Makovei János: Ne
vidd tovább!
Lépésről
lépésre érzed,
Terhed egyre nő,
Életed nyomja nehezebb
Mint a rideg kő!
Megpróbálsz büszkén lépni,
S nem leled okát.
Miért, ó miért nem viheted
Életed így tovább?
Napról napra több lesz
Szívednek mély sebe,
Reszketőbb erős karod -
Bár szolgálnod kellene!
Odanyújtod még hűsítő
Italod telt poharát,
Egyszer sorsod mégis az:
Nem teheted tovább!
Észre sem veszed, lépésed
Egyre rövidebb,
S ha szívedben - naponként
Nem sarjad új hited,
Egyre fárasztóbbnak érzed
Hosszú utad porát,
Rettegő szívvel várod:
Egyszer nem lesz tovább!
Menekülsz a gondolat elől,
Kegyetlen ez a szó.
Utolér! Légy szegény koldus
Vagy
büszke fáraó!
Itt hagyod rongyaid, vagy
Szolgáid nagy hadát,
És megállsz a pillanat előtt,
Amikor nincs tovább!
Minden perced lehet utolsó,
Amikor itt a vég,
Az elmúlás törvénye kemény,
És változatlan rég!
Lehet kezdet, s jelentheti
Életed új korát!
Ó, ember! Csak bűneidet ne,
Ne vidd tovább!
Vesszen büszkeséged, legyen
Ez bármily nehéz,
Ne félj, a porból felemel
Egy áldott, drága kéz.
Öntsd a földre örömeid
Csalfa, édes borát,
És ember, a bűneidet ma
Ne vidd tovább!
Így többé számodra nincs
Elmúló pillanat,
Mert a változásban is
Örök kincsed marad
Az a nap, amikor letetted
Bűneid nagy hadát.
Isten akarja! Bűneid ma
Ne vidd tovább
(mpe)
Vissza a tartalomhoz
Káléb, aki mindenben követte az Urat.
(részlet Vetés és aratás
ev. folyóiratból)
Isten Igéje keveset
beszél Kálébról, de azt akeveset így
foglalhatjuk össze: teljesen Isten követője volt. Mindössze ötször beszél róla
a Biblia, és egyszer ő maga is ezt mondja önmagáról(4Móz 14,24; 32, 12; 5Móz 1,36; Józs 14,8; 9,14). Most csak
Istennek róla szóló első és utolsó tanúságtételével foglalkozunk. Káléb egyike
volt annak a tizenkét kémnek, akik Izráel népének kívánságára és Isten enge
délyével Párán pusztájából elmentek Kánaán földjére, hogy kikémleljék azt (4Móz
13-14.). Negyven nap elteltével visszatértek a táborba, és mutatóba magukkal
hoztak annak a földnek igen kitűnő terméséből, amelyet Isten nekik ígért. De
közülük tízen úgy megrémültek a föld termetes harcosaitól és megerősített
városaitól, hogy azokra gondolva nem tudtak bízni Isten áldásának
gazdagságában. Hitetlenségből fakadó félelmükkel megfertőzték az egész népet,
amely elcsüggedt. Ennek a tíz kémnek a rossz hír terjesztése miatt meg kellett halnia,
a hitetlen népnek pedig még negyven éven át kellett a pusztában vándorolnia,
míg ki nem halt az a nemzedék, amely már fel nőtt korban jött ki Egyiptomból. Isten
csupán Kálébot és Józsuét kímélte meg büntető ítéletétől, mert ők bíztak Isten
ígéretében és segítségében. Kálébról, aki elsőnek emelte fel szavát a tíz hitetlen
kém ellen így tesz bizonyságot Isten: „De szolgámat, Kálébot, mivel más
lélek (szellem) volt benne, és tökéletesen követett engem, beviszem arra
a földre, ahol járt, és az ő utódai birtokolni fogják azt” (4Móz 14,24).
Józsuéval ellentétben Káléb, noha már negyven éves volt, mindeddig még nem
jelent meg a színen. Korábbi időkből egyetlen hitből fakadó cselekedetet sem
jegyez fel róla a Szentírás. Most azonban hirtelen az előtérbe kerül. Miért?
Mert más szellem volt benne, mint a többi kiküldöttben. Nem uralkodott benne a
félelemnek szelleme, hanem – hogy Pál apostolnak ifjú tanítványához, Timóteushoz
intézett szavaival éljünk: „az erő, a szeretet és a s józanság lelke (szelleme)”
(2Tim 1,7). Káléb maradéktalan istenkövetése mindeddig nem mutatkozott meg
kimagasló hitből fakadó cselekedetekben, de most, első próbatételekor bizonyságot
tett a hitéről. Tulajdon szemével látta Kánaán földjének szépségét, és hitte,
hogy Isten beváltja az ígéretét: valóban tejjel-mézzel folyó országot ad nekik.
Ez a felismerés elhomályosította a honfoglalás minden nehézségét, kész volt
Isten szavának engedelmeskedni. Csak ebben a szilárd hitben nyilatkozhatott meg
maradéktalan hűsége, és ez nála nem érzelmi fellángolás volt, hanem szívből
fakadó elhatározás. Ezután eltelt negyvenöt év, Izráel pusztai vándorlása véget
ért. Átkeltek a Jordánon, és hozzáfogtak az előttük immár teljes szépségében feltárult
Kánaán földjének elfoglalásához. Akik az Egyiptomból való kivonuláskor
húszévesek voltak, azok közül már csak ketten maradtak életben, erről a Józsué
könyvének 14. fejezetében olvasunk. Káléb emlékezteti harcostársát arra a feledhetetlen
napra, amelyen szembeszegültek a többi tíz kémmel, és megkísérelték rávenni a
népet, hogy induljanak el Kánaán elfoglalására. Káléb most arra kéri Józsuét,
hogy adjon neki is örökrészt az Ígéret Földjén. És ez alkalommal Isten újra bizonyságot
tesz arról, hogy Káléb maradéktalanul követi Őt, az ő Istenét: „Ezért lett
Hebrón a kenizzi Kálébnak Jefunne fiának az öröksége mind a mai napig,
mert teljes mértékben követte az Urat, Izráel Istenét” (Józs 14,14).
Milyen más, mélyebb értelmük van ezeknek a szavaknak! Ugyanaz a tanúságtétel
hangzik el, mint akkor, kezdetben. Közben azonban elteltek a próbatétel évei:
tele éhséggel, szomjúsággal és azzal a forró vágyakozással, hogy bárcsak
eljönne már az ígéret beteljesedésének pillanata. A vándorlás hosszú ideje
alatt Káléb „teljes mértékben követte az Urat, Izráel Istenét”. Most ez a
kijelentés egy hosszú, hitben eltöltött életre vonatkozik, amelyben Káléb
engedelmeskedett és bízott az Úrban, nemcsak mint személyes Istenében, hanem
mint Izráel Istenében is, aki beváltja ígéretét. „Ezért nem szégyelli az
Isten, hogy őt Istenüknek nevezzék, mert számukra várost készített”
(Zsid 11,16).
(mpe)
Vissza a tartalomhoz
Kedves gyerekek! Elmesélem nektek egy kis szív
történetét.
Volt egyszer egy kis piszkos
♥, amely egy piszkos ♥♥ - kel teli városban élt.
Ez
egy olyan ember szíve volt, aki bűnt követett el Isten ellen. Bűn minden, ami
nem tetszik Istennek, pl. a hazugság, a lopás, az engedetlenség, a harag és a
gyűlölet.
Időnként
a kis ♥ egy pillanatra őszintén elgondolkodott. Ilyenkor felismerte, hogy
gyakran tett rosszat.
De azután nagyon gyorsan
eszébe jutottak mentségek, és ezt gondolta magában:
-
A többi ♥♥ a
városban ugyanazt teszi, mint én, és ugyanolyan piszkos.
A piszkos ♥♥ városa körül
volt egy széles, mély árok: A piszkos ♥♥ városából tehát senki sem tudott
kijönni. Sokan próbálkoztak teljes erőből.
De
bármennyire is igyekeztek, senkinek sem sikerült.
Akkor Isten elküldött egy tiszta ♥
- et a piszkos ♥♥ városába.
Ez
a tiszta ♥ Fia, a Jézus Krisztus szíve
volt. Ő sohasem hazudott és lopott, és mást sem tett soha, ami Isten szemében
bűn volt.
Jézus
Krisztus szerette Atyját, és mindig engedelmeskedett neki.
A piszkos ♥♥ természetesen észrevették, hogy a tiszta egészen más , mint ők. Mert a tiszta ♥ mindig
arra emlékeztette őket, hogy ők maguk milyen piszkosak.
Ezen
annyira feldühödtek, hogy egy napon elhatározták, hogy megölik a tiszta ♥ - et.
Amikor
megölték a tiszta ♥ - et, valami
különös dolog történt.
A tiszta ♥ -ből vér folyt ki, ami híddá változott. A
vérből lett híd a széles, mély árok felett átívelve kivezetett a piszkos ♥♥ -ek
városából.
Aki
használni akarja ezt a vérhidat, annak kérni kell Jézus Krisztust, hogy
bocsássa meg a bűneit. És ezt sok piszkos ♥♥ megtette: Bocsánatot kértek Jézus
Krisztustól, ezzel átjutottak a vérhídon, és éppen olyan ragyogó tiszták
lettek, mint az Úr Jézus szíve.
(Folytatjuk)
Kicsit
összekeveredtek a szótagok. Ha sorba rakjátok, akkor megtudjátok melyik
történetből való ez a mondat:
meg - da - ved - és – ket - Tölt
- Jé - meg – nig – mon- re - víz - kat - né - sé - zel.- a - kik - zus:- tek- a - ték - szí.- töl - zo
Segítségül elárulom, hogy Jézus egyik csodatettéről van szó. Olvasd el a
János evangéliumának 2. fejezetét.
Vissza a tartalomhoz
Isten mindenre ad megoldást
„Bizodalmad legyen az Úrban teljes elmédből; a magad értelmére pedig ne
támaszkodjál.
Minden te útjaidban megismered őt; akkor ő igazgatja a te útjaidat.”
(Péld 3,5-6)
Kálvin János
hangsúlyozta a Szentírás szabályrendszerének életünkben való alkalmazását,
„hogy egy olyan szabály legyen elénk írva, amely az igazságosságra való
igyekezetünkben megtévedni ne engedjen…üdvös dolog lesz a Szentírás különböző
helyeiről összeszedni az élet berendezésére vonatkozó szabályokat”(Institutio)
Úgy gondolom,
mondhatjuk: a keresztény élet sikerességének egyik alapja – a Szentlélek
személyes vezetése mellett -, hogy elfogadjuk-e a Szentírást egy követendő
használati utasításként, amint ez Kálvin alap-gondolkodásmódja is: a szabályok
megtartása minden keresztény számára kötelező. „A teljes írás Istentől ihletett és hasznos a tanításra, a feddésre, a
megjobbításra, az igazságban való nevelésre, hogy tökéletes
legyen az Isten embere, minden jó cselekedetre felkészített.” (2.Tim 3,16k) Teremtőnk
a Bibliában számos helyen felhívja figyelmünket: „Hanem amiképpen szent az, aki elhívott titeket, ti is szentek legyetek
teljes életetekben; mert meg van írva: Szentek legyetek, mert én
szent vagyok.”(1 Pt1,15k), „Az én parancsolataimat tartsd meg, és élsz; és az én tanításomat mint
a szemed fényét.”(Péld.7,2)
Manapság
azonban sokan nem veszik komolyan az Ige fennhatóságát a hétköznapi
életvezetésben. Vajon mennyire kell komolyan alkalmazni életünk minden
területén a Biblia vezetését, illetve mi az, amit elhagyhatunk – mint amikor
Pál apostolék hajójuk süllyedésekor még a szükséges dolgokat is kidobálták – az
elvilágiasodás veszélye nélkül?
Kálvin János
olyannyira tartotta magát Isten előírásaihoz, hogy azt mondta: „azok, akiknek
nincs r mégis futva rohannak a veszedelembe …hit nélkül a jóknak látszó
cselekedetek bűnökké válnak.”
Mint több
gyermekes szülő, az jutott eszembe, mikor négy éves kisfiam, hogy megszerezzen
egy játékot kishúgától, felajánlott neki egy másikat, cseréljék el. Minden
turpisságát bevetette, hogy azt jobb színben tüntesse fel, mint amire ő
vágyott, így lányom azt hitte bátyja jót tesz vele. Kisfiam jó cselekedete önös
érdekből fakadt. A cselekedeteink milyenségét azok mozgatórugója határozza meg.
Vajon mi az,
ami életünk során a cselekedeteinket „beindítja”? Mi alapján döntünk: mit
teszünk az aktuális helyzetben? Mindannyian kiegyensúlyozottságra, harmóniára
törekszünk, saját testi és lelki biztonságunk megteremtéséért „munkálkodunk”
minden szavunkkal, tettünkkel.
Vajon
keresztényként mi adja számunkra a biztonságérzetet, a kiszámíthatóság érzését,
melyre ezek szerint minden ember törekszik? A látható világ és a neveltetésünk
során belénk rögzült reakciók, vagy Isten Igéje? „A hit pedig a reménylett
dolgoknak valósága, és a nem látott dolgokról való meggyőződés.” (Zsidó 11,1)
„Az Ószövetségben a hit az embernek Istennel
kapcsolatos magatartása, amelynél a hangsúly az engedelmességen és a bizalmon
van. „Abrám hitt az Úrnak, aki ezért igaznak fogadta el őt.” (1Móz 15,6) Aki
szembeszegül Isten akaratával, parancsával az hitetlen… Az ószövetségi hit nem
a tapasztalatilag felismerhető valóságok igaznak tartása, hanem az Istenre való
teljes bizalommal történő hagyatkozás… Az Újszövetségben a pisztisz az ember és
Isten viszonyát meghatározó kifejezés, ami elsősorban Isten kijelentésének
elfogadásában valósul meg. Végső soron pedig Krisztus áll a középpontjában… A
hit együtt jár a hit megvallásával (Róm 10,9), vagyis mindig konkrét, így a hit
egyúttal ismeret is (2Kor 4,7).”(Ungvári Csaba: Hit a Bibliában)
Kereszténységünk hitünkön alapszik: hisszük, hogy Jézus Krisztus meghalt a mi
bűneinkért és megtisztított minket, s immár Isten gyermekei vagyunk, s mint
azok, hűek Őhozzá.
észük a
Krisztusban, bármilyenek is legyenek, bármit csináljanak és tervezzenek mégis
futva rohannak a veszedelembe …hit nélkül a jóknak látszó cselekedetek bűnökké
válnak.”
Mint több
gyermekes szülő, az jutott eszembe, mikor négy éves kisfiam, hogy megszerezzen
egy játékot kishúgától, felajánlott neki egy másikat, cseréljék el. Minden
turpisságát bevetette, hogy azt jobb színben tüntesse fel, mint amire ő
vágyott, így lányom azt hitte bátyja jót tesz vele. Kisfiam jó cselekedete önös
érdekből fakadt. A cselekedeteink milyenségét azok mozgatórugója határozza meg.
Vajon mi az,
ami életünk során a cselekedeteinket „beindítja”? Mi alapján döntünk: mit
teszünk az aktuális helyzetben? Mindannyian kiegyensúlyozottságra, harmóniára
törekszünk, saját testi és lelki biztonságunk megteremtéséért „munkálkodunk”
minden szavunkkal, tettünkkel.
Vajon
keresztényként mi adja számunkra a biztonságérzetet, a kiszámíthatóság érzését,
melyre ezek szerint minden ember törekszik? A látható világ és a neveltetésünk
során belénk rögzült reakciók, vagy Isten Igéje? „A hit pedig a reménylett
dolgoknak valósága, és a nem látott dolgokról való meggyőződés.” (Zsidó 11,1)
„Az Ószövetségben a hit az embernek Istennel
kapcsolatos magatartása, amelynél a hangsúly az engedelmességen és a bizalmon
van. „Abrám hitt az Úrnak, aki ezért igaznak fogadta el őt.” (1Móz 15,6) Aki
szembeszegül Isten akaratával, parancsával az hitetlen… Az ószövetségi hit nem
a tapasztalatilag felismerhető valóságok igaznak tartása, hanem az Istenre való
teljes bizalommal történő hagyatkozás… Az Újszövetségben a pisztisz az ember és
Isten viszonyát meghatározó kifejezés, ami elsősorban Isten kijelentésének
elfogadásában valósul meg. Végső soron pedig Krisztus áll a középpontjában… A
hit együtt jár a hit megvallásával (Róm 10,9), vagyis mindig konkrét, így a hit
egyúttal ismeret is (2Kor 4,7).”(Ungvári Csaba: Hit a Bibliában)
Kereszténységünk hitünkön alapszik: hisszük, hogy Jézus Krisztus meghalt a mi
bűneinkért és megtisztított minket, s immár Isten gyermekei vagyunk, s mint
azok, hűek Őhozzá.
Jézus azt mondja: „Aki ismeri az
én parancsolataimat és megtartja azokat, az szeret engem; aki pedig engem
szeret, azt szereti az én Atyám, én is szeretem azt, és kijelentem magamat
annak.” (Jn 14,21) „Én vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők: A ki én bennem marad,
én pedig ő benne, az terem sok gyümölcsöt: mert nálam nélkül semmit sem
cselekedhettek.” (Jn 15,5)
Úgy gondolom, bár a gyermekként
átélt dolgok, a neveltetésünk során belénk rögzült vagy tanult reakciók,
mind saját lelkünk harmóniájának megtartására vagy elérésére törekszenek,
éppen ezért cselekedeteinkre általában magunkat megnyugtató, önigazoló, akár a
lelkiismeretünket elaltató magyarázatunk van, ez mind hiábavalóság, hogy a Prédikátor könyvének szavaival éljek.
Isten Igéjének használati utasításként való megtartását maga az Úr parancsolja,
mégis igen nehéz azt nem törvényként, hanem szeretetben megélni. Mint gyermek,
hitem és életem pályájának futása alatt törekszem megtartani az Írást, bízva
nem magamban, hanem az én Uramban, mert „a
reménység nem szégyenít meg; mert az Istennek szerelme kitöltetett a mi
szívünkbe a Szent Lélek által, ki adatott nékünk.” (Rm 5,5)
Beküldte: Draskóczyné Orsi
Vissza a tartalomhoz
Kegyelem
Uram! Kérlek, nézz ma is rám.
Nézd gyarló életemet, hozz ki a mélyből! Segíts ezen a napon is, hogy téged kövesselek.
Segíts, hogy minden parancsolatodat teljesítsem, a te dicsőségedre. Tudom, hogy
kegyelmes Istenem vagy! A mai napon, mint mindig, légy velem, vigyázz rám, adj
erőt! Ámen.
Az Úr ezt mondta
nekem: „Elég neked az én kegyelmem,
mert az én erőm erőtlenség által ér célhoz.” (2Kor 12,9)
Kegyelem. Egy szó, ami megváltoztatja az egész
életed egy szó, ami életet és új reménységet ad mindennap. Nekem is, neked is,
mindenkinek! Élünk a világban. Hibákat követünk el. Sokszor azt mondjuk:
"Már megint mekkorát hibáztam, már megint megbántottam valakit, megint nem
tettem azt, ami helyes." És hibánkért, vétkeinkért, bűneinkért mi akarjuk
magunkat feloldozni. Azonban elfelejtjük, hogy nem nekünk kell megkönyörülnünk
magunkon, hiszen a legnagyobb kegyelmet csak Isten tudja adni. Azt a kegyelmet,
ami örök életre segít. Kicsinyes emberi próbálkozásaink kevesek ahhoz, hogy
teljes, tiszta életet élhessünk. Nem vagyunk képesek rá, hogy megmentsük
magunkat, minket csak Krisztus menthet meg, nincs szükségünk saját magunk
feloldozására. Bűneinktől csak ő tud megszabadítani! Hiszen ezt mondja nekünk:
Elég neked az én kegyelmem. Ezért hát ne félj! Bízz, remélj, higgy, és
kegyelmet találsz! Befejezetlen szentély
a szíved, szentséges titkok gyönyörű temploma, áldozatból épül benne oltár, s
véget nem ér a kegyelem folyama.
Istenem! Add kegyelmedet! Kérlek,
bocsásd meg bűneimet, oldozz fel bűneim alól. Adj mindig erőt az újrakezdésre.
Ments meg engem, mert tudom, hogy bűnös ember vagyok, és nekem nincs erőm
ahhoz, hogy megmentsem magamat. Add, hogy, mindig bízzak benned, és soha ne
feledjem, a kegyelmet te adod. Ámen.
Nyitott ajtó
1-2. c. könyvből beküldte: Kindricz Eszter
Vissza a tartalomhoz
A szentség és tisztaság vonzásában
Stormie Omartian: Az
imádkozó szülő hatalma
Tisztán sugárzó arca és lenyűgöző
vonzereje van azoknak a gyermekeknek, akiket arra tanítottak, hogy szentségben
és tisztaságban éljenek. A biblia kijelenti, „már egy gyermek tetteiből is fel
lehet ismerni, hogy tiszta és helyes-e, amit tesz” (Példab.20.11) Szeretnénk,
ha gyermekeink a jóságukról lennének ismertek. Az a vágyunk, hogy tisztaságuk
vonzó legyen mások számára. Ez nem valósul meg csak úgy magától. Tanítanunk
kell! Sokat tehetünk azért, hogy gyermekinket megtanítsuk tisztán, az Úr útja
szerint élni, és legjobb képességünk szerint bemutathatjuk ezt. De az igazi
tanító mégis a Szentszellem. A szentség az Isten iránt való szeretettel
kezdődik. „Tisztán őrizd meg önmagadat!” – utasít bennünket a Biblia. Ez
mindenkinek nehéz feladat, de különösképpen nehéz egy gyermek számára. Csak
Istennek és az Ő törvényének való tökéletes alárendelés és a Szentszellem ereje
tehet képessé bárkit ennek teljesítésére.
Imádkozzunk hát gyermekinkért,
hogy a szentség és tisztaság vonzza őket, és azonnal ismerjenek fel és
érezzenek nyomasztónak mindent, ami nem szent és tiszta! Teljesen utasítsák
vissza ezek csábítását! „Mert nem tisztátalanságra hívott el minket
az Isten, hanem megszentelődésre.”(1.Thesz.4.7) A teljes személyiségünk
épségét találjuk meg , ha Isten törvényének határain belül tisztán élünk. Ezt
az épséget és teljességet jelenti a szentség. Azok a gyermekek, akik szentségre
vágynak, és sóvárogva keresik Isten felhatalmazó erejét, mindig áldott és
beteljesedett életet találnak.
Semmi sincs lenyűgözőbb a szentségben
és tisztaságban élő gyermeknél! Imádkozzunk hát, hogy gyermekeink közéjük
tartozzanak! Uram, imádkozom, tölts
meg gyermekeimet irántad való szeretettel, amely minden mást túlszárnyal!
Segíts elfogadniuk és tisztelniük törvényeidet, és megérteniük, hogy azok az ő
javukat szolgálják! Lássák világosan, hogy nem működik az élet, ha a Te
törvényeid iránt engedetlenek vagyunk. Rejtsd el szívükben a Te beszédedet,
hogy ne vonzódjanak a bűnhöz! Könyörgök, meneküljenek a Gonosz elől, a
tisztátalanságtól, szentségtelen gondolatoktól, szavaktól, és tettektől és
vonzódjanak mindenhez, ami tiszta és szent! Ábrázolódjon ki bennük Krisztus!
Add, hogy keressék Szentszellemed erejét, amely által képesek azt tenni, ami
helyes!
Te mondtad, „boldogok a tiszta szívűek, mert
ők meglátják az Istent”(Máté 5.8)
Mindenen, amit tesznek, a szentség iránti vágy tükröződjön, amely tiszta
szívből fakad! Legyen ez nyilvánvaló a megjelenésükben is! Könyörgök, hogy
ruháik, hajviseletük és az, ahogy testüket és arcukat díszítik, a Te
tiszteletedet és azt a vágyat tükrözze, hogy téged akarnak dicsőíteni, Uram!
Vezesd el megtérésre, és
munkálkodjon a Te megtisztító hatalmad a szívükben és az életükben, ha valamely
területen letérnek a szentség útjáról! Értsék meg, hogy a tiszta élet áldást és
teljességet eredményez, a legnagyobb jutalmuk pedig, hogy láthatnak téged!
„És lesz ott ösvény és út, és szentség útának hívatik:
tisztátalan nem megy át rajta; hisz csak az övék az; a ki ez úton jár, még a
bolond se téved el;
Nem lesz ott oroszlán, és a kegyetlen vad nem jő fel
reá, nem is található ott, hanem a megváltottak járnak rajta!
Hisz az Úr megváltottai megtérnek, és ujjongás között
Sionba jönnek; és örök öröm fejökön, vígasságot és örömöt találnak; és eltűnik
fájdalom és sóhaj.”
Ézsaiás 35.8-10
(mpe)
Vissza a tartalomhoz
HITVALLÁS
Talán többször láttuk már ezt a
jelképet környezetünkben feltűnni, de nem tudtuk, mit jelent. Általában autók
hátulján látható ez az egyszerű figura, amit hitvallásként ragasztottak a
tulajdonosok gépjárműveikre. Egyszerű jelkép, amely egyben fantasztikus hitvallás
is.
A római
birodalomban, a keresztyénüldözés idejében, a hívek előszeretettel használták
bizonyságtételként a hal jelét, amely alapvetően Jézusról, a Megváltóról szól.
Görög nyelven a halat ugyanis IXTHYS-nek (ejtsd: ichthüsz) nevezik, amire a
sokszor hitüket nyilvánosan vállalni nem tudó keresztyének egy szójátékot
fabrikáltak: a hal szó minden egyes betűjére egy szót illesztettek. Az ebből
kikerekedet mondat (Jézosz Chrisztosz Theou Hüiosz Szótér) így szól magyarul:
Jézus Krisztus az Isten Fia a Megváltó. A régészet és irodalomtudomány
számtalan helyen találkozott ezzel a jellel, amely papíron, fába, illetve kőbe
vésve maradt fenn az utókornak. Hitvallásnak szánták ezt a néhány vonalat.
Hitvallás, ami hitéletünknek ma is egyik fontos, nélkülözhetetlen része.
„Ami a
szívemen, az a számon” – ismerjük jól a szólásmondást, amely nem csupán a
szókimondó ember mondata, hanem mindenkire érvényes igazsága van: nem tudok
másról beszélni, csak arról, ami bennem van, amit megélek. Mindez belülről,
„automatikusan” történik. Legyen az érzésünk öröm, vagy bánat, úgy formálódik
beszédünk szárnyalóvá, vagy lehangolttá. A keresztyén emberrel is így van ez,
ami a szívén az a száján: nem tud nem beszélni hitéről, öröméről, Jézusáról.
Azt (Őt) ugyanis nem lehet elrejteni: átragyog fénye rajtunk. Péter és János
apostolok is így tettek bizonyságot az őket kérdezők előtt: „Nem tehetjük, hogy
ne mondjuk el azt, amit láttunk és hallottunk” (ApCsel 4,20). Külső és belső
kényszer, erő, hatalom késztet erre a bizonyságtételre minket, akár akarjuk,
akár nem. Valamiféleképpen minden beszélgetésünkben előkerül Krisztushoz kötődő
kapcsolatunk, még ha nem is szólunk róla.
Ez a Szentlélek láthatatlan
munkája „Atyátok Lelke szól általatok” (Mt 10,20).
Így lesz a
hitvallás életünk része, így használ fel minket Urunk az evangélium
továbbadására, így történik az ő parancsának beteljesítése: „menjetek el,
tegyetek tanítvánnyá minden népet, megkeresztelve őket az Atyának, Fiúnak,
Szentléleknek nevében, tanítva őket, hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam
nektek” (Mt 28,19-20a).
A Szentlélek
így, szavakon keresztül teszi élővé sokak szívében a legrövidebb, és mégis
hatalmas bizonyságtételét: „Jézus Úr” (1Kor 12,3), illetve „Jézus a Krisztus”
(Jn 20,31).
Így születtek
az egyház történelme során a hitvallások, a bizonyságtételek ezrei. Számos
közülük írásban is fennmaradt. Voltaképpen a Szentírás is ilyen bizonyságtétel,
de említhetjük a hal jelképét, vagy a hitvallási iratainkat is.
Ez utóbbiak
között vannak ismertek és kevésbé ismertek. Ismert például az Apostoli
Hitvallás, amelyet istentiszteleteinken együtt mondunk el. Ősi bizonyságtétel,
amely a hitvallás tartalmának vallásában köti össze a jelenben és múltban
élt-halt keresztyéneket. Ide tartozik az egyik evangélikus hitvallásunk is, az
Ágostai Hitvallás is, amiről azonban keveset tudnak – általában csak
teológiával foglalkozók -, pedig az evangélikusságunknak meghatározó írása.
Az 1530-ban
keletkezett hitvallás az evangélikusság hitének alapjait írja le, vagyis azt,
hogy mit vallanak az evangélikusok. Olyannyira fontos volt eleinknek ez az
irat, hogy a II. világháborúig Magyarországi Ágostai Hitvallású Evangélikus
Egyház volt egyházunk hivatalos neve. Mi mégsem ismerjük kellőképpen. Talán ez
az oka, hogy nehezen tudunk arra a kérdésre válaszolni: „mi az, hogy
evangélikus?”
Éppen ezért
azt tűztem ki célul, ahogy az előttünk álló esztendőben, az újságban az Ágostai
Hitvallás egy-egy cikkét mutatom be, illetve azt, hogy mit tanít az evangélikus
egyházunk, mitől vagyunk evangélikusok.
Eszlényi Ákos Lelkész
Vissza a tartalomhoz
Túrmezei Erzsébet: Evangélikus vagyok!
Itt állok az oltár előtt, hogy megvalljam szent hitem.
Mert ez a hit a kőszikla, életem ráépítem,
s akkor meg nem ingathatnak zúgó, tépő viharok.
Ágostai hitvallású evangélikus vagyok!
Sokan otthont, földi hazát hagytak el a szent hitért.
Megmutatták, hogy ez a hit hű szívüknek mennyit ért.
Bátran indulok az úton, merre példájuk ragyog.
Ágostai hitvallású evangélikus vagyok!
Evangéliom! Örömhír! Krisztus értem vérezett!
Ne viselném boldogan e vallást tévő szent nevet?!
Ó, nem szállhat rám örökség ennél drágább és nagyobb:
Ágostai hitvallású evangélikus vagyok!
Szívemben Krisztus keresztje: Vállamra is felveszem,
Mert szent hitem, égi kincse, drágább, mint az életem,
Nem hagyom el, de hogyha kell, érte mindent elhagyok!
Ágostai hitvallású evangélikus vagyok!
Itt, Krisztus oltára elõtt szent fogadalmat teszek:
Istenünkhöz, Krisztusunkhoz, egyházunkhoz hű leszek!
Megváltóm, segíts megállni abban, amit fogadok!
Ágostai hitvallású evangélikus vagyok!
Mindhalálig! Hű maradok, míg a sír el nem temet!
Átkísér e hit a halál sötét völgyén engemet.
Míg az örökkévalóság hajnalfénye felragyog!
Ágostai hitvallású evangélikus vagyok!
Eszlényi Ákos
Lelkész
Vissza a tartalomhoz
Érdemtelen szeretet
Míg egy férfi új autóját
fényezte, a kisfia felvett egy követ és vonalakat karcolt az autó
oldalára. Haragjában a férfi megfogta a gyermek kezét és többször ráütött, nem
ismerve fel, hogy a franciakulccsal üti. A kórházban a gyermek
elveszítette az összes ujját a többszörös törés miatt. Mikor a gyermek meglátta
az apját, szemében fájó tekintettel kérdezte
- ,,Apa,mikor fognak visszanőni az
ujjaim?"
Az apa felismerve
tettének súlyát, szólni sem tudott. Visszament az autójához és többször
belerúgott. Saját cselekedeteitől feldúlva leült az autó elé és a karcolásokat
nézte.
A gyermek azt írta: ,,
SZERETLEK APA! "
Következő nap a férfi
öngyilkos lett...
A harag és a szeretet nem
ismernek határt. Válaszd a szeretetet, hogy szép, kedves életed legyen!
A tárgyak használatra
vannak, az emberek szeretetre! De a probléma a mai világban az, hogy az emberek
vannak használva és a tárgyak szeretve.
Legyünk óvatosak és
tartsuk ezt a gondolatot az emlékezetünkben: A tárgyak azért vannak, hogy
használjuk, az emberek pedig, hogy szeressük őket!
Légy ura érzelmeidnek!
Vigyázz a gondolataidra, szavak lesznek
belőlük!
Vigyázz a szavaidra, cselekedetek lesznek
belőlük!
Vigyázz a cselekedeteidre, megszokások
lesznek belőlük!
Vigyázz a megszokásaidra, szenvedély lesz
belőlük!
Vigyázz a szenvedélyedre, rabsággá és
végzeteddé válhat!
(mpe)
Vissza a tartalomhoz
Ki a régit… be az újat!
„…senki sem tölt újbort régi tömlőbe…” (Márk 2:22)
Jon Walker írja a következőt: „Néhány
mérföldnyire a házamtól van egy mini-abc, melyet nemrég átalakítottak. Az
alkalmazottak azonban valószínűleg nem olvasták el az erről szóló emlékeztetőt.
A pult mögött álló srác új egyenruhát viselt… no meg a korábbról jól ismert
mogorva arckifejezést. Ez elgondolkodtatott azon, hogyan próbáljuk meg az
újbort régi tömlőkbe tölteni. Jézus azt mondja, hogy kudarcra vagyunk ítélve,
mert „…a bor szét fogja repeszteni a tömlőt, így mindkettő tönkremegy...”
(NIV). De nem tesszük-e mi is ugyanezt, amikor a keresztény életünkről van szó?
A becsületes munka újborát a hanyagság régi tömlőjébe töltjük. A feltétel
nélküli szeretet újborát a két lakással arrébb lakó családdal szembeni gyűlölet
régi tömlőjébe töltjük. A dicsőítés újborát a pénz, a hatalom, a zene vagy a
legújabb videojáték bálványozásának régi tömlőjébe öntjük. Az elmélyült
bibliatanulmányozás újborát a „készételek” régi tömlőjébe töltjük. Az alázat
újborát az önhittség régi tömlőjébe töltjük. A megbocsátás újborát a keserűség
régi tömlőjébe töltjük. A mások előtérbe helyezésének újborát beletöltjük az
önző ambíciók régi tömlőjébe. Az öröm újborát a féltékenység és a pártoskodás
régi tömlőjébe töltjük. A békesség újborát beleöntjük a viszálykodás régi
tömlőjébe.
Megszólalt valamelyiknél a csengő? Ha igen, itt
az ideje, hogy kérd Istent, hogy segítsen megszabadulni a testiesség régi
tömlőjétől, és tegyen erős, új, tiszta edénnyé. Új teremtésként többé nem a
régi viselkedésed határozza meg az életedet, hanem a Krisztussal való
kapcsolatod.
Mai Ige c.füzetből beküldte: Draskóczy Orsi
Vissza a tartalomhoz
Ó Láska večná, čuj
hlas µudu svojho, vzbuď a chráň lásku v srdci z nás kaľdého ľivú, úprimnú,
stálu , vrúcu ,čistú v Jeľiąi Kristu.
Preto Ti, láska,
krásny nebeský kvet, hlasy kres»anstva, radostne majú znie», bez teba svet by
bol iba ľalárom, kto by chcel ľit v ňom?
Umenie slávne, múdre,
sladké reči sú bez nej márny zvuk, jak Písmo svedčí ; nič nie sú diela, ak
nevytvorila ich láska milá.
Z lásky stvoril Boh
svet, vąetko, čo ľije; z lásky Syn Jeho kalich smrti pije; na láske stojí, láskou sa ozbrojí aj cirkev v boji.
Nesvitnú svetu dotiaµ
zlaté časy, dokym nespozná,
Láska, tvojej krásy;
panuje iba nenávis» a zloba, kde láska chýba.
Ó Láska večná, čuj
hlas µudu svojho, vzbuď a chráň lásku v srdci z nás kaľdého ľivú, úprimnú,
stálu, vrúcu čistú v Jeľiąi Kristu.
Vissza a tartalomhoz
Alkalmaink
Vasárnap
Gyermek
bibliaóra : 9. 30 óra
Istentisztelet:
10.30
óra
Hittan
oktatás
Óvoda
: csütörtök 10.30
óra
Alsó
tagozatos hittan: csütörtök 14.00
óra
Felső
tagozatos hittan : csütörtök 15.30
óra
Ifjúsági
alkalmak:
Kis
ifi : péntek 17.00
óra
Nagy
ifi : péntek 19.00
óra
Énekkar:
szombat este 18.30
óra
Biblia
óra: csütörtök este 18.00
óra
Szlovák nyelvű
istentisztelet: január 31.-én du. 14 óra
Kedves
Olvasóink! Idén az ökumenikus imahét alkalmai a
következőképpen lesznek megtartva. Ragadjuk meg ezeket, az alkalmakat, amikor
Krisztussal közösségben lehetünk együtt különböző felekezetű testvéreinkkel. Mindenkit
szeretettel hívunk és várunk.
Január 17. vasárnap 17 óra Felsőpetény ev. templom
Január 19. kedd 18 óra Ősagárd evangélikus gyül.terem
Január 20. szerda 18 óra Felsőpetény babtista gyül.ház
Január 21. csütörtök 18 óra Nőtincs katolikus templom
Január 24. vasárnap 17 óra Felsőpetény katolikus
templom
Vissza a tartalomhoz
Felhívás:
Kéziratokat várunk a következő számainkhoz! Minden hónap 3. vasárnapi megjelenésre törekszünk, a kéziratok eljuttatásánál ezt kérjük vegyék figyelembe.
Kiadja: Ősagárdi Evangélikus Egyházközség Lelkészi Hivatala
Cím: 2610 Ősagárd, Rákóczi út 18.
Tel: 06-35-360-225
osagard@lutheran.hu
Szerkesztő: Misjákné Petyánszki Erzsébet
misjakerzsi@citromail.hu
Internetes változat: Zöld Zoltán
zoldzoli@freemail.hu