az Északi Egyházkerület püspöke.
és az azt követő fogadásra.
Mesterünk az idei tanévkezdéskor nagyszerű gondolattal
tanácsol minket. Megannyi gyermek, felnőtt ült be néhány hete először, vagy
ismét az iskolapadokba, hogy az élethez alapvető útbaigazítást tanuljon.
Nekünk, akik az Isten iskolájában tanulunk, az Úr legalább ilyen fontos
élet-irányelvet ad ebben a rövidke igében.
Arról beszél, hogy az életben nélkülözhetetlen a gazdagság.
Sőt, e nélkül nem élet az élet. Természetesen a gazdagság alatt nem a
vagyonosságot, a jómódúságot érti, hanem azt a kincset, amit Őbenne kaptunk: az
üdvösséget. Néhány verssel előbb ezt olvassuk: „Ne félj, te kicsiny nyáj, mert
úgy tetszett a ti Atyátoknak, hogy nektek adja az országot”! Ez a kincs az, ami
meghatároz mindent az életünkben és ebben a világban. Mert ha a gazdagságról, mint
Isten országáról beszélünk, akkor megértjük, hogy a gazdagságnak nem a
szegénység az ellentéte, hanem a nincstelenség. Vagy bővölködünk, vagy
nélkülözünk. Vagy mindenünk van, vagy semmink sincs.
Márpedig Krisztus azért jött közénk, váltott meg, hogy ezzel
a fantasztikus kinccsel gazdaggá tegye életünket, hogy odaadja a MINDENT. Azt a
kincset, aminek igazi értéke van, ami nem múlandó, nem csal meg, nem fogy el,
nem értéktelenedik el. Mert amilyen a kincsünk, olyan az életünk. Ha a kincsünk
örök, úgy életünk is örök lesz, ha pedig a legfőbb kincsünk földi, akkor
életünk is elmúlik. A szívünk, életünk követi az értékeinket.
Urunk arra indít igénkben, hogy kincsünk olyan maradandó
legyen, amennyire csak lehetséges. Központi élet-kérdésünkké akarja tenni Jézus
ezt a gazdagságot. Arra irányítja a figyelmünket, hogy életünknek a legnagyobb
csodája, ha Isten országa a szívügyünkké válik. Erre a mindennapi örömre hív
miket Jézus.
Gazdaggá akar tenni. Gazdagodni pedig csak a Vele való
találkozásban lehet. Akár hittanórákon, konfirmációi és ifjúsági órákon,
bibliaórákon, körök alkalmain, istentiszteleteken, egyéni, ige melletti
elcsendesedésünkben, mert ott történnek ezek a gazdagító, boldogító
találkozások. Erre hív mindenkit az idei tanévben. Éljünk ezekkel a lehetőségekkel.
Kívánok mindenkinek Krisztus-élményben gazdag tanévet, ahol szeretetét,
kegyelmét, örömét, üdvösségét tanulhatjuk, élhetjük együtt napról napra!
1.hét: Szeptember 21-27.
2.hét: Szeptember 28-Október 4.
3.hét: Október 5-11.
4.hét: Október 12-18.
ISTEN NEVEI
– ahogyan Ő bemutatkozott a Bibliában
Sorozatunkban
Isten önmagáról kijelentett neveiről írunk. A Bibliában sokféle néven mutatkozik be az Úr, és ezek a nevek
mind egy-egy jellemvonását, tulajdonságát mutatják, ami által még jobban
megismerhetjük Őt. De az is jellemez valakit, ahogyan érez, viselkedik, beszél
másokról, másokkal. A Római levél elején Pál Isten szerelmeseiként, hivatalos szentekként köszönti a hívőket –
minket is: „Mindeneknek, akik Rómában
vagytok, Isten szerelmeseinek, hivatalos szenteknek: Kegyelem néktek és
békesség Istentől, a mi Atyánktól és az Úr Jézus Krisztustól.” Az új fordításban: „mindazoknak, akik Isten szerettei…akiket Ő elhívott és megszentelt.”,
az egyszerű fordításban pedig: „akiket
Isten szeret és elhívott, hogy saját népévé legyenek”
Isten szeret
minket. Téged és engem. „Azáltal lett nyilvánvalóvá az Isten
szeretete bennünk, hogy az ő egyszülött Fiát elküldte az Isten e világra, hogy
éljünk általa. Nem abban van a szeretet, hogy mi szerettük az Istent, hanem
hogy ő szeretett minket, és elküldte az ő Fiát engesztelő áldozatul a mi
bűneinkért.” 1 János 4,9-10.
A gyerekeim tudják
és érzik, hogy szeretem őket, ezért biztonságban érzik magukat. Gondoskodom
róluk, óvom őket, fontos nekem, hogy megtanítsak nekik mindent, ami a helyes
életvitelhez szükséges. Isten szeretetében ez a fajta mindennapos, hétköznapi
szeretet is benne van, sőt az Ő szeretete AGAPÉ, azaz feltétel nélküli, örök
szeretet. Sokszor emlékeztetem magam a különböző élethelyzetekben erre. Valahol
azt olvastam, hogy ami megtörténik velem, az először mindig Isten elé kerül.
Tehát Ő mindenről tud, ami velünk megesik, és mindenben velünk van! Az sem
véletlen, hogy most erről írok. Éppen egy érzelmi nehézséget élek meg:
gyerekeim mellől vissza kell mennem dolgozni, otthon hagyva nyolc hónapos
kisfiamat is… Nap mint nap ezzel nyugtat meg az Úr: semmi nem történik velem, amiről
Ő nem tudna. Nekem erőt ad ez a tudat. Nem kell aggódnom. Mikor előtör a
szívemből, elmémből a szomorúság, félelem: mi lesz a gyerekekkel nélkülem?
milyen lesz ismét világi munkahelyen dolgozni? – elzavarom, megtagadom ezeket.
Bevallom őszintén, sokat harcolok, DE van fegyverem, van vezetőm a harcban – és
az Ige azt ígéri, győzni fogok! Isten, aki szeret engem, bízik bennem, mint
ahogy én a gyerekeimben.
Atyánk elhívott,
megszentelt, saját népévé tett minket. Szentek vagyunk, azaz elválasztottak az
Ő számára. Kizárólag hozzá tartozunk, csakis hozzá kell szabnunk magunkat. Nem
szeretném ezt elfelejteni, mikor bemegyek majd nap mint nap a világi
munkahelyemre. Bárhol vagyok, az Övé vagyok. Hálás vagyok, hogy évek óta
keresztények körében lehetek, sőt, misszióban dolgozhattam. Ez keresztényként
nagy ajándék. Imádkozom, és hiszem, megadja az én Uram újra ennek a
lehetőségét. Addig is oda megyek, ahol Ő szeretne látni, azt teszem, amit tőle
veszek. Engedelmeskedem, mint egy gyermek, aki tudja, apukája a legjobbat
tervezte felőle.
Beküldte: Draskóczyné
Orsi
Vissza a tartalomhoz
Empátia
„Egymás terhét hordozzátok.
Pál
levele Galatákhoz 6,2
Indulok az
iskolába. Már késésben vagyok, sietnem kell. Türelmetlenül kerülöm ki a
kényelmesen sétálgató párokat. Gondolataim magam körül forognak: mennyi
tennivaló! Nem is tudom, hogyan fogok végezni feladataimmal. A nyaram vajon
hogy fog alakulni? És a jövőm? Mi lesz, ha nem fog minden úgy sikerülni,
ahogyan tervezem? Még magamba révedve folytatnám gondolatmenetemet, mikor a
metró felé menet egy idősebb férfi nekem jön. Majdnem fellök, de ő tudomást sem
vesz rólam. Leérek az aluljáróba, még 4 perc és érkezik a szerelvény. Egyre
többen várakozunk. Figyelem az embereket. Türelmetlenek, fáradtak. Fejük felett
hol kisebb, hol óriási kérdőjelek lebegnek. Senki sem néz a másik szemébe,
bezárkóznak egymás előtt. Van elég gondjuk, ők is aggódnak, félnek, terveznek.
Nincs idejük és erejük még a másik emberre is. A hajléktalanok mellett is
megtanultak már úgy elsétálni, hogy észre se vegyék őket. Nincs szükségük még
más fájdalmára is.
Megérkezik a metró, beszállok, egy pillanatra behunyom a szemem, és
egy férfialakot látok megjelenni magam előtt. Egészen más, mint a többi ember.
Neki is vannak fájdalmai és fáradt is már, üldözik őt, és tudja, hogy hamarosan
itt kell hagynia mindent, de tekintetében a szeretet lángja izzik. Ahelyett,
hogy önmagára tekintene, minket szolgál. Tanítja a követőit, odafordul az
egyszerű emberhez, megáldja a kisgyermekeket, nem veti meg a paráznát, sem a
vámszedőt. Észreveszi a segítségért kiáltó betegeket. Meggyógyítja a
leprásokat, a vakot, a bénát. Az éhezőnek enni ad, a sírókat megvigasztalja.
Mindent másokért tesz, semmit sem magáért, mégsem csömörlik meg. Valódi
példakép, aki együtt szenved a szenvedővel, és együtt örül az örvendőkkel.
Benne van a legnagyobb empátia az emberek iránt. Egyetlen célja: adni. Odaadni
önmagát értünk. 33 évet élt csupán, mégis az övé volt a legteljesebb élet.
„Az az indulat legyen bennetek, ami Krisztus Jézusban is megvolt: mert
ő Isten formájában lévén nem tekintette zsákmánynak, hogy egyenlő Istennel,
hanem megüresítette önmagát, szolgai formát vett fel, emberekhez hasonlóvá
lett, és magatartásában is embernek bizonyult; megalázta magát, és
engedelmeskedett mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig.”
Pál levele Filippiekhez 2, 5-7
Hajduk Zsófia
Vissza a tartalomhoz
Túrmezei Erzsébet
Első aranymondásom
Az eget rőtszínűre festve,
Tűz volt falunkban akkor este.
S amikor másnap reggel jártam
ott,
Láthattam az üszkös romot,
S azt olvashattam a kormos falon:
Látod, a tűz micsoda hatalom!
Öt éves koromban történhetett…
Este édesanyám lefektetett.
Az imádságot elmondtam hibátlan,
Szemem álomra zártam,
Se szívem elfogta a félelem:
Ha újból tűz támadna hirtelen!
Rekedten kongna a harang megint,
És ami szép, kedves, elégne mind!
Édesanyám odajött: Miért nem
alszol?
Aggódva simogatta meg az arcom.
Elpanaszoltam, miért remegek:
A sötétben talán rossz emberek
Lopódzkodnak és meggyullad a ház,
Amikor senki sem vigyáz!
S édesanyám – most is emlékezem –
Akkor összekulcsolta a kezem,
És az első aranymondásra engem
Akkor tanított életemben.
„Hogyha Isten velünk, ki
ellenünk?”
Mi az Ő oltalmában pihenünk,
Ő vigyáz reánk minden
pillanatban!
„Ha Isten velünk…” Mondtam,
mondogattam…
S nem ijesztett a romok képe sem…
Nemsokára aludtam édesen.
Azóta már a fél világ is égett,
S édesanyám, most is áldalak
téged,
Hogy kezem akkor este
összetetted,
Hogy ezt a hitet szívembe
vetetted.
Azóta annyi minden porba hullt.
Sok emléket eltemetett a múlt…
De elkísér ezernyi változáson
Ez az én legelső aranymondásom.
Kinyílnak, elhervadnak a virágok,
De ez a virág nem hervad el,
látod?
Édes vigaszával járunk-kelünk:
„Ki ellenünk, ha az Isten
velünk?”
S mit akkor meg sem köszöntem
talán,
Most köszönöm neked, Édesanyám!
Beküldte Petyánszki Pálné
Vissza a tartalomhoz
A tanulás örömének megízleltetése
Stormie Omartian : Az
imádkozó szülő hatalma
Számomra
társadalmi szempontból félelmetes élményt jelentett az iskola, de nehézségek
nélkül lettem kiváló tanuló. Ezért aztán eszembe sem jutott, hogy imádkozni kellene
gyermekeim tanulási képességéért, vagy tanulási kedvéért. Addig volt ez így,
míg ki nem derült, hogy egyik gyermekem diszlexiás.
Ez a gyermekem gyors felfogású, intelligens és rendkívül tehetséges volt, így a
tanulás nehézsége meg sem fordult a fejemben. Bár az iskola kezdettől küzdelmet
jelentett számára, harmadik osztályos koráig nem értettük ennek okát. Akkor
állapították meg hivatalosan és szakszerűen a diszlexia diagnózisát
gyermekünknél. Sok szívfájdító élményünk volt e probléma miatt, de az imádság,
reménységben tartott bennünket az út során. Férjemmel és imatársainkkal
folyamatosan imádkoztunk teljes gyógyulásért, vagy tökéletes békességért.
Kértük, hogy fogadjuk ezt úgy, mint ami gyermekünk csodálatosan egyedülálló
lényéhez tartozó fogyatékosság.
Természetesen
valamilyen formában mindannyiunknak vannak fogyatékosságai. Isten kipótolja a
hiányosságainkat saját erejéből, ezért hálásak lehetünk. Az Ő szava szól, „nem mintha önmagunktól, mintegy a magunk
erejéből volnánk alkalmasak, hogy bármilyen ítéletet mondjunk, ellenkezőleg, a
mi alkalmasságunk az istentől van.” (2.Korinthus
3.5) Ennek igazságát annyira megtapasztaltuk. Isten minden egyes iskolai
éven sikeresen átvitte diszlexiás gyermekünket, és közben mindannyian tanuljuk,
hogy az igazi ismeret és megértés az Úrnál kezdődik, és Tőle jön.
A Biblia arra
tanít bennünket, hogy Isten és az ő útjainak tiszteletével kezdődik a
bölcsesség. Ha elfogadjuk Isten szavát, és gondosan megőrizzük a szívünkben az
ő parancsolatait, ha azon dolgozunk, hogyan érthetnénk meg Őt jobban és kérjük,
hogy ebben segítsen; ha olyan buzgón keressük Isten megértését, ahogyan
elrejtett kincs után kutatunk, akkor meg fogjuk találni az Isten ismeretét
(Példab. 2.1-12) És micsoda végtelentudás ez! Annyira nagyszerű, valójában
védőpajzs, amely megszabadít és megoltalmaz bennünket a Gonosztól.
A gyermekek
tanulási képessége és vágya nem magától értetődő dolog. Már az anyaméhben
elkezdhetünk imádkozni, „Uram,
tökéletesen egyesüljön ebben a gyermekben a jóság, az erő, az egészséges
értelem és a test! Te tanítsd őt mindvégig!” Természetesen annál jobb,
minél korábban kezdjük el az imádkozást. Gyermeked életkorától függetlenül
azonban, imádságaid minden esetben tartós és pozitív változást eredményeznek.
Uram,
imádkozom, hogy gyermekeim mélységesen tiszteljenek téged, és a Te útaidat!
Rejtsék el beszédedet a szívükben, mint kincset, és úgy kutassanak bölcsesség
után, mintha arany vagy ezüst lenne az! Adj nekik egészséges értelmet,
tanítható lelkületet és képességet a tanulásra! Csepegtess vágyat a szívükbe,
hogy tudást és szakértelmet szerezzenek!
Add, hogy legyen a tanulás számukra örömteli. Könyörgök, elsősorban Te tanítsd
őket, mert Igéd szerint, az biztosítja a békességüket! Te azt mondtad: ”az Úrnak félelme az ismeret kezdete, a
bölcsességet és intést csak a bolondok vetik meg” (Példab. 1.7) Ne legyenek soha olyan bolondok, hogy a tanulást
elutasítsák, inkább forduljanak Hozzád olyan ismeretért, amelyre szükségük van.
Könyörgök,
fogadják el szüleik bölcsességét, és legyenek hajlandók tőlük tanulni!
Akarjanak tanulni tanáraiktól, akikkel vezetésed során kapcsolatba kerülnek! Te
válaszd ki, Uram, a tanáraikat, legyenek istenfélő emberek, akiktől könnyen
tanulhatnak! Távolítsd el az életükből azokat a tanárokat, akik káros hatással
lehetnek gyermekeimre, vagy negatív tapasztalatot jelentenének számukra a tanulással
kapcsolatban! Élvezzék tanáraik jóindulatát, és legyenek jó kapcsolatban velük!
Legyenek kiemelkedők az iskolában, és jól haladjanak előre minden területen! Te
egyengesd tanulásuknak útját, hogy az ne állandó megerőltetés és küszködés
legyen számukra! Irányítsd az értelmüket, hogy világos, rendszerezett
gondolkozásuk legyen! Áldd meg őket jó emlékezőtehetséggel és gyors tanulási
képességgel!
A Te szavad
szerint oktatom őket, „szívleld meg az
intést és hallgass az okos beszédre” (Példab.
23.12) „Az Úr megadja majd neked ,
hogy mindent megérts” (2.Tim.2.7)
Uram,hadd tapasztalják meg annak az örömét, hogy egyre többet ismernek meg
Belőled lés Igédből!
(mpe)
Vissza a tartalomhoz
„Utolsó” igehirdetés
Többen
kérték a gyülekezetben júl. 26-i /Szth
ü. utáni 7. vas./ istentisztelet igehirdetését. Az alábbiakban közlöm az
igehirdetés szerkesztett rövidített változatát.
Textus:
1 Ján 5,10b-13.
Az
antik görög-római világban, különösen is az Égei tenger partvidékének
napsütötte nyugodt világában a görög filozófusok próbálták megérteni az emberi
élet nagy kérdését: mi végből vagyunk a világban és mi az élet értelme, célja?
Arra a végkövetkeztetésre jutottak, az embernek jó a dolga ebben a világban,
mindent elérhet, mindent uralhat, csak a halhatatlanságot kellene még
birtokolnia. Ezért népesítették be az általuk ismert világot félistenekkel,
istenekkel, akiknek kegyeit elnyerve beléphet az ember a halhatatlanságba.
Ennek a kornak embere a földi életet akarta tovább élni, vég nélkülivé tenni.
Az örök élet számára a véget nem érő élettel volt azonos.
Meg lehet érteni az ember halhatatlanság utáni vágyát,
hiszen kevés az a vigasz az embernek, hogy tovább él alkotásaiban, utódaiban.
Tudatunk kötődik testünkhöz és ez utóbbi állapota meghatározza, befolyásolja a
tudat működését. A fizikai halállal az ember úgy érzi, hogy életének végső
princípiumát, létének alapvető eredőjét, összetevőjét is elveszíti. Számára a
halál egyenlő a végső megsemmisüléssel. Különben is pár generáció után
„mindenkit elfelednek”, keveseknek adatik meg, hogy évszázadok múlva is emlegetik
„nagyságos” dolgai miatt. Ezért a halál az életet végleg elpusztító ellenség.
A
Szentírás viszont az élettel kapcsolatban két kifejezést használ. Az egyik a bios,
amely a földi életet, annak létét, tartalmát, funkcióit jelenti. Ezt az életet
is Isten adta, de az ember a bűn által ezt az életet tönkre tette. Ezt az
életet zárja le a halál. Ettől a földi élettől szeretné ősidők óta távol
tartani az ember a halált, a bibliai tanatos-t, hogy így a biost, a
földi létet öröklétté tegye. Erre viszont semmi szükség, ugyanis az ember léte
örökké tart. Aki egyszer megszületett az már elpusztíthatatlan. Hemingway Az
öreg halász és a tenger c. regényéért kapott Nobel-díjat, és benne is azért
a fejtegetésért, hogy az embert meg lehet ölni, de nem lehet elpusztítani. Ez
biblikus gondolat. Tehát Isten úgy teremtette meg az embert, hogy elpusztíthatatlan.
A léte végső lényegét a halál sem teheti tönkre. Így a tudatunk, énünk más
dimenzióban funkcionál tovább. De a kérdés az, hogy a halál után Isten
szeretetközösségében kerülünk, ott élünk tovább az örök életben, vagy Istentől
távol, az örök kárhozatban, örök halálban.
Az Ő
parancsolata az örök élet /Jn 12,50/
A Szentírásnak
a bios mellett van egy másik szava is az élettel kapcsolatosan és ez a dzóé.
Ez a transzcendes /érzékfeletti, természet feletti/ életet,
elsősorban a Szentháromsággal való életet jelenti. Isten azt akarja, hogy az
örökléttel rendelkező ember a halál után életét az örök életben folytassa és ne
az örök kárhozatban.
Kié
az örök élet?
a./ Sokan úgy gondolják, hogy Isten létének elfogadása, az általa
motivált teremtettség elfogadása, már elég az örök élet elnyeréséhez. A
Nobel-díjas Selye János azt mondja az Életünk és a stressz című
művében, hogy „Isten létének ösztönös sejtését az teszi érthetővé, hogy
magunk környezetünkkel együtt az összetettség formavilágához tartozunk, s az ember rövid élete folyamán nem
találkozik véletlenül kialakult, céltudatos alkotómunka nélkül létrejött,
bonyolult struktúrákkal… A tudomány meg se kísérelje magáévá tenni a Teremtő
céljait; elégedjen meg a teremtett dolgok célirányos indító okainak
megfigyelésével.” Nos, ha a fentieket
magamévá teszem, ez elég az örök
élet elnyeréséhez. Ez nagy tévedés! Az ige válasza egyértelmű. ”Bolond mondja
szívében, hogy nincs Isten.” Az ördög is tudja; mi merre hány méter, mégse
üdvözül.
b./ Egyesek úgy vélekednek, hogy az örök életet el lehet nyerni egy
spirituális svédasztalról történő vallási válogatással, csemegézéssel. A
különböző vallások, vallásfilozófiai rendszerek tanaiból innen-onnan
„csipegetnek” valamit és ezzel úgy jól laknak, hogy már az örök életben érzik
magukat.
c./ Vannak, akik
elégségesnek tartják az örök élet elnyerésére a keresztyén vallás alapjait
képező Szentháromság-tan elfogadását. Vagyis, aki már az Egyházak Világtanácsa
tagegyházainak egyikébe tartozik, az már üdvözül.
d./ Tovább szűkítve a kört, egyesek az üdvösség elérése céljából
elégségesnek tartják népszámláláskor bediktálni, hogy ők evangélikusok. Azután
magukat próbálják megerősíteni azzal, hogy Ágostai Hitvallású evangélikusok
voltak már a felmenőik is, akik hitvalló evangélikusok voltak, de az utódok
bizony csak akkor ismerik fel az evangélikus templomot, ha látják a homlokzatán
az „Erős vár a mi Istenünk” feliratot. A templombelső ismeretlen számukra.
e./ Végül ismertem olyan magát protestánsnak valló embert, akinek volt
Szentírása, s ezen kívül egy tiszteletre méltó gyűjtemény sorakozott belőle a
könyvespolcán. Sőt teológust megszégyenítő módon szakavatottan mondta, hogy a
Biblia az egyetemes kinyilatkoztatás után az Isten külön kinyilatkoztatása, az
igei kinyilatkoztatás. Ha a polcon levő Biblia csak dísz és nem a napi lelki
táplálékot adja, akkor az kevés az üdvösséghez.
Valaki viccesen megjegyezte, hogy az örök élet
határállomásán útlevélként csak fel kell mutatni a Bibliámat és Szent Péter
belenézve megállapítja, hogy mennyit forgattam, s ez eldönti, hogy
bebocsátanak, vagy nem.
Isten
igéjét be kell fogadni,
be kell venni /Károli ford./,
ahogy Jézus fogalmaz János ev. 12. fejezetében. Ha a gyógyszer ott van az
éjjeliszekrényen, mint a Biblia a polcon, de nem veszem be, nem engedem, hogy
átjárja sejtjeimet és kifejtse hatását, akkor nincs gyógyulás. Azért adunk a
konfirmandusoknak ajándék Szentírást – noha abból tanulnak már korábban is -,
mert azt szeretnénk, hogy „rongyosra” olvassák. Magam tán az ötödik Bibliánál
tartok.
Az
ige gyermekkortól életünk végéig megvilágítja utunkat, hogy ne sötétben
botorkáljunk. De többet is tesz; irányít, jó útjelző az örök élet felé vezető
úton. A Biblia holt betűi megelevenednek, benne Isten szól hozzánk attól
kezdve, hogy Jézust életünk megváltójának elfogadtuk. Amikor Jézus megkérdezte
tanítványait Cézárea Filippinél, hogy kinek tartják Őt, akkor Péter a mennyei
Atya által, és nem önmagától tesz bizonyságot: „Te vagy a Krisztus, az élő
Isten Fia”. Amikor már az igét, amely korhoz, személyhez stb. kötött, saját
magunkra nézve élő valóságként tudjuk megélni, tudunk róla hitvallást tenni,
akkor már Péter az örök élet kapujában nem nézegeti a Bibliánkat, mert
állampolgárságunk már nem kétséges. Amikor már saját életünk megélt
bizonyságával tudjuk a „hitetlen” Tamás mondatát elmondani – „Én Uram, én
Istenem” -, akkor már hat a „gyógyszer”, Isten igéje, amelyet „bevettünk”.
Szenzációra
éhes világ
Manapság az információ áradatának
világában rendkívüli esetekben kapjuk csak fel a fejünket. Olykor csak a New
York-i szeptember 11-i terrortámadás, Délkelet-ázsia-i cunami állít meg
bennünket rohanó világunkban. A reklámszakma behálózza az írott és elektronikus
sajtót. Betolakodnak még a hálószobánkba is. Egy jobb műsort sem lehet folyamatosan
megnézni a TV-ben, mert a reklám megszakítja. A cél: a fogyasztói társadalom
kiszolgálása, fenntartása extraprofit elérése céljából. A multik, a bankok, az
energia ágazat urai minden trükköt bevetnek, hogy a lakosságot megsarcolják, s
így százmilliárdos éves nyereségre tegyenek szert. De az állam is fokozatos
pénzbehajtást végez, miközben egyes ágazatokban a közép- és felsőszintű vezetők
szintén trükkös módon „csapolják” a költségvetést, az adófizetők pénzét tíz- és
százmilliós prémiumokkal, végkielégítésekkel. A válság sem személytelen.
Egyesek lopnak, csalnak, hazudnak és mások hátrányára akarnak meggazdagodni.
Luther
„erős várja” jut eszembe: „Kincset, életet, hitvest, gyermeket: Mind
elvehetik, Mit ér ez őnekik! Mienk a menny örökre!”
Mienk
a menny örökre!
Ez a mi szenzációs hírünk a
világban. Ez nem balzsam, vagy „vallásos ópium”, mert nem aranyon, ezüstön,
hanem Krisztus drága vérén váltattunk meg. A hír igaz: örök élettel
ajándékozott meg minket az Isten, mert csak rövid időre tett kisebbé minket az
angyaloknál /Zsid 2,7/, hiszen eredendően kevéssel tett minket kisebbé
Önmagánál /Zsolt 8,6/.
A
szenzációs hír arról szól, hogy az öröklétnek a halál a kettőspontja, innen
ágazik el öröklétünk az örök életre vagy az örök kárhozatra.
Mi
lenne, ha a TV csatornákon időnként ilyen reklám is feltűnne:
Ne a pénzről s öröklétről szóljanak napjaid!
Figyelj jobban: örök életet
hirdetnek papjaid!
Kalácska Béla
nyug.esp.lelk.
Vissza a tartalomhoz
Jabéc imádsága
„Jabéc
tekintélyesebb volt testvéreinél. Anyja
nevezte el
Jabécnak, mert ezt mondta: »Bizony
fájdalommal
szültem őt!«
Jabéc
segítségül hívta Izráel Istenét, és ezt
mondta:»Bárcsak
nagyon megáldanál engem,
és
kiszélesítenéd határomat, velem lennél,
és
megoltalmaznál a bajtól, hogy ne érjen
fájdalom!« És
megadta neki Isten, amit kért.”
(1Krón 4,9-10)
Jó oka lehetett annak, hogy egy júdai anya a fiának olyan
komor nevet adjon, mint Jabéc, amelynek jelentése bánatos, fájdalmat okozó,
vagy magaslat. (Hasonló nevű város is volt abban az időben Júdában, amelyről
az 1Krón 2,55-ben olvashatunk.) Világos, hogy az ok nem személyes, hanem
szellemi jellegű volt, és lehetőséget adott az anyának, hogy fiának szívébe
szellemi igazságokat plántáljon. Az igazság, amit még gyermekkorában megtanult,
a későbbi években olyan tettekre ösztönözte, amely megkülönböztette őt a
testvéreitől. Ezek miatt került bele a neve a Krónikák Könyvébe. Júda
törzse gazdag örökséggel rendelkezett; ez az első törzs, amely birtokba vette a
rá eső részt (Józs 15). Övék volt az elsőszülöttség hatalmi joga a vezetésre (1Krón
5,2), és mivel Júda igazi neve azt jelenti, hogy magasztalás, nekik
boldog törzsnek kellett lenniük. A bírák idejében azonban gyengeség jellemezte
őket: „Az Úr Júdával volt, ezért tudta birtokba venni a hegyvidéket.
De a völgy lakóit nem lehetett kiűzni, mert vas harci kocsijaik voltak”
(Bír 1,19). Júda, miután elvesztette a buja, zöld völgyeket, a hegyekbe
kényszerült. A hatalom megszűnt, az élelem szűkös volt, és a magasztalás hiányzott
– és ekkor született egy kisfiú! Az anya olyan nevet adott neki, amely a
szomorú állapotokat tükrözte. Jabéc is panaszkodhatott volna a vasszekerek miatt,
amikor felnőtt, vagy elmagyarázhatta volna, hogy nem ő az oka a nyomorúságnak.
De inkább tett valami pozitív dolgot, ami megkülönböztette a testvéreitől. A
krónikaíró elmondja, hogy segítségül hívta Izráel Istenét. Az igeidő azt
mutatja, hogy ez nem egyszeri alkalom volt, hanem szokásos tevékenység.
Megtanulta, kétségtelenül abból a feljegyzésből, amikor Jákób Istennel
tusakodott (1Móz 32,26-30), hogy az áldáshoz az Úrba kell kapaszkodnia. Három
kéréssel fordul Istenéhez, amellyel összefoglalja kívánságait.
1. „Bárcsak kiszélesítenéd határomat!” Ezzel azt
szerette volna elérni, hogy a határok kitolásával a nagyobb
termőterületen több élelmet biztosíthasson népe számára.
2. „Bárcsak velem lennél!” Ha visszaállítja a régi
védőfalakat (határokat), az ellenség fel fog vonulni ellene, tehát Isten hatalmára
és segítségére lesz szüksége az ellenálláshoz.
3. „Bárcsak megoltalmaznál a bajtól, hogy ne érjen fájdalom!”Abban
az időben a nemzet nagy veszedelme és baja a bálványimádás volt. Jabéc
szomorkodott a nép hűtlensége miatt, de azt is meglátta, hogy ettől
csak Isten védelme mentheti meg őket. Jabéc imádsága
nemcsak puszta felsorolása a kívánságoknak,
hanem a népért közbenjáró szolgálatnak és az Istenre hagyatkozó
feltétlen hitnek is szép példája. Láthatjuk tehát azokból, amiket Istentől
kért, hogy Jabéc bölcs ember is volt. Isten Igéje erről a bölcsességről
a következőket mondja:
„A felülről való bölcsesség először is tiszta, azután békeszerető,
méltányos, engedékeny, irgalommal és jó gyümölcsökkel teljes, nem részrehajló
és nem képmutató” (Jak 3,17).
Az
imádkozás nemcsak a dolgokat változtatja meg, hanem az embereket is, hogy Isten
akaratával megegyező kéréseket tudjanak elmondani. Jabécnak Isten megadta a
kérését. Isten azonban nem minden szentre bízhat meghallgatott imádságokat!
Napról
napra együtt bibliai személyekkel c.könyvből (Evangéliumi Kiadó)
(mpe)
Vissza a tartalomhoz
Máriássyné Szemere Katinka: A fületlen bögre
Ma
elmosogattam éppen este nyolcra,
Rakosgatom fel a bögréket a polcra.
Kettő van fületlen, de elölről szépek,
Egészen olyanok, mint a többi épek.
Csak a fületlen részt hátulra kell tenni,
S nem kell azt a hibát úgy szemügyre venni!
Mert hiszen töretlen használhatóságuk,
És csak szépséghiba ez a kis hibájuk.
Most az jut eszembe: sok felebarátom,
Hogyha képletesen fületleneknek látom,
Úgy teszem-e őket életem polcára,
Hogy ne lássak mindig arra a hibára?
Hanem csak a szépre, hanem csak a jóra,
Mert csak ha így térek egykor nyugovóra,
Akkor tesz el úgy az igazságos Isten,
Ahogy a bögréket rakosgattam itten:
A mennyei polcra nagyirgalmú szemmel,
Hátrafelé az én letörött fülemmel.
Beküldte: Kindricz Tünde
Vissza a tartalomhoz
A házasság
„Tisztességes minden tekintetben a házasság, . . . a
házasságrontókat pedig megitéli az Isten.”
Zsidókhoz írt levél
l3, 4.
Az első, mit a házasságban, mint
minden Isten rendelt Hívatásban, meg kell tanulni az, hogy ki-ki tudja és
állja: a házaséletet Isten teremtette és rendelte. A házasélet legfőbb
dicsősége az, hogy hitvestársadon rajta van az Isten igéjének pecsétje. Mikor
úgy nézel feleségedre és férjedre, mintha egyetlen volna a kerek világon, hogy
szemedben a király vagy királyné se különb és a nap se ragyog szebben, mint
éppen a te feleséged és férjed, - akkor Isten igéjét tartod, amely
hitvestársadat neked ajándékozta mondván: ez az asszony, ez a férfi a tied. Nincs
nagyobb ékesség Isten igéjénél, mellyel hitvestársadat Isten ajándékának
tekinted. Adná Isten, hogy mindenki így gondolkodnék! Hogy ki-ki szívből
elmondhatná: én pedig az én hites feleségemmel élek és maradok s tudom
biztosan, hogy Istennek is ez tetszik, hiszen igéjével ő rendelte így. A
házasembernek ez ad újra meg újra vigasztalást és jó lelkiismeretet.
Oh Jézusom, mily boldogok
Kiknek szívük együtt dobog
S egymás javán örvendnek.
Szent frigyükben bőven veszik
Áldásodnak gyümölcseit
S hálát mondnak nevednek.
Mi szép a kép
Hol a két fél szívet cserél
S egyetértve
Eggyé lesz e szövetségbe.
Lelki útravalónk Luther: Jer,
örvendjünk keresztények c. könyvéből beküldte: Kindricz Eszter
Vissza a tartalomhoz
EPOT
(Evangélikus Presbiterek Országos Találkozója)
2009. szeptember 12-én
lelkészünk, Eszlényi Ákos vezetésével - imában kérve Isten áldását az alkalomra
és utunkra, indultunk az első alkalommal
megrendezésre kerülő Evangélikus Presbiterek Országos Találkozójára. Misják
Mihályné, Nagy Tiborné, Pijár Mária, Racskóné Lackovszki Zsuzsanna, Tóth András
presbiterek, illetve gyülekezetünk tagja Misják Mihály vettek részt ezen az
alkalmon.
A pestszentimrei Sportkastélyban
az alkalom helyszínén a megjelent lelkészek és presbiterek száma mintegy 1400
fő volt. Alkalmunk, egyházunk himnuszával, az Erős vár a mi Istenünk c.
énekkel vette kezdetét. Tíz órakor Mester László polgármester, országgyűlési képviselő
köszöntötte a megjelenteket.
A polgármester köszöntő szavai
után, a déli egyházkerület püspöke, Gáncs Péter szolgálata következett. „Isten munkatársai vagyunk” (1Kor 3,9)
alapján, mely a találkozó mottója is volt. A püspök az igemagyarázatot a presbiteri
eskü felidézésével kezdte, utalva arra, hogy a jelenlévők közül hány presbiter
emlékszik arra, hogy mit fogadott az esküben. Igehirdetésében szólt arról is,
hogy mi is Isten munkatársai lehetünk. „Isten,
a mi munkáltatónk, a gazdánk, és az ő erejével, ha kérjük az ő segítségét,
minket is munkatársakká tud tenni.” – hangzottak a püspök úr szavai.
A püspök úr igehirdetését Prőhle
Gergely országos felügyelő helyzetértékelése követte. Előadásának címe: Honnan hová, evangélikus egyház?
A felügyelő úr
utalt arra, hogy napjaink számszerűsített világában bizony mi is
rákényszerülünk arra, hogy egyházunk állapotáról statisztikák, grafikonok
formájában adjunk számot. Az adatok bizony megrázóak. Amennyire örömteli tény,
hogy a rendszerváltás óta örvendetes módon bővült
intézményrendszerünk (1990-ben 3
oktatási intézmény, 2007-ben 32), olyannyira elkeserítő, hogy az egyháztagok
egyre fogynak.
Felügyelő úr beszámolójában arra
is utalt, hogy tudatos és összehangolt cselekvés szükséges a változáshoz:
- Lelki spirituális megújulás
- A képzés és önképzés
szükségessége
- A gyülekezetépítés módszertana,
- A lelkészi munka támogatása és
kritikája:
Felelősséggel tartozunk a
teremtett világért és az egyházért. Jó hír ebben a romló helyzetben, hogy van
igazodási pontunk: a Szentírás.
A felügyelő úr helyzetleírásából
kiderül, hogy valóban nagy baj van. Ebben a helyzetben azonban nem csüggedni,
hanem imádkozni és cselekedni kell! Az evangélikus ember hagyományosan aktív
része környezete közéletének. Emberközelben kell lennünk, láthatóvá kell
válnunk! Olyan a helyzet ma Magyarországon, hogy égető szükség van ránk,
szükség van imádságunkra és testvéreinkre, egymáshoz való odafordulásunkra,
lélekkel telt intézményeinkre. Tennünk kell azért, hogy ne nyíljon tovább az
olló a növekvő számú intézményeink és csökkenő számú híveink között. Legyünk
valóban az élő kövek egyháza, amely a gyülekezetek szolidáris közössége!
A program részeként egy
kerekasztal-beszélgetésre is sor került Radosné Lengyel Anna egyházkerületi
felügyelő vezetésével. Beszélgetőpatrnerei: dr. Győrfi Károly, dr. Fábri
György, dr. Varga Gyöngyi. A beszélgetés érdekessége volt, hogy a jelenlévők
SMS-ben kérdéseket tehettek fel a korábban elhangzottakkal, illetve az egyházat
és a gyülekezetüket érintő kérdésekkel, problémákkal kapcsolatban. A
kerekasztal résztvevői ezen kérdések megválaszolására törekedtek.
Az alkalom további részeként
Győri Gábor esperes ismertette Fabinyi Tibor: A presbiterképzés tervezete a Magyarországi Evangélikus Egyházban
című írását.
Vajon miért fontos mindez és
miért is vetődött fel a presbiterképzés igénye?
1. Biblikus és teológiai
szempontok
a)
Missziói parancs
b)
Az egyház megújulásának egyik feltétele a katekézis
(Luther: Kis káté, Nagy káté)
c)
A teológia mindenkié
2. A felnőttképzés tapasztalatai
az Egyesült Államokban
3. A Magyar Református Presbiteri
Szövetség presbiterképzése
(A mintegy 15 ezer református
presbiter 10 százaléka tagja a szövetségnek)
Győri Gábor esperes ismertetője
után Radosné Lengyel Anna egyházkerületi felügyelő vezetésével pódiumi
beszélgetés következett. A beszélgetés résztvevői között volt: D. dr. Szebik
Imre nyugalmazott püspök, dr. Varga Gyöngyi teológus, docens, és Böjtös Attila.
A beszélgetés ideje alatt szintén SMS-ben tehettük fel kérdéseinket.
A pódiumbeszélgetést T. Pintér
Károly az Evangélikus Élet főszerkesztőjének bemutatója követte. Ebben az
előadásban egy Győri János Sámuel által készített rövidfilmet vetítettek le,
amely azt szeretné bemutatni a hívek számára, hogy az Evangélikus Élet című
hetilapunk a cikkek megírásától kezdve milyen folyamatokon keresztül halad át,
amíg eljut az olvasókhoz. Mindannyiunkat meglepett, amikor a kisfilmben
gyülekezetünk tagját, Bánszki Mihálynét ismertük fel, amint postaládájából
kiemeli az Evangélikus Élet aktuális számát.
A film egyben mindenkit buzdít a
hetilap olvasására, mert ez a hitben való megerősödésünket is segítheti.
Az alkalom zárásaként Ittzés
János elnök-püspök köszönetet mondott a szervezőknek és a pestszenlőrinci,
pestszentimrei segítőknek áldozatos munkájukért, hogy a presbiteri találkozó
megvalósulhatott. „Testvérek a ti
munkátok nem volt hiábavaló!” – hangzottak a püspök úr szavai. Végül az úti
áldással ért véget az első Országos Evangélikus Presbiteri Találkozó.
„A közöttetek lévő presbitereket kérem én a presbitertárs, Krisztus
szenvedésének tanúja és megjelenő dicsőségének részese: Legeltessétek az
Istennek közöttetek levő nyáját, nem kényszerűségből, hanem örömest, Isten
jótetszése szerint és nem rút nyerészkedésből, hanem buzgóságból, sem nem úgy, hogy
a rátok bízottakon uralkodjatok, hanem mint a nyáj példaképei. (1Pt 5,1-3).
A presbiterek legyenek példaképek a gyülekezetben, tudjanak keresztet hordozó
tanítványok lenni, mert Krisztus keresztje nélkül nincs egyház. Záró
imádságában kérte Istent, hogy a résztvevőket tartsa meg, és őrizze meg a
hazafelé vezető úton.
Az alkalom idején minden előadást
az adott témához kapcsolódóan Bencze Gábor vezetésével énektanulás követett,
amely szintén Isten dicsőségét szolgálta. Az éneklés amellett, hogy, kellemes
hangulatot teremtett, színesebbé tette az együttlétet.
Reményeim szerint mindannyiunkat
gondolkodásra és cselekvésre késztetnek az elhangzottak, hogy presbiterként
hűen szolgáljuk Istent és gyülekezetünket.
Az egyik elhangzott énekvers is
erre buzdít minket:
„Jöjj, add tovább a jó hírt!
Mozgass meg minden megmozgathatót!
Jöjj, add tovább a jó hírt, hogy
Urunk küld meghívót!
Ő tárt karokkal várja a hozzá
érkezőt,
Mindenkit hív magához: hívőt és
kétkedőt.”
Beküldte: Pijár Mária
Vissza a tartalomhoz
Családi hittan tanévnyitó
istentisztelet
2009. szeptember 13.-n hivatalosan is
megnyitottuk a hittani tanévet a családi hittan tanévnyitó istentiszteletet,
minden hittanosunk örömére vagy kevésbé örömére. Ismét elkezdődnek a hittanórák
és a Biblia Klub is megnyitotta kapuit minden régi és új tagjának.
Ezen
a megnyitói istentiszteleten – több társammal együtt – én is részt vettem a
liturgia levezetésében Tisztelendő úrral egyetemben. Azt hiszem mindannyiunk
nevében mondhatom, hogy teljesen más innen nézni a gyülekezetre. Ott állni az
oltár előtt és igét felolvasni vagy imádkozni közvetlen Isten színe előtt.
Az
istentisztelet keretében megtanítottunk az ifisekkel együtt egy éneket a
gyülekezetnek, melynek címe Őrizz meg minket. Miután elénekeltük, következtek a
testvérek. Könnyű és fülbemászódallamának köszönhetően, gyorsan meg tudta
tanulni mindenki. A kivetítő segítségével a legtávolabb ülök is láthatták az
egyes versszakokat. Csodálatos volt, ahogy hallani lehetett a gyülekezetet,
amint velünk énekel.
Igehirdetés
után az énekkarral is dicsőítettük Istent. Szinte hallani lehetett, ahogy
dalunk bezengi, megtölti a templomot.
A
záró imánál, nem csak a Lelkész úr imádkozott, hanem Zsófi is, mint tanuló;
Marcsi is, mint szülő; Tündi, mint tanár. Négy különböző nézőpontból hangzó
imádság, mégis egyért. Értünk. Fiatalokért… gyerekekért.
Végezetül
a tanult ének egy kis darabjával szeretnék búcsúzni, ezt kívánom minden egyes
testvéremnek és csak bíztatnám őket, hogy merjünk az Úrhoz hozzáfordulni.
„Légy velünk, a gonosszal harcban,
Akarat s erő -…”
Beküldte: Misják Johanna
Vissza a tartalomhoz
Pred kázňou
Jeľiąi, Pane, skloň sa k nám, Svätého Ducha zoąli nám,
nech nás milos»ou sprevádza, na cestu pravdy uvádza.
Nech Ti na chválu spievame, vrúcim srdcom «a vzývame:
do duąe viery ráč nám vlia», pomáhaj Tvoje slovo zna».
Aľ kým nepríde vzácny čas, keď „Svätý, , Svätý Pán Boh
náą” v nebesiach spieva» budeme, tvár Tvoju svätú uzrieme.
Trojici blahoslavnej chválospev naąej vďaky znej. Boh Otec, Syn i Duch
Svätý, na veky vekov sláva Ti!
Vissza a tartalomhoz
Felhívás:
Kéziratokat várunk a következő számainkhoz! Minden hónap 3. vasárnapi megjelenésre törekszünk, a kéziratok eljuttatásánál ezt kérjük vegyék figyelembe.
Kiadja: Ősagárdi Evangélikus Egyházközség Lelkészi Hivatala
Cím: 2610 Ősagárd, Rákóczi út 18.
Tel: 06-35-360-225
osagard@lutheran.hu
Szerkesztő: Misjákné Petyánszki Erzsébet
misjakerzsi@citromail.hu
Internetes változat: Zöld Zoltán
zoldzoli@freemail.hu