Cseri Kálmán – Isten kérdez
2. rész – Hol a testvéred?
„… Olyan büszkék vagyunk sokszor: tudom,
mit csinálok. Néha még ki is kérik emberek maguknak, ha valaki próbál tanácsot
adni, vagy óvatosan megkérdezi: te, jó lesz ez így? Mert tudom, hogy az nem
lesz jó, de azt nem szabad mondani, mert megbántja a büszkeségét. Akkor
szelíden megkérdezem – Én tudom, mit csinálok. Valóban tudjuk? Mindig tudjuk?
Akkor nem kellet volna Jézusnak a kereszten haldokolva is azért imádkoznia,
hogy Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek.
A szívem szorul össze sokszor, amikor
szemmel látható, hogy nem tudják, mit cselekszenek. Verekednek, és nem tudják,
hogy ez a gyilkossá egy formája. Gúnyolják, rágalmazzák egymást, és nem tudják,
mit cselekszenek. Pletykálkodnak, és nem tudják: méreg van a nyelvük alatt és e
megmérgez másokat. Ó de sokszor lehet látni, hogy házasodnak, és nem tudják,
mit cselekszenek, mire vállalkoznak. Hát még akkor, mikor elválnak, és mennyire
nem tudják, hogy mit cselekszenek! Mi fog a nyakukba szakadni, meg a
gyermekeikébe ezen túl is.
Gyerekeket szülnek és gyerekeket ölnek,
és sokszor nem tudják, mit cselekszenek. Gyerekeket kényeztetnek és éheztetnek,
és nem tudják, mit cselekszenek. Kihagyják Istent az életükből, és nem tudják,
mitől fosztják meg magukat és gyermekeiket. Végig rohannak néhány évtizeden
Isten nélkül, és belerohannak egy váratlan pillanatban a halálba, és csak akkor
tudják meg, hogy nem tudták, mit cselekszenek…”
Beküldő: Misják Johanna
Vissza a tartalomhoz
Egyház és politika
A
politika az ókori görög független városállam /polis/ ill. ezekhez tartotó
közigazgatási területek nevéből ered. Politika szó jelentése: „A város
/település/ ügyeinek intézésével kapcsolatos dolgok összessége.”
/Vikipédia/ Így a település ügyeinek intézésébe közvetlenül beleszóló polgári
magatartást nevezzük demokráciának, népakarati megnyilvánulásnak. A közéletben résztvevő ember politizál akkor
is, ha nem tagja politikai pártnak. Ha valaki szándékosan tartózkodik a
közéleti részvételtől – okkal, ok nélkül -, akkor ez is valamiféle
állásfoglalás a közügyekkel kapcsolatban, tehát politikai magatartás.
Természetes,
manapság a demokratikus választásokon a legitim hatalmat megszerző személy,
párt tevékenysége már specifikus területre korlátozódik.
A
keresztyéneknek a Szentírás üzenete a legfontosabb, hiszen ez hitük és életük
zsinórmértéke Luther tanítása szerint is. Az Ószövetségben a próféták keményen
beleszóltak a közéletbe, hiszen még az uralkodókat is bírálták, ha nem az Isten
igazságossága /cödákáh/ szerint politizáltak a pogány nemzetek uralkodóival
szemben. Sokszor bírálták az uralkodókat és ezért vállalták az üldöztetést és a
mártíromságot is. A fentiek értelmében kiemelkedett a prófétáknak a szociális
igazságosságért vívott harca. Az Ószövetségben Ábel kiontott vére és a
szociális igazságosság elleni bűn „égre kiáltó bűn” minősítést kapott.
/V.ö. Zakariás 7,10; Ézs 1,23; 2 Móz 22,21-22 stb./
Jézus
is világossá tette, hogy Istenen túl az államhatalom felé is felelősséggel
tartozunk. De nem úgy, hogy az államhatalommal szemben kijátsszuk az Isten
melletti elkötelezettségünket, már csak azért sem, mert „nincs itt maradandó
városunk”. A Zebedeus fiak története világossá teszi, hogy a ”népek
fejedelmei uralkodnak” a népeken. A keresztyén értékrend alapja pedig a
szolgálat. Ahogy a lelkész Minister Verbi Divini /Isten igéjének
szolgája/, úgy a miniszternek /szolga/ a nép szolgálatába kellene állnia és nem
egyéni, párt és egyéb érdekeket szolgálnia. A gazdag ifjú története pedig arra
tanít bennünket, hogy ő ugyan teljesítette Isten iránti kötelezettségét /a
törvényt iparkodott betartani/, de nagy vagyonát nem a másokért élés
szolgálatába állította. Igei elkötelezettségünket – mivel nem légüres térben
élünk – közösségi, társadalmi elkötelezettségben kell aprópénzre váltani.
Reformátor
eleink munkájának köszönhetjük az újkor bekövetkeztét. Luther keményen
beleszólt a társadalmi élet forgatagába, ha kellett radikálisan elmarasztalta a
népnyúzó bankárokat, a Fugger–bankházat, de támadta a pápaság kapzsiságát is.
Az 1525-ös német parasztfelkelés során az evangélium szellemében, hol az
elnyomó urakat, hol az esztelenül romboló, öldöklő parasztságot ostorozta. Nem
hárította el magától a társadalmi felelősséget.
Hazánk
történelmében a nemzet szabadsága és protestánsok vallásszabadsága „egy cipőben
járt”. Mindkettőért püspökeink, lelkészeink és híveink mártíromságot vállalva
is /Rázga Pál pozsonyi lelkész/
harcoltak.
Az
Evangélikus Élet március 14-i számában bizonyos Pelikán Pálné olvasói
levelében pálcát tör azon lelkészek felett, akik úgymond beengedik a politikát
az egyházba, a templomba, beleértve a nemzeti színű zászlót is. Az Ev. Élet
április 11-ei számában több levélíró marasztalja el – sokak nevében – a Pelikán
Pálné féle magatartást. Senki se mondja azt, hogy a szószéket át kell engedni
bármelyik politikai pártnak, de a lelkésznek – hiszen hívei megkérdezik őt –
„kötelessége” a fentiek értelmében tájékoztatni a híveket arról, hogy milyen
keresztyén értékek, szociális gondoskodás, extrapofit nélküli lakosságbarát
szolgáltatást garantáló, népben és nemzetben gondolkodó párt, pártok mellett
kell voksolni. Még az adott párt nevét sem kell kimondani, ui. a korábban
kormányzó pártok „hatását” mindenki a saját bőrén érzi. Az emberek pedig nagykorúak,
tudják kire kell szavazni. Pár adat: az elmúlt 8 év során a munkanélküliség
megduplázódott; a háztartások hitelállománya háromszorosára nőtt; az
államadósság két és félszeresére nőtt /8.400 milliárdról 20.000 fölé/; az adók
nálunk a legmagasabbak az EU-ban; az elvonások mértéke 54,1 %; Budapesten egy
vonaljegy 320 forint, Bukarestben 84 forint /már a románok is „leköröznek”
minket/; az importált élelmiszerek háromszorosára nőttek hazánkban az értékes
magyar áruval ellentétben; nyugdíjak reálértéke 10 %-kal csökkent; a
mélyszegénységben élők száma megduplázódott /3 millió/ stb. Van eredmény is: az
autópályák nálunk 3,5 milliárd forintból épültek kilométerenként, a drága Dániában csak
felébe, 1,48 milliárdba került kilométerenként. /Kinek a zsebébe vándoroltak a
milliárdok?/ De ne ironizáljunk. A történelem Ura újabb lehetőséget, esélyt ad
arra, hogy változtassunk jelenlegi helyzetünkön. Menjünk el szavazni március
11-én és ha kell március 25-én, a második fordulóban változtassunk
helyzetünkön. „Aki tehát tudna jót
tenni, de nem teszi: bűne az annak” /Jak 4,17/
Kalácska
Béla
ny. lelk.- esp.
Vissza a tartalomhoz
Lelóczky
Gyula: Egy megdöbbentő történet
George Thomas plébános volt New
England-nak egy kis városkájában. Húsvét reggelén, amikor zsúfolt templomában
felment a szószékre prédikálni, egy régi, rozsdás, rozoga madárkalitkát vitt
magával és letette a szószék párkányára. Persze mindenki meglepődve nézte és
kíváncsian várta, mi fog itt történni. A plébános elkezdte a prédikációt:
,,Amikor tegnap végigmentem a
Főutcán, szembe jött velem egy fiatal gyerek, kezében lóbálta ezt a
madárkalitkát, és a kalitka alján három kis vadmadár lapult, reszketve a
hidegtől és a félelemtől. Megállítottam a fiút és megkérdeztem:
- Na, mit viszel magaddal?
- Csak ezt a három vacak madarat
- felelte.
- Aztán mit akarsz csinálni
velük? - kérdezősködtem.
- Hazaviszem őket és szórakozom
velük - felelte. - Feldühítem őket, kihúzom a tollaikat, egymás közötti
viadalra uszítom őket. Élvezni fogom.
- De előbb-utóbb beleunsz majd.
Utána mit csinálsz velük?
- Ó, van otthon két macskánk -
mondta a fiú -, azok szeretik a madárhúst. Megetetem őket velük.
Hallgattam egy kicsit, aztán
ismét megszólaltam:
- Fiam, mennyit kérsz a
madarakért?
- Nem kellenek magának azok a
madarak, atya. Hiszen azok csak vacak szürke mezei madarak Még énekelni sem
tudnak. Még csak nem is szépek.
- Mennyit akarsz értük? -
kérdeztem ismét.
A fiú végignézett rajtam, mintha
megbolondultam volna, aztán megmondta az árat: tíz dollár. Kivettem a zsebemből
a tíz dollárt, odaadtam a gyereknek. A fiú letette a kalitkát a földre és egy
pillanat alatt eltűnt.
Én aztán felemeltem a
madárkalitkát, elvittem a közeli parkba, ott letettem, kinyitottam az ajtaját,
és szabadon engedtem a madarakat.''
Miután Thomas plébános elmondta a
kalitka történetét, mindjárt egy másik történetbe kezdett:
,,Egy nap a Sátán és Jézus között
párbeszéd folyt. A Sátán épp az Édenkertből jött és büszkén dicsekedett:
- Az egész emberiséget a kezeim
közé kaparintottam. Csapdát állítottam nekik olyan csalétekkel, amelynek nem
tudnak ellenállni. Mind az enyémek!
- Mit fogsz csinálni velük? -
kérdezte Jézus.
- Szórakozni fogok velük.
Megtanítom őket, hogyan házasodjanak és hogyan váljanak el egymástól;
feldühítem őket, meg arra is megtanítom, hogyan gyűlöljék és kínozzák egymást;
hogy részegeskedjenek és kábítózzanak; arra, hogy fegyvereket és bombákat
találjanak fel és öljék egymást. Nagyon fogom élvezni - mondta a Sátán.
- Mit csinálsz majd velük akkor,
ha eleged lesz a játékból?
Draskóczyné Dinnyés
Orsolya
Vissza a tartalomhoz
Az Úr Jézus
feltámadott és él!
A tanítványok nagyon szomorúak
voltak, amikor Jézus meghalt. Ő volt a legjobb barátjuk. Biztosra vették, hogy
Ő lesz a Megváltójuk is. Most viszont halott volt. Hogyan lehetne Megváltó,
amikor halott? Nem értették a dolgot.
Jézus Krisztus egy sziklába
vágott üregbe temették, ez volt akkoriban a sír. Nagy követ hengerítettek a sír
szájához, azután hazamentek.
Jézus Krisztus ellenségei pedig
így szóltak:”Őrséget állítunk a sír elé, nehogy Jézus tanítványai odajöjjenek,
és ellopják Jézus testét. Még képesek azt mondani, hogy Jézus feltámadt.
Az Úr Jézus tanítványainak
azonban eszük ágában sem volt ellopni Jézus Krisztus testét, vagy az állítani,
hogy feltámadt. Tudták, hogy Jézus halott, és szomorkodtak.
Az őrök pedig ott vigyáztak az Úr
Jézus sírjára péntek éjszaka, azután szombaton egész napon át, majd szombatról
vasárnapra virradó éjszaka is. Nem szívesen álldogáltak a sír mellett a sötét
éjszakában. Alig várták, hogy jöjjön a reggel, és újra felkeljen a nap. Amikor
vasárnap reggel virradni kezdett, nagyon örültek.
De jaj ,mi ez? Tündöklő fényesség
támadt hirtelen. Az égből jött, de nem villámlás volt. Az őrök látták, hogy mi
az: angyal szállt le az égből. Azt is látták, ahogyan az angyal odamegy a sír
nyílásást elzáró kőhöz és elhengeríti a követ. – azután ráül! Az őrök annyira
megrettentek, hogy arcra borultak. Nem is mertek többé feltekinteni. Egy idő
múlva feltápászkodtak és elfutottak. El, minél messzebb a sírtól, ahogy a lábuk
bírta.
A kertben akkor már minden
csöndes volt. A nap felkelt a sziklasír mögött. Ekkor asszonyok jöttek a
sírhoz, Jézus Krisztus barátai. Keneteket hoztak magukkal, hogy bekenjék Jézus
testét. Nagyon meglepődtek, amikor odaértek, hogy a kő elvan hengerítve.
Benéztek a sírba és meglátták az
angyalt, megrémültek ők is.
Az angyal azt mondta nekik” Ti ne
féljetek, a Názáreti Jézust keresitek, nincs itt, FELTÁMADOTT!” Az asszonyok
bementek a sírba, és látták, hogy az üres. Akkor elfutottak a tanítványokhoz a
jó hírrel: „FELTÁMADOTT AZ ÚR!”
Igen, Jézus Krisztus meghalt. De
FELTÁMADOTT a halottaiból, és most márt a mindörökre él, Ő a Krisztus, az Isten
Fia.
R
|
Í
|
H
|
M
|
H
|
Í
|
R
|
Í
|
H
|
M
|
Ö
|
M
|
H
|
Í
|
H
|
M
|
Ö
|
R
|
Ö
|
M
|
H
|
M
|
Ö
|
R
|
Ö
|
R
|
Ö
|
M
|
H
|
M
|
Ö
|
R
|
Ö
|
M
|
H
|
Í
|
H
|
M
|
Ö
|
M
|
H
|
Í
|
R
|
Í
|
H
|
M
|
H
|
Í
|
R
|
Találd ki , milyen gyakran fordul
elő az „ÖRÖMHÍR” szó ebben a négyzetben!
Ha a négyzet közepéről , a bekeretezett Ö betűtől indulsz el, és mindig
jobbra vagy fölfelé mész tovább, akkor a négyzet sarkában lévő R betűt elérve
megkapod azt a szót, hogy ÖRÖMHÍR.
De nemcsak ez a két út van, hanem a középső Ö betűtől kiindulva, és jobbra vagy
felfelé haladva összesen 20 úton juthatsz el a sarokban lévő R betűhöz. De
jobbra lefelé, vagy balra lefelé és balra fölfelé is haladhatsz. Tehát ebben a
kis négyzetben 4x20=80-szor olvashatod ezt a jóhírt.
Vissza a tartalomhoz
ÁGOSTAI HITVALLÁS - AZ ISTEN FIÁRÓL
Tanítják továbbá, hogy az Ige,
azaz Isten Fia, a boldogságos Szűz; Mária méhében magára vette az emberi
természetet; úgyhogy két természet van - az isteni és az emberi - van szétválaszthatatlanul
összekötve egyetlen személyben, egy Krisztussá, ki valóságos Isten és valóságos
ember, szűz Máriától született, valóságosan szenvedett, keresztre feszíttetett,
meghalt és eltemettetett, azért, hogy kiengesztelje irántunk az Atyát és
áldozattá legyen az emberek minden elkövetett bűnéért, nem csak eredendő
vétkességükért. Ugyanő alászállt a poklokra és harmadnapra valóban feltámadt,
majd felment a mennybe, hogy az Atya jobbjára üljön, mindörökké országoljon és
uralkodjék minden teremtményen, és megszentelje a benne hívőket a Szentlélek
által, elküldvén Őt szívükbe, hogy vezesse, vigasztalja, megelevenítse őket és
megvédelmezze az ördög és a bűn hatalma ellen. Ugyanez a Krisztus egyszer majd
mindenek láttára visszatér, hogy megítélje az élőket és a holtakat stb. - az
Apostoli Hitvallás szerint.
Nincs olyan
eldugott szeglete a világnak, ahol Jézus nevét ne hallották volna. A
közvélemény kutatásokban az öt valaha élt leghíresebb személy között tartják
számon. Ismerik őt nagyszerű gyógyítónak, akinek ereje ma is hat. Tanítónak,
aki szép eszméket hirdetett az emberiségnek. Szimpatikus forradalmárnak, akit
kora berendezkedése ellen szállt síkra, és ezzel vált példaképpé. Vagy mint a
„szeretet vallásának” alapítójaként tartják számon.
Hitvallásunkban
nem csupán egy újabb, félresikerült meghatározással mutatjuk be Jézust, hanem
az egyetlen valóságos, igaz ismerettel: azt tartjuk, valljuk és hirdetjük, hogy
ő a Megváltónk. A héber „Jesuah”
neve (jelentése: szabadító; görög formájában „Jézus”-ként ismerjük) is erről
tesz bizonyságot. Megváltó, aki személy szerint engem, a bűnben, kárhozatra
ítélt embert mentett meg „szent és drága vérével, ártatlan szenvedésével és
halálával, hogy egészen az övé legyek, az ő országában őalatta éljek, és neki
szolgáljak örök igazságban, ártatlanságban és boldogságban” (Luther: Kis Káté).
Mi így
ismerjük Jézus Krisztust, akik személyesen megtapasztaltuk, hogy több nekünk a
titokzatosan csodás Isten-embernél, vagy a Szentháromság egyik nagyhatalmú
tagjánál: egészen közel van hozzánk, az övéi vagyunk. Ő az, aki hordozta,
elvette a világ bűnét (Jn 1,29), akiben megnyilvánult Atyánk irántunk érzett
szeretete, hogy el ne vesszünk, hanem örök életünk legyen (Jn 3,16). Ez a
Jézust-ismerésünknek legnagyobb öröme, csodája, valósága. Ez a Szentlélektől
való Krisztus-ismeret élteti hitünket, életünket: valóban megváltott, valóban
örök életem van, valóban szabad vagyok a kárhozattól. Ez a valóság az élő Krisztus
Jézus.
Nem véletlen,
hogy az Ágostai Hitvallásban ez a bizonyságtétel az Isten és a bűn bemutatása
után következik. Ez éppen azt fejezi ki, hogy Isten és a tőle elszakadt világot
Krisztus köti össze. Egyedül Ő. Nincs más közbenjáró Isten és emberek között
csak az ember Jézus Krisztus (1Tim 2,5; 1Jn 2,1-2). Az evangélikusság ezt a kizárólagos
kegyelmet hirdeti: Egyedül Krisztus (solus Christus). Ő az, akin keresztül
szabad utunk van a kegyelem trónusához (Zsid 4,16), akin keresztül az Atya is
eléri szívünket (Lk 4,18-19).
Megváltónk, urunk Ő. Ez
a csodálatos ismeret (Zsolt 118,21-23) munkálja a bizonyságtételt, akár Cézárea
Filippi területén (Mt 16,13-16), akár Jeruzsálemben (Jn 20,28), akár Gázában
(ApCsel 8,32-35), akár Filippiben (ApCsel 16,30-32), akár a mi életünkben,
szívünkben. Ez a csodálat, tapasztalat élteti az egyházat, gyülekezetet. Ez ad
mindennapi, elvehetetlen örömet, emel föl a mélységekből, szabadít meg
megkötözöttségből.
Simon András grafikája
Eszlényi Ákos
lelkész
Vissza a tartalomhoz
„Mily szép, ha feltűnik a hegyeken az örömhírt hozó lába! Békességet
hirdet, örömhírt hoz, szabadulást hirdet. Azt mondja Sionnak: Istened
uralkodik.”
Egy ideje
tagjai vagyunk egy keresztény diákszervezetnek, ami a FÉK nevet viseli. A FÉK
egy mozaikszó, jelentése: Fiatalok az Élet Küszöbén. A
diákszervezetnek kettős célja van, az egyik, hogy a középiskolás és egyetemista
fiatalok számára a szakmai tanulmányokon túl adjon valamit, ami az élethez
szükséges: perspektívát, értékrendet, eligazodást a kapcsolatokban; a másik,
hogy e diákok számára elvigye a jó hírt: Jézus megváltása az övék is lehet. Nagyszerű
célok, és nagyszerű e szolgálat részesének lenni.
Idén tavasszal,
március 8. és 12. között 8-an diákok és munkatársak Budapestről Kolozsvárra
utaztunk, hogy meglátogassuk az ottani diákkört, szolgáljunk nekik, bátorítsuk
őket, és együtt vigyük az evangéliumot az ott élő mintegy 6000 magyar
hallgatóhoz.
Az első
napokban megismerkedtünk az ottani FÉK-es diákokkal és együtt készültünk a kedd
esti előadásra. Az előadás a kapcsolatokról, ill. párkapcsolatokról szólt,
melyet mintegy 170 diák hallgatott meg. Az érdeklődőkről már itt is kiderült
az, hogy vágynak arra, hogy meghallják Isten szavát. Érezhető volt, hogy
tanácsra van szükségük és ki tudna jobb tanácsot adni, mint maga Isten. Ezekben
a kérdésekben nehéz választ kapni az egyetem falain belül, ezért is volt ekkora
hallgatósága ennek az előadásnak.
A további napokban több személyes találkozónk
is volt, ahol beszélgethettünk olyanokkal, akik sosem jártak templomba, ill.
gyülekezetbe. Sokan fejezték ki imában hálájukat Istennek, hogy általunk meghallhatták
az Ő szavát. Viszont voltak olyanok is, akik elutasították az igét, Isten
hívását. Tudjuk azt, hogy ezek a beszélgetések sem voltak hiábavalók. Hisszük,
hogy Istennek terve van ezekkel a fiatalokkal is.
Több keresztény
egyetemista erősítette a mi hitünket is azáltal, hogy elmondták személyes
bizonyságtételüket Istenről és az Ő munkájáról az életükben.
Azért indultunk el elsősorban, hogy bizonyságot
tegyünk arról, aki megmentett minket. Ebben és ezen túl is számos áldást
tapasztaltunk a közösségen keresztül, az étkezések, az esti beszélgetések, a
délutáni találkozások által, Isten áldását tapasztaltuk a reggeli áhítatokon,
egymás imádságai által, és az Ő áldásában fürdőztünk, ahogy gondoskodott nekünk
szállásról, utazásról, ételről, és kikapcsolódásról. Jó volt látni, hogy a mi
Atyánk, Kolozsváron is ugyanaz, ígéretét most is betöltötte:
„De keressétek
először az ő országát és igazságát, és ezek is mind ráadásul megadatnak
nektek.” Mt 6,33
Beküldte: Hajduk Zsófia & Nagy Emese
Vissza a tartalomhoz
Ember a gödörben!
- Sötét van, hol vagyok? - Olyan
érzésem van, mintha egy hosszú álomból... de nem is, inkább egy kómából
ébrednék fel. Csak egy álom lett volna eddig minden? - Várjunk csak! - Hiszen
most veszem csak észre, hogy ez idáig görcsösen csukva tartottam a szemem.
Mintha félnék valamivel szembesülni, ha kinyitom! - Miért nem merem kinyitni? -
Lassan kinyitom a szemem, mintha először tenném életemben. A szemem nyitva, de
még mindig sötét van, szinte az orromig se látok, - hova kerültem? - Próbálok
körbetapogatózni. Hideg, nyirkos hely, éles sarkokkal mindenhol. - Mi ez? -
Hirtelen megcsillan a fény egy sarkon. Felnézek és meglátom az eget. - Egy
gödörben vagyok!
De hogy kerültem ide? Mikor?
Miért és milyen úton? - Nem is tudom... én csak próbáltam mindent jól csinálni,
jó döntéseket hozni, valahogy jó irányba haladni. Én tényleg próbáltam megtenni
minden tőlem telhetőt! De, aztán követték egymást az események, jöttek a
nehézségek, kisebb kerülő utak, félmegoldások, és most itt vagyok, egy gödörben!
- Hideg van! Fázom! Egyedül
vagyok! - Sosem szerettem a magányt, mindig féltem tőle és próbáltam menekülni
előle, - erre most! - Most itt ülök a közepén! Ennek nem így kellett volna
történnie, nem lehet ez a vége, ez az értelme!? Egy gödör alja?
Megpróbálhatnék kimászni! - Ott
egy kiálló kő! - Jobb láb fel, bal kéz kapaszkodik, bal láb fel, - hát megy ez!
- De hirtelen a kő kimozdul a helyéről, és én visszazuhanok. Megint a gödör
alján! Megint egyedül.
Segítségre van szükségem, egyedül
nem megy... - Segítség! Valaki segítsen! - kiáltozom kétségbe esve. Egy idő
után arra jön egy férfi. Meghallja kiáltásomat, így odajön a gödörhöz.
Furcsa egy fickó, kopasz,
vietnami papucsot és olyan narancssárga köntöst visel. Lenéz a gödörbe, és én
segítségét kérem: - Segíts innen kijönnöm, mert egyedül nem megy! - Látom a
szenvedésed - válaszolja -, nekem is voltak régen. Segítek neked, csak gyere
fel ide hozzám! Majd ha megtalálod az okot, amiért beleestél a gödörbe, és
elnyomod, kiirtod azt, akkor majd rájössz, hogy ez a gödör nem is olyan rossz
hely. Meditálj sokat! - és ezzel elmegy. Én pedig maradok a gödörben.
Nem sokkal később, egy másik
ember megy el a gödör mellett. Kiáltok, ő meghallja, és odajön. – Nah, egy
újabb fura alak. Szarvasbőr könyökfoltos zakót és kord nadrágot viselő,
szakállas, szemüveges öregember. Olyan mindig távolba merengős, kicsit
semmitmondó arckifejezéssel. - Segíts kijutnom innen, kérlek, valahogy
beleestem, és nem tudok kijönni! - Ez érdekes! - mormog magában feljebbtolva az
orrán a szemüvegét. - Vajon mi késztethetett arra, hogy belezuhanj ebbe a
gödörbe. Mert ugye valamilyen ok-okozati összefüggésnek kell lennie, hiszen az
életben mindennek megvan az oka, a magyarázata és a következménye -
filozofálgat hangosan -. Biztosan valami korábbi élmény, behatás miatt,
tulajdonképpen tudat alatt, te magad lehetsz az oka annak hogy ide kerültél. –
mormogja tovább, de egyre halkabban hallom, ahogyan távolodik ő is. Még hallom
egy - Hmm ez érdekes! - felkiáltását, de végül teljesen elhalkul. Hiába töröm a
fejem, tanácstalan vagyok. Tanácstalanul és egyedül, egy gödörben. Kezd
sötétedni, és egyre hidegebb van. Mért van az, hogy mindenki olyan okosakat,
szépeket tud mondani, javasolni, de nem tudnak segíteni?! Az idő meg csak egyre
múlik!
Egy harmadik ember is arra jár.
Talán ő néz ki a legfurcsábban, bő, egész testet befedő ruhadarab és egy kendő,
négyszögletes fejfedőként felcsavarva. Tőle is segítséget kérek! - Idegen, nem
tudom, hogyan, de beleestem ebbe a gödörbe, és egyedül nem tudok kimenni,
segítenél? - Nem tudom – mondja -, idegen vagy számomra. Honnan tudjam, hogy
vajon elég jó dolgot tettél-e, vagy rosszakat, és igazából megérdemled, hogy
ott légy, ahol vagy. Csak akkor fogsz tudni kijönni a gödörből, ha majd a
mérleg szára a jó cselekedetek felé billen el. - De mi számít jónak? – kérdeném
de hiába, már megint egyedül maradtam.
Lassan kezdek teljesen
kiábrándulni, magamból, a világból. Összetörve, kétségbeesve. Hideg van, és a
sötétség már majdnem leszállt. - Nem tudom, hogy hogyan kerültem ide! - kiáltom
szinte dühből. - Én nem így akartam! Tényleg próbáltam mindent helyesen
csinálni, de mégis ide jutottam! Egyedül nem tudok kijönni! Bárcsak valaki
meghallaná segélykiáltásom! - Ekkor valaki odalép a gödör széléhez. Elég
egyszerű megjelenésű. Fehér, lepelszerű ruhát visel, és sarut hord a lábán, de
közben megmagyarázhatatlan béke, nyugalom és önbizalom sugárzik az arcáról,
olyan, mint amilyen csak egy királynak van. Lehajol a gödör szélére és
egyenesen rám néz. Nem tudom miért, de már a puszta jelenléte is megnyugvással
tölt el. Így szólok hozzá: - Beleestem ebbe a gödörbe, nem akartam, de egyedül
nem tudok kijönni! Segítesz rajtam? - Ő erre elmosolyodik. Mégjobban behajol a
gödörbe, és kinyújtja felém a kezét. - Békesség neked, fogd meg a kezem, én tudok
segíteni! - Bízom benne, belekapaszkodom, és kiemel a gödörből! - Kint vagyok!
- Feltápászkodunk, és segít leporolni a ruhám. Én hálálkodva kérdezem - Ki vagy
te? - Az vagyok én, akiben hittél, hogy tényleg vagyok. –válaszolja - Én vagyok
a te megváltód és megszabadítód. Bíztál az Úrban, bizakodtál, s Ő lehajolt
hozzád, és meghallgatta kiáltásodat. Kiszabadít a sírgödörből, ki az iszapból
és mocsárból. Sziklára állítja lábadat és megszilárdítja léptedet! Határtalan
szeretete megszabadít téged sírgödrödből! - Könnyedén mondta ezeket a szavakat,
mégis hatalmas súllyal szólnak a szívemhez. Én csak állok ott, mint egy
fatörzs, amikor közelebb lép, majd ezt mondva átölel: - Örülök, hogy itt vagy!
- Karjaival átfon és szorosan magához szorít, majd ezt mondja - Annyira vártam
már, hogy együtt legyünk! - Ezt nem is értem! Ott állok, széttárt kezekkel,
miközben egy szinte idegen szeret engem, szorít engem, olyan erősen mintha csak
testvérek lennénk. - Miért csinálja ezt? Honnan van ekkora szeretet benne? –
Hiába, nem értek semmit, nem bírom tovább. Kitör belőlem a sírás, és én is
átölelem őt. - Köszönöm, amit tettél! - mondom neki a könnyeimmel küszködve -
Az a szeretet, amit ő áraszt felém, egyszerűen legyőzte a kétségeim, legyőzte a
félelmeim, legyőzte az értelmem, egyszerűen legyőzte az ÉNem és arra késztet,
hogy elfogadjam a szeretetét, hiszen annyira önzetlenül adja. Sokáig állunk
így, egymást ölelve. Boldog vagyok. Eltűnt a szívemből a magány, eltűnt a
félelem. Nincs több menekölés. A magány ami a szívemben volt, igazából nem is
eltűnt, hanem betöltődött. Nyugodt a szívem, békés. Boldog vagyok. Vele vagyok,
már...
Beküldte: Hajduk Zsófia
Vissza a tartalomhoz
Csillebérc
FÉK – Fiatalok az Élet Küszöbén
Röviden szeretném leírni egy igen friss élményemet. Zsófi meghívott egy
hétvégére Ádámot és engem Csillebércre, amit a FÉK nevű program szervez, aminek
ő és Mesi is tagja. Egy alkalmukon már voltam és már ott is megfogtak. A
vidámságuk, barátságosságuk.
Személyes
élményeimet szeretném megosztani a kedves olvasókkal. Nem is inkább a
napirendre helyezném a hangsúlyt, hanem a hatásokra, érzésekre.
Már a péntek
esti vacsora után elszállt az az érzésem, hogy idegen vagyok itt. Elmúlt a
kellemetlenség, az izgatottság. Egyszerűen úgy éreztem, hogy már az összes
körülöttem nyüzsgő embert ismerem.
Az előadásokat egy amerikai
vendégelőadó tartotta. Mind a három előadása mély volt és töményen áradt belőle
Isten. Mindaz, amit magunkba szívhatunk még belőle. Amit felhasználhatunk, ami
új, vagy ami régi és most újra a szívünkre lett helyezve. A Római levélen
keresztül szó volt többek között az engedelmességről, az emberi dilemmákról,
kegyelemről, önértékelésről.„.. híján vagyunk Isten dicsőségének ->
megpróbáljuk kiegyenlíteni haragját/ nem tudomást venni róla…”… félelmetes
mennyire igaz. Szinte mind olyan téma, ami érintik a mindennapjainkat.
Az emberek viselkedése
irányomban, ami még megragadott. Mintha már évek óta ismernénk egymást.
Barátságosak, figyelmesek voltak.
Ki szeretném
emelni az imasétát. A legjobb élményeim közé tartozik, állomások voltak a tábor
területén, ahol megmondták, hogy a következő állomásig miért imádkozzunk. Az a
csend, békesség félelmetes volt. Mintha magával Istennel sétáltunk volna és
személyesen beszéltünk volna vele. És mások imádságát hallgatni is építő volt.
Persze nem
hagyhatom ki a rengeteg mókát és dicsőítést sem. A játékok, a rétesezés, séta a
Normafán. Mind kicsit közelebb hozott minket, megismerjük a másikat,
beszélgessünk a másikkal, oldják a hangulatot. És meg is tették.
Amikor
vasárnap hazaértem, úgy éreztem magam, mint akit álmából felébresztenek. Mintha
ez a hétvége egy csodálatos álom volna és az itthon a valóság, amibe
visszaébresztettek. Mintha minden ugyanaz maradt volna és mégis más. Mert más. Most
már csak azon kell fáradoznom, hogy ezt a valóságot, ilyen álommá tegyem.
Köszönöm
beküldő: Misják Johanna
Vissza a tartalomhoz
Miért megyek el Isten szavát hallgatni még rossz
időben is ?
1, Mert Isten
minden vasárnapot megszentelt és nem tett kivételt az esős – havas napokkal
sem.
2, Mert elvárom,
hogy a szolgálattal megbízott testvér a helyén legyen, és csodálkoznék, ha
rossz idő miatt otthon maradna.
3, Mert
jelenlétemre annál nagyobb szükség lesz, minél kevesebben jönnek el a rossz
időben.
4, Mert
magatartásom mindenképpen hatással lesz másokra, akkor is, ha elmegyek, akkor
is, ha otthon maradok.
5, Mert a
keresztyén életnek nem szabad barométertől függenie. Isten Igéjéhez fűződő
viszonyulásom iránta érzett szeretetem mércéje.
6, Mert aki
ilyen kis nehézségektől is visszariad, végül oda jut, hogy már azoktól is fél,
amelyek csak a fantáziájában léteznek.
7, Mert lehet,
hogy Isten akarata szerint azon a napon rossz időjárás ellenére különös áldás
vár rám.
8, Mert nem
tudom, hogy még hány vasárnapom, alkalmam lesz itt a földön.
Vetés és aratás című folyóiratból.
Vissza a tartalomhoz
Dömötör Ilona Kötelező?
Templomba készülődtem.
Egy rokon kislány azt kérdezte
tőlem:
Kötelező?
Szíven ütött a kérdés.
Hogy találjak bölcs szavakat én,
És hogy értessem meg egy mai
gyerekkel,
Mit hoz számomra a vasárnap
reggel?
Hogy miért szeretem úgy a
templomot,
Hogy odamenni nem kínos robot,
Hogy imádságom nem megunt
szokás,
Hogy éneklésem boldog vallomás
arról, amit Atyámtól kapok,
mikor előtte leborulok.
Mert hálaadásra kötelez – Ő!
És most könyörgök, hogy e drága
gyermeket
Kötelezze el az égi szeretet
Vissza a tartalomhoz
Kieľ viac «a milujem, viac lásky len,
Daj mi, môj Jeľiąi, na kaľdý deň!
Z lásky večnej Tvojej daj duąi studnej,
Ňou mi ju rozohrej! Len lásky viac!
Po zemských radostiach túľieval som,
S tebou teraz chcem by» nocou i dňom:
Svoju tvár neskrývaj, prosieb hlas vyslýchaj,
Lásky mi svojej daj, len lásky viac!
Či zoąleą radosti či trpký ľiaµ,
Ty sin nám len jedno určenie dal:
By sme «a hµadali, ku Tebe volali,
Lásku si ľiadali. Len lásky viac!
A keď sa naplní raz ľivot môj,
Napokon odloľím »aľký kríľ svoj,
Vzdychnem si v lúčení v pokornom modlení:
Spasiteµ jediný, len lásky viac!
Vissza a tartalomhoz
Felhívás:
Kéziratokat várunk a következő számainkhoz! Minden hónap 3. vasárnapi megjelenésre törekszünk, a kéziratok eljuttatásánál ezt kérjük vegyék figyelembe.
Kiadja: Ősagárdi Evangélikus Egyházközség Lelkészi Hivatala
Cím: 2610 Ősagárd, Rákóczi út 18.
Tel: 06-35-360-225
osagard@lutheran.hu
Szerkesztő: Misjákné Petyánszki Erzsébet
misjakerzsi@citromail.hu
Internetes változat: Zöld Zoltán
zolizold@gmail.com