évszakváltó pillanatnyi
depresszióval – a húsvét érkezésének, Jézus feltámadásának, az örökéletnek a
ténye, és az ebbe megnyugvó bizalmam, hitem vígasztalt meg. Ez tudatosodott
bennem, amikor kerestem a megnyugvást, de csak Istenben találtam meg. Ekkor még
nem ismertem Augustinust /Szent Ágoston/,
aki hasonló érzéssel élte meg Isten jelenlétét: ”Magad számára teremtettél
minket és mindig nyugtalan a mi lelkünk, amíg Benned meg nem találjuk nyugalmát”. Így lett
számomra fokozatosan az elmúlhatatlan élet teremtőjévé - a halált feltámadása
által legyőző – Krisztus.
Amennyiben az evangéliumok
valótlanságot állítanának, akkor a hihetőség kedvéért az evangéliumok szerzői
egyeztetnek, de legalábbis figyelembe vették volna egymás tudósításait. Az
utókor viszont négy különböző és hangsúlyú tudósítást olvas az evangéliumokban
a feltámadásról. Nyilván a feltámadás ténye miatt ki-ki úgy beszéli el az
eseményeket, ahogy megélte Krisztus feltámadását.
Nem kellett Jézus feltámadásának
hírét sem kelteni ahhoz, hogy a mozgalom ne szűnjön meg a „vezér” kivégzése
után. A nagy vallásfilozófiai rendszerek is léteznek évezredek óta, noha
alapítójuk meghalt /pl. Buddha/. Így
cáfolhatnánk sorra a kételkedők állításait. Mivel a kereszténység hitének az
élő és visszatérő Jézus a biztosítéka, így a feltámadást tényként fogadjuk el.
Sorozatunkban Isten önmagáról
kijelentett neveiről szeretnénk gondolatokat megosztani Veled. A Bibliában sok
féle néven ’mutatkozik be’ az Úr, és ezek a nevek mind egy-egy jellemvonását,
tulajdonságát tükrözik, melyek által még inkább megismerhetjük Őt.
Az értelmező szótár szerint a
zászlót régen a háborúkban használták. A legelterjedtebb jelzése volt egy
csapat vagy küldöttség származási országát illetően, feladata egy nép vagy
ország szimbolizálása.
A zászló mindig látható,
kiemelkedő helyen van, hogy mindenki lássa hova tartozik, és mit kövessen.
Tőled függ, hogy mennyire van látható helyen az Úr az életedben, hogy Őt Te és
mások is lássák és kövessék.
A zászló tehát hovatartozást
jelöl. Közösséghez való tartozást, mely jelenti az egyének felelősségét egymás,
és vezetőjük iránt; és a közösség vezetőjének felelősségét az egyének felé.
Tudd, hogy maga az Úr a mi
zászlónk, győzelmi jelünk, aki beteljesíti ígéretét.
De, mint a történetből kiderül,
ennek feltétele, hogy rálátásod legyen – szellemi rálátásod, az Úr
jelenlétében, az Ige tükrében – és folyamatos, fáradtság ellenére kitartó
imádságban, állandó kapcsolatban legyél vezetőnkkel, az Úrral. És akkor, mint
Józsué, győzni fogsz!
Szeretettel köszöntöm az olvasót!
Eszlényi Ákos vagyok, a
Rákoskeresztúri Evangélikus Egyházközség másodlelkésze. 1975-ben születtem a
pest megyei Csomádon, ahol édesapám a lelkészi, édesanyám a kántori szolgálatát
végzi ma is. Középiskolai tanulmányaimat a Budapest-Fasori Evangélikus
Gimnáziumban végeztem. Érettségi után egy fél évet Budapesten, az üllői úti
szeretetotthonunkban dolgoztam, ahol többek között megismerkedhettem a Harmati
házaspárral, Béla bácsival és Margit nénivel. Itt történt, hogy az Úr elhívott
a lelkészi szolgálatra.
Az édesapai „minta” a
pályaválasztásomban sokat segített, de igazán a nyugdíjas otthonban ébresztett
rá Isten, hogy mit keresek itt, mi a feladatom, mi a célja velem. Nyugdíjas lelkészek,
papnék által elmesélt élettörténetekben, nyomorúságokban, tragédiákban ott húzódott
végig az olykor kimondatlan, de átélt „mégis” öröm, az Úr megtartó szeretetének
megtapasztalásáról. Ezeken a sorsokon, bizonyságtételeken keresztül értette meg
velem Isten szeretetének felém is szóló feltétlen voltát. Itt érintett meg a
páli igén keresztül: „Meg vagyok győződve, hogy sem halál, sem élet, sem
angyalok, sem fejedelmek, sem jelenvalók, sem eljövendők, sem hatalmak, sem
magasság, sem mélység, sem semmiféle más teremtmény nem választhat el minket az
Isten szeretetétől, amely megjelent Jézus Krisztusban, a mi Urunkban.” (Róma
8,38-39). Ez az ige, bizonyságtételként kísérte, kíséri életünket, ezt
választottuk/választottam esketési, lelkészavatási, másodlelkész- alapigéül is,
mert Ő arra küldött el, hogy ezt a Krisztust hirdessem szóval, élettel.
Teológus éveim
alatt gyakran jártam vissza az idősek közé, de mindemellett az ifjúsági munkát
is fontosnak tartottam a szolgálatomban. Rendszeresen részt vettem
szervezőként, vezetőként az Észak-Pestmegyei Egyházmegye nyári táborain, csendes
napjain. Egy ilyen táborban ismerkedtem meg feleségemmel, Gyuricza Andreával,
akivel 1999-ben kötöttünk házasságot. Andrea a közeli Rád községben
nevelkedett, érettségije után gyógypedagógusi diplomát szerzett. Ebben a
munkakörben helyezkedett el: siket és értelmi fogyatékos gyermekek tanít,
illetve jelenleg másfél éves gyermekünkkel, Lilivel van otthon Gyeden.
2000 őszén
kerültünk a Rákoskeresztúri Evangélikus Egyházközségbe segédlelkészként,
illetve 2004-ben választottak meg másodlelkésznek. A négy templomos, az egész
XVII. kerületet „lefedő” gyülekezet igazi kihívást jelentett számomra. Szolgálati
területem a vasárnapi istentiszteletek és bibliaórák tartása mellett a
hitoktatás, illetve a gyermek- és ifjúsági munka szervezése, végzése volt.
Gyermekeinkkel minden évben részt veszünk az országos hittanversenyen, ahol
2004-ben a legnagyobbakkal első helyezést értünk el. Ifjúságunkkal többször
végeztünk utcamissziós szolgálatot is.
A
gyülekezetépítésben a különböző korosztály alkalmainak megszervezését tartottam
fontosnak. Így jött létre Rákoskeresztúron az énekkarunk, a vasárnapi gyermek
bibliakör, a Közép-kör (25-60 évesek alkalma), a bibliaórás szeretetvendégségek
alkalmai, az óvodai hitoktatás. Jó kapcsolatot sikerült kiépíteni a kerületben
élő más felekezetű gyülekezetekkel, ennek eredményeként tartottuk meg ősszel az
első Rákosligeti Ökumenikus Fesztivált.
Ez a kilencedik év, hogy
Budapesten szolgálok és egyházközségünkben 2008 nyarán lelkészváltás történt.
Vágyainkban az szerepelt, hogy a lelkészváltást követő 1-2 évig még maradnánk
Keresztúron, egyfajta folytonosságot biztosítva a gyülekezet életében, de utána
mindenképpen falun szeretnénk folytatni szolgálatunkat, ahogy eredetileg is
terveztük. Így került elénk az Ősagárdi Gyülekezet.
Ha Isten úgy
akarja, szeretetét az Ősagárdi Gyülekezetben is átélheti családunk,
szolgálatainkon pedig az Ő éltető kegyelmének áldása megmarad építve a közösség
hitét Őbenne.
„Az sem
számít, aki ültet, az sem, aki öntöz,
hanem csak
az Isten, aki a növekedést adja.”
1Kor 3,7
Eszlényi
Ákos
lelkész
Vissza a tartalomhoz
Isten imádása
Mert tied az ország, a hatalom és a dicsőség mindörökké. Ámen
Máté 6,13.
Végére értünk ennek a gyönyörű
imádságnak. Láttuk, hogy ez imádsággá csak Isten gyermekeinek az ajkán válik.
Ebben az utolsó mondatban már
semmi újat nem mond az imádkozó. Itt már nem kér Isten gyermeke semmit, nem is
köszön semmit, még csak a bűneivel sem járul oda, hogy bocsánatért esedezzen.
Hanem akkor mit tesz? Elmondja, hogy kinek tartja Istent. Megvallja a hitét.
Úgy nevezi ezt a Szentírás, hogy imádja Istent. Elmondja, hogy kinek ismerte
meg Őt. Te vagy az, akié minden uralom, minden hatalom, és akié legyen egyedül
a dicsőség. Ebben nincs semmi új az előzőkhöz képest. Véget értek az
imatárgyak, és mégis folytatja az imádságot. Befejezte az imádságot, a
mondanivalóját, és mégsem hagyja abba. Ezt nevezi a Biblia imádatnak. Ez az
imádságnak a legmagasabb rendű formája. Azt olvassuk a Bibliában, hogy a
mennyben csak ilyen imádó imádságok hangzanak el.
Ott miért nem kell bűnöket
megvallani? Mert ott nem vétkezünk. Ott csak dicsőítjük a Mindenhatót.
Elmondjuk kinek ismertük meg Őt. Hogy Ő mennyivel csodálatosabb, mint ahogy itt
a mi földi szemünkkel, ingatag hitünkkel gondoltuk. Ott csak Istent imádó
imádságok hangzanak el. Ebből a mennyei atmoszférából él át valamit az, aki már
itt elkezdi imádni Istent. Aki egy kicsit még ott marad előtte, miután már
befejezte a mondanivalóját.
Egy rövid történet hadd álljon
most itt: Volt egy morcos apuka, aki sokat dolgozott otthon. A szobájába csak
igen indokolt esetben mehettek be a gyerekei. Egyszer a legkisebb benyitott
kopogás nélkül, aki épp, hogy elérte a kilincset és ki tudta nyitni. Az apuka
oda sem nézett, hogy melyik az, csak ráförmedt: mit akarsz? Mire a kicsi azt
mondta: nem akarok semmit, csak szeretném nézni, hogyan dolgozol. A morc apuka
szemébe könny szökött. Ez a gyerek nem akar tőle semmit. Ez ritkaság. Ez a
gyerek őt akarja, ő maga fontos neki. Csak nézni akarja, hogyan dolgozik. Az Istenimádás valami ilyen. Nem akarok
semmit most tőled, téged magadat akarlak. Szeretném beszívni a szememmel, a
hitemmel a te lényedet. Szeretnék a közeledbe lenni. Jó előtted lenni.
Sok hívő embernek is ismeretlen
az istentiszteletnek ez a formája. Amikor a hívő eljut oda, hogy csodálja az ő
Istenét. Amikor Istent a maga valójában kezdi megismerni és látni. Amikor
valóság lesz az, amit a zsoltárban így olvasunk: „GYÖNYÖRKÖDJ AZ ÚRBAN, és megadja
szíved kéréseit!” (Zsolt.37,4) Mi állandóan csak a szívünk kéréseit
soroljuk neki. Addig kell nekünk, míg
meghallgatja a kéréseinket. Tulajdonképpen a kéréseink teljesedése a fontos
számunkra, és nem Ő. Aki eljut oda, hogy akármilyen megfogalmazásban ezt mondja
el Istennek: tied az ország, hatalom és a dicsőség mindörökké. Az elkezd
gyönyörködni az Úrban. Az többet kap, mintha csupán a kérései teljesednének. Az
vele magával találkozhat még szorosabban, mint addig. Jézus erre adott itt
példát. Elfogynak az imatárgyak, és Isten gyermeke még tovább ott marad és
nézi, hogyan dolgozik az Atya. S még mindig van mondanivalója a számára. Ez már
csak olyan beszélgetés. Nem valaminek a megbeszélése, nem toporzékol és sürgeti
kéréseinek a teljesítését, hanem örül, hogy az Atya gyermeke. Örül annak, hogy
ilyen Atyja van. Tudatosítja magában is, hogy ki Ő, milyen hatalmas, milyen
dicsőséges, és ezt el is mondja neki. Erre nem Istennek van szüksége, hanem
nekünk, mert mi felejtjük el újra és újra, hogy a mi Atyánk az, akié az ország,
a hatalom és a dicsőség.
Ahhoz, hogy ilyen beszélgetések
létrejöjjenek Istennel idő, és csend kell. Ez pedig egyik sincs. Bár azért az
az igazság, hogy ha valaki fontos nekünk, még ha nincs is vele konkrét
megbeszélni valónk – lásd a szerelmesek - megtaláljuk az időt, meg a csendet
arra, hogy együtt legyünk és kiöntsük a szívünket.
Nemcsak csend és idő kellene
ahhoz, hogy meg tanuljuk imádni és dicsőíteni Istent, hanem őszinte vágy a
szívünkbe. Ez a vágy meg abból a szeretetből táplálkozik, amiről Jézus beszélt.
Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes
elmédből és minden erődből. Ezt a szeretetet meg a Szentlélek hozza létre
mindenkinek a szívében. Nem mechanikus kérdés ez, hogy időt meg csendet kell
teremteni, és akkor tudjuk majd imádni az Atyát. Szeretnünk kellene Őt igazán
teljes szívünkből. Amikor a Szentlélek indít, mert a hívőt indítja újra és
újra, akkor indulni kellene. Akkor félre kell tennünk minden egyéb tennivalót,
és mindenkinél fontosabbnak kell lennie a mi mennyei Atyánknak. Ez nem luxus,
nem eltékozolt idő, ez nem olyan ártatlan vagy talán hasznos időtöltés, ami a
ráérőknek való, hanem ez éppen a kísértések közt járóknak, a harcolóknak, a
szenvedőknek, a dolgozóknak, az elfáradtaknak, a terheket hordozóknak, a csalódottaknak
életfontosságú tevékenysége.
Egyszer eljön az idő mindannyiunk
számára, amikor mindarról, amit nem az Atyától kaptunk, kiderül: értéktelen
semmirevaló, nincs rá szükség, csak teherré válik. Csak annak van értéke, és
akkor majd látni fogjuk, hogy csak annak volt értelme, amit az Ő indítására
tettünk, amit előtte állva értettünk meg, amivel ilyenkor gazdagított
minket.
(mpe)
Vissza a tartalomhoz
Elszalasztott lehetőségek
Él egy régi történet egy
fiatalemberről, akinél hogy, hogy nem, de egy éjjel megjelent egy angyal és
csodálatos dolgokról mesélt neki, amelyek az életben várnak rá. Minden
lehetőség adott lesz számára, hogy hatalmas vagyonra tegyen majd szert, a
társadalom megbecsült tagja lehessen, és egy gyönyörű nőt vegyen feleségül.
Emberünk egész életében várta, hogy az ígért csodálatos dolgok valóra váljanak,
de nem történt semmi és végül egyedül, és szegényen halt meg.
Amikor a Mennyország kapujához
ért, meglátta az angyalt, aki sok-sok évvel ezelőtt meglátogatta álmában, és
felelősségre vonta:
- Te hatalmas vagyont ígértél
nekem, társadalmi rangot és gyönyörű feleséget. Egész életemben vártam, … de
nem történt semmi."
- Én neked nem ígértem ezt -
válaszolt az angyal. - Én ezeknek a dolgoknak a lehetőségét ígértem neked, de
te elmulasztottál élni ezekkel a lehetőségekkel.
Az ember megdöbbent.
- El sem tudom képzelni, miről
beszélsz!" - mondta.
- Emlékszel, egyszer volt egy
ötleted, de te féltél, hogy nem sikerül, ezért nem tettél semmit? - kérdezte az
angyal.
Az ember bólintott.
- Mivel te visszautasítottad a
megvalósítást, az ötletet néhány év múlva egy másik embernek adták, aki nem
ijedt meg a nehézségektől, és ha visszaemlékszel, akkor ez az ember az egyik
leggazdagabb ember lett a környéken."
- És arra emlékszel-e, -
folytatta az angyal - volt egy eset, amikor a várost óriási pusztítás érte, sok
ház romba dőlt, sok ezer ember nem tudott szabadulni a romok alól. Neked
lehetőséged lett volna segíteni a bajbajutottakon és a túlélőket kimenteni, de
te féltél, hogy ha elmész otthonról, akkor betörnek hozzád és kirabolják a
házadat, ezért nem mentél el segíteni a hívó szóra, hanem otthon maradtál. Az
ember szégyenkezve bólintott. - Ez egy hatalmas lehetőség volt, hogy száz és
száz életét megmentsd, a város összes életben maradt lakója tisztelt volna
téged." - mondta az angyal.
- És emlékszel arra az asszonyra,
arra a fekete hajú nőre, aki neked annyira tetszett? Nem hasonlított egyik nőre
sem, akikkel korábban, vagy későbbi életedben találkoztál, de azt gondoltad, hogy
sose menne férjhez egy olyan emberhez, mint te, féltél, hogy elutasít, és
elmentél mellette.
Az ember újra bólintott, de már
sírt.
- Igen barátom, - mondta az
angyal - ő a feleséged lett volna, vele sok gyermeket neveltetek volna, vele
igazán boldogságban éltél volna egész életedben.
Hasonló lehetőségek adódnak
mindnyájunk életében, de gyakran, ehhez a történetbeli emberhez hasonlóan, mi
is megengedjük, hogy a félelem felülkerekedjen rajtunk, és megzavarjon
bennünket, hogy éljünk a lehetőségekkel.
Nem
megyünk oda másokhoz, mert félünk az elutasítástól.
Nem beszélünk az érzéseinkről,
mert félünk, hogy kinevetnek bennünket, és nem bízzuk rá magunkat más emberre,
mert félünk a fájdalomtól, ha elveszítjük. De még nincs veszve semmi. Mi még
életben vagyunk. Elkezdhetjük kihasználni az előttünk álló lehetőségeket.
Elkezdhetünk létrehozni
lehetőségeket saját magunk számára
Beküldte: Kindricz
Eszter.
Aranyszabály
Amit tehát szeretnétek, hogy az emberek veletek
cselekedjenek, ti is ugyanazt cselekedjétek velük, mert ez a törvény, és ezt
tanítják a próféták.
Máté 7.12.
Vissza a tartalomhoz
Most pedig olvassuk figyelmesen
két testvérünk beszámolóját az első családi istentiszteletről. Az első
beszámolót Hajduk Zsófia írta, a másodikat pedig Tóth András. Remélem hogy
beszámolójuk alapján, az április
19-ére tervezett következő családi
istentiszteleten még többen veszünk részt.
Az első családi istentisztelet
gyülekezetünkben
Mély álmot bocsátott azért az
Úristen az emberre, és az elaludt. Akkor kivette az egyik oldalbordáját, és
húst tett a helyére. Az emberből kivett oldalbordát asszonnyá formálta az
Úristen, és odavitte az emberhez. Akkor ezt mondta az ember: Ez most már
csontomból való csont, testemből való test. Asszonyember legyen a neve: mert
férfiemberből vétetett. Ezért a férfi elhagyja apját és anyját, ragaszkodik
feleségéhez, és lesznek egy testté. 1Mózes 2,21-24
Emberi kapcsolataink igazán
szövevényesek, nehéz rajtuk kiigazodni, barátságok, munkahelyi kapcsolatok,
ismerősök és ismeretlenek vesznek minket körül, sokszor csalódnunk kell, de
Isten gondoskodott rólunk, hogy legyen egy biztos alapja életünknek, és ez a
család. A Biblia az Istennel való kapcsolatunk és Isten személyének
kinyilatkoztatása mellett talán legtöbbet a családdal foglalkozik. Számos
útmutatást találhatunk benne, amelyre mai világunkban is éppúgy
támaszkodhatunk, mint évezredekkel ezelőtt. Ezek után kézenfekvőnek is tűnik,
hogy istentiszteleti alkalmainkon is szükség van ezzel foglalkozni.
Böjt első vasárnapján gyülekezetünkben
megrendezésre került az első családi istentisztelet. Igen, ez a vasárnap
különleges volt, hiszen a felnőtt tagokon kívül az óvodások, hittanosok,
konfirmandusok, és az ifjúság is szép számmal jelen volt. Ez annak is
köszönhető, hogy szolgálattal készültünk, bár utólag úgy érzem, önmagunknak
szolgáltunk igazán, hiszen így hallottuk az igét, ami nekünk is szólt. Központi
téma a családban betöltött szerepek jelentősége volt. Isten, különbözőnek
alkotta meg a férfiakat és a nőket, és különbözőségükből fakadóan más
feladataik és ajándékaik vannak.
A férfiak,
szeressék feleségüket, mint ahogy Krisztus szeretett minket, úgy szeressék
feleségüket, mint önmagukat. Ez az első számú feladata egy férjnek. Igen,
fontos az, hogy gondoskodjon családja megélhetéséről, hogy fáradjon értük, de ez
mind semmit sem ér, ha nem ezzel a krisztusi szeretettel szereti társát. A
férfi feladata a család lelki vezetése is, hogy a férfi megszentelje feleségét,
és példa legyen gyermekei számára.
Az asszonyok,
engedelmeskedjenek férjüknek. Ez a mondat nem hangzik túl divatosan a mai
felfogás szerint, hiszen ma úgy gondoljuk, amit a férfinak szabad, azt az
asszonynak is. De engedjük csak az igét szólni, és lássuk meg, ha Isten terve
szerint éljük családi életünket, és a férj valóban úgy szereti és tiszteli feleségét,
mint önmagát, már nem is olyan nehéz feladat ez az engedelmesség. Hiszen akit
szeretünk és tisztelünk, akiben megbízunk, annak engedelmeskedni már nem is
önfeladás, hanem a szeretet kimutatása, az egység kimunkálása.
A gyermekek,
ahogy a parancsolat is kívánja, tiszteljék szüleiket. A szüleink és
nagyszüleink azok, akiknek az életünket köszönhetjük, értünk dolgoznak,
fáradoznak éveken át, gondoskodásukért ezzel tartozunk. Ami számomra igazán
újszerű volt, hogy a tiszteletlenség leginkább a szavainkban és
engedetlenségünkben nyilvánul meg. Lehet, hogy ez mások számára egyértelmű
volt, de nekem mégis új. Sokszor úgy gondolom, hogy a szeretet, tisztelet
megbocsátás és az ehhez hasonló érzéseknek meg kell, hogy legyenek bennünk, de
a szavaink nem számítanak annyira. De az ige megfedett.
Persze azt is
tudjuk, a mai társadalomban számos gyermek nő fel család nélkül, vagy
szülőkkel, de igazi szeretet megtapasztalása nélkül. Nehéz sorsuk,
szeretetéhségük miatt nekik sokkal nehezebb boldog kiegyensúlyozott életet
élni, de Istennek számukra is készített megoldást.
Akik hallgatták eddig az
igehirdetést, vagy olvassák most szavaimat, valószínűleg egyetértenek, és
bólogatnak: -persze, így kellene ezt, de hogyan tehetném jóvá hibáimat?!
Mindnyájan vétettünk és mulasztottunk már eleget társunk, gyermekeink, és
szüleink ellen, de Istennél minden bűnre van bocsánat, és megoldás. Még egy
főre szükség van, hogy a család tagjai betöltsék Istentől rendelt helyüket, és
ez a fő, akinek meg kell születnie a családunkba: Jézus Krisztus. Ő az aki
megújítja a belsőnket, és a kapcsolatainkat. Ha problémáink vannak, igazán
bölcs dolog a család szerzőjéhez fordulnunk, nem fogunk csalódni!
Azt hiszem,
érdemes volt ezen a vasárnap szépen felöltöznünk, és szívünket is feldíszíteni,
mert Isten szólt hozzánk! Ő azt akarja, hogy tartalmas életünk legyen, hogy
családjainkban egység legyen, és ehhez minden eszköz meg is van nála.
Istenem, tudom és hálás vagyok, hogy Neked terved van a mi életünkkel.
Bocsásd meg, hogy önzőek vagyunk kapcsolatainkban. Te adj újulást életünkbe,
családjainkba. Ámen.
Beküldte: Hajduk Zsófia
Családi
istentisztelet
Valóban az
lehetett a március 1. vasárnapján megtartott istentisztelet.
Gyülekezetünk
keresztmetszetét és létszámát tekintve egy üdítően meleg közösségi alkalom
résztvevői lehettünk.
Bevezetése
nagyon időszerű, sürgetően fontos és bölcs döntés eredménye. Óvodások,
iskolások és ifjak szülőkkel és nagyszülőkkel együtt ünnepelhettünk. De voltak
idősebb házaspárok, egyedülálló testvérek, érdeklődők és ismerkedők is.
Igazi értéke
azonban attól lett, hogy Isten tiszteleten lehettünk! Bevallom őszintén, kicsit
nosztalgiáztam is, ugyanis jó néhány esztendeje, hála érte az Úrnak, ilyen
létszámú és keresztmetszetű alkalmaink voltak a vasárnapi istentiszteletek
Nagyon elgondolkodtató
gyülekezeti életünk mostani megfáradt és közömbös állapota.
Mi történt
közösségi összetartozásunkban? Közöttünk, körülöttünk é vagy bennünk van a baj?
Az egyre
nyilvánvalóbb, hogy a személyes gonosz römböló munkájának következményeként nem
éhezzük Istennek életet átalakító és megújító Igéjét. Ezért nem hiányzik a
gyülekezet sem, viszont minden más fontosabb és értékesebb lett. A gonosz
legfőbb célja a családok tönkretétele. Új nevelési módszereket vezettek be az
oktatásban és a romboló munka egyre eredményesebb.
Megdöbbentő,
hogy mi minderre vevők vagyunk. Egyedül Isten Igéje, annak tanító és megújító
hatalma és ereje tudná meggyógyítani és megújítani beteg családjainkat és
gyülekezetünket. Számomra olyan üdítő volt a családi vasárnapon elhangzott
tanítás, akár az éltető nyári zápor a kitikkadt földnek.
Boldog vagyok,
hogy sokan hallhattuk!
Beküldte:
Tóth András
Vissza a tartalomhoz
BÖJTI IGEHIRDETÉS SOROZAT
2009. március
4.szerda 18.óra: Kalácska Béla
Megkísértés:
1.Móz. 3.1-5; Jób 2. 4-6; Lk. 22. 3-6
2009.március
11. szerda 18.30: Kollár Zsolt
Zebedeus
fiak: Máté 20.20-28.
2009.március
18. szerda 18 óra: Kovács László
Isten
báránya: János 1.29-34
2009.március
25. szerda 18 óra: Babka László
Élet
kenyere: János 6.48-51 /-59/
2009.áprílis
01. szerda 18 óra: Szotyori Nagy Gábor
Vissza a tartalomhoz
A
büszke ember:
-
mindig észreveszi mások hibáit
-
másokat lenéznek
-
maguknak valók, önelégültek
-
állandóan igazolják saját igazságukat, másokon
uralkodnak
-
harciasan védelmezik jogaikat, idejüket és hírnevüket
-
sikerre törekszenek, maguk akarnak reflektorfénybe
kerülni
-
dicséretet és elismerést akarnak és megsértődnek, ha
mások miatt háttérbe szorulnak
-
büszkék arra, hogy milyen sokat tudnak
-
önmagukra figyelnek elsősorban
-
távolságtartók, megközelíthetetlenek
-
mindig másokat hibáztatnak
-
ha v.milyen kritika éri őket, mindig védekeznek,
-
tiszteletreméltóak akarnak lenni, és az számít nekik
leginkább, hogy mit gondolnak róluk mások, ezért saját hírnevük kialakításával
és fenntartásával vannak elfoglalva
-
nehéz másokkal megosztaniuk lelki szükségeiket
-
ha bűnt követnek el, az a legfontosabb, hogy senki meg
ne tudja
-
nagyon nehezen tudják kimondani: bocsáss meg, tévedtem
-
általánosságokban beszélnek, mikor megvallják bűneiket
-
félnek, mi lesz a bűnük következménye
-
félreértések, feszültségek esetén mindig arra várnak,
hogy a másik fél kezdeményezze a bocsánatkérést
-
másokhoz hasonlítják magukat
-
vakok, nem látják saját szívük valódi állapotát
-
úgy gondolják, hogy nekik nincs mit megbánniuk
-
szerintük mindenkinek szüksége van megújulásra, rajtuk
kívül
Vissza a tartalomhoz
Az összetört szívű ember:
-
leginkább saját hibáit veszi észre
-
szeretet-teljesek
-
tudják, mekkora szükségük van másokra
-
lemondanak jogaikról, szelíd lelkűek
-
készek megtagadni önmagukat, saját feladatuk elvégzése
a fontos
-
igyekszik másokat előtérbe helyezni
-
érzik saját méltatlanságukat és óriási öröm számukra,
ha Isten használja őket
-
tudják, mennyi mindent kell még tanulniuk
-
nem foglalkoznak magukkal
-
készek vállalni a kockázatot, hogy közel kerüljenek
másokhoz
-
vállalják a felelősséget, és beismerik, ha hibáztak
-
könnyű közel kerülni hozzá
-
nyitottan és alázatosan fogadja a kritikát
-
nem számít neki, mit mondanak róla mások, csak az, hogy
Isten mit mond róla, ezért bármikor kész elmondani a hírnévről
-
kész átlátszó lenni
-
kész bevallani a bűneit
-
kész beismerni hibáit és bocsánatot kérni
bűnvalláskor
konkrétan megnevezi bűneit
-
a bűnök oka és gyökere miatt bánkódik
-
mindig kész a bocsánatkérésre
-
Isten szentségéhez hasonlítják magukat, és látják,
mekkora szükségük van a kegyelemre
-
világosságban járnak
tudják, hogy
folyamatosan a megbánás lelkületével
kell élni
-
állandóan keresik az Istennel való kapcsolatuk
megújulásának lehetőségét
Vissza a tartalomhoz
A zsidó nép és Izráel földje 5.rész
(Kiadta az
Evangélikus Egyházi Missziói Központ
Isten betöltötte
Izrael földjére vonatkozó ígéreteket.
Isten megígérte Ábrahámnak, hogy
nagy nép atyjává lesz, és övé lesz az a föld, amelyet Isten neki megmutatott.
(l.Móz. 112. 1-3,4). Ezért később kivezette Isten Ábrahám utódait Egyiptomból
és bevitte őket az ígéret földjére.
Azt is tudatta velük, Isten, hogy
a föld az Ő tulajdona, Izrael népe csak lakója annak, „jövevény és zsellér”
(3.Móz. 25.23). A nép gyakran került összeütközésbe Isten akaratával. Isten
megtérésre szólította fel a népet a próféták által, de ők a próféták szavát
semmibe vették, Isten ítélete alá kerültek. (2.Kir. 17.2.25.)
A zsidóknak mindig voltak Izrael földjéhez kötődő várakozásai.
Isten ószövetségi népének
történetében a föld központi jelentőséggel bír. Kifejezi ezt az, amit a zsidók
az Újszövetség kora óta mindig elmondanak napi imájukban: „Isten gyűjtsd össze
azokat, akik szétszóródtak közülünk, hívj össze bennünket a föld négy
sarkáról!” Ugyanígy könyörögnek azért is, hogy szabadon élhessenek földjükön
Isten uralma alatt.
A messiási korban beteljesedő, Izrael földjére vonatkozó ígéretek
túlnőnek a jelenleg meglévő korlátokon.
Az Ószövetség számos olyan
ígéretet tartalmaz Izrael számára, amely az eljövendő korral függ össze. „Akkor majd a bárány a farkassal lakik, a
párduc a gödölyével hever” (Ézs.11,6) Sok olyan ígéret van, amelynek
beteljesedése túl van a jelenlegi korlátokon.
Az Újszövetségben a földre vonatkozó ígéret jelentése kibővül.
Az Újszövetség kitágítja az
Izrael földjére vonatkozó ígéretek perspektíváját, amely összefügg Isten
országának eljövetelével (Róm. 4,13) Ez összhangba van azokkal az ígéretekkel,
amelyek szerint Isten megszabadított népe új földön fog élni, Istennel özösségben
(Jel.21) Az Újszövetség egyik alapgondolata, hogy az Izrael földjére vonatkozó
ígéretet egyetemes ígéretként fogja fel, amely Isten egész népe számára be fog
teljesedni, az új földön. Az Újszövetségben nincs olyan szakasz, amely megvonná
Izraeltől a földdel kapcsolatos ígéretet.
A próféciában többről van szó, mint Izrael állam megalakulásáról.
Az Izrael földjéről szóló
ígéretet egyetemes ígéretként szemlélve nehézségekbe ütközünk, ha zsidó állam
1948-as megalakulását a bibliai ígéretek közvetlen és végső beteljesedésének
kívánjuk tekinteni. Ezen kívül fontos hangsúlyozni, hogy az Izrael földjére
történő hazajövetelről, letelepedésről szóló ígéretek és próféciák azt is
kimondják, hogy ekkor a nép Isten uralma alatt, az ő akaratát követve fog élni
(Jer.31.31-34; Ez. 11. 17-20) Más szavakkal kifejezve, ezek a szövegek a nép
egészének lelki megújulásáról beszélnek, arról, hogy Isten új szívet és új
lelket ad a népnek, hogy parancsolatainak megfelelően éljenek. A mai Izraelben
ez még nem valóság. Tehát Izrael állam megalakulására nem tekinthetünk úgy,
mint Isten Jézus Krisztusban véghezvitt üdvtervének megvalósítására.
A zsidóknak történelmi joguk, hogy Izrael földjén éljenek.
A néphez a földhöz való
történelmi kötődéséhez sok vita nem fér, ez pedig igazolja jogukat arra, hogy
ezen a területen éljenek. Az a bánásmód, amelyben a zsidók a történelem során
részesültek, azt bizonyítja, hogy szükség van olyan önálló államra, ahol a
zsidók szabadon, békében, biztonságos határokon belül élhetnek.
Az Izraeli állam demokratikus nem teokratikus rendszerű (az állam és a
vallás egybe olvadnak)
Az ószövetségi korban Izrael
országa teokratikus rendszerű volt, azaz maga Isten kormányozta azt. Ezzel
szemben a mai Izrael állam világi, demokratikus alkotmánnyal rendelkezik. A mai
Izrael politikája nem igazolható pusztán annak az elvnek az alapján, hogy a
zsidók Isten választott népe. A nemzetközi jog értelmében Izrael állam
ugyanolyan jogokkal rendelkezik, és ugyanazok az erkölcsi kötelezettségek
vonatkoznak rá, mint bármely más államra.
Az evangélium békét teremt zsidók és palesztinok között.
Az evangélium első és legfontosabb
üzenete az Isten és az emberiség közötti megbékélés, de beszél az ember és
ember közötti megbékélésről is. Ezért nekünk keresztyénként támogatnunk kell a
közel-keleti béke megteremtésére irányuló erőfeszítéseket. A béke teremtés
Isten akaratával összhangban van (Máté 5,9 Zsolt.122)
Keresztyénként különösen nagy a
felelősségünk hívő testvéreink iránt is. Örömmel üdvözöljük a messiáshívő zsidó
és a palesztin keresztyének közötti béketörekvéseket. Ezt annak a
bizonyságaként értelmezzük, hogy az evangéliumnak van ereje békét teremteni az
emberek között.
Izrael megváltása sokkal fontosabb ügy, mint Izrael földje
Bármilyen fontos is a föld, a
haza a zsidó öntudat számára, nem szabad elfelejteni, hogy a zsidók ószövetségük-történelmük
hosszú korszakaiban politikai függetlenség nélkül éltek földjükön. Azt is
hangsúlyozni kell, hogy az Újszövetség nem foglalkozik a zsidók földhöz való
jogának kérdésével, ehelyett a zsidók Istennel való kapcsolatára helyezi a hangsúlyt.
A keresztyén egyháznak kötelessége marad, hogy az evangéliumot a zsidók felé is
hirdesse azért, hogy visszatérhessenek atyáik Istenéhez Fiában, Jézusban, a
Messiásban való hit által. Ez a vágy tör fel az apostol szívéből, amikor saját
népéről szól:
„Testvéreim, én szívemből kívánom, és könyörgök értük Istenhez, hogy
üdvözüljenek” (Róma, 10,1)
Beküldte: Racskóné
Laczkovszki Zsuzsanna
Szeretettel értesítjük kedves olvasóinkat, hogy 2009.
március 22-én, délelőtt 10.30.órai kezdettel GAS szószék-csere alkalmával Szabó
András esperes úr szolgál gyülekezetünkben. Továbbá lelkészválasztó közgyűlést
tart. Kérjük gyülekezeti tagjainkat, hogy minél nagyobb számba vegyenek részt
ezen alkalmon.
(mpe)
Vissza a tartalomhoz
Jeľią a zákon
Evanjelium podµa Matuąa 5.17-20
Nemyslite si, ľe som priąiel zruąi» zákon alebo
prorokov; nepriąiel som zruąi», ale naplni»; lebo veru vám hovorím: Dokiaµsa
nebo a zem nepominú, nepominie sa ani jediné pismenko, ani jediná čiaročka zo
zákona, kým sa vąetko nestane. Kto by teda zruąil čo aj len jedno z týchto
najmenąích prikázaní a tak učil µudí, bude pomenovaný najmenąím v kráµovstve
nebeskom; ale kto by konal a učil (podµa nich), bude pomenovaný velkým
vkrálovstve nebeskom. Lebo hovorím vám: Ak vaąa spravodlivos» nebude
dokonalejąia ako zákonnikov a farizejov, nikdy nevojdete do královstva nebeského.
Vissza a tartalomhoz
Felhívás:
Kéziratokat várunk a következő számainkhoz! Minden hónap 3. vasárnapi megjelenésre törekszünk, a kéziratok eljuttatásánál ezt kérjük vegyék figyelembe.
Kiadja: Ősagárdi Evangélikus Egyházközség Lelkészi Hivatala
Cím: 2610 Ősagárd, Rákóczi út 18.
Tel: 06-35-360-225
osagard@lutheran.hu
Szerkesztő: Misjákné Petyánszki Erzsébet
misjakerzsi@citromail.hu
Internetes változat: Zöld Zoltán
zoldzoli@freemail.hu