Ősagárdi Hit
Ősagárdi Hit 2010. Augusztus
Tisztelt látogatók! Örömmel értesítjük önöket hogy 2007. Decemberétől folyamatosan közöljük az Ősagárdi Hit című folyóiratunk internetes változatát. Íme a 2010. Augusztusi szám.
ŐSAGÁRDI HIT
„Nem
késlekedik az Úr az ígérettel, amint azt egyesek gondolják, hanem türelmes
hozzátok, mert nem azt akarja, hogy némelyek elvesszenek, hanem azt, hogy mindenki
megtérjen.”
2.Péter 3.9.
2010. augusztus IV. évfolyam 7. szám
Tartalom: Tisztelt olvasó! A tartalomban szereplő írások aláhúzott címe, egyben hivatkozás is. Rákattinva az oldal a kiválasztott íráshoz ugrik.
Ti test
szerint ítéltek. Én nem ítélkezem senki felett. Jn 8,15
Nincs olyan ember, aki ne esett volna abba a hibába,
hogy valaki vagy valami felett elhamarkodott ítéletet ne mondott volna. Hiába
ezek az esetek, hiába a tanulságok, újból és újból elfeledkezünk ezekről és
újra meg újra belenyúlunk ebbe a „darázsfészekbe”.
Jézus szavait olvasva szembetűnő az ő alázatossága.
Isten személyként, a mindenhatóság ajándékát bírva is azt mondja: Ő nem ítél.
Pedig, ha valaki ő megtehetné. Pedig ha valaki, ő tudja mi van az ember
szívének a mélyén. Pedig ha valaki, ő minden részletet igazán ismer. Ő nem
ítél. Világos, hogy ezt a mondatot, ezt a kijelentést nem szabad kiszakítani a
környezetéből és általános érvényű kinyilatkoztatásként értelmezve. Tudjuk, az
idők végén ő ítéletet tart majd az emberek között. „Sőt arra is adott neki hatalmat,
hogy ítéletet tartson, mert ő az Emberfia.” (Jn 5,27). Mégis mindezeken
túl elgondolkoztató, hogy Jézus miként tud a bajba jutott segítségére sietni. Ő
ebben a helyzetben nem a házasságtörésen jogosan felháborodott tömeg mellé áll,
hanem képes meglátni a bűnön túl a bűnöst, a kegyelemre szoruló embert, s
mellette teszi le a voksát.
A házasságtörő asszony története a Biblia egyik
legmegrázóbb leírása. Pattanásig feszült szituáció, melyben ez az asszony, és
annak a bűne, az ítélet meghozatala sokkal inkább ürügy, mint központi kérdés
az őt vádlók számára. Egy ember élete felett vitatkoznak Jézus ellenségei, s
próbálják nehéz helyzetbe hozni a bölcs tanítót, Jézust, hátha most fogást
vehetnek rajta. Megdöbbentő ez a kegyetlenség, ahogy az isteni törvényre
hivatkozó emberek játszanak ennek az asszonynak az életével: az ember az ember
felett ítélkezik. Egy valaki van, aki a bűnös mellé áll, teljes
vállszélességgel, megoldva a megoldhatatlannak látszó kérdést: az ítélkezni
akarók saját fegyverét
fordítja ellenük, s rádöbbenti őket, bizony az ő életük sem makulátlan.
Jézus egyszerre tud ezen a helyen igazságos és
irgalmas lenni. Nem söpri szőnyeg alá az asszony bűnét. Nem komolytalankodja el
vállát veregetve: „Emberek vagyunk, mind megbotlunk!”. Egészen nyilvánvaló,
hogy az asszony tettének a következménye súlyos büntetés lenne. De Jézust nem
ítélet végrehajtóként küldte az Atya, hanem szabadítóként, megváltóként.
Jézusban teljessé lett az isteni szándék: „Hiszen nem kívánom én a bűnös ember halálát
- így szól az én Uram, az ÚR -, hanem azt, hogy megtérjen útjáról, és éljen.”
(Ez 18,23). Jézus a bűnösök oldalán áll, mert ő nem test szerint ítél, őt
nem evilági érzések, hanem a tökéletes, isteni szeretet irányítja. Ez az, ami
új életet teremt, ez az, amely után képessé válik az ember arra, hogy másként
lásson és másként alkosson ítéletet.
Luther Márton Kis kátéjában a nyolcadik parancsolat
kapcsán ugyanebben az evangéliumi szellemben magyarázza Isten igéjét a
reformátor. „Istent félnünk és szeretnünk kell, hogy felebarátunkat hazugságba ne
keverjük, el ne áruljuk, háta mögött meg ne szóljuk, se rossz hírét ne költsük,
hanem inkább mentsük, jót mondjunk róla, és mindent javára magyarázzunk.” Jó ezzel a jézusi alázatossággal
közeledni minden ilyen helyzethez, jó bölcsnek lenni s inkább jót feltételezni
és menteni, mint alaptalanul, a kellő információk hiányában valaki besározni,
megszólni. Jézus szava, élete erre tanít minket! Isten adjon számunkra
bölcsességet, de leginkább igazi tőle jövő szeretetet, hogy az ő akarta nyissuk
szánkat szólásra! Ámen
Keczkó Pál
lelkész
Vissza a tartalomhoz
Szeretettel
köszöntjük a júliusban és
augusztusban
született olvasóinkat
Dicsértessék
Uram, Örökké szent neved,
Hogy
ez ideiglen gondomat viselted!
Méltatlanságomat,
Úristen nem nézted,
Hogy
így megtartottál, hála legyen néked!
Irgalmasságodnak
csodálatos volta,
Azt
emberi elme soha fel nem fogja,
Te
bőséges kezed táplál szüntelenül,
Sok
jót adsz gyakorta reménységen felül.
Benned
bízom, Uram, ismerem hűséged,
Csak
tetőled várok erőt, segítséget.
Teljes
életemben tebenned remélek,
Boldogulást,
áldást fölségedtől kérek.
Tekints
reám azért kegyelmességedben,
Viselj
gondot rólam én nagy szükségemben.
Ne
nézd bűneimet, én édes Istenem,
Mutasd
meg, hogy te vagy Gondviselőm nekem!
E
földön, míg élek, adj jó egészséget,
Alázatos
szívet, lelki csendességet,
Áldj
meg én munkámban kívánt jó sikerrel,
Vissza a tartalomhoz
A
megbocsátás jelentőség
(John
Arnott)
Olvastam egy könyvet erről a témáról és
szeretném továbbadni. Tudom, hogy életünkben, családjainkban, gyülekezetünkben
sok régi sebet hordozunk, ami talán soha nem gyógyult be. Ezeknek negatív
hatásai vannak életünkre. Isten kiutat, szabadulást akar adni. Erről szól a
cikk:
Nincs áldás megbocsátás nélkül. A
szívünkben rejlő sebek, életünk traumái energiát és erőt vonnak el tőlünk. A
probléma kulcsa: a megbánás és megbocsátás.
Küldetésünk az, hogy szeretettel
szolgáljunk mások felé. Életünk negatívumai megakadályoznak ebben. Minden
negatív dolog a Sátántól ered, és minden pozitív a Szentlélektől, Istentől.
Vádló = Sátán. Vigasztaló =
Szentlélek.
Keresztények között vizsgálatot
végeztek:
Kiderült, hogy még a hívők
gondolatainak 80%-a negatív: bíráló, vádló stb. Csak 20%-s pozitív.
Miről beszélgetnek általában a
keresztények és a világ emberei?
Sérelmeikről, mások mit követtek
el ellenük. Panaszkodnak, mennyire megbántották őket.
De ha a gondolataink 80%-a az az
ellenségtől származik ne csodálkozzunk azon, hogy Isten áldásai korlátozottak a
földön és életünkben. Isten csak azt akarja, hogy válasszuk az éltető beszédet,
hagyjunk fel az ítélkezéssel. Ehelyett áldjuk egymást, imádkozzunk egymásért,
bocsássunk meg egymásnak. Amikor másokat vádolunk, Sátánnal lépünk szövetségre
Akarnunk kell a változást! Így
imádkozhatunk:
„ Uram, legyen gondolataim 80%-a
pozitív és csak 20 %-a negatív. Segíts ebben, mert magamtól nem megy. „ A Sátán
mindig vádol és pusztít. Az a szándéka, hogy bűnösnek érezzük magunkat,
féljünk, megvádoljunk másokat, főleg azokat, akik a legközelebb állnak hozzánk:
férj, feleség, szülők, gyermekek, vezetőink stb.
Az ítélkezés törvénye:
Mt, 7:11 „Ne
ítéljetek, hogy ne ítéltessetek!” Ha igazságszolgáltatást és elégtételt
követelünk, akkor az a szabály rám is érvényes. A baj az, ha a jól megérdemelt ítéletet
mi is megkapnánk, semmi reményünk nem maradna az örök életre.
Létezik egy hely, ahol a Sátán
nem vádolhat bennünket:
Ez az Úr Jézus Krisztus kegyelme,
az irgalom, a szeretet és megbocsátás helye. Jó, ha irgalom és könyörületesség
hatja át életünket. Míg mások hibáit röntgen szemekkel vizsgáljuk, szinte vakká
válunk saját hibáinkkal szemben.
Jézus azt mondja: „ Először
magadat ítéld meg! „
Vetés és aratás törvénye:
Lk, 6:38: „azzal a mértékkel mérnek nektek, amellyel ti mértek.”
„ Amit vet az ember,azt aratja is.” Ítélkezésünk sérelmeinkben és
keserűségünkben gyökerezik.
Az egyetlen megoldás:
„Uram győzzön az irgalom az
ítélkezés felett. Megbocsátottad minden bűnömet, ezért én is megbocsátok
mindenkinek, aki bármilyen módon vétett ellenem. „ Sokszor úgy gondoljuk, hogy
nem követtünk el olyan súlyos bűnöket, mint mások. Ilyenkor kettősség van a szívünkben: irgalom nekem – ítélet másnak
Nem kaphatjuk meg mindkettőt!
Újra az egyetlen kiút:
Krisztus irgalma és kegyelme.
Hagyjunk fel az igazságért és elégtételért való követeléseinkkel és krisztus
kegyelme, és irgalma átjárja életünket.
Szabadulás és gyógyulás
megbocsátás által:
Miért?
Mert Isten az Egyházát megbánásra
és megbocsátásra szólítja!
Mindannyian azt akarjuk, hogy a
megbocsátás kiáradjon az egyének, családok, gyülekezetek, városok és nemzetek
életére. Isten szívét legjobban az szomorítja meg, amikor keresztények között
ítélkezés támad. / Az ébredés fő akadálya/ Bár néha a fájdalom olyan súlyos,
hogy úgy érezzük jogunk van sérelmeinket és haragunkat továbbra is magunkban
hordoznunk.
Az egyetlen jogunk mégis az, hogy
mennybe jussunk, amikor meghalunk.
A TÉT óriási.
Általában megtéréskor döbben rá
az ember, hogy a szíve tele van megbocsátatlan sebekkel, keserűségben gyökerező
ítélkezéssel. Különösen súlyos, ha a „Tiszteld
atyádat és anyádat„ parancsolat ellen vétünk. Isten azt mondja: tiszteljük
szüleinket akkor is, ha nem tiszteletre méltók, vagy nem érdemlik meg. Különben
BŰNt követünk el, és mert: „amit vetünk, azt aratunk „
Ez szellemi törvényszerűség!
De Isten meg akar gyógyítani,
ezért így imádkozhatunk: „Uram vétkeztem, amikor ítélkeztem apám/anyám felett,
nem tiszteltem és talán gyűlöltem is őket. Uram megbocsátok nekik bármit
vétettek ellenem. Bocsáss meg nekem!”
Sokszor életünk sikertelensége
mögött keserűségben, haragban vagy sérelemben gyökerező ítélkezéseink húzódnak
meg. Ezt jó, ha tudjuk! Ha ilyet látunk az életünkben, Jézushoz jöjjünk
szabadulásért és gyógyulásért.
Rendeznünk kell ügyeinket!
Sérelmeink dédelgetése olyan luxus, amit nem engedhetünk meg magunknak! Isten
nekünk hatalmas bűnadósságot bocsátott meg. A legkevesebb, hogy mi is
megbocsássunk mindenkinek, aki vétett ellenünk. Megbocsátásunkkal azokat
ajándékozunk meg, akik meg sem érdemlik.
„ Boldogok az irgalmasok , mert irgalmat nyernek” Mt, 5:7
Létezik egy hely a Mindenható
árnyékban, Jézus Krisztus keresztjénél, ahol az irgalom győz az ítélkezés
felett. A kegyelem és irgalom helye ez. Itt béke és megnyugvás terem. Fogadjuk
el ezt a helyet, mert számunkra lett elkészítve, és akkor szabadságban és
szeretetben élhetünk.
Imádkozzunk együtt! nekünk az imádkozásban! Az ítélkezés helyett az
irgalmasságot választjuk. Megbocsátásunkkal akarjuk megajándékozni mindazokat,
akik fájdalmat okoztak nekünk, akik meg sem érdemlik ezt az ajándékot.
Atyám, megbocsátok azoknak, akik
súlyos fájdalmat okoztak nekem és vétkeztek ellenem. Megbocsátok az anyámnak.
Megbocsátok az apámnak. Megbocsátok a fiútestvéreimnek. Megbocsátok a
leánytestvéreimnek. Megbocsátok a férjemnek. Megbocsátok a feleségemnek.
Megbocsátok a munkaadóimnak, a lelkipásztoromnak, a barátaimnak és mindenkinek,
aki vétkezett ellenem. Feltétel nélküli megbocsátásommal ajándékozom meg őket.
Immár semmivel nem tartoznak nekem. Bízom Istenben, hogy mindezt a javamra
fordítja. (Róm.8.28) Uram, magamnak is megbocsátok bukásaimért és hibáimért.
Elengedem ezeket. Uram most pedig megvallom bűneimet. Elkeseredettségemben és
haragomban ítélkeztem mindazok felett, akiket említettem. Szabad akarok lenni.
Bocsáss meg nekem Atyám, tiszteletlen voltam a szüleimmel, lelkipásztorommal,
barátaimmal. Bocsásd meg, hogy részévé váltam a problémáknak és nem a megoldást
kerestem. Büszkeségem volt az, amely elégtételt követelt. Minden
kintlevőségemet feltárom és azokat a kereszt elé helyezem. Kijelentem, hogy a
te kegyelmed elégséges nekem. Minden, ami a Földön eloldoztatott, az az égben
is eloldoztatik, és én átengedem azokat Neked. Uram felhatalmazlak, hogy
avatkozz be az életembe a Te erőddel és hatalmaddal. Jézus nevében. Ámen
Beküldte:Tóth Andrásné
„Mert a mi vitézkedésünk
fegyverei nem testiek, hanem erősek az Istennek, erősségek lerontására.
Lerontván okoskodásokat és minden magaslatot, amely Isten ismerete ellen
emeltetett, és foglyul ejtvén minden gondolatot, hogy engedelmeskedjék a
Krisztusnak.” 2.Korinthus 10,4-5.
Vissza a tartalomhoz
Gyermektábor - 2010. július 23.
Június utolsó hetében ismét
megrendezésre került gyülekezetünkben Szabó András esperes úr által szervezett
gyermektábor, amelyen a vanyarci gyermekeken kívül kosdi, rábaszentandrási és
ősagárdi gyermekek is részt vettek. A Naszály-túra, a sok játék, az áhítatok,
foglalkozások sok élménnyel gazdagították gyermekeimet. A tábor központi témája
talán a legaktuálisabb kedvenc, a Narnia
krónikái- Az oroszlán, a boszorkány és a ruhásszekrény című könyv volt.
Én halványan emlékeztem
gyermekkorom hittanóráira, amikor még a Narnia krónikái rajzfilmváltozatát
néztük meg. De miért pont hittanon? Hogyan kapcsolódott a hittanórákhoz, azt
nem értettem. Akkor ismertem meg ezt párhuzamot a meseregény és a Biblia
között, amikor gyermekeim esténként a táborból hazatérve örömtől sugárzó arccal
elmesélték a nap eseményeit, az aznap tanultakat, az aznapi meserészletet.
A történet röviden a következő:
Négy
gyermeket a szülei a háború elől egy vidéki házba küldenek egy professzorhoz. A
gyerekek a háború borzalmaitól távol változatlanul gyerekek maradnak, hát
játszottak, mégpedig bújócskát. A legkisebb, Lucy elbújt egy különlegesen szép,
régi szekrényben. Ahogy egyre mélyebbre fúrta magát a kabátok között, egy
különleges világban találta magát: a kabátok háta mögött egy hófödte erdőbe, hó
borította hegyek közé jutott. Felfedezővágya által hajtva tovább merészkedett
és egy lámpaoszlopnál találta magát, majd kis idő múlva egy fura lényt fedezett
fel. Megismerkedett Tumnussal, a faunnal. A mókás kis lény kedvesen elhívta
Lucy-t az otthonába, vendégül látta, majd el akarta őt altatni. Ám Tumnust a
lélek nem hagyta békén: felfedte a kislány előtt, hogy terve az volt, hogy
elmondja a gonosz boszorkánynak: itt van "Éva lánya", egy ember.
Azonban a JÓ LELKIISMERET nem engedte megvalósítani ezt a tervet, s Tumnus
gyorsan visszavezette Lucy-t a lámpaoszlophoz,
mielőtt a gonosz boszorkány tudomást szerezne érkezéséről. A kislány
visszatérve a szekrényen át az eredeti régi házba, testvérei közé hiába mesélte
furcsa kalandját, senki nem hitt neki.
Lucy
másodszor is útra kelt Narniába, de ezúttal bátyja, Edmund is követte. Ő is
átjutott a furcsa világba, de Lucy-t elveszített, s ő maga egy ösvényre
vetődött, ahol találkozott egy különös hölggyel. A királynő megjátszott
kedvességgel, varázslatos édességgel csábította el Edmundot, hogy csalja át
testvéreit is, s vigye őket a palotájába. Edmundnak hercegi rangot ígért, ha
megteszi, amit a királynő kért. Edmundnak nagyon tetszett az ajánlat,
elvakította az ígért hatalom, hogy testvérei fölé emelkedhet, hiszen már elege
volt, hogy Peter bátyja a „főnök”. Edmund szívében sötét titkával indult haza,
és Lucy-vel összetalálkozva már nem érezte olyan jól magát, mint a csemegézés
közben a hintón…
Nem
kellett sokat várni a visszatérésre Narniába. Bár a testvérek továbbra sem
hittek Lucy-nek, és Edmund is tagadott mindent, de a házvezetőnő elől
elrejtőzni hol lehetett jobban, mint a nagy ruhásszekrényben? Hát a négy
testvér hamarosan a szekrényen át Narniában találta magát, a hófödte
birodalomban, s kezdetét vették a kalandok.
Hogy
miért volt hófödte a birodalom? Mert a gonosz királynő (vagy a boszorkány)
uralkodott Narnia felett. Úgy mondta a régi jóslat, hogy aki a boszorkány
hatalmába kerül, az kővé fagy. De egyszer majd eljön Aslan, az oroszlán és
akkor eljön a tavasz, végetér a boszorkány hatalmának ideje…
Edmond
erről nem sokat tudott, s egy váratlan pillanatban elszökött testvéreitől, hogy
némi "csemege" reményében a boszorkánynak elárulja: itt vannak mind
„Ádám fiai” és „Éva leányai”. Ám a boszorkány már nem engedte vissza Edmundot a
többiekhez: leláncoltatta és börtönbe vetette. Edmund megláthatta a boszorkány
kastélya körüli kőszobrokon: ez vár arra, akit a boszorkányt elér, s már bánta,
hogy testvérei nyomára vezette a királynőt.
A
testvéreket mesebeli lények az egyre közeledő Aslan elé vezették, ami a
boszorkány csapatainak kitartó üldözése miatt nagyon izgalmas, és veszélyes
feladat volt. Ám rövid idő múlva Aslan táborában találkoztak magával, az
Oroszlánnal, akit mindenki régóta várt, aki seregébe gyűjtött mindenkit, aki
nem akart a gonosz boszorkány szolgálatába állni.
Edmund
is kiszabadult a boszorkány fogságából, ám a boszorkánynak a törvény szerint
joga van az árulóhoz. Aslan és a királynő egyezséget kötöttek, majd egy éjszaka
Aslan elindult a kőasztal felé, ahol már várta őt a gonosz és vihorászó,
borzasztó hatalmas serege. Ünnepeltek, hiszen Aslan hagyta magát megkötözni,
hagyta, hogy megcsúfolják, lenyírják sörényét, s hagyta, hogy megöljék.
Edmundért, a bűnös helyett halt meg. A mámoros boszorkányi sereg győzelmet
ünnepel Aslan felett. Ám a kőasztal kettéhasad, s hamarosan seregei élén
feltűnik maga Aslan, aki soha olyan erős nem volt még azelőtt. Edmund, Lucy,
Peter és Susan, Aslan seregével együtt legyőzi a gonosz boszorkányt és Aslan
városában a korona, s trón várja majd mindegyiküket. És hol is van az a bizonyos párhuzam? A
történet fantasztikusan megmutatja, milyen is a Sátán. A gonosz királynő
karakterén keresztül mutatja be, hogyan szövögeti gonosz, ördögi terveit, hogy
megnyerjen magának esendő, olykor bizonytalan, vagy éppen sértődött, dacos hívő
lelkeket. Elcsábít, magához édesget a bűn sok-sok édes csemegéjével, hatalmat,
vagyont, gazdagságot ígér, hogy elérje gonosz célját, majd amikor teljesen
megnyerte tervének végrehajtóját, hirtelen elzárja a „csemege-forrást”, tudva,
hogy a megvalósulás csak idő kérdése. Pont ’jókor van jó helyen’, és pont akkor
csap le, amikor a leginkább sérülékeny állapotunkban vagyunk, amikor a
leginkább kívánunk valami „gyógyírt” fájdalmunkra. Pont úgy, ahogy Edmundot is
magához édesgette.
S ebben
az elvarázsolt, elvakult állapotunkban már könnyen tesszük meg azt a cukorkával
megédesített keserű bűnös cselekedet, elfelejtve a szeretetet… S aztán jön a
fájdalmas felismerés: a Sátán halad szépen eltervezett győzedelmes célja felé,
s a nekünk beígért jutalom helyett a munkadíj a börtön, az örökös szolgaság a
Sátán fagyos kastélyában. Akit egyszer megnyert magának, az hiába tör ki a
kastélyból – ahogy Edmund is -, azon már csak a bűnbánat és Krisztus áldozatos,
megváltó halála s feltámadása segít és törli el a borzaszó bűn fájdalmas
büntetését. Pont úgy, ahogy a mesében Aslan adta magát megváltó áldozatul
Edmund megmentéséért.
Ugyanis
Isten azért küldte el a Júda-beli győztes oroszlánt, Jézust, hogy helyettem,
bűnös helyett odaadja az életét. Fel sem foghatjuk, mit kellett szenvednie
miattam, miattunk, helyettem, helyettünk, értem, értünk… Micsoda borzasztó
magánya volt Jézusnak a dühöngő tömegben... és mekkora kegyelem számunkra, hogy
mindezt vállalta értünk, egyenként mindannyiunkért…
A
táborban napról napra felolvasták a történet egy- egy részletét, délutánonként
kézműves foglalkozás keretén belül csodálatos terepasztalon felépítették Narnia
makettjét. A hét végére a történet végére értek, összeállt a teljes kép, a
fagyos erdő, felépült Cair Paravel palotája, majd a tábor záróalkalmán meg is
nézték a filmet.
A
történet megismerése, az egyes jelentek eljátszása után, a foglalkozásokon és
az áhítatokon elhangzottakból gyermekeim nagyon sokat tanultak, és meglátták a
mesén keresztül a bűn és a megváltás tényét, annak lényegét. Hogy Aslan,
az oroszlán meghalt, megmentve ezzel Edmundot, majd visszajött és győzelemre
vitte seregét a gonosz királynővel szemben. Pont úgy, ahogyan Jézus Krisztus
eljött a földre, vállalta a kereszthalált értünk, majd feltámadt.
Ez a
felismerés olyan mélyen rögzült gyermekeimben, hogy ma is örömtől sugárzó
arccal elevenítik fel, a tábori programok mindegyikével együtt.
Ez a mese motiválja az embert
pozitív irányba, hogy merjünk harcolni Jézussal, merjünk szembe szállni a Sátán
gonosz erőivel. Kár, hogy sokan, a nem hívők közül úgy vélekednek a
történetről, hogy egy csodálatos mese, happy enddel. Nekünk, keresztyéneknek a
feladatunk, hogy felnyissuk testvéreink szemét a megváltó kegyelem
felismerésére, s megértessük velük a Narnia-történet igazi értelmét és jelentőségét,
s hogy mindannyian , hogy Edmundok vagyunk mind, akikért Jézus (Aslan) az
életét adta, s minket megváltott bűneink büntetésétől.
Beküldte: Korgyik Andrea
Vissza a tartalomhoz
Evangélikusok a dombok között.
Már nem is emlékszem, hogyan
kezdődött az az út, ami mostanáig vezetett. Ketten kezdtek el imádkozni együtt,
aztán hárman, majd rendszeres ideje és helye lett az alkalmaknak. Lassan, de
folyamatosan bővült és mélyült az imakör meg a barátság.
A múlt év karácsonyára már egy
középkori pince ódon falai között készülhettünk. A barátaink barátait is
elhívtuk, köztük néhány ősagárdi testvért is.
A Vác főterének közelében lévő
pincét Dávid király történetére emlékezve, Adullám barlangnak neveztük el.
A nagyböjti lelkigyakorlaton már
ismerősként üdvözölhettük „barlangunkban” azokat, akik már a télen is szolgáló
szeretettel tették meghittebbé Jézus-várásunkat.
Július első vasárnapján hozzájuk,
Ősagárdra indultunk a Baráti körünk első családi napjára.
Az evangélikus Gyülekezet örömmel
ajánlotta fel a templomot és a parókiát a találkozásra.
Nagybörzsönytől Vácig dugig telt
az autóm, és így érkeztünk meg a szikrázó napsütésben.
Jól eső érzés visszaemlékezni:
hosszú és gyönyörű nap volt. Hogyan is lehetne pár mondatban összefoglalni?
Inkább csak a gondolataimat fogalmazom meg, amik, azóta tisztulnak le bennem.
Sokáig emlékezetes marad az
istentisztelet, amelyre nagy izgalommal készültünk.
A dicsőítő énekek és
tanúságtételek után, az Úrvacsora közösségében együtt térdelt az oltár körül
többféle felekezetű testvérünk. Talán nem én voltam az egyetlen, aki először
vett részt evangélikus istentiszteleten.
Ugyanígy felejthetetlen az ebéd,
a beszélgetések, az egymás örömére bemutatott, rögtönzött kis színjátékok, a
mindenre gondoló szervezés. Ezt hívják szeretetközösségnek?
A barátság volt több vagy a
vendégszeretet? Nem tudom, de ez az ünnepi együttlét hosszú időre erőt adott.
Imaközösségünkben folytatódnak
hétköznapok. Hétfő délutánonként, mintegy közös asztalra lerakjuk a gondjainkat
és a kéréseinket és merítünk a testvéreink szeretetéből. Az előttünk álló heti
utunkra magunkkal visszük az Úr áldását és kegyelmét. Azt az áldást, ami
Ősagárdon is velünk volt.
A napokban evangélikus lelkész barátomnak áradoztam az élményemről: -
hát igen, a tót kegyesség. – jegyezte meg.
Kerestem az interneten is, mit jelent a tót kegyesség, de az igazi
jelentését Ősagárdon találtam meg.
Emberek, közel egymáshoz, közel a természethez és a Teremtőhöz.
Köszönjük ezt a felejthetetlen napot ősagárdi Testvéreink!
Beküldte: Radnai Bertalan,
Ipolytölgyesről
Vissza a tartalomhoz
ÁGOSTAI HITVALLÁS - AZ ÚJ ENGEDELMESSÉGRŐL
Tanítják
továbbá, hogy ennek a hitnek jó gyümölcsöket kell teremnie. Az Isten
parancsolatába foglalt jó cselekedeteket azért kell megtennünk, mivel ezt Isten
kívánja; nem pedig abban bizakodva, hogy ezekkel a cselekedetekkel lehetünk
Isten színe előtt érdemessé a megigazulásra. Mert a bűnbocsánatot és megigazulást
hittel ragadjuk meg. Ezt Krisztus szava is bizonyítja: Ha mindezeket
megcselekedtétek, mondjátok: haszontalan szolgák vagyunk (Lk 17,10). Ugyanezt
tanítják a régi egyházi írók. Ambrosius így szól: „Isten azt végezte, hogy aki
Krisztusban hisz, az üdvözül és cselekedet nélkül, egyedül hittel, ingyen nyeri
el a bűnök bocsánatát.”
Krisztus golgotai kereszten
elszenvedett halála az életet hozta el világunkba. Ez az élet megváltott,
felszabadult gyermeki lét, amely mindenfajta megkötözöttségtől szabad. Pál
apostol így ír erről: „Nem a szolgaság lelkét kaptátok, hogy ismét féljetek,
hanem a fiúság Lelkét kaptátok, aki által kiáltjuk: „Abbá, Atya!” (Róma 8,15).
Ezt a szabadságot reformátor elődeink új engedelmességnek nevezték. Azért új,
mert nem kötődik a régihez, a gonoszhoz, a bűnhöz. Hatalmas változás áll be
annak az életében, aki ebben az erőtérben él: Krisztusé lett. Már nem a
hiábavalóságnak, az elmúlásnak van alávetve, hanem új teremtésként, „Lélektől
születettként” éli már most az örökkévalóságot (2Kor 5,17; Jn 3,8). Ez ebben az
új, a megismételhetetlen, páratlan, csodálatos.
Ez
a csoda pedig az engedelmességben kap teret. A Szentírás az Isten, mint Atya
iránti engedelmességre hív, tanít, amely nem látszat szerint valósul meg, hanem
belső, a szív odaszánásában: „Nem mindenki megy be a mennyek országába, aki ezt
mondja nekem: URam, URam, hanem csak az, aki cselekszi az én mennyei Atyám
akaratát” Mt 7,21. Az engedelmesség voltaképpen olyan magatartás, amely a felsőbbség
parancsának maradéktalanul eleget tesz. És nemcsak hogy eleget tesz az akaratnak,
de azonosul is vele, szívesen cselekszi azt – „egy húron pendül”. Krisztus mutatta meg ennek az igazi példáját számunkra:
„megalázta magát, és engedelmeskedett mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig”
Fil 2,8.
Az
engedelmesség fogalma, bár egyfajta szolgaságot jelent, az Isten országában
mégsem gyötrelmes, lealacsonyító állapot, cselekvés. Már csak azért sem, mert
azt nem mi tesszük – történik velünk, rajtunk. Megváltottságunk ajándéka ez:
„többé tehát nem én élek, hanem Krisztus él bennem; azt az életet pedig, amit
most testben élek, az Isten Fiában való hitben élem, aki szeretett engem, és
önmagát adta értem” Gal 2,20. Mindez a Krisztus-tapasztalat élteti bennünk az
Isten szerinti jó cselekvését, amely nélkül a hit halott lenne önmagában (Jak
2,17).
Ezért
olvastuk, hogy a hitnek jó gyümölcsöket kell teremnie. A „kell” nem egy új
törvényt, felszólítást jelent, hanem szükségszerűséget. Ahogyan a jó fa csak jó
gyümölcsöket tud teremni, úgy a rossz fa is csak rosszat teremhet (Mt 7,17-18).
Aki Krisztusban van, az Isten akaratát cselekszi. Így már nem nekünk kell
erőlködnünk az Istennek tetsző életért, hanem azok maguktól születnek bennünk.
Ezt az életformát ígéri Jézus a szabadságot keresőknek: „aki abból a vízből
iszik, amelyet én adok neki, soha többé meg nem szomjazik, mert örök életre
buzgó víz forrásává lesz benne” Jn 4,14.
Ezért
az új engedelmességért, kapcsolatért, életért imádkozunk valamennyien a
Miatyánkban: Legyen meg a Te akaratod! Mert „Isten jó és kegyelmes akarata
meglesz imádságunk nélkül is, mégis azt kérjük ebben az imádságban, hogy
bennünk is meglegyen” (Luther Márton Kis Kátéja).
Eszlényi Ákos
lelkész
Vissza a tartalomhoz
Csalódás
és bizonyosság
Egy varázslatos erdő közepén, ahol
minden tele volt virággal és fával, ahol minden illatozott, és a nap sem
rejtőzött el a felhők mögé, ott élt a rigócsalád.
Az erdő minden
zeg-zugában, ahol csak lehetett élt egy-egy kis állatka. A moha alatt az apró
bogár, a bokor tövében a nyuszi, a fa odvában a harkály.
Zsendülni kezdett az egész erdő,
mosolyogtak a lila ibolyák, a kökény is nyiladozott.
Történt egy napon, hogy Rigó Robi
és kedves felesége éppen élelmet keresett, és az erdő széléig is elrepültek,
amikor megláttak egy gyönyörű lombos fát. Erős gyökerei a földbe ágyazódtak,
vastag törzse, sűrű ágai, csak úgy hívogatta őket, hogy nézzék meg közelebbről.
Amikor odarepültek, a szépsége teljesen elkápráztatta őket, s elhatározták, itt
építik meg a fészküket.
Nagyon jó hely fütyüli Robi!
Milyen messzire ellátunk róla, olyan dolgokat is megláthatunk, ami eddig rejtve
volt a szemünk elől az erdőben.
Ilyen fát még eddig soha nem
láttunk – mondta Rita.
Nézd, milyen hatalmas, terebélyes
és milyen magas, biztosan rég óta él már- válaszolta Robi.
Úgy érzem, ebben a fában valami
csodás erő lakozik, és biztos menedék a reánk leselkedő veszély ellen.
Lakjunk itt! – kiáltotta fel
Robi. Adjunk nevet az új lakóhelyünknek! – mondta Rita. Legyen a neve „Hívogató
Fa”!
Miért pont Hívogató Fa,
akadékoskodott Robi.
Mert a levelei suttogásával ide
hívogatott, hogy itt telepedjünk le, az Ő biztonságában.
Erős ágai biztos helyet kínálnak
a fészeképítéshez, sűrű, élénkzöld levelei pedig megvédenek a vércséktől.
Ahogy így csiviteltek egymással,
egyszer csak nagy meglepetésükre meglátták Kakukk Karcsiékat, akik a szemben
lévő cserfára szálltak rá.
Tavaly is ezen a vidéken
költették ki fiókáikat, tapasztalatból tudják, hogy érdemes ide visszajönni,
itt mindig csak gyarapodnak.
Elégedetten látták, hogy Rigó
Robiék szorgosan a fészküket építik, e feletti örömükben csodás dalra fakadtak.
Micsoda hang! Hol vagyok én
ehhez, az én rikácsoló csörgésemmel – fütyüli Rigó Robi.
A csodálatos melódiától szinte
lebénult minden mozgó élőlény, az őz családnak szinte a lélegzete is elállt.
A vaddisznó anya éppen turkálta
ki a makkot csíkos malacainak, de amint meghallották összebújtak, és úgy
hallgatták.
Eközben Kakukk Karcsi kiszúrta magának
a szorgoskodó Rigóékat, s eltervezte feleségével, hogy barátságba próbál velük
kerülni – mondta is feleségének: - drágám ezzel csak nyerhetünk.
Hé idefigyeljetek, tudnánk
valamiben segíteni, mert látjuk, nagy munkában vagytok – kiáltott át Rigóéknak
Karcsi. Mi akárkinek nem segítünk, jól gondoljátok meg – egészítette ki
Kakukkné asszonyság.
Rigóék pedig jólesően
megállapították, hogy micsoda jóindulatú, önzetlen szomszédaik vannak.
Rigó Robi mindjárt át is
fütyülte, hogy bizony jól jön a segítség, szívesen fogadják.
Kakukk Karcsi ebben a pillanatban
tudta, hogy nyert ügyük van.
Nyertünk! – kiáltotta ravasz
neje.
Ugyanis valami titkot el kell
most árulnom nektek. Kakukk Karcsiék hamis barátok. Csalók! Látszatra igen kedvesek, éneklésben
fantasztikusan tehetségesek és elkápráztatják a környezetüket, de képzeljétek
csak el, mire képesek ezek a hűtlen barátok. Nem építenek ők fészket, nem is
értenek hozzá, á dehogy!
A készbe rontanak bele.
Megfigyelik, hol van egy olyan fészekalj, ahol feltűnik egy-két tojás és
hozzátojja kakukk asszonyság az övéit. Mostoha szülőkre bízza az utódok nevelését.
Ezt a csúnya munkát elvégzi több fészekaljba is. Amikor pedig kikelnek a kis
jövevények, a kakukkfiókák, olyan tolakodóan erőszakosak, hogy eleszik a
mostohaszülők által hordott táplálékot. Rohamosan fejlődnek és a legyengült
mostoha tesókat kilökdösik a fészekből.
Így történt ez a mi szövetségre
lépő barátainkkal is, Rigó Robiék elolvadtak az ajánlattól. Hallatlan –
hajtogatja Rigó Rita, az erdő királymadara a kakukk, és nekünk ők lehetnek a
barátaink! Bizony ez nem akármi! Nem mindegy kikkel barátkozunk.
Kakukkék pedig rázták tollaikat
örömükben, hogy sikerült Rigóéket rávenni az érdek barátságra. Rigóék szorgosan
építették a fészküket, egy kis moha az oldalára, kevés nyúlszőr a belsejébe.
Készen is vagyunk – kiáltotta Rita. Rendben mondta Robi, azért én még jól
körbeerősítem ezt a fészket, mert számolni kell a viharokkal. De kedvesem te
most már csak pihenj.
Hamarosan meglett az eredmény, a
fészekben megjelentek az első tojások. Néhány nap múlva Rita meg is jegyezte –
nekem olyan gyanús, mintha nem lennének egészen egyformák, a színük is elüt egy
kicsit. Ugyan drágám, ne képzelődjél, hát ki más tojhatott volna a mi jól
elrejtett fészkünkbe. Igazad van Robikám! Te olyan figyelmes vagy! Néhány hét
melengetés és megszületnek a csöppségek!
Közben Kakukkék majd
szétpukkadtak a nevetéstől. Hogy ezek milyen hiszékenyek és buták, jól
becsaptuk őket. Elégedetten dalra fakadtak, csak úgy zengett az erdő.
Hirtelen nagy felhők kerekedtek,
beborult az ég, pillanatok alatt nagy vihar támadt. A szél zúgott,
belekapaszkodott a fa ágaiba, Rigó Robiék megrémültek, félelmükben összebújtak,
s kételkedni kezdtek, hogy vajon a fa megvédi-e őket. A szélvész egyre
erősödött, s egy óvatlan pillanatban az egyik ág letörött, pontosan a fészek
egyik sarkához csapódott, ahol a kakukkék két tojása volt és a fészekből
leszakította, és messzire repítette. Rigó Robiék megdermedtek a tragédia
láttán, sírva várták a vihar végét.
Mikor a szél csendesedni kezdett,
a levelek suttogásából megtudták, hogy a szél által elvitt tojások nem is az
övéik volt.
Később értették meg, hogy a fa
azért hagyta letörni gallyát a széltől, hogy az ő kicsinyeik életben
maradhassak.
A kakukktojások pedig
visszakerültek szüleikhez, hogy mi történt velük máig sem tudjuk, de a
környéken azóta sem hallottunk kakukk dalolást. Lehet, hogy többet nem jönnek a
környékre?
Kedves Gyerekek!
E történeten keresztül is
láthatjuk, milyen csalódással jár, ha nem gondoljuk meg, hogy kikkel
barátkozunk, mert a mi rafinált ellenségünk a gonosz hol világosság angyala,
hol ordító oroszlán, hol gyönyörűen éneklő csalogányként próbál becsapni
bennünket!
Azonban egy biztos döntés,
bizonysággá válik életünkben, jönnek ugyan a kártevők, de ha maga az Úr az
őrizőnk, mit árthatnak akkor nekünk?
Beküldte: Koczurné Marcsi
Kedves
Gyerekek!
2010. augusztus 2-7. között gyülekezetünkben gyermek tábort tartunk.
Szeretettel várunk benneteket. Reggel 9 órától délután 17 óráig. A tábor díja
500 ft/fő/nap.
Vissza a tartalomhoz
Naszály túra
Még iskola
időben beszéltük meg az ifisekkel és Ákos bával hogy nyáron teszünk egy túrát a
Naszályra. Egy csütörtöki napon reggel 7-kor indultunk el, az ifisek részéről
Brigivel, Johival és Fannival. Számítottunk a nagy melegre, ezért sok vizet
vittünk magunkkal, de táskánkból a finomságok sem hiányozhattak.
Menet közben
beszélgettünk és viccet meséltünk. A Naszály lábánál megálltunk pihenni és erőt gyűjteni. Az út köves és
meredek volt, de mi mégis könnyedén vettük az akadályokat. Tettünk egy kis
kitérőt a Násznép-barlanghoz , ahol lehűtöttük magunkat, megpihentünk, majd
egyenesen a csúcson található kilátó felé vettük az irányt. Az út során
rengeteg szép virágot és bogarat láttunk, sokszor meg is álltunk lefotózni
őket.
Amint
felértünk a csúcsra, nyomban a kilátóhoz siettünk, ahonnan Ősagárd mellett
látni lehet a környező falvakat és a Dunát is. A látvány gyönyörű volt,
sajnáltuk, hogy a távcsövet otthon felejtettük.
A
visszaindulás előtt erőt gyűjtöttünk, hogy a meleg visszafelé se fogjon ki
rajtunk. A hegyről lefelé jövet (mindenki nagy örömére) jóval könnyebb volt az
út.
Délután
értünk vissza a parókiára, ahol finom ebéddel várt minket Andi néni.
A
túrán mindenki nagyon jól érezte magát, jó volt megcsodálni Isten alkotását a természetben.
Beküldte: Holicza Rita
Vissza a tartalomhoz
Cseri Kálmán: Isten kérdez
Kinek mondotok engem?
(5. rész)
„
Egyúttal az is kezdett világossá válni számomra, hogy mit jelent
hinni. ( Dobálózunk az ilyen
szavakkal, de nincs konkrét, megfogható tartalmuk. ) Eszerint tehát ebben a
vonatkozásban azt jelenti hinni, hogy komolyan veszem, amit a Biblia erről
mond. A Biblia erről azt mondja, hogy Jézus Krisztus golgotai kereszthalála és
XY akármikor élő földi ember elrontott élete között közvetlen összefüggés van.
Annak a halálnak az oka én voltam, mert ő nem hazudott, nem lopott, nem
paráználkodott. Én hazudtam, loptam, gondolatban sokat paráználkodtam.
Mindennek a büntetését Ő szenvedte el. Ha én ezt komolyan veszem – ezt jelenti:
hiszek Jézusban -, akkor bizonyos lehetek abban, hogy azt az ítéletet, amit
megérdemeltem, azt a jogerős, érvényes halálos ítéletet, amire rászolgáltam,
Isten még egyszer rajtam hajtja végre, mert végrehajtott a Golgotán az Ő Fián.
Az is a Szentlélek munkája volt,
hogy ezt teljes bizonyossággal hittem. Ő munkálja ám a hitet abban, aki
hallgatja az igét, és törekszik változni. Lemond arról, hogy magát megjobbítja,
és elfogadja az Ő felkínált kegyelmét. Visszatekintve meg kell állapítani, hogy
minden az Ő munkája volt. Az is, ha valakinek a szívében a fizikai fáradsága
ellenére is vágyat ébreszt. Az is, ha valaki ki fogja nyitni a szíve ajtaját –
ez is az Ő csodája. A mi felelősségünk, hogy egyik fülemen beengedem és a
másikon ki, vagy pedig a fülemen átmegy le a szívbe, és ott elvégzi Isten a
maga munkáját.
Ez olyan örömmel töltött el
engem, hogy még azon a héten az egyik este, amit akkor már bűnnek láttam,
megvallottam, mert erről is szó volt. Jézus mondja: „Az ajtó előtt állok és zörgetek: ha valaki meghallja hangomat, és
kinyitja az ajtót, bemegyek ahhoz, és vele vacsorálok, ő pedig énvelem.”
(Jel 3,20) Ő jön oda és zörget, utána Ő jön be és adja nekem mindenét. Az én
feladatom: ha meghallom, nyissam ki az ajtót. Mit jelent kinyitni az ajtót? Mi
választ el Jézustól? A Biblia szerint a bűneim. A bűnvallás az ajtónyitás. Én
úgy voltam, hogy sarkig akarom nyitni minél előbb. Nem a jövő héten, nem
holnapután, most.
Így került sor életemben először
őszinte, radikális bűnvallásra.
Csodálkoztam, hogy Isten még újabbakat és újabbakat juttat eszembe, és
módszeres nagytakarítást végez az ilyen ember életében. Tisztogat a mai napig
és tisztogat minden hívőt. Egyre érzékenyebbé tesz minket arra, ami Őneki
utálatos. A hívő is elkövet utálatosságokat, ő is engedetlen olykor, de nagy
különbség van a hívő élet meg a megelőző között. Mert nem ez a jellemző már,
hogy cselekszem nyakra-főre azt, ami Istennek utálatos. Ha mégis előfordul,
észreveszem, fáj, és azonnal rendezni akarom. Tudom, hogy ezt csak úgy lehet
rendezni, ahogy az út elején rendezte Isten: jövök, megvallom, és kérem a
bocsánatát. Megtanulok kegyelemből élni. megtanulom azt, hogy elég nekem az Ő
kegyelme. A kegyelemmel nem szabad visszaélni. Aki átélte, hogy mit jelent
teljes bocsánatot kapni minden bűnére, az nem is akar visszaélni, hanem fáj
neki a bűne. Amíg ebben a testben járunk, addig ismétlődnek a bűnök, de Pál
apostol azt írja: nem a bűn uralkodik már az ilyen emberen, hanem Jézus.”
Beküldte: Misják Johanna
Vissza a tartalomhoz
Speak Out, avagy kimondod-e azt,
amit valójában gondolsz?
Röviden a táborról, ahol az
ifjúságunk számos tagja részt vett: Egy csodálatos helyen, Keszthelyen (a
Balaton partján) rendezték. Bár elég sok idő az angol nyelv elsajátításával
telt, azt hiszem, nem erre a részére vagyunk most igazán kíváncsiak.
Először is azzal kezdeném, hogy szerintem ugyancsak bűnnek számít az is, ha
elutasítunk olyan lehetőségeket, amelyeket Isten szán elénk. Én kaptam egy
lehetőséget, hogy átadhassam néhány gondolatomat a táborban tapasztaltakról,
úgy érzem, jól teszem, hogy élek ezzel az alkalommal.
Gondolataim egyik fő központi témája:
Feladod-e vagy képes vagy hinni
és bízni?
Ha senki nem hisz benned, egy idő után magad sem vagy képes hinni önmagadban.
Lehet, hogy amit teszel, csak egy apró morzsa mások életében, de azért
mégiscsak a morzsákból tevődik össze az éltető kenyér, nem?! Milyen furcsa
belegondolni, hogy valakinek /bármilyen módon is/, de szerepelsz az élete
könyvében. És ezekben a könyvekben számlálhatatlan karaktert játszol. Mindenki
másképp ismer. Talán még te sem ismered önmagad eléggé. De van egyvalaki, aki
biztosan tudja, ki vagy: Isten! Ő mindent tud rólad, és akármilyen is légy, Ő
szeret. Olyan pillanatokban is, amikor mindenki elfordul tőled, Ő hisz és bízik
benned. Mindig veled van, akár hiszed, akár nem. Hisz a Bibliában is meg van
írva : „Nem maradok el tőled, sem el nem hagylak téged.”( Zsid 13, 5)
Isten számára mi tökéletesek vagyunk, csodálatos lényeknek tart minket. Akkor
mi miért nem tudjuk elfogadni egymást? Vagy egy jobb kérdés.. mi miért nem
tudjuk elfogadni magunkat olyannak, amilyenek vagyunk? Ne várjuk el, hogy mások
hozzánk igazodjanak, és mi se akarjunk állandóan megfelelni másoknak. Csak
próbáljunk meg úgy tekinteni másokra, mint ahogy Isten. Isten egy segítő kéz,
aki mellett képesek lehetünk minden nehézségen túllépni.
„Minden lehetséges annak, aki hisz.” (Mk 9:23)
Te hiszel? Hiszed azt, hogy Isten képes megváltoztatni az életedet? Azt nem
tudom, mi lenne a te válaszod, viszont az én életem alapján garantálhatom, hogy
Isten mellett csak nyerhetünk!
beküldte
:Berta Katalin
Vissza a tartalomhoz
Imatéma
Aug.2-8.
|
Uram segíts, hogy
el tudjam fogadni a másik embert!
|
Könyörögjünk a táborban segítő felnőttekért!
|
Aug.9-15.
|
Legyen a szívem vidám, elégedett!
|
Könyörögjünk az egészségügy javulásáért!
|
Aug 16-22.
|
Ismerjem fel, hogy Isten ma kihez szeretne küldeni!
|
Imádkozzunk országunk, népünk vezetőiért!
|
Aug.23-29.
|
Problémáimat merjem Istenre bízni!
|
Adjunk hálát Istennek a házasság ajándékáért!
|
Aug.30-
szept.5.
|
Engedjem a Szentlélek munkáját végezni az életemben!
|
Imádkozzunk azokért a gyerekekért, akik most lépik
át először az iskola kapuit!
|
Vissza a tartalomhoz
Varovanie pred odpadnutím
O tom by sme
mohli veµa hovori», ale je to »aľké vysvetli»,pretoľe ste leniví počúva». Lebo
hoci by ste uľ po toµkom čase sami mali by» učiteµmi, znova potrebujete, aby
vás niekto učil prvopočiatočným základom Boľích slov. Stali ste sa takými,
ktorí potrebujú mlieko, a nie tuhý pokrm. Lebo ten, kto eąte potrebuje mlieko,
nechápe slová spravodlivosti, keďľe je eąte die»a. Tuhý pokrm
Je pre
dokonalých, pre tých čo majú návykom vycvičené zmysly na rozliąovanie dobrého a
zlého.
Písmo
Hebrejom 5.11-14.
Vissza a tartalomhoz
Felhívás:
Kéziratokat várunk a következő számainkhoz! Minden hónap 3. vasárnapi megjelenésre törekszünk, a kéziratok eljuttatásánál ezt kérjük vegyék figyelembe.
Kiadja: Ősagárdi Evangélikus Egyházközség Lelkészi Hivatala
Cím: 2610 Ősagárd, Rákóczi út 18.
Tel: 06-35-360-225
osagard@lutheran.hu
Szerkesztő: Misjákné Petyánszki Erzsébet
misjakerzsi@citromail.hu
Internetes változat: Zöld Zoltán
zolizold@gmail.com
A lap tetejére
|
|