele, jót mondani róla, akkor
is, ha akármit mondott rólam, és őszinte szívvel imádkozni érte. Akkor őszintén
fogjuk imádkozni ezt is: bocsásd meg a mi vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk
az ellenünk vétkezőknek.
Túrmezei Erzsébet: Újévi kérés
„Isten erejével a mázsás teher könnyű,
Mint a szalmaszál – nélküle,
Mázsás súly a szalmaszál is” Luther
Láttam, Uram!
Egyik béna volt, a másik aszott, sárga …
Vagy nem volt lába…
De a Te fényed hullt a betegágyra!
Hitükkel elrejtőztek nálad,
És úgy hordozták mázsás terhüket
A Te erőddel, mint a szalmaszálat.
És láttam szalmaszál alatt roskadozókat.
Mert mázsás teher könnyű,
Mint a kis szalmaszál, Veled.
De nélküled a szalmaszál is mázsás súly lehet.
Új évbe indulok,
És nem tudom, mi vár rám.
Csak azt tudom: velem vagy, nem hagysz árván.
Csak azt tudom: utam már kijelölted.
Mint bízó gyermek, járhatok előtted.
Te mérsz ki bút, örömöt, munkát, terhet,
S irgalmad mindegyikbe áldást rejtett.
Csak egyet adj: hogy céliránt haladjak,
Hogy szalmaszálak alatt ne roskadjak!
És ha szereteted mázsás teherrel
Tenné próbára ezt a gyenge vállat –
Segíts úgy vinni mázsás terhemet
A Te erőddel – mint a szalmaszálat!
Beküldte: Petyánszki Pálné
Vissza a tartalomhoz
Hermann Vorsatz: Az öregség keresztyén arculata
A testi romlás
Vannak azonban az árnyoldalak között olyanok, amelyeknek nem
mi vagyunk okai, amelyekről nem tehetünk, ezért nem is felelhetünk érte. Ilyen
kényszerű árnyékoldal a testi leromlás. Ezzel már Salamon is foglalkozott, és
bizony joggal mondta egy bibliamagyarázó, hogy „aki a Prédikátor könyvével akar
foglalkozni, annak kezébe kell vennie a szívét!” Viszont aki kész rá, az sokat
tanulhat belőle. Luther Márton ezt írta róla: „Igazán örültem a nagy kincsnek,
amikor egy kicsit megnyílt e könyvecske értelme!”
Miről beszél hát Salamon? Reálisan és kendőzetlenül rámutat
földi testünk széthullására. Elgondolkoztató, hogy ez a király, aki nagy
gazdagságában mindent megengedhetett magának, ami az életet kellemessé és
elviselhetővé teszi, akit még Isten is bölcs embernek – kora legbölcsebb
emberének – nevezett (1.Kir.5. 9-11.), ő akarja megmutatni az embernek, hogy a
földön minden mulandó! Ezzel azt is mondja, hogy „nem éri meg” kizárólag a
jólétre törekedni!
Ami ebben lényeges, az a tudat, hogy Isten az
örökkévalóságot az ember szívébe helyezte. Legyen az ember fiatal korában
mégoly egészséges, erős és szép, az öregkor bizonyosan elérkezik. Salamon
semmiképpen nem vetette meg az életet,
mert szinte odakiáltja az ifjaknak, hogy „ Örvendezz, amíg fiatal vagy!”
Ugyanakkor pedig két dologra is felhívja a figyelmüket: - gondolniuk kell
Teremtőjükre, akinek felelőséggel tartoznak. Számolniuk kell mindenről, és hogy
az öregkor elérkezik kellemetlenségeivel együtt ! Olyan szép képekben szól
erről (Prédikátor 11, 9-12), hogy érdemes elgondolkozni rajtuk: „míg el nem
jönnek a rossz napok, és el nem érkeznek azok az évek, amelyekről azt mondod,
nem szeretem őket…” Hogyha egyszer körülnézünk a kórházakban, szociális otthonokban,
megértjük ezt a gondolatot, mert akik csak testileg figyelik az ilyen
helyzetet, hogy törékeny és segít ségre szorulók lettek, azok nem találnak
örömöt életük alkonyában.
„… míg el nem sötétedik a nap világa…” – sötét lesz az
öregedő körül, nemcsak azért, mert már nem lát jól, hanem azért is, mert már
nincs része abban, ami körülötte történik.
„… és újra felhők nem érkeznek az eső után…” – a gondok, a
szenvedés, a szomorúság nem marad abba, ha el is tűnnek rövid időre a felhők,
már újabbak érkeznek, végül egész nap esik…
„… amikor reszketni fognak a ház őrizői, támolyognak az erős
férfiak…” - az erő, amely korábban magabiztossá tette az embert, eltűnik, a
lábak és karok felmondják a szolgálatot…
„… megállnak az őrlő lányok, mert kevesen vannak…” – a fogak
között nagy rések keletkeznek, egyre kevesebb marad az ember szájában (Salamon
idejében nem volt még fogorvos és műfogsor sem létezett!)
„… elhomályosulnak az ablakon kinézők…” – a szemek
elgyengülnek, alig látnak, egészen a vakságig (akkor olyasmi sem volt, mint
optikus lés szemüveg sem létezett)
„… elcsendesül a malom zúgása…” – a fülek romlanak, a
kézimalom zúgása abban az időben egy házból sem hiányzott, de csak egészen
tompán volt hallható (akkor még nem voltak hallókészülékek!)
„… és elhalkul minden énekszó… és ijedeznek az úton…” – a
nevetés, a tréfa, az éneklés lassan-lassan elmarad, nincs már kedv, sem erő
ilyesmire. Viszont aggodalmaskodó lehet az ember, veszélyt és rémületet
szimatol mindenütt.
„…a mandulafa kivirágzik és a sáska nehezen vonszolja magát”
– költői kifejezése annak, hogy az ember haja fehér lesz, mint a mandulafa
virága; aki addig könnyedén mozgott, már önmagát is alig bírja, mintha terhet
cipelne.
„… és mit sem ér a fűszer…” – nemigen lehet már étvágyat
gerjeszteni, gyengül az evés öröme.
„…mert elmegy az ember örök otthonába, ás az utcán
köröskörül siratók járnak” - a vég, a
halál elkerülhetetlen. A gyászolók énekelnek, a halottat temetőbe viszik, „a
por visszatér a földbe, a lélek pedig Istenhez, aki teremtette”
Ez a reménytelen hangvétel az emberi oldala az életnek, ha
testünkről van szó. De ne felejtsük, mi már többet tudunk, mint Salamon, nekünk
már megvan a feltámadás reménysége, mi már tudunk arról, hogy új, dicsőséges
testet fogunk kapni az Úrtól, és Krisztusban bizonyosságunk van az örök életre!
Beküldte: id. Janecskó Jánosné
Vissza a tartalomhoz
A szolgálat helyes irányvonala
(Spuergon)
"És én, ha felemeltetem a földről, magamhoz vonzok
mindeneket" (Jn 12,32).
Nagyon kevesen értik meg közülünk is, miért halt meg Jézus
Krisztus. Ha az embereknek csak részvétre van szükségük, akkor Krisztus
keresztje üres komédia, semmi szükség nem volt rá. A világnak nem "egy kis
morzsányi szeretetre", hanem orvosi műtétre van szüksége.
Amikor egy szellemi nyomorúságban lévő lélekkel állsz
szemtől szemben, emlékezz a kereszten függő Jézus Krisztusra. Ha az ilyen lélek
Istenhez juthat más vonalon is, akkor Jézus Krisztus keresztje szükségtelen. Ha
másként is lehet segítened, talán együttérzéssel vagy megértéssel, akkor Jézus
Krisztus árulója vagy. Saját lelkednek helyes kapcsolatban kell maradnia
Istennel, és az áradjon rá másokra, ami tőle jön. Nem emberi módon kell
"adnod", így Istent semmibe veszed. A mai kor szembeötlő
ismertetőjele a barátságos vallásosság. Egyetlen egyet kell tennünk: Jézus Krisztust,
a Megfeszítettet kell bemutatnunk mindenkor. Félrevezet minden olyan tanítás,
ami nem Jézus keresztjére épül. Ha maga a szolgáló lélek hisz Jézus Krisztusban és a megváltás valóságában
teljesen megbízik, meg kell ragadnia az embereket, akikhez beszél. A keresztyén
munkásnak Jézus Krisztushoz való viszonya a maradandó és az mélyül el. Ettől,
egyedül csak ettől függ, hogy Isten felhasználhatja-e az evangélium
hirdetésére. Az Újszövetség szolgájának az az elhívatása, hogy leleplezze a
bűnt és felemelje Jézus Krisztust, a Megmentőt; ezért nem is lehet költői szép
beszédű, hanem szigorúan, sebészként kell eljárnia. Isten azért küldött minket,
hogy Jézus Krisztust megmutassuk, nem azért, hogy csodaszép előadásokat
tartsunk. Egészen olyan mélyre kell lehatolnunk, amilyen mélyrehatóan Isten
vizsgált meg bennünket. Az Írást metszőkésként kell használnunk, kertelés
nélkül mondjuk meg az igazságot, és az Ige tanításait rettenthetetlenül
alkalmaznunk kell.
Beküldte:mpe
Vissza a tartalomhoz
Ima – és böjtnap
2008 december 29-30 Országos ima és böjtnapot tartott
Magyarországon több felekezet. 15 éve tartják meg ezeket, az imanapokat, amely
az országunkért folyik.
A vezérige Ézsaiás 58,9 volt. „Ha segítségül hívod az Urat,
Ő válaszol, ha kiáltasz, ezt mondja: ITT
VAGYOK!”
Elsősorban az 1. Timóteus 2-ben leírtak alapján fontos, hogy
elgondolkozzunk ezen a felszólításon. „Arra kérlek mindenekelőtt, hogy
tartsatok könyörgéseket, esedezéseket és hálaadásokat minden emberért, a
királyokért és minden feljebbvalóért, hogy nyugodt és csendes életet éljünk
teljes istenfélelemben és tisztességben. Ez jó és kedves a mi üdvözítő Istenünk
színe előtt, aki azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön, és eljusson az
igazság megismerésére.”
Az Ige világosan leírja, hogy mit kell tennünk, és miért.
Nem kritizálni kell, és nem elégedetlenkedni kell, hanem közbenjárni.
Erre felbuzdulva imádkoztunk a világi vezetésért. Nagyon
fontos, hogy ezekben az imádságokban ne a politikai hovatartozásunk legyen a
mérvadó! Akkor kezdj el imádkozni az ország vezetőiért, ha félre tudod tenni a
saját gondolkodásmódodat. A gyűlölet, a harag az elégedetlenkedés nem kedves
Isten előtt. Ne értsük félre, Isten nem azt kéri tőlünk, hogy segítsünk be neki
dönteni, irányítani Magyarország élete felett. Ő arra kíváncsi, hogy betudunk e
állni az Ő isteni tekintélye alá ebben a kérdésben is. Hiszen Ő szuverén Úr,
nem bírálhatjuk felül az Ő döntését.
Imádkoztunk minisztériumokért és az ott lévő vezetőkért, azért hogy
szakmailag is olyan emberek foglalják el a pozíciókat, akik valóban a legjobbak
azon a területen. A gazdasági élet javulásáért, a mezőgazdaságért,
egészségügyért, oktatásért, médiáért, családokért, munkahelyekért imádkoztunk.
Imádkoztunk azért, hogy a jó szakemberek ne menjenek külföldre, hanem maradjanak
itthon, és legyenek megbecsültek. A Palánta misszió vezetője elmondta, hogy
ebben az évben 800 ezer gyermekhez juttatták el az evangéliumot. Ez azt is
jelenti, hogy ugyanennyi család is találkozott az evangélium üzenetével.
Pedagógusok, akik szintén beengedték az iskolákba az evangéliumot.
Mi talán nehezen értjük meg miért olyan fontos a gyerekekhez
eljuttatni az igét, hiszen nálunk természetes, hogy minden gyerek szinte az
anyatejjel szívja magába Isten üzenetét. De ez nem így van a városokban. Ott
nem olyan kézenfekvő a hittanóra, gyermek bibliaóra, mint nálunk. Kívánom
mindannyiunknak, hogy tudjunk felbuzdulni az ige üzenetén és ne csak hallgatói,
bólogatói legyünk, hanem részei legyünk végre Krisztus testének. Akik odaállnak
a várfalakra, ahogy Nehémiás 4-ben olvassuk, hogy miközben építették a
várfalat, derekukra volt kötve a kardjuk. A kard az Isten Igéje, amivel
ellenállhatunk az ördög minden tüzes nyilával szembe. Persze akkor tudjuk
használni kardunkat, ha naponként olvassuk.
Igét, imádkozunk és böjtölünk. Így tudjuk építeni itt
Ősagárdon a várfalat az ellenséggel szemben, egy akarattal, egységben. Rajtunk
múlik, hogy rést hagyunk e a falon, vagy betömünk minden rést, minden
széthúzást, minden alakoskodást. A test sok tagból áll, mindegyiknek más és más
a funkciója. Ahhoz, hogy jól, tökéletesen működjön a testünk minden tagunkra,
szervünkre szükségünk van. Nem távolíthatjuk el egyiket sem. Nem mondhatjuk
egyiknek sem lekicsinylően, hogy a te feladatod nem ér semmit. Talán el kellene
mindannyiunknak gondolkodnia a saját testén. Mi történne, ha nem lenne lába,
szeme, veséje tüdeje stb. Amikor valamely testrészünk megbetegszik akkor
ismerjük fel valójában a fontosságát a küldetését. Így van ez Krisztus testében
is, mindannyiunknak van küldetése, elhívása, amit Istentől kapunk, az Igéből.
Isten elhívásai és ajándékai visszavonhatatlanok. Vagyis Ő nem vonja vissza,
rajtunk múlik, hogy mi beállunk e küldetésünkben, lehet, hogy idézőjelben csak
a boka vagyok a testben, amit részben elrejt a ruha, a cipő, nincs szem előtt.
Nem utasíthatom vissza a boka szerepét, mert akkor nem tudok járni, állni,
futni. Nem szabad, hogy kisebbrendűségi érzésem legyen a szívvel szemben. A
kisebbrendűségi érzés az ürmöt terem, ami lehet az irigység melegágya és így
megrontja az egészséges környezetet is. Legyünk elégedettek azzal a hellyel,
ahová Isten helyezet. Addig, amíg nem hív ki Ő maga, és nem vezet el egy másik
területre, addig töltsük be itt a „boka” szerepét. Legyünk elégedettek azzal a
funkcióval, amire felruháztattunk. Kérem a Mennyei Atyát, hogy 2009-ben
mindenki találja meg az elhívását, hogy a kirendelt helyen tudjon jól működni.
Szeretettel: mpe
Vissza a tartalomhoz
„ Isten félelmében tegyük teljessé a mi megszentelődésünket”
2.Korinthus 7. 1/b
A zsidó nép és az egyház (3. rész)
Kiadta a Magyar Evangélikus Missziói Központ
1/ A pogányok eggyé váltak Isten népével
A keresztyén hit megerősíti az ószövetségi üdvtörténetet:
Isten világmegváltó tervének részeként kiválasztotta Ábrahámot é s utódait,
hogy áldássá legyenek „ a föld minden nemzetsége” számára (1.Mózes 12,13) Isten
ebbe a népbe engedte beleszületnie a megígért Messiást (Gal. 4,4) Nem fogadta
be őt egész népe. Akik azonban befogadták, azokat Ő kiválasztotta arra, hogy az
Ő gyülekezetévé, az Ő egyházává legyenek. Ez az egyház a Jézusról, mint
Messiásról, Isten Fiáról, Úrról való hitvallásra épül (Apcs. 2,36)
2/ A zsidók és nem zsidók együtt alkotják az egyházat
A pogányok evangélizálásának az a meggyőzés adott alapot,
hogy a népeket egyesíteni kell Isten már meglévő népével (Efezus 2. 12. 19)
3/ Az egyház nem lépett a zsidó nép helyére
Isten a zsidó népet továbbra is választott népnek tekinti és
meg akarja váltani. Így mondja az apostol: „Azt kérdem tehát: elvetette Isten
az ő népét? Szó sincs róla … Isten nem
vetette el az ő népét” (Róma 11, 1-2)
4/ Nem igaz, hogy a zsidóknak Jézusban való hitre jutásukkor
meg kell tagadniuk zsidó identitásukat
Amikor az egyházban fokozatosan átvették a vezető szerepet a
pogány keresztények, zsidó hívők számára nagyon nehézzé vált identitásuk megőrzése.
Téves az a követelés, hogy a hitre jutott zsidóknak meg kellene tagadniuk zsidó
mivoltukat. Nem bírálhatjuk, azokat a zsidókat sem, akik különböző okokból úgy
döntöttek, hogy lejjebb adnak zsidó öntudatukból (1.Kor. 9.20-21)
5/ A zsidó és nem- zsidó hívőknek tekintettel kell lenniük
egymásra, hogy Krisztus testének egységét megőrizzék
Az Újszövetség rávilágít arra, hogy a Jézusban hívő
zsidóknak nem szabad a zsidó életmódot olyan módon gyakorolniuk, amely az
egyház egységét rombolja (Galata 2,11)
6/ A messiáshívő gyülekezetek léte fontos figyelmeztetés:
hol van a Jézusban hívő zsidók helye az egyházon belül
Mindig voltak zsidók, akik hitre jutottak Jézusban, és így
az egyház tagjaivá lettek. A zsidó jellegű gyülekezetek megalakulására azért is
szükség van, hogy a pogány-keresztyénség vezető szerepét ellensúlyozzák. A
Jézusban hívő zsidók számára pedig megkönnyíti a zsidó identitásuk megőrzését.
7/ A messiáshívő gyülekezetek nem határolják el magukat az
egyház más részeitől
Ha a messiáshívő gyülekezetek elhatárolják magukat az egyház
többi részétől, az Krisztus testének egysége ellen irányul. Ez történik ha, kizárják
közösségükből a pogánykeresztyén hívőket, vagy ha tagadják, hogy zsidó hívők
számára megengedett, hogy más gyülekezetben találják meg a helyüket.
8/ A pogánykeresztyénség vezető szerepe az egyház zsidó
gyökereinek megtagadásához vezetett
Amint a pogányok között folytatott misszió nagy területre
kiterjedt, az egyházon belül a pogánykeresztyének csoportja vált meghatározó
tényezővé. Ebből következően egyház zsidó gyökere lés identitása feledésbe
merült.
9/ Az egyház zsidó gyökereinek semmibevétele az antiszemitizmus
kialakulását segítette elő
Az egyház és a zsidóság közötti viszony hamis értelmezése
bizonyos esetekben azt eredményezte, hogy a pogánykeresztének nem szeretettel
és tisztelettel tekintettek a zsidó népre. Kirekesztették és üldözték a zsidókat
annak a hamis vádnak az alapján, hogy ők a többi népnél nagyobb mértékben
felelősek Jézus haláláért. Ez okból ma az egyháznak szembe kell fordulniuk a
zsidóságot érintő korábbi teológiai álláspontjaikkal.
Beküldte: Racskóné L.Zs.
Vissza a tartalomhoz
Az Isten iránti éhség kialakulása
gyermekeinkben
z istenfélelem, mély elkötelezett
szeretetet, elfogadást, Isten fennhatóságának, és hatalmának tiszteletben
tartását jelenti. Magába foglalja a félelmet attól, amilyenné Isten nélkül
válhat az élet. Mélységes vágyakozást jelent mindenre, ami Istennel
kapcsolatos, és ami Benne el van rejtve számunkra.
Ezen a világon túl sok minden
eltereli gyermekeink figyelmét az Úr dolgairól.
Minden gyermekünket felkeresi a Gonosz a maga napirendjével és tervével,
hogy lássa vevők-e rá? De mi igyekezzünk megtenni a magunk részét a tanítás, az
útbaigazítás, a fegyelmezés terén, és gyermekeinket neveljük Isten útjai
szerint.: Olvassunk történeteket nekik az Isten Igéjéből, tanítsuk őket
imádkozni, hogy elhiggyék, Isten valóban az, akinek mondja magát, és Ő mindent
megtesz, amit megígért. Segítsünk nekik, hogy az Istennel való járás, örömöt és
beteljesedést jelent, nem pedig unalmat és korlátokat. Imádkozzunk velük, és
imádkozzunk értük minden dologra nézve. Akkor gyermekeinkben kifejlődik az
Isten iránti éhség. Tudni fogják, hogy Isten dolgai a fontossági sorrend élén
állnak. Isten Szelleme és nem a test irányítása alatt élő emberek lesznek.
Vágyakozni fognak Isten útjai, Isten Szava, és Isten jelenléte után. Félni
fogják Istent, és teljesebb, hosszabb életet fognak élni, mert „ az Úr félelme
gyarapítja a napokat, de a bűnösök esztendei megrövidülnek” (Példab. 10,27) Ha
gyermekeinknek segíteni akarunk, hogy az Isten dolgai iránti vágy kialakuljon
bennük, akkor fontos, hogy olyan gyülekezetet találjunk, melyben hatékonyan
tanítják Isten Igéjét, megmutatják Isten szeretetét, és megosztják az Úr örömét
a gyermekekkel és a fiatalokkal.
Most azonnal
kezdd el az imádkozást, hogy gyermekid féljék Istent, higgyenek Benne és
Igéjében! Legyen Isten jelenléte után sóvárgó szívük! Ez döntően befolyásolja
jövőjüket, mert így lehet áldott, és beteljesedett életük a Szellemben. Míg e
nélkül állandó küzdelme lesz a test szerint való járással.
miközben imádkoznak! Könyörgök,
soha ne váljanak langymeleggé, közömbössé, vagy felszínessé a Veled való
kapcsolatukban! Legyen mindig ott a szívükben a Szentszellem tüze, és az Isten
iránti rendíthetetlen vágyakozás.
„Taníts engem útaidra, Uram, hogy igazságod szerint járjak, és tiszta
szívvel féljem nevedet. Magasztallak, Uram, Istenem teljes szívből, és
tisztelem nevedet örökké”
Zsoltárok 86.11-12
Stormie Omartian könyvéből beküldte:mpe
Vissza a tartalomhoz
Füle Lajos versei
Ez a reggel is
Jer.sir.3,23
Ez a reggel is telve van Vele!
Hát énekelni kell (vagy kellene),
Hiszen karjára vesz az Irgalom.
Kétségeim is rája hagyhatom
S a porba húzó, ólmos gondokat,
Mert LELKE által újra
szárnyat ad.
Felhők fölött így láttak kék eget,
Hogy lennék végre jobb, hűség
Lehetetlenek kapujában
(Máté
19,26)
Lehetetlenek kapujában,
Közel lévén a csüggedéshez,
Lelkünk felé egy Ige szárnyal:
„ISTENNÉL minden lehetséges”
Vissza a tartalomhoz
Túrmezei Erzsébet: Kegyelem éve
Új év – új titok.
Mit hoz, mi vár ránk,
Gyengék, szegények,
Kicsinyek, árvák?
S kórházból írta
Valaki nekem:
„Így kezdődött új
Évem betegen…
És mégis hittel
Hirdetem, hogy ez
Az Úrnak kedves
Esztendeje lesz.
Boldog örömmel
Megyek elébe:
Kedves esztendő!
Kegyelem éve!”
Azóta telnek
Napok és hetek,
De akárhányszor
Ezzel ébredek,
S indulok bízva
új nap elébe:
Kedves esztendő!
Kegyelem éve!
Hiszed –e velem,
Vallod –e velem,
Ha mást mutat is
A sivár jelen?
Ne csüggedj mégse!
Ne lankadj mégse!
Gyümölcsöt terem
Könnyek vetése.
Atyai háznak,
Dombos kenyérnek
Nagy bőségére
Boldogan térnek
Tékozló fiak, feledve vályút,
S újra cserélik
Rongyos ruhájuk
Hogy megöleljen,
Áldjon, segítsen,
Tárt kapujában
Vár ránk az Isten!
Tárva a kapu!
Kész a kegyelem!
Hiszed-e velem?
Vallod-e velem?
Akkor hallják meg
Minden szegények!
Hirdessük ezt a
Kegyelmi évet!
Hirdessük gondot,
Bút félretéve:
Kedves esztendő!
Kegyelem éve!
Vissza a tartalomhoz
Menóra – a hétágú gyertyatartó jelentése
A hétágú gyertyatartó, a menóra jelképezi a Szent Szellem
jelenlétét ezen a földön Isten szentélyében. A gyertyatartót egy tálentum
(mintegy 27,5 kg) színaranyból készítették, ezzel is jelképezve az örök
világosság értékét.
Az Ézsaiás 11, 1-2-ben olvassuk, hogy a Szent Szellemnek
hétféle munkája és feladata van, ezért hétágú a gyertyatartó: Ő l. az Úr
Szelleme, 2. a bölcsesség Szelleme, 3. az értelem Szellem, 4. a tanács
Szelleme, 5. az erő Szelleme, 6. a megismerés Szelleme és 7. az Úr félelmének
Szelleme.
A Jelenések 4,5-ben
olvassuk, hogy Isten trónusa előtt hét égő fáklya van, amely az Istennek hét
Szelleme. A „hetes” szám az isteni tökéletesség száma. Az Ószövetség idején
csak a hétágú gyertyatartó fénye világított a templomban. Ez mutatta a nép
számára, hogy a szentélyben semmiféle más világításnak nem lehet helye, csak a
Szent Szellem fénye áradhat, és az ember ne csak a Szent Szellem fénye áradhat, és az ember nem vihet be
ember alkotta, vagy idegen tüzet a templomba. Ezért mondja a Zsoltár 36,10 „…
nálad van az élet forrása, a Te világosságod által látunk világosságot”.
Jézus Krisztus a mennyei világosság beteljesedése. A
szentély valamennyi berendezési tárgya, mint maga a szentély is, az Úr Jézus
Krisztusra mutató próféciát képez. A menóra arra mutat, hogy Isten Fia a világ
világossága. A fény, amelyet Isten elfogad. Ahogy az ószövetségi szentélyben
csak a menóra világíthatott, ahogy a z Újszövetségben Isten világosságát maradéktalanul
csakis az Isten Fia jelentette ki, ugyanúgy ma is csak az a hívő állhat meg
Isten előtt, aki a Szent Szellem és az Ige világosságában jár.
A János 16, 14-16-ban olvassuk, hogy a Szent Szellem a
Messiást dicsőíti.
A képen látható menórát 1956. április 15-én ajándékozta az
angol kormány az izráeli parlamentnek, ezekkel a szavakkal: „ A világ legrégibb
parlamentjének ajándéka a világ legújabb parlamentjének” A parlament előtt áll
az 5 méter magas menóraszobor, amelyre felvésték Izráel egész történelmét.
Benno Elkan éveken áttartó munkával készítette el ezt a szobrot, amelyen 29
relief tartalmazza Izráel egész történetét. Benno Elkan német zsidó volt, és
1944-ben csak a puszta életét tudta Angliába menteni. Ott is élt haláláig.
Londonban nyerte el a megtisztelő megbízatást, hogy készítse el ezt a hétágú
gyertyatartót az izráeli kormány számára. Nagyszerű feladat volt ábrázolni azon
a bibliai történetet, ennek a népnek a szenvedéstörténetét és Izráel
feltámadásának történetét. A gyertyatartó központi képe az Ezékiel 37.
ábrázolja.
Joachim Langhammer könyvéből beküldte:mpe
Vissza a tartalomhoz
„Akkor ezt mondta nekem: Prófétálj a léleknek, prófétálj emberfia, és mondd a
léleknek: Így szól az én Uram, az Úr: A
négy égtáj felől jöjj elő, lélek, és lehelj ezekbe a megöltekbe, hogy életre
keljenek!” Ezékiel 37.9.
Az ember csak ember; de Isten valóban Isten!
„Én, én vagyok vigasztalótok! Miért félsz halandó embertől,
olyan embertől, aki a fű sorsára jut? Elfelejtetted alkotódat, az Urat, aki az
eget kifeszítette, és alapot vetett a földnek? Miért rettegsz szüntelen,
mindennap az elnyomó izzó haragjától, mellyel el akar pusztítani? De hová lesz
az elnyomó izzó haragja?!" (Ézs 51,12-13).
Legyen ez az igerész maga a mai napi üzenet. Szükségtelen
különösképpen kibővíteni. Félős szívű ember, olvasd, higgy benne, táplálkozz
belőle és könyörögj ezzel a reménységgel az Úrhoz. Hiszen akitől félsz, az
ember csupán, aki viszont megígéri, hogy vigasztalód lesz, az Isten, a te
Teremtőd, a menny és a föld alkotója. Végtelen vigasztalás ez, amelyhez képest
a veszély bizony eltörpül.
De hová lesz az elnyomó izzó haragja?" Az Úr kezébe
kerül. Csupán egy halandó ember az, aki dühösködik ellened. Haragja elmúlik,
amint megszűnik lélegzeni. Miért rettennénk meg egy hozzánk hasonló halandótól?
Ne gyalázzuk meg Istenünket azzal, hogy egy jelentéktelen emberből istent
csinálunk. Hiszen akár túlzottan félünk valakitől, akár túlságosan szeretünk
valakit, mindenképpen bálványt csinálunk belőle. Tekintsük az embereket
embereknek, Istent pedig Istennek. Így nyugodtan végezhetjük tovább dolgunkat,
mert csak az Urat féljük, senki és semmi mást.
Oswald Chambers könyvéből beküldte:mpe
Vissza a tartalomhoz
Pieseň rodičov za dietky
Pečuj, Boľe, o spasení
Dítek naąich, pečuj sám,
Hríąné vzdal od nich zkaľení,
Dej v nich poteąení nám.
Tobet’ jsou posvécené,
Synem tvym vykoupené;
Vodiľ tvá moudrost,
Dobrota je cestou toho ľivota.
Jaks je ráčil pred mnohymi
Pády posud chrániti,
Tak ráč i dále nad nimi
Stráľnou ruku svou míti!
Upadnouli v neątestí,
Rač je z neho vyvesti;
Kdyľ budou k tobé volati,
Rač jim pomoc svou seslati.
Zvláąt’ kdyľ sveta pokuąení
Je osídly otočí,
Nech k jejich vysvobození
Duch tvúj dobry prikročí;
I kdyľ vlastní ľádosti
Budou je vést k hríąnosti,
Probu’ tak jejich svédomi,
At’ jim vúli k zlému zlomí.
Dej, by vľdy království
Tvého Hledali, Svaty Pane,
A spravedlnosti jeho:
®ili co nebeąt’ané,
Milucíj pravdu večnou
Poboľnost, jenľ slib časného
Má i ľivota večného
Vissza a tartalomhoz
Felhívás:
Kéziratokat várunk a következő számainkhoz! Minden hónap 3. vasárnapi megjelenésre törekszünk, a kéziratok eljuttatásánál ezt kérjük vegyék figyelembe.
Kiadja: Ősagárdi Evangélikus Egyházközség Lelkészi Hivatala
Cím: 2610 Ősagárd, Rákóczi út 18.
Tel: 06-35-360-225
osagard@lutheran.hu
Szerkesztő: Misjákné Petyánszki Erzsébet
misjakerzsi@citromail.hu
Internetes változat: Zöld Zoltán
zoldzoli@freemail.hu