Urunk éltető,
megelevenítő, újjáformáló szava szól hozzánk ősszel is. Az ige új szív, új
lélek ígéretéről beszél. A Biblia fogalma szerint a szív az érzelem, az akarat,
illetve az értelem központja - voltaképpen az egész ember. A lélek pedig az
erőt, a lendületet, az életet jelenti.
A
fenti kijelentést Izrael népe akkor kapta, amikor a babiloni fogágban
sínylődött. Az ígéret örömhírként, evangéliumként hangzott a mélységben élők
felé. Minden bűn, gonoszság ellenére, ami miatt szenvednek, eljön Isten
szabadítása, bekövetkezik megváltása, mert gondot visel népére .
Sőt!
Nem egyszerűen kivezeti őket a fogságból, hanem megújítja népét, megerősíti
szövetségét. Az új szívvel, új lélekkel a betegnek gyógyulást, a rabnak
szabadulást, a kétségbeesetnek kiutat, az elítéltnek új esélyt ad, a tékozlót,
hűtlent újra családjába hívja, örök szeretetéről biztosítja. Ezt az ígéretét
teljesítette be Isten Izrael néhány évtizeddel ezután történt hazatérésében,
majd a golgotai kereszten és a pünkösdi Lélek kiáradásakor.
A reformáció
történetében Isten ugyanezt a megújítást, újraalakítást cselekedte Egyházában.
A reformáció ugyanis nem azzal kezdődött, hogy 1517-ben kiszögezésre került a
95 tétel a wittenbergi vártemplom kapujára, hanem azzal, hogy az Úr ráébresztette
Luther Mártont (is), hogy szeretete és igazsága Krisztusban jelent meg. Isten irgalmassága
feltétel nélküli valósággá válhat mindenki számára. A bűntől való szabadulás, a
tiszta, új élet, a megújulásunk csodája igenis lehetséges, de mindez kizárólag
a Krisztus erőterében történik meg.
Istennek hála,
a reformáció, a megújítás csodája ma is történik. Nekünk, akik ugyanúgy vágyunk
az új esélyre, az új életre, a tisztaságra, a bűnbocsánatra, ahogy a régiek,
naponként megadja ezt a kegyelmet, hogy egészen az övéi legyünk. Az ige
folytatásában ezt olvassuk: (azért teszem,) „hogy rendelkezéseim szerint
éljenek, törvényeimet megtartsák és teljesítsék. Az én népem lesznek, én pedig
Istenük leszek”.
Az Úrnak ezt a
megújító kegyelmét kívánom a testvérek életére ebben a hónapban is. Éljük át
együtt ezt a krisztusi csodát!
Október 19-25.
Október 26- November 1.
3.hét:November 2-9.
4.hét:November10-15.
Az elhunytakkal szembeni kegyeletes
tisztességadás mindannyiunk emberi kötelessége. Némely család híven őrzi is a
kegyeletet nemcsak a szülők, de a nagyszülők, dédszülők iránt is, és híven
gondoztatják sírjaikat. De vannak évtizedek óta elhagyott, düledező, gazos
sírok is, amelyek bizony kegyeletsértők.
Amennyire helytelen az illő
kegyelet megtagadása, másrészt annyira helytelen a fokozott halottkultusz is.
Vannak, akik drága halottjuk sírjához évtizedeken át hétről hétre kijárnak a
temetőbe, de a gyülekezetbe, Isten Igéjének forrásaihoz soha. Nem is tudnak
megvigasztalódni. Emlékezés helye a
temető, de a vigasztalás forrása az evangélium.
Haláleset bejelentésekor a
gyászolók néha ezt mondják lelkipásztoruknak: „Majd ha kissé megnyugszom, menni
fogok a gyülekezetbe, előveszem a Bibliát.” Pedig éppen a fájó lelkűeket hívja
az Úr, hogy Nála találhassák meg lelkük nyugalmát. Gyászunkban sem lehet
sürgősebb lépésünk Jézus követésénél.!
Örök emlékül állítunk sírkövet?
Aki sírhelyet jön kiválasztani, néha hozzáfűzi: „Öröklakást”. Pedig a sír nem
öröklakás, csak „ruhatár” – a feltámadásig. Amikor a Jézust sirató asszonyok
szombat elmúltával a sírbolthoz mentek, azt mondták egymás között: „Ki hengeríti el nekünk a követ a sírbolt
bejáratáról? Ekkor felnéztek, és látták, hogy a kő el van hengerítve. Pedig az
igen nagy volt” (Mk. 16.3-5-) Nagy kövek, elhengeredése juttassa eszünkbe,
hogy nem a halál hatalma örök, nem a sírkő örök, hanem a halál fölött győztes,
feltámadott Jézussal való közösség mind a Földön, mind a mennyben: Ez az örök
élet egyetlen titka, reménysége,
bizonyossága.
A pünkösdi és karizmatikus tanítás vizsgálata
1. rész
Bevezetés
Egyre több olyan tudósítás és statisztikai adat lát
napvilágot, amelyek a pünkösdista-karizmatikus vallási mozgalom mibenlétéről és
terjedéséről tájékoztatják a keresztyén világot. Főként a szinte tiszta róm.
katolikus Dél-Amerika-i országokban terjed ez a vallási mozgalom, de nem csak
az un. harmadik világban, hanem Észak-Amerikában és Európában is hallani ezen
vallási irány terjedéséről. Egymás után „születnek” a karizmatikus vezetők és
írásaik. A történelmi egyházak hívei is egyre inkább találkoznak nálunk is a
pünkösdi-karizmatikus gyülekezetek „tanrendszerével”. Ez a rövid írás szeretne
segíteni, eligazodni a pünkösdi mozgalom által hirdetett un. „második
szellemkeresztségi áldás” és különböző szellemi erők „birtoklásának”
kérdésében.
A mozgalom tanításának
lényege a Szentlélek munkájáról.
Mit hirdetnek a korántsem egységes pünkösdi és
karizmatikus mozgalmak? Olyan titok felfedezéséről beszélnek, amely arról szól,
hogy felfedezték – sikertelen, kudarcokkal teli keresztyén életük után – a
Szent Szellemnek, mint erőnek, személyes életükbe való
kiáradásának/beáramlásának élményét. Ezt a szellemi élményt nevezik a Szellem
újabb, „második áldásának”, a „Szent Szellem keresztségének”. A karizmatikus
mozgalmakat csaknem száz évvel ezelőtt Jóel próféta könyvének egy próféciája
indította el: ”Azután kitöltöm majd lelkemet minden emberre. Fiaitok és
leányaitok prófétálni fognak, véneitek álmokat álmodnak, ifjaitok látomásokat
látnak. … Csodás jeleket mutatok az égen és a földön: vért, tüzet és
füstoszlopokat… De megmenekül mindenki, aki segítségül hívja az Úr nevét… és
azok menekülnek meg, akiket elhív az Úr.” /Jóel 3/
Természetesen
a mozgalmat nem zavarja az, hogy Péter apostol pünkösdkor, a Szentlélek
kitöltetésekor a jóeli prófécia beteljesüléséről prédikál: …”nem részegek
ezek, ahogyan ti gondoljátok… Hanem ez az amiről Jóel prófétált” /Ap
Cel 2,15/ Ez a mozgalom az elmúlt évszázadban folyamatosan rövid időn belül
bekövetkező eseményként jövendöli a Szellemnek az apostoli korban bekövetkezett
ismételt kitöltését. Így az eltelt idő alatt folyamatosan „születnek” a
pünkösdista-karizmatikus „próféták”. Rick Joyner: „Vision von der grossen
Ernte” /Látomás a nagy aratásról/ c. írásában – aki maga is a mozgalom egyik
„prófétája” – többi között a következőket írja: „Pál apostolról azt mondják,
hogy az egész világot a feje tetejére állította. Azokról az apostolokról, akik
hamarosan felkenetnek, azt fogják mondani, hogy a feje tetejére állított
világot újra talpra állították. Nemzetek fognak megremegni, amikor néven
szólítják őket… Az Úr eddig nem látott csodákat cselekszik majd népének,
amelyek még a bibliai csodákat is messze felülmúlják…….”
Ezt már száz év óta folyamatosan
hangoztatták a mozgalom „próféta elődei”, ahogy ezt a Jehova tanítóitól is
megszokhattuk. /Az utóbbi a pünkösdista mozgalomból kiválva önállósult./
Egy
másik neves pünkösdi „próféta” Kenneth Copeland: „The Outpourina, of the
Spirit” /A Szent Szellem kiáradása/ c. írásában a többi között azt írja: „Azok,
akik az Ő szolgálatára adják magukat… Isten szócsövei lesznek a
Földön…Szellemének és hatalmas erejének eszközei….. milliók, sőt milliárdok
fognak újjászületni… egész nemzetek mennek be Isten országába ezekben az utolsó
napokban … Ez történik éppen most, mindenütt a világon..”
Amikor a protestantizmusban különösen a
lutheránus-evangélikus egyházban hitbeli kérdéseket, szektákat, mozgalmakat
helyezünk górcső /nagyító/ alá, akkor mindig a Szentíráshoz kell folyamodnunk,
amely Luther szerint hitünk és életünk zsinórmértéke.
Egyébként
amikor „megállj-t parancsolunk” az ige alapján a pünkösdi és karizmatikus
mozgalmak tanainak, akkor nem a mozgalomnak hívőit akarjuk támadni,
lekicsinyelni és ítélgetni. Inkább az a célunk, hogy megvizsgáljuk; miként
tudunk a Szentlélek ereje által Urunk szolgálatában állni, mint megváltott
gyermekei, akik a Bárány vérében tisztíttatunk meg. Nehogy valamilyen
tévtanítás gátolja Jézussal való kapcsolatunkat, hiszen a Vele való hitbeli
kapcsolat és az általa ígért és kitöltetett Szentlélek az egyetlen
erőforrásunk. Vizsgálódásunk során azon karizmatikus és pünkösdi „prófétákat”
kell „helyre tenni”, akik ex catedra, a csalhatatlanság,
fellebbezhetetlenség igényével lépnek fel, ahogy a pápa is egyházfői
minőségében szokott nyilatkozni.
A
történelmi egyházak a bibliai Szellem szót /héber ruah, görög pneuma/
amennyiben Isten lelkéről van szó, akkor nem szellemnek hanem Léleknek
fordítják, mert a szellem szó más fogalmat/kat fejez ki Kazinczy nyelvújítása
óta a magyar nyelvben. Így Szentléleknek és nem Szent Szellemnek fordítják
Isten Lelkét, noha, az előbbi is helyes.
A Szentlélekkel
kapcsolatos pünkösdi-karizmatikus tanítás vizsgálata az ige fényében.
1./
SZELLEMKERESZTSÉG
Tanításuk
egyik alapja az un. „Szellemkeresztség” amely, mint már említettük a biblikus
újjászületés utáni un. későbbi vagy második keresztség. Szerintük csak a
„Szellemkeresztségben” részesülők részesülhetnek abban a szellemi gazdagságban,
amelyet Isten ígért és csak így lehet a hívőnek gyümölcstermő, győzelmes élete.
A „Szellemkeresztség” alatt a Szent Szellembe történő bemerítést értik. Azt
állítják, hogy a megtéréssel még nem kapja meg a hívő a Szent Szellemet. Ez
csak később történik, amikor a hívő bizonyos elvárásokat, feltételeket már
teljesített, pl. megszentelődés, odaszánás, böjtölés, imádság stb. Ez után éli
át a hívő a „Szellemkeresztséget”, vagyis valamiféle erőtérbe kerülést, amely
által víziókat és természetfeletti szellemi kijelentéseket is átél az ember.
Ennek döntő ismertetőjegye a nyelveken szólás.
De
vannak olyan mai pünkösdi és karizmatikus tanítások is, amelyek csak egy
„szellemi töltekezésről, megújhodásról” beszélnek, s ezt un. „második
áldásként” tüntetik fel. Szerintük az ember már az újjászületéskor elnyerte a
Szent Szellemet, de csak a „Szellemkeresztség” által lép be a Szent Szellem
erőterébe.
Sokan már nem
tartják számon a nyelveken szólást a „Szellemkeresztség” ismertető jegyei
között, pedig ez volt korábban az egyik mutatója annak, hogy a keresztyén
elnyerte a „Szellemkeresztséget”. Egyes irányzatok szerint a
„Szellemkeresztség” elnyeréséhez elegendő „lelkük fenntartás nélküli
megnyitása” és egy karizmatikus „próféta” kézrátétele, amely eredményezheti az
un. nyelveken szólást és ez igazolja a Szellem elnyerését. A
pünkösdista-karizmatikus mozgalmak egyik kutató-kritikusa R. Ebertshauser ezt
az állapotot így jellemzi: „A ’Szellemkeresztség’ által állítólag egy
magasabb, közvetlenebb közösségre jut az ember Istennel, ami folyamatos
kijelentésekben, hallható beszédben, csodákban és jelekben nyilvánul meg; az
ember erőt és buzgóságot, örömet és győzedelmes életet, minden kötöttségtől
való megszabadulást, teljhatalmat, testi gyógyulást, szellemi adományokat és
belső gyógyulást nyer. … Ezért nyitják meg magukat sokan e mozgalomban
munkálkodó Szellem előtt. Vonzása alá kerülnek az istentiszteletek laza,
látványos megrendezésének, a könnyen érthető énekeknek, a látszólagos
’szeretetnek’ és ’örömnek’, amit látnak. A ’Szellemkeresztséget’ keresik és
találják meg ott, és önmaguk is e mozgalom követői és hirdetői lesznek”.
A fenti
tanítással szemben felmerül a kérdés bennünk, hogy vajon mi húzódik meg a
Szellem un. ”második áldása”, azaz a „Szellemkeresztség” mögött. Tekintettel
arra, hogy a „Szellemkeresztségnek” összhangban kell lenni a Szentírás kinyilatkoztatásával,
ezért az ige fényében kell megvizsgálnunk a fentieket. „Ne higgyetek minden
léleknek, hanem vizsgáljátok meg a lelkeket, hogy azok az Istentől valók-e,
mert sok hamis próféta jött el a világba.” /1 Jn 4,1/ Az ige fényében meg
tudjuk különböztetni a Szentlélek munkáját a számunkra idegen szellemi
tevékenységtől. „Mert a mi harcunk… a sötétség világának urai és a gonoszság
lelkei ellen van… /Ef 6,12/
A pünkösdiek a
pünkösd előtt élő tanítványokra hivatkoznak, hogy ők már újonnan születtek és
pünkösdkor másodszor részesültek a „Szellemkeresztségben”. Erre az a válaszunk,
hogy a tanítványok pünkösd előtt nem élhettek át semmilyen újonnan születést,
ui. a Szentlélek még nem töltetett ki rájuk. Jézus mennybemenetele előtt mondja
tanítványainak: „…ti pedig nemsokára Szentlélekkel kereszteltettek meg…,
amikor eljön hozzátok a Szentlélek…” /Ap Csel 1,5.8./
Sokszor
hivatkoznak a pünkösdiek Keresztelő János Efézusban élő tanítványaira /Ap Csel
19,1-7/ „Kaptatok-e Szentlelket, amikor hívőkké lettetek?” Vajon ez a
történet valóban azt mondja, hogy bár hívők lettetek, de nem kaptatok
Szentlelket? Ezek a tanítványok csak a bűnt megvalló János általi bemerítésben,
keresztségben részesültek. Feltehetően diaszpórában élő zsidók voltak, akik nem
hallottak Keresztelő János után érkező Jézusról és golgotai haláláról,
áldozatáról. Amikor erről felvilágosította őket Pál apostol, akkor lettek
hívőkké és keresztelkedtek meg Jézus nevére és vették a Szentlelket.
Megjegyzendő,
hogy az apostolok Cselekedeteiről szóló könyv történeti beszámoló és nem
tanítói irat arról az átmenetről, amely a zsidókon túl is kiterjeszti az
üdvösséget minden emberre, a törvény mellett az evangéliumot hirdeti. A
keresztyén gyülekezeteknek szóló apostoli tanítások a levelekben találhatók elsősorban.
Folytatjuk
Kalácska Béla
ny.esp.
Vissza a tartalomhoz
Aratási hálaadó ének
Letarolva a
mező, az áldás begyűjtve,
Jó Atyánk, ez
ünnepen hála kél szívünkbe.
Megadád
legjavát bőséged házának,
és a jók most
áldnak
Mindeneknek
szemei csak tereád néznek, te adsz,
Uram eledelt
az éhező népnek.
Szent kezed
kenyeret oszt ma is csodásan,
mint ott a
pusztában.
Amit Isten
megígért még Noénak régen,
hogy míg a
föld el nem múl, aratás is lészen:
ím betölt,
mert a föld termését megadja,
hű a népek Atyja.
Jó reményben
hullt a mag, a föld rejtekébe,
Felsarjadt a
zöld vetés, és az Úr megvédte,
Ő adott
harmatot az eltikkadt földre,
úgy lett bő
gyümölcse.
Oh alázd meg
magadat, az Úr előtt népem,
Ennyi jóra
érdemed nincsen semmiképpen.
A szíved
,elhiheted, rossz föld,
termékkeltelen, rest a jótétekben.
A bűnbánó hű
szívet szereti az Isten,
Jó gyümölcsöt
ez terem megtérésben, hitben.
Halld tehát
Szent szavát az év áldásában,
és ne légy hálátlan.
Az éneket a
Dunántúli énekeskönyvből
beküldte: Petyánszki Pálné
Vissza a tartalomhoz
Az Istentől kapott talentumok és képességek felismerése
Stormie Omartian: Az
Imádkozó szülő hatalma
Milyen adottságokat, képességeket
adott Isten a te gyermekednek? Minden gyermeknek adott valamit, akár látod,
akár nem. A Biblia kijelenti, „mindenkinek saját kegyelmi ajándéka van
Istentől: kinek így, kinek amúgy”. (1.Kor.7.7.) Néha imádság
segítségével fedezhetjük fel ezeket.
Ha megsejted, hogy gyermeked
kiemelkedő teljesítményre képes, szeresd őt és imádkozz érte, amíg el nem éri.
A Biblia azt mondja: ”ha látsz ügyesen dolgozó embert, az a királyok szolgálatába fog
állni, nem marad az alacsonyrangúak szolgálatában.” (példab.22.29)
Imádkozz, hogy gyermeked fejlődjön, és váljon kiemelkedővé az Istentől kapott
adottságokban, tehetségben. Mondd el neki, hogy egyedülálló célja és
jelentősége van életének itt a földön.
Minden gyermeknek vannak egyéni
képességi és ajándékai. Szükséges kérnünk, hogy felfedezzük ezeket, és váljanak
nyilvánvalóvá számunkra. Könyörögnünk kell azért is, hogy úgy tudjuk
fejleszteni és képezni azokat, hogy Isten dicsőségét szolgálják.
Uram, köszönöm neked azokat az adottságokat, képességeket amelyeket
gyermekeimnek adtál. Te tárd fel és használd azokat dicsőségedre! Tedd
nyilvánvalóvá azokat számomra és az ő számára is ! Különösen azt mutasd meg
nekem, ha szüksége van valamilyen egyedi képzésre, oktatásra, tanulási
tapasztalatokra, vagy lehetőségekre, amit nekem kell biztosítanom számára!
Bárcsak úgy és akkor fejlődnének ki adottságai és képességei, ahogyan Te jónak
látod!
A Te szavad így hangzik, „mivel
pedig a nekünk adatott kegyelem szerint különböző ajándékaink vannak, eszerint
szolgáljunk is.” (Róm.12.6) Könyörgök, ha felismeri a Tőled kapott
képességeit és adottságait, ne akadályozhassa meg se alkalmatlanság érzése, se
félelem se bizonytalanság abban, hogy
használja azokat a Te akaratod
szerint! Értse meg idejében, mire hívtad el őt, hogy ne töltse egész életét
azzal, hogy megpróbálja kitalálni elhívását, vagy esetleg éppen lemaradjon
arról! Tehetségét soha ne tékozolja el, ne gyengítse meg a középszerűség, vagy
ne használják semmi más célra, egyedül a Te dicsőségedre, Uram!
Kérlek, jelentsd ki számára, hogy
mi legyen az életműve, és segíts neki, hogy abba n kimagasló legyen!
Áldd meg keze munkáját, és add
hogy azzal a munkával, amit szeret, és amiben a legjobb, tudja biztosítani a
megélhetéséét.
Igéd így, „ az ajándék tág teret nyit az
ember előtt, és az előkelők elé juttatja”.(Példab. 18.16) Találjon
kedvességet mások előtt minden, amit tesz, fogadják megfelelően és értékeljék!
Mindenek fölött azért, könyörgök, hogy Tőled kapott képességei és tehetsége úgy
bontakozzák ki, hogy azok megtalálják legtökéletesebb kifejezésüket, a Te
dicsőségedre!
Ámen
(mpe)
„Hálát adok az én Istenemnek mindenkor ti felőletek az Isten ama
kegyelméért, mely néktek a Krisztus Jézusban adatott,
Mivelhogy mindenben meggazdagodtatok ő benne, minden beszédben és
minden ismeretben,
A mint megerősíttetett ti bennetek a Krisztus felől való
bizonyságtétel.
Úgy, hogy semmi kegyelmi ajándék nélkül nem szűkölködtök, várván a mi
Urunk Jézus Krisztusnak megjelenését”
1.Korinthus
1.4-7.
Vissza a tartalomhoz
Dr. Pálhegyi Ferenc: Keresztyén házasság
5 rész
Mi a következménye a házastársi
szerepzavarnak a gyermek életében?
Több mint 200 évvel ezelőtt a
francia forradalom szép jelszavakat hangoztatott:
-szabadság, egyenlőség,
testvériség.
Ezek fontos értékek, amelyeknek
érvényesülniük kell mindennapi életünkben. De vajon hogyan valósulnak meg?
A szabadság helyett a szabadosság
uralkodik. Életünk minden területén arra igyekszünk, hogy semmi sem akadályozza
a személyiség kibontakozását, semmi sem vessen gátat vágyaink kielégítésének.
Az igazi szabadságot az egymásiránti tiszteletből és szeretetből fakadó rend
szülheti meg.
Az egyenlőség hibás értelmezése
éppen a családi szerepekben mutatkozik meg legfeltűnőbben. Férfi és nő azonos
értékét sokan összetévesztik az azonos szerepkörrel.
A testvériség sem valósulhat meg
addig, ameddig ragaszkodunk az önzésünkhöz. Mindenütt számontartjuk a
jogainkat, nem a mások jogait.
Nézzük meg közelebbről, hogyan
zajlik ez le.
A férj:
- tudja hogy ő a családfő, de nem érti hogy ez mit
jelent, azért bizonygatja hogy ő az úr a háznál.
- ez a magatartás egy idő után kényelmetlenné válik,
és ezért inkább elhárítja a vezetés felelősségét.
- a vezetés felelőségét feladta, így az asszony
kénytelen volt átvállalni a család vezetését. A férjet keserűség tölti el
felesége kezdeményező magatartása miatt.
- a keserűségből vádak fakadnak.
- otthon nem kap tiszteletet és megbecsülést, ezért
személyisége kiteljesedését a családon kívül keresi.
A feleség:
- sokszor halotta, hogy nem ő a családfő, hanem
„csak” társ. Ezért önérzetében sértett.
Tapasztalatokra hivatkozva meggyőzően állítja „amit én nem csinálok
meg itthon, azt senki sem fogja megcsinálni”.
- ezért felmenti a férjet a vezetés felelőssége alól.
- hamarosan túlterheltté válik.
- vádolja a férjét.
- az asszonynak is szüksége van személyisége
kiteljesedésére, de ezt a házasságban
nem találja meg.
Akár a férjnél , akár a
feleségnél követjük ezt az öt lépést, ezek következnek kapcsolatukban:
- szerepzavar,
- elhárítás és felmentés.
- keserűség,
- vád,
- menekülés.
A gyerek:
- elveszti a biztonságát,
- a szorongó gyerek önvédelemből „betokozódik”
- innen csak egy lépés hogy elutasítsa szüleit.
- tizenévesen már lázad szülei ellen,
- végül a gyermek is elmenekül.
Milyen a jó családi
„szereposztás”?
A férfiakat Pál apostol így
tanítja: „A férfi a feje a feleségnek……Férfiak, úgy szeressétek feleségeteket,
ahogy a Krisztus is szerette az egyházat és önmagát adta érte”. Ef,
5,23,25.
Eszerint a vezetés =
szolgálat
Mi az asszony szerepe?
Kiegészíteni, teljessé tenni a férfit. /önmaga odaadása, a férj céljainak,
gondolatainak megismerése, alkalmazkodást, figyelmet, tiszteletet tanúsítani/
Családmodellek:
-
Diktátor: azt hiszi hogy a család minden tagja érte van.
-
Az anyakirálynő: ő a családi élet központja, az ő
pillantását lesik a többiek.
-
A cipekedő: ez az egész család rabszolgája, minden
teher az ő nyakába szakad.
-
Az egyenlősdi: mind két fél „király,” minkét félnek
joga van önálló célkitűzésekre, döntésekre. /1, Kor, 14, 8/
-
A veszekedők: a családi háborúnak csak vesztesei
vannak, és szenvednek a gyerekek.
-
Az elszigeteltek: páros magányban élnek, nem válnak el,
de valójában már nincs közük egymáshoz.
-
A marionett-mester: a „nagyi” mindent megtesz a
fiatalokért. /1, Mózes 2,24/.
-
A gyerek-bálvány: a gyermekközpontú család a gyermek
lelki fejlődésére hátrányos.
-
A pásztor és nyája: Bibliai családmodell. A férfi
vezető, ezért követhető életpéldája, hite, szeretete és a jövőbe tekintő
optimizmusa. Az asszony mellette nélkülözhetetlen segítőtárs. /1, Kor, 11,1/. A
pásztor gondoskodik a nyáj testi és lelki táplálkozásáról, a reá leselkedő
veszélyekről. A biztonságot a nyájnak az adja, hogy szorosan együtt maradnak és
nem térnek le az útról, mert a láthatatlan Pásztor nyomdokába lépnek. Együtt
maradni olyan családok tudnak, amelyekben a házastársak kapcsolata meleg,
biztonságot adó légkört áraszt!
Kedves testvérek! Csak nagyon kis
töredéke a könyvnek, ami az újságban megjelent. A könyv a Magyarországi
Református Egyház kiadásában jelent meg. Aki szeretné a könyvet elolvasni, az
hozzá juthat keresztyén könyvesboltokban. Mindenkinek szeretettel ajánlom.
Minden korosztály tanulhat belőle, a fiatalok, a családalapítás előtt állók, a
gyermekeket nevelő családok és az idősebb korosztály is. Lehet saját hibákból
is tanulni. És ha Isten kegyelméből felismerjük mulasztási bűneinket, meg lehet
tőlük szabadulni. Isten mindig kész megbocsátani , ha bűnbánattal keressük Őt,
nem kell cipelnünk bűneink terhét.
„ Jobban boldogul kettő, mint egy…..Mert
ha elesnek, az egyik ember fölemeli a társát.” Préd, 4, 9-10.
Beküldte: Racskóné
L.Zsuzsanna
Vissza a tartalomhoz
A templom hangja
Akárhányszor
elhaladok egy templom mellett, halk suttogást hallok. Ha fülem épp tele van a
város zajával, az élet gondjaival, akkor azt suttogja: Békességet találsz itt
benn! Ha magányosan baktatok, és úgy vágyom arra, hogy valaki csak egy jó szót
szóljon hozzám, azt suttogja: Nem vagy egyedül, van itt testvéred elég. Ha
csalódtam, ha megbántottak, ha indulatos a szívem, megszólal a templom
keresztje meleg, biztos hangján: Isten itt van, figyel rád, Benne még sosem
csalódtál. A templom az én otthonom. Bármerre is járok a világban, mindig
kitárja kapuját előttem, és örömmel hirdeti Jézus szavát: Én veletek vagyok
minden napon a világ végezetéig.
Beküldte: Hajduk Zsófia
Vissza a tartalomhoz
A kőfaragó
Volt egyszer egy kőfaragó, aki mindig elégedetlen volt önmagával és az
életével. Egy szép napon, amint mendegélt, elhaladt egy gazdag kereskedő
háza előtt. Benézett a nyitott kapun és látta, hogy odabent csak úgy nyüzsögnek
az előkelőbbnél előkelőbb látogatók. "Milyen hatalmas is lehet egy ilyen
kereskedő" - gondolta a kőfaragó. Elfogta az irigység és azt kívánta, hogy
bárcsak ő is ilyen gazdag lehetne. Akkor bezzeg nem kellene ilyen szegény kőfaragó
módján tengetnie az életét. Legnagyobb ámulatára egyszerre gazdag kereskedővé
változott. Nagyobb pompa és hatalom vette körül, mint amit valaha álmodni, mert
volna. Irigyelte és gyűlölte is mindenki, aki nála szegényebb volt.
Egyszerre csak egy pompás
gyaloghintót vittek el a háza előtt, benne egy magas rangú hivatalnok
terpeszkedett, körülötte szolgák hada és gongot ütő katonák. A leggazdagabb
ember is mély meghajlással hódolt a menet előtt. "Milyen hatalmas ez a
hivatalnok" - gondolta. "Bárcsak magas rangú hivatalnok
lehetnék!"Ezután magas rangú hivatalnokká változott. Mindenhová dúsan
hímzett hintón cipelték és a nép gyűlölte és reszketett tőle, az emberek földig
hajoltak előtte, amerre csak járt.
A nyári nap forrón tűzött és a
hivatalnok iszonyú kényelmetlennek érezte a fülledt gyaloghintót. Kinézett. A
nap fenségesen ragyogott az égen és tudomást sem vett a hivatalnok létezéséről.
"Milyen hatalmas a nap" - gondolta. "Bárcsak nap lehetnék!"
Ezután nappá változott, mindenkire pokoli erővel sütött, kiégette a mezőket, és
a földművesek átkot szórtak rá.
Ám egyszer csak nagy fekete felhő
kerekedett, és odafurakodott a nap és a föld közé, így a nap sokat vesztett az
erejéből. "Milyen hatalmas ez a viharfelhő" - gondolta. "Bárcsak
viharfelhő lehetnék!"
Ezután felhővé változott,
elárasztotta a mezőket és a falvakat mindenki kétségbeesésére.
Hamarosan azonban úgy érezte,
hogy valami nagy erővel tolja. "Milyen hatalmas a szél!" - gondolta.
"Bárcsak szél
lehetnék!" Ezután széllé változott, lefújta a cserepeket a házak tetejéről,
tövestől csavarta ki a fákat, és mindenki gyűlölte őt és félt tőle, amerre csak
elsüvített. Hanem egyszer csak nekirohant valaminek, amit bárhogyan is
igyekezett elfújni, csak állt rendületlenül. Egy hatalmas szikla volt az.
"Milyen hatalmas ez a szikla" - gondolta. "Bárcsak szikla
lehetnék!" Ezután kősziklává változott, hatalmasabb volt mindenkinél a
világon.
Ahogyan ott ált egyszer csak
kopácsolást hall, egy kalapács hangját és érezte, hogy farigcsálják az oldalát.
"Ki lehet hatalmasabb nálam, a sziklánál? - kérdi. Letekintett, és mélyen
maga alatt meglátott egy kőfaragót.
Nekünk, embereknek, túl kicsi a
hitünk! Ha valami rossz ér minket, akkor olyan könnyen feladunk, vagy eldobunk
magunktól mindent! Értelmetlen! Miért nem bírunk tovább menni az úton?? Vajon
mi az oka annak, hogy egy-egy csalódás miatt megrekedünk, ott ahol vagyunk?!
Nem tudjuk elfogadni a dolgokat, amik
megtörténnek, mivel mást akarunk,de milyen érdekes, hogy abba soha nem
gondolunk bele, hogy talán az nem is lenne olyan jó számunkra... De persze mi
ragaszkodunk a kicsinyes elképzeléseinkhez, amik a boldogságról szólnak, de
annyira elvakultak vagyunk, hogy elfelejtjük átélni azokat a pillanatokat, amik
most, a jelenben történnek meg velünk!
Beküldte: Kindricz Eszter
Vissza a tartalomhoz
Pók
A pókot kézzel megfoghatod, mégis
ott van a királyok palotáiban.”
(Példabeszédek 30:28
Károli)
Hogy lehet az, hogy a pók tud járkálni a hálója
ragadós fonalain anélkül, hogy beleragadna, de ugyanazok a szálak csapdába
ejtenek minden más behatolót? A titok az olaj! A pók kis szívófej alakú lábai
friss olajat bocsátanak ki minden lépésnél, így át tud siklani az olyan az
anyagon, amin mások nem tudnak, és belegabalyodnak. Mi a pók üzenete?
Folyamatosan a Szentlélek olajával felkentnek kell lenned! Visszanézve felismered,
hogy ez segített megőrizni az épelméjűségedet, amikor már azt hitted,
megőrülsz. Ez volt az, ami segített, hogy meg tudj birkózni azzal, amivel mások
nem, és ez az, ami miatt minden nap Szentlélekkel teljesnek kell maradnod. A
zsoltáríró azt mondja: „friss olajjal kentél meg engem!” (Zsoltárok 92:11). A
felkenéshez használt olajról négy fontos igazságot olvashatunk a Mózes 4.
könyve 30. fejezetében, melyeket észben kell tartanunk, ha felkent életet
akarunk élni. 1) Nélküle hiábavaló a szolgálatunk. „Kend fel Áront és fiait
is... hogy papjaim legyenek!” (2Mózes 30:30). 2) Gyermekeinknek is meg kell
tapasztalniuk. „Felkenésre való szent olajom lesz ez nemzedékről nemzedékre”
(2Mózes 30:31). 3) Isten nem fogja felkenni testies erőfeszítéseinket és tennivalóinkat.
„Ember testét azzal meg ne kenjék, se ahhoz hasonlót… ne csináljatok!” (2Mózes
30:32 Károli) 4) Veszélybe kerülünk, ha megpróbáljuk mással helyettesíteni. „Ki
kell irtani népe közül azt, aki hasonló kenetet készít” (2Mózes 30:33). Mielőtt
reggelente elmész otthonról, borulj térdre, és imádkozz: „Uram, kenj fel engem
friss olajjal!” Némelyik póknak olyan sok mérge van, hogy meg tud ölni bármit,
amivel kapcsolatba kerül, ha egyszerűen csak kiadja magából azt, ami a szájában
van. Mi a pók üzenete? Ügyelj arra, mi jön ki a szádból! Pál azt írja: „A hit
tehát hallásból van, a hallás pedig a Krisztus beszéde által” (Róma 10:17). Mit
fogadsz be? Mit adsz ki magadból? Hitet vagy félelmet? Reményt vagy csüggedést?
Örömet vagy szomorúságot? Igazságot vagy tévedést? Szeretetet vagy keserűséget?
A Biblia azt mondja: „Élet és halál van a nyelv hatalmában, amelyiket szereti
az ember, annak a gyümölcsét eszi” (Példabeszédek 18:21). Figyelj meg két
dolgot a Szentírásban: 1) Ez élet-halál kérdés. 2) Szavaid olyanok, mint a
magok; mindig meglesz a gyümölcsük. Nem lehet az, hogy a legjobbat hiszed
Istenről, de aztán úgy jársz-kelsz, hogy a legrosszabbat várod és juttatod
kifejezésre. Ha az, amit mondasz, következetesen ellentmond annak, amit Isten
Igéje mond, akkor saját magad alatt vágod a fát. A kimondott szavaknak erejük
van, és következményekkel járnak. Kezdd hát el korrigálni magad! Ahelyett, hogy
azt mondanád: „Nem tudok megváltozni” vagy: „Sosem jutok ki ebből a káoszból”,
kezdd el azt mondani, amit Isten Igéje mond! Tedd azt, amit Jézus tett a
pusztában: nyisd ki a szád, és jelentsd ki: „Meg van írva”. Jézus olyan jól
ismerte a Szentírást, hogy azt tudta mondani a Sátánnak: „Meg van írva, hogy
nem kell meghajolnom előtted. Meg van írva, hogy nem kell hozzád fordulnom a
szükségeim betöltéséért.” És mi volt az eredmény? „Elhagyta őt az ördög, és
íme, angyalok mentek oda, és szolgáltak neki” (Máté 4:11). Ha támadás alatt
vagy, nyisd ki a szád, mondd ki Isten Igéjét, és a menny seregei segítségedre
jönnek! Megtanulhatjuk a póktól, hogy: a) nem a méreted határozza meg a
lehetőségeidet, hanem a szellemed. b) Nem számít, hogy honnan indulsz, a király
palotájába juthatsz. Mi a pók üzenete? Amíg csak élsz, gyümölcsözz! Lehet, hogy
nem tudsz annyit felmutatni, mint más, de tovább kell csinálnod. Lehet, hogy
nem tudsz annyit felmutatni, mint régebben, de azért csak csináld tovább! Jézus
azt tanította, hogy néhányan harmincannyit teremnek, mások hatvanannyit, és
vannak, akik százannyit (ld. Máté 13:8). Nem tudjuk mindannyian ugyanazt a
szintet hozni, de valamilyen szinten mindannyiunknak gyümölcsöt kell teremnünk!
Ne félemlítsen meg az, hogy a másik ember százszoros termést hozott, te pedig
csak hatvanszorost. Csak azért kell számot adnod, amit neked ad Isten!
A Biblia azt mondja: „Öreg korban is sarjat
hajtanak” (Zsoltárok 92:15). Vigyázz, a nyugdíjaskor veszélyes lehet az
egészségedre! Tartsd éberen az elméd, életben az álmaidat, és mozgásban a
testedet! Lehet, hogy idős vagy és gyenge, és már nem annyira fürge, de kell,
hogy minden reggel lásd értelmét felkelni az ágyból, különben nem telik bele
sok idő, és nem leszel képes rá. Kelj fel, és öltözz fel akkor is, ha nem mész
sehová! Ha nem tudsz repülni, szállj be az autóba! Ha nem tudsz autóba ülni,
akkor fuss! Ha nem tudsz futni, akkor sétálj! Ha nem tudsz sétálni, akkor állj
fel! Ha ágyhoz vagy kötve, akkor ülj fel! Ha nem tudsz felülni, akkor mozgasd a
lábujjaidat, de mindenképpen hozd tudomására az ördögnek, hogy még mindig
játékban vagy. Isten kegyelme által hozz termést!
Mpe
Vissza a tartalomhoz
Bibliai ki mit tud
1.Folytasd az Igét! Ne
adjátok oda a kutyáknak
A: azt, ami szent.
B: a csontokat
C: a gyöngyöket
D: azt, amit másnak főztetek
2.Öt kenyérrel és két
hallal hány férfi lakott jól?
A: egy kisfiú
B: hétezer
C: háromezer
D: ötezer
3.Amikor Ábrahám
imádkozott Sodomáért, milyen választ kapott Istentől?
A: 5 igazért nem pusztítja el
B: mindenképpen elpusztítja
C: 50 igazért nem pusztítja el
D: 10 igazért nem pusztítja el
4.Ki az az ékesszóló
férfi, akivel Pál Efézusban találkozott?
A: Apollós
B: Timótheus
C: Barnabás
D: István
5.Ki írta a 23
Zsoltárt?
A: Mózes
B: Dávid
C: Étán
D: Ászáf
6.Mi vagyunk a föld
sója. Mit jelent a "sóval fűszerezett" beszéd?
A: kedves
B: bölcs
C: vicces
D: laza
7.Ki mondta, hogy a
beszédetekben az igen igen legyen, és a nem nem?
A: Péter
B: Ördög
C: Jézus
D: Júdás
8.Az "Isten
Fia" kifejezést Jézusra alkalmazza az Írás. De kik az "Isten
fiai"?
A: akik templomba járnak
B: az angyalok
C: akiket Isten Lelke vezérel
D: a zsidók
9.Mit tett Pilátus
Jézussal a keresztrefeszítés előtt?
A: Megvesszőzte
B: Megmosatta
C: Megostoroztatta
D: Vasba verette
Az augusztusi
megfejtések:
1-a; 2-d;
3-d; 4-c; 5-d; 6-c; 7-c; 8-b; 9-d; 10-d; 11-d
Vissza a tartalomhoz
A te helyed
Hová
az Isten állított
Bizonnyal
az a te helyed.
Csak
ott lehet ő pajzsod,
Csak
ott lehet mindig veled.
Áldást
ha kíván adni rád
A
földön szerte nem keres
Csak
ott keres a helyeden –
És
jaj neked, ha az üres!
Áldd
meg hát híven helyedet,
Akármily
súlyos a kereszt.
S
ha tűz próbálja hitedet,
Ne
óhajtsd elkerülni ezt.
S
ne nézz sóvárogva másfelé,
Ha
tán helyed igénytelen.
Dicsérd
az Istent éppen ott,
Az
elrejtett kicsiny helyen.
Amit
mulasztasz, úgy lehet,
Elhagyván
a magad helyét,
Az
tán áldástól fosztja meg,
Istennek
egy más gyermekét.
Gondold
meg jól: a te helyed,
Te
töltheted be, senki más.
Az
Úr rád bízta, s Ővele
Tied
lesz majd a számadás.
Fogadd
naponként e helyet.
Mint
Istened ajándékát.
Ne
szőj magad más terveket,
Add
őket mind az Úrnak át.
Győzelmet
akkor ad csupán,
Imád
csak úgy hallgatja meg
Ha
mint az ő hű harcosa,
El
nem hagyod az őrhelyed.
Halálodig
légy hű s igaz,
Úgy
nyersz majd égi koronát.
Benned
az Úr, ha hű maradsz,
Megdicsőítheti
magát.
Örvendve
töltsd be tisztedet,
Boldog
reménnyel várd Urad,
Hadd
lássák azt meg mindenek,
Hogy
ő békét és üdvöt ad.
S
ha majd Királyod megjelen,
A
földön szerte nem keres
Csak
ott, saját kis helyeden,
S
örvendve látja: nem üres,
Óh,
boldog nap számodra az,
Ha
itt helyeden megtalált,
Magával
visz a mennybe fel,
S
a trónon helyet ad.
Németből fordította: Varga
Gyuláné
Vissza a tartalomhoz
Večerná pesnička
Jiľ tento dneąní den minul,
A já sem hríąník nezhynul;
Protoľ za to Hospodinu
Dekují v tuto hodinu.
Pane, mej se mnou shovení,
Odpus» me vąe provinení
A varuj mne teto noci
Vąeho zlého svoji mocí.
Dej, a» skonavąí noční sen,
Zdravý spatrím zítrejąí den
A tvé méno zvelebuji,
Zde i večné oslavuji.
Vissza a tartalomhoz
Felhívás:
Kéziratokat várunk a következő számainkhoz! Minden hónap 3. vasárnapi megjelenésre törekszünk, a kéziratok eljuttatásánál ezt kérjük vegyék figyelembe.
Kiadja: Ősagárdi Evangélikus Egyházközség Lelkészi Hivatala
Cím: 2610 Ősagárd, Rákóczi út 18.
Tel: 06-35-360-225
osagard@lutheran.hu
Szerkesztő: Misjákné Petyánszki Erzsébet
misjakerzsi@citromail.hu
Internetes változat: Zöld Zoltán
zoldzoli@freemail.hu