Ősagárdi Hit
Ősagárdi Hit 2010. Novemebr
Tisztelt látogatók! Örömmel értesítjük önöket hogy 2007. Decemberétől folyamatosan közöljük az Ősagárdi Hit című folyóiratunk internetes változatát. Íme a 2010. Novemberi szám.
ŐSAGÁRDI HIT
„Mert a
hegyek megszűnhetnek,
És a halmok
meginoghatnak,
De hozzád
való hűségem
Nem szűnik
meg,
És békességem
szövetsége
Nem inog meg
- mondja
könyörülő Urad.”
Ézsaiás 54.10.
2010. november IV. évfolyam 11. szám
Tartalom: Tisztelt olvasó! A tartalomban szereplő írások aláhúzott címe, egyben hivatkozás is. Rákattinva az oldal a kiválasztott íráshoz ugrik.
Meditáció Ézsaiás 53, 1-re készülve
„Ki hitte volna el, amit hallottunk,
Ki előtt volt nyilvánvaló az Úr hatalma?”
A prédikációmra készülve merengek. Kinézek az ablakon. Gyönyörű reggel!
A rádió ködről, borúról ad jelentést, de én derűt, békés, tiszta reggelt
élvezek. A szemközti iskola henger alakú, csonka kúpban végződő falán
merevségre kárhoztatott szobrocskák sütkéreznek az aranyló fényben. Mindegyik
tesz valamit. Végzi feladatát kőkemény akarattal. Az a szélső, a nagy árnyékú
vállán súlyos terhet cipel. Bár szomszédja kezet intésre könnyedén emel, hiába
az ünnep, a reggel, az új nap. A teher, mialatt éjjel roskadott, maradt, azt
fényben sem rakja le.
A középső, mintha hozzám lesne be felügyelő szigorral: írod-e prédikációdat?!
-
Mind - mind másra figyel, máshová néz, mintha nem is kötné őket egy
falra vasbeton szerkezet! Mintha nem egy művész formálta volna meg.
De ott egy a sorból kilóg!
A második, ki szeme fölé emelt kézzel volt kénytelen örökösülni. Most
úgy tűnik, hogy ő az egyedüli, ki észrevette a felkelő napot. Jobb kezében
tudományos könyveket szorongat, a ballal napernyőt formál. Ő az, aki most nem
könyveit bújja, hanem tudományát a felkelő nap sugaraiban élezi. Ő más. Nem
saját terhén búsong. Tagadva szobor önmagát a változás felé tekint. Nézi a
napot, a fölkelőt. Vagy talán az elrebbenő varjúraj érdekli, kik útszéli
magvakat zsákmányoltak?
Nem tudom, de most nekem ő a mozdulatlan néma szobor többet prédikál
lemerevített, homlokára tett kezével, mint megannyi gesztikuláló hangos szónok.
Ő néma.
A varjak kárognak, bár önmaguk hasznává teszik az ember kárát, a hanyagul
útfélre szórt, meg nem becsült magot.
- Telik az idő! Belül sürget a kötelesség, a sokszor érzett stressz!...
Hess ábrándok! Elkalandozó gondolatok, hess! S mielőtt visszatérnék, még egy
játékot engedek a kísértésnek: számolni kezdem a madarakat. Vajon eltelik-e egy
perc anélkül, hogy kilátásom kulcslyuknyi rését ne szántaná legalább egy
csapdosó madárszárny-eke!?
Indul a verseny. Idő szedi másodperc lábait, igyekszik konokul, de
vesztes marad.
Szoborral nem versenyezhet, hisz ő mereven őriz a tűnő, törékeny pillanatot,
örökre. Madár meg száll szabadon, kit fürge másodperc mutató sem érhet utol.
Az idő vesztes, de nem velem. Hányszor aratott már győzelmet naptáramon,
lelkészi naplómon! S ha úgy látszott, már én győzők, mert győzőm szóval, illusztrációval;
lebénított maga az Ige, a prófétai szó, „kit” textusomul az óegyházban
rendeltek el:
„Ki hitt a mi
tanításunknak...az Úrnak karja kinek jelentetett meg?”
Ki vett észre ma reggel madarat, ki látott sokat mondó szobrot, ki
érezte meg az aranyló napfényben az ünnepet.
Ki adott hálát az éjszakáért, míg másoknak nem volt nyugovásuk, hisz
utóremegett alattuk a föld, hajléktalan álmuk széttöredezett.
Ki adott hálát, békéért? Az, tán, ki üveges tekintettel, kéjelegve kapcsol
esténként híradóról könnyű műfajra, szexről horrorra, nosztalgiáról
hardrockra!?
Ki hitt a mi
tanításunknak, s ma ki vett észre a hálószoba falára ajándékozott feszületen
ránéző Krisztus szemet.
Az Úr karja kinek
jelentetett meg?
Ki kémcsőbe nézett, ki hegesztett, ki faragott szobrokat, ki villamost
vezetett, s ma fáradtságtól nem lát pihentető eget? Ki hitt a mi tanításunknak?
Ki, aki zajban zakatolta az elmúlt hetet, s ki meg nem hallott imaszóra hívó
harangszót.
Ki hitt a mi tanításunknak? Az, ki imaórára ment s nem hallotta a más
imáját, csak önző mód a sajátját!
Ki hitt a mi tanításunknak? Az, ki önigazát veszekedte nap - mint nap a
családban, s az ünnepét sem tölti mással, mint önigazság-leltárral?
Ki hitt a mi tanításunknak? Az, ki igehirdetést hallgat, de szelektál,
vonatkoztat, leszűr, besorol, osztályoz, fitymál és gratulál, értelemmel
fölfog, de szívtől mindent távol tart?
Az Úr karja kinek
jelentetett meg? Kinek, ha oly erős kart adott a természet, hogy izmai
szüntelen dolgoztak, s fut az ingerület a hetedik napon is, kalapácsot
markolni, s ütni vele beharangozást a munka szentélyébe?
Az ÚR karja kinek
jelentetett meg? Kinek? Ha karnyújtást, békülő jobbot nem vett észre szeme!
Kinek, ha karját nem tárta védelmezőül a gyengébb elé, míg azt az agresszív
ütötte!
Az Úr karja kinek
jelentetett meg? Kinek? Ha ölelés helyett ökölbe gémberedett a tenyér, ha
adakozás helyett markolt erszényeket. Ha építés helyett rombolt, ha féltés
helyett lesújtott, ha útmutatás helyett zsebben maradt.
Az Úr karja kinek
jelentetett meg? Kinek? Ha még most is ott jár az ész, hogy mit, s hogyan mond
majd a jövő héten, mit hogy cselekszik, hogy miként fog szalmaszálba
kapaszkodni ezer szakadék felett Isten karja helyett!
Az Úr karja kinek
jelentetett meg? Kinek? Ha kezét tenyérjós elé tárja, hallgat mindenféle
bűbájos igét, pedig látta már az átszegezett kezet, s a szót hallotta: elvégeztetett!
Ki hitt a mi tanításunknak, s az Úr karja kinek jelentetett meg?
Lelkész kérdése ez önmagához, míg kattog a betűvető masina, s gyűlnek gyatrán a sorok...
Az ablakon kinézve látom tompult az
arany fény. Beborult megint... de a madár száll! Bár amaz károg tovább, de ez
mintha énekelne most.
A szobor maradt, és borúban is tovább beszél, hisz kőből van, s tudjuk,
Urunk mondta: a kövek majd beszélnek!
A lelkész áment ír, s majd szószékre lép, s tanít, mert tudja jól, ha
az ember nem is, de a kő, a templomfalban hisz és beszél!
Ámen.
Győri
János Sámuel.
Vissza a tartalomhoz
Imádkozzunk
Urunk, ránk bíztad evangéliumodat. Ne engedd, hogy
világosságod fényét véka alá rejtsük. Tedd gyertyatartóvá gyülekezetedet.
Szentlelked késztessen, hogy örömmel szolgáljunk a Tőled kapott adományokkal.
Ne engedd, hogy emberek tetszését keressük. Add inkább, hogy hálatelt szívvel,
találékony szeretettel, szent neved dicsőségére készüljünk a Tőled kapott
feladatok elvégzésére.
Kezdd Uram rajtam:
Uram, ébreszd egyházadat
És kezdd rajtam.
Uram, építsd gyülekezetedet,
És kezd velem.
Uram, békességed örömhírét
Juttasd el mindenütt a földön.,
És kezd nálam.
Uram, gyújtsd meg szereteted tüzét
Minden szívben
És kezd bennem.
Ázsiai
keresztyének imádsága
Vissza a tartalomhoz
Szeretettel köszöntjük a novemberben
született olvasóinkat
Az élő Isten járt velem,
Ő áldott, védett engem.
Hű karja őrzött szüntelen.
Megóvta testem, lelkem.
Ő volt, ki híven hordozott.
Ő volt, ki megvidámított,
S mindeddig megsegített!
Hadd áldlak, én jó Istenem
E nagy hűségért téged!
Megújult minden reggelen,
Mióta tart az élet.
És én szívembe véshetem
Nagy dolgot tett az Úr velem!
Mindeddig megsegített!
Légy mindhalálig támaszom,
Év év után ha szárnyal!
Segíts meg minden új napon
A Jézus vére által!
Így mindhalálig zenghetem, hogy
Megsegít jó Istenem,
Mint eddig megsegített!
„Ha az ember elkezd gondolkozni a világról, a maga
életéről abban rengeteg lehetőség van, hogy megmutassuk, Isten mit mond erről.”
Vissza a tartalomhoz
20 éves a keresztény, felekezetközi könyvkiadó a Harmat. Ebből az
alkalomból a kiadó történetéről, célkitűzéseiről, missziós elhívásáról
beszélgettünk Herjeczki Kornéllal, a Harmat kiadó alapítójával, igazgatójával.
A rendszerváltás után rövid idővel
alapították a kiadót. Hogyan jutottak el idáig?
Kezdetben nem is akartunk
könyvkiadót alapítani, egyszerűen csak olvastunk. Az akkori rendszer vezetői
úgy képzelték el az egyházat, hogy van a gyülekezetnek egy lelkésze, ő csinál
mindent, de a tagok közt ne legyen öntevékeny aktivitás. Az ifjúságnak ezt
nehéz volt elfogadni. Óriási dolog volt együtt lenni, és közösen gondolkodni,
beszélgetni a hit kérdéseiről. A szocializmus idejében kevés lehetőségük volt a
fiataloknak angolul, németül tanulniuk, nekünk mégis megadatott a gimnáziumban.
Az egyetem alatt kapcsolatba kerültünk külföldi fiatalokkal, akiken keresztül
eljutottak hozzánk olyan könyvek, amik a csoportos bibliatanulmányozásról, a
hit és a tudomány kérdéseiről úgy beszéltek, ahogy az nekünk nagyon sokat
jelentett. Először könyveket csak az alkalmainkra fordítottunk, fejezetről
fejezetre, de láttuk, hogy erre van érdeklődés. Ahogy haladt az idő szabadabb
lett a légkör, tarthattunk bibliatanulmányozó táborokat, hívhattunk külföldi
előadókat, és ebből a diákkörből lett a MEKDSZ, a Magyar Evangéliumi
Diákszövetség. Találkoztunk olyan keresztény testvérekkel külföldről, akik
olyan indíttatással járták a kommunista országokat, hogy netalántán egyszer, ha
lesz egy változás, addigra ezekben, az országokban, legyen hosszútávon, saját
lábon megálló, felekezetközi könyvkiadás. Akkor már foglalkoztunk olyan
könyvekkel, amikről úgy gondoltuk, jó lenne őket kiadni, Ők segítettek nekünk,
és onnantól kezdve apránként épült fel a Harmat.
Milyen célkitűzéseik voltak? Mi
szerint válogattak a könyvek közt?
Arra
törekszünk, hogy a Harmat könyvei mind szakmailag, mind lelkileg megbízhatók,
igényesek legyenek. Eleinte olyan kiadványokat adtunk ki, amik minket
érdekeltek, amik saját tanulmányainkban, csoportunkban is segítettek, majd
ebből a célunk az lett, hogy a gondolkodó fiatalokat szólítsuk meg. Ennek
megfelelően az első könyveink a bibliatanulmányozásról szóltak és arról, hogy
hogyan egyeztethető össze a hit és a tudomány. Ahogyan mi is haladtunk a
korral, családot alapítottunk, szinte kísérletképpen adtunk ki egy könyvet a
gyereknevelésről, és végülis annak a sikere, fogadtatása gondolkoztatott el
minket, hogy valójában már rég nem magunknak adunk ki könyveket, hanem sok más
embert is érdekelnek a könyveink, és hogy ez az érdeklődés már túl van a hívő
körön is.
Mi egy keresztény könyvkiadó küldetése?
Régebben a
keresztény kiadó alatt olyan kiadót értettük, akik keresztény könyveket adnak
ki a keresztényeknek, azonban ezt újra kellett értelmeznünk. Ha ez így működne,
az olyan lenne, mintha Jézus azt mondaná tanítványainak, hogy: menjetek, de csak a hívőkkel álljatok szóba!
Az örömhír üzenete mindenkinek szól! Tehát célkitűzéseink közé az is bekerült,
hogy megszólítsunk a nem hívőket, vagy azokat, akik formálisan valamely
egyházhoz tartoznak, de ez nekik nem jelent semmit. Ezt persze nagyon nehéz
tenni, mert akit a téma nem érdekel, az nem fogja kezébe venni keresztény
könyvet.
Ön szerint mennyiben sikerül?
Az a
tapasztalatom, hogy azok az emberek, akiket a hit annyira nem érdekel, akkor
változhatnak meg, ha az életüknek valamely területén problémába ütköznek.
Például, ha egy szülő, elkezdi a gyerekét nevelni, és elgondolkozik, hogy jól
csinálja-e, akkor lehet a szülő nyitott arra, hogy olyan véleményt is meghallgasson,
amit azelőtt nem.
Könyveink
szerzői, mint például Gary Chapman, Ross Cambell, elismert szakemberek,
tapasztalatuk, tudásuk szerint bölcs, szakmai tanácsokat adnak, indoklásul
mindig ott a bibliai háttér, amit gyakorlati módon magyaráznak. Ha az olvasók a
szakmai tanácsot elfogadják, elkezdik a környezetét is vizsgálni.
Milyen területek szolgálhatják még ezt, a
missziós célt?
Ha az ember
elkezd gondolkozni a világról, a maga életéről abban rengeteg lehetőség van,
hogy megmutassuk, Isten mit mond erről. Fontos lett számunkra az önismereti
téma, a pszichológia, a kapcsolatok: házasság, család, párválasztás. Ezeken, a
kérdéseken keresztül meg lehet szólítani, azt is, akinek fontos a hit, mert ő
is fejlődhet, és azokat is, akiknek eddig nem volt fontos. Ilyen terület még
tulajdonképpen a tudomány, amikor az emberek gondolkodnak arról, hogy mi hogy
van a világban.
És a gyerekkönyvek?
Nagyon meghatározó dolog, hogy a
gyerekünknek mit olvasunk. Elkezdtünk keresgélni gyerekkönyveket, ami
szemléletünknek is megfelel, és a képi illusztrációja is gazdag, kiadtunk
párat, mára pedig egy elég erős gyerekkönyv részlegünk is van. Meghatározó az
volt, hogy vállaltuk e témát, hogy rájöttünk, a gyerekkönyv a szülőt is
formálja.
Mindehhez miért lényeges az ökumenikus
szemlélet?
A nem keresztény emberek, nem úgy
gondolkodnak a kereszténységről, hogy ez katolikus, ez református, evangélikus,
baptista. Nagyon fontos, hogy a központi üzenetét mutassuk meg a
kereszténységnek. Törekszünk arra, hogy felekezetileg semlegesek maradjunk,
elsősorban protestáns szerzőink vannak, de van katolikus szerzőnk is. Kezdettől fogva célunk, hogy megőrizzük
függetlenségünket, nincs céljaink között olyan kérdésekkel való foglalkozás,
amely egyik vagy felekezet speciális jellemzőihez tartozik, ezeket, a
kérdéseket meghagyjuk a felekezeti kiadóknak. Van, ami közös a felekezetekben,
a kereszténységben, és ezeket szeretnénk úgy megfogalmazni, hogy az érthető
legyen a kor embere számára.
Angol
nyelvű könyvek fordításai találhatók meg a polcaikon. Terveznek több magyar
szerzős művet megjelentetni?
Fontos volt
számunkra mindig is, hogy magyar szerzőktől is jelentessünk meg könyveket.
Először az volt a célunk, hogy megmutassuk, kik vagyunk, mit gondolunk mi,
ezután pedig ehhez találni hazánkban is partnereket. Mára elég sok magyar
könyvünk van. A történelmünk specialitás, azt senki nem fogja megírni csak a
magyarok. Például Keken András életrajzi regényét, tavaly adtuk ki, vagy
korábban Bauhoffer György életrajzát, aki egy magyar evangélikus lelkész volt.
Másrészt interjúkat is jelentetünk meg, ami egyben nagyon jó evangélizációs
lehetőség is.
Mit gondol, mi volt az elmúlt időszak
legnagyobb sikere?
Legnagyobb siker az, hogy
építkezni tudtunk. Hogy egy alulról induló kezdeményezés el tudott jutni oda
ahol ma tartunk. Tehát a folyamatot tartom sikernek.
És legnagyobb nehézsége?
Egyszerűen minden nap vannak
nehézségeink, amikkel meg kell küzdenünk. Az egyik nagy nehézség, hogy
állandóan változunk, 1 munkatárssal indultunk, most 10-en vagyunk, és mihelyt
kitalálunk egy koncepciót, hogy hogyan dolgozzunk, már kinőttük annak a
keretét.
Milyen jövő áll most a Harmat előtt?
Nemrég
családi és párkapcsolati magazin kiadásába kezdtünk, hiszen a ma embere egyre
vizuálisabb, és az élettempója egyre kevésbé teszi lehetővé, hogy egy-egy
témában jobban elmélyüljön, így egy magazin nagy érték lehet. Fontos számunkra
a hosszú távú tervezés, az újítás, de a legnagyobb váltásokat soha nem egy
asztal körül ülve terveztük meg.
Azt látom,
hogy Isten az, aki vezetett, és igénybe vett minket eddig és ez bizalmat ad a
jövőre nézve is.
Az interjút készítette Hajduk Zsófia
Vissza a tartalomhoz
ÁGOSTAI HITVALLÁS – AZ ÚRVACSORÁRÓL
Az úrvacsoráról azt tanítják, hogy Krisztus teste és vére
valóságosan jelen van és kiosztásra kerül az úrvacsorával élőknek. Egyúttal
elvetik azokat, akik másképpen tanítanak.
Egyházunk
második szentségéről (az első a keresztség) az Ágostai Hitvallás igen
szűkszavúan ír, ennek ellenére nagy a jelentősége: az ember üdvösségéről tesz bizonyságot.
Ezért Isten kegyelmének, szeretetének látható jele a szentség. Alapvető
ismertető jegyei: Jézus rendelte el, üdvösség ígérete fűződik hozzá, és látható
jele van. Mindegyik kijelentés egy gyönyörű ajándékról tesz bizonyságot.
Jézus rendelte el: „Ez az én
testem… Ez az én vérem… Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre” – olvassuk az
utolsó vacsora evangéliumában, örömhírében. Ezek az igék szólnak arról, hogy
Megváltónk testét és vérét – önmagát adja nekünk. Igazi (asztal)közösségre hív,
ahol nem számít, hogy ki kicsoda, csak az ő vendégszeretete. Ő hív mindenkit,
aki megfáradt, gondterhelt, hogy nála megnyugvást találjon (Mt 11,28).
Valóságos találkozás történik az úrvacsorában, ahogy történt egykor
Bartimeussal, Lázárral, Zákeussal, az emmausi tanítványokkal. Ez a találkozás
kelt életre, gyógyít meg, indít más utakra, erősít meg a hitben. Nem véletlen,
hogy éppen ezért az „ősegyház” életében mindennapi gyakorlat volt Krisztus
testének és vérének vétele, mert minden nap éhezték és szomjazták ezt az ajándékot,
találkozást: „kitartóan részt vettek az apostoli tanításban, a közösségben, a
kenyér megtörésében és az imádkozásban” (ApCsel 2,42).
Üdvösség
ígérete fűződik hozzá: „Aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, annak
örök élete van, és én feltámasztom őt az utolsó napon” (Jn 6,54). Az úrvacsora
és az örök élet a golgotai keresztben kapcsolódik össze. Azért van örök
életünk, mert Isten Jézus Krisztuson büntette meg a mi bűneinket. „Ő bűnhődött,
hogy nekünk békességünk legyen, az ő sebei árán gyógyultunk meg” (Ézs 53,5).
Ebben a helyettes áldozatban történt meg bűneink bocsánata. Már nincs semmi,
ami elválaszthatna az örök élettől – Jézusért. Ahol pedig bűnbocsánat van, ott
élet és üdvösség is van – írja Luther a Kis Kátéban. Mindez Benne, az ő teste
és vére által a miénk, hiszen az „érettetek adatott” kijelentés Isten
valóságos, minket megmentő szeretetéről tesz bizonyságot. Ezért ígéri Mesterünk
az örök életet mindazoknak, akik bűneik bocsánatára élnek testével és vérével.
Látható
jel: a kenyér és a bor. Nem a jegyek számítanak (lehetett volna más is), hanem
a láthatóság. Mindannyiunknak szüksége van az életben kapaszkodókra, amelyek
meggyőznek a tényekről. Jelen esetben arról, hogy a megváltás valóban
megtörtént, valóban van bűneinkre bocsánat, valóban örök életünk van –
Jézusért. Az úrvacsora ezt a kapaszkodót adja mindenkinek. Teljes szívvel
bízhatok abban, hogy a megváltás megtörtént, értem. Így kapcsolódik össze
látványosan a kereszt és az én életem.
Az
úrvacsorát más felekezetben eucharisztiának is nevezik, azaz hálaadásnak,
örömnek. Valóban így van. Hatalmas titok, misztérium történik ebben a
szentségben. Isten cselekszik általa bennünk. Nem tudjuk hogyan. Senki sem
tudja az észnek megmagyarázni, hogy a kenyér és a bor hogyan lesz Krisztus
teste és vére. Ez az ajándék nem a logikának, az észnek adatott, hanem a
szívnek, hogy teljes, megingathatatlan bizalma legyen Isten országa, és az abba
való bemenetel felől. Ez ébreszt bennünk
örömet, hálaadást, félelmektől szabadulást.
Urunk ma is asztalközösségbe hívja tanítványait, akik
éhezzük és szomjazzuk drága jelenlétét, hogy ezzel az örömmel, kegyelemmel
adjon új életet.
Eszlényi Ákos
lelkész
Vissza a tartalomhoz
GYEREKOLDAL
Túrmezei Erzsébet:
Sűrű erdő mélyén
Sűrű
erdő mélyén kicsi bárány béget.
Te
elveszett bárány, Jézus keres téged.
Megkérdi
az erdő minden bokrát, fáját,
Ugyan
melyik látta szegény báránykáját.
Szúró tövis tépi, hull a vére érted.
Te elveszett bárány, Jézus keres téged.
Mint ő, a jó pásztor, nem szeret úgy
senki.
Szegény báránykáját vérén is megmenti
Engem keres Jézus, veszni nem hagy árván.
Ha
megtalál Jézus, hazavisz a vállán.
Hív
szerető szóval: Hol vagy kicsi bárány?
Megment
engem Jézus hulló vére árán.
Vissza a tartalomhoz
Istentisztelet Nőtincsen
Nagy örömmel készültünk a Nőtincsen tartandó
istentiszteletre, amire október 16-án került sor. Már korábban kezdtünk érte
imádkozni, majd szervezni és hívogatni a testvéreket. Az iskolában kaptunk
helyet az alkalom megtartására.
Napsütéses vasárnap délután volt, és valaki meg is jegyezte,
hogy a focipálya felé többen mennek, mint az iskolába, de örömünkre szép
számmal jöttünk össze.
Eszlényi Ákos lelkésztestvérünk köszöntő szavaival és imádsággal
kezdtük az alkalmat. Majd az ősagárdi ifisek zenei szolgálata következett,
minek keretében megtanítottak nekünk néhány éneket.
Az első ének a Találkozni jöttem veled Istenem… volt, és
valóban azért jöttünk össze, hogy az Úrral találkozzunk. Eszlényi Ákos igei
szolgálatában arról hallhattunk, hogy Kicsoda Isten?
Mikor Mózesnek azt mondta az Úr, hogy vezesse ki a népet
Egyiptomból, Mózes megkérdezte: de mit mondjak ki küldött engem, mi a neved?
Vagyok, aki vagyok: Mond izráel fiainak, a Vagyok küldött hozzátok. Ez a
Vagyok, jön közénk is, hogy minél inkább megismerjük és engedjük be az
életünkbe, hogy formálhassa a mi szívünket, életünket.
Majd újra a fiatalok szolgálata és közös éneklés
következett. Jó volt hallani, hogy az, aki nem ismerte az éneket próbált
bekapcsolódni, hogy együtt dicsérjük az Urat.
Végül imaközösséggel zárult az alkalom. Majd a testvéreket
teával kínáltuk és kicsit beszélgettünk, ismerkedtünk.
„Találkozni jöttem Veled Istenem. Te jól ismersz engem, s én kitárom a
szívem. Itt vagyok Istenem, vizsgálj meg engem! Itt vagyok Istenem, leteszem
életem. Itt vagyok Istenem, hogy halljam a hangodat. Itt vagyok Istenem, hogy
tegyem akaratodat.”
Nagy Tiborné
Vissza a tartalomhoz
Idézetek Böjte Csaba OFM.
Hiszek a szeretet végső
győzelmében
c. könyvéből
Isten azt szeretné, hogy egész
világunk szép, gondozott park legyen.
Rajtunk múlik, hogy az lesz-e?
Ez a világ Isten túláradó
ajándéka neked, nekünk, nekem. Számomra Isten az, aki túláradó, végtelen
szeretettel szeret bennünket. Ajándékozó szeretettel szeret.
Keresztyénnek lenni azt jelenti,
hogy Isten csodaszép ajándékait észreveszem. Milyen rosszul eshet a mi Urunk
Istenünknek, hogy legtöbbször észre sem vesszük pazar ajándékait. Gondoljunk
csak bele, egy átlagos mai ember jobban él, mint egy király a középkorban!
Tudok én örvendeni?
Mindenkinek meg kellene írnia a
saját „magnificat”-ját! Ha van rá módod, tedd meg egyszer, vonulj vissza a
szobádba vagy a kápolnába egy lappal a kezedben, és írd meg a magad Hálaénekét!
Ha esketek,
azt szoktam mondani a vőlegénynek, hogy Isten téged annyira szeretett, hogy
megteremtett egy lányt, húsz-harminc évig nevelte, és most ajándékba adja neked
A te feleséged, öleld át, szeresd. És fordítva is igaz, hogy Isten annyira
szerette a melletted álló lányt, hogy téged megteremtett neki, legyen valaki
aki által megsimogathatja őt.
Isten
általam akar megsimogatni egy gyermeket, általam akarja szebbé tenni a földet,
általam akarja boldogabbá tenni az embereket. Isten selejtet nem teremt. Ő soha
nem mondja, hogy „Na csapjuk össze még ezt a gyereket” – és utána „Menjél fiam,
ne is lássalak!” Hiszem azt, hogy Isten mindig belead apait-anyait, minden tőle
telhetőt, minden teremtményébe. Az Isten által teremtett ember jó. Nagyon el
tud mocskolódni, látszólag nagyon gonosszá tud válni, de mélyen bent, a lelke
mélyén ott van a tisztaság.
A
boldogság nem abból áll, hogy fogyasztunk, hogy sikereink vannak, hogy
tapsolnak nekünk, hogy egymás fölé kerekedünk – a boldogság abban áll, hogy jót
teszünk. Jót tenni jó. Az Isten teremtette embernek szerintem ez a hivatása.
Az
asszonynak úgy kellene a férjére néznie, mint a világ legnagyszerűbb emberére
-, mert akkor az az ember, a férj a világ legnagyszerűbb édesapja lesz. És
tudjon úgy nézni a férj az ő feleségére, mint a világ legcsodálatosabb asszonyára
-, mert akkor az asszony kivirágzik, szárnyai nőnek, és lehozza a csillagokat
az égből a családjáért. Nagyon fontos, hogy tudjuk: ha valaki mellettünk
elnyomorodik, vagy ha valaki mellettünk elzüllik, akkor én is hibás vagyok,
mert a hitemmel nem tudtam szárnyakat adni neki; nem segítettem, hogy nagyra
nőjön, sőt talán ítéleteimmel kárhozatba taszítottam. Gyermeked, férjed,
feleséged olyannak látja saját magát, amilyennek a te szemed tükre mutatja!
Hitünkkel, bizalmunkkal egymásból elő- és kiszerethetjük a szentet, a boldog
embert.
Sajnos
mindannyiunk életében vannak olyan pillanatok, amikor az ember elfárad, amikor
az élet terhessé válik. Próbálok valami szépet tenni és kudarc lesz belőle.
Valakit szeretünk és az illető nem válaszol szeretetünkre, ragaszkodásunkra,
sőt az is lehet, hogy bizalmunkkal visszaélve éppenséggel tönkretesz bennünket.
Ez is megtörténhet. Miért van ez így? Ez egy nagy-nagy titok, amire se ma, se
később nem tudunk válaszolni. Ha Isten valamit elvesz, akkor hiszem, hogy valami
szebbet akar adni az embernek. Gyönyörű szép emberi vonások kerülnek a
felszínre a bajban. Ha Isten megenged valami rosszat, akkor valami sokkal
rosszabbtól akar megvédeni bennünket, vagy valami olyan útra akar vezetni,
amelyre magunktól sohasem térnénk rá.
Csak a
halálunk után vagy a túlvilágról visszanézve fogjuk megérteni a nagy
összefüggéseket az életünkben! Nekünk olyan Istenünk van, aki nem kihúzott
derékkal, hollywoodi mosollyal viszi a maga keresztjét, hanem vérzik, szenved,
elesik,
összevegyül a sárral, sír és vérrel verejtékezik. Látszólag értelmetlenül
szenved, de nem adja fel, nem tér le a szeretet útjáról. Hűséges mindhalálig.
Soha nem az a fontos, ami mögöttem van, hanem
ami előttem áll
Beküldte: Kalácska Béla
Vissza a tartalomhoz
Jó az Úrnak szolgálni
Egy évvel ezelőtti meghívásnak
eleget téve 2010. október 17-én reggeli öt órakor az énekkari tagok, illetve
néhány érdeklődő gyülekezeti tag elindultunk Körmendre.
Előzménye az volt a szolgálatnak,
hogy régebben itt szolgált lelkészünk Szolga Tőkés Sándor meghívta szolgálni az
énekkart, és a jelenleg szolgáló lelkészt. Cél volt a testvéri kapcsolat
erősítése két gyülekezet között, valamint felébreszteni a vágyat a Körmendi
Gyülekezetben, saját kórus megalapítására.
A közel négy órás út
zökkenőmentesen telt. Megérkezésünkkor nagy szeretettel fogadtak minket az
ottani gyülekezet tagjai.
Rövid ismerkedésre volt még
időnk, hisz voltak köztünk olyan tagok, akik még nem találkoztak a Szolga Tőkés
családdal.
Az istentisztelet rendhagyó volt,
hisz keresztelési szolgálatot végzett Sándor, ezután Jutka és a gyerekek
csoportja köszöntötte az idősek napja alkalmából a helyi, illetve szórványokból
jelenlévő időseket énekkel, verssel.
Kórusunk négy énekből álló
szolgálata következett. Hiszem, hogy a karvezetőnk által kiválasztott művek
előadása, és mondanivalója megérintette a híveket, nemcsak élményt adva, hanem
vágyat ébresztve saját énekkar életre keltésére.
Az igehirdetés szolgálatát
Eszlényi Ákos lelkésztestvérünk végezte Lk.14. 25-35. alapján.
Szó esett az önmegtagadásról,
kereszthordozásról, a megízetlenült sóról. Lekötötte az emberek figyelmét az
elhangzott igék magyarázata, hisz a hosszúra nyúlt istentisztelet alatt még a
gyermekek sem mocorogtak.
Látszott az arcokon a figyelem, a
más lelkész igehirdetése iránt. A záró rész szolgálatát közösen végezte a két
lelkész, majd a templom bejáratánál közösen invitálták a testvéreket
szeretetvendégségre a gyülekezeti terembe.
Gulyáslevest főzött két
presbiter-testvér, mely nagyon finom volt, ám forrósága miatt szinte mindenkinek
megégette a nyelvét.
A finom házi sütemények
elfogyasztása után Sándor felkért bennünket bemutatkozásra, illetve
bizonyságtételre. Felelevenedtek a régi közös emlékek, melyekhez Sándor is fűzött néhány mondatot, Ő hogyan
élte meg ezeket az eseményeket, mint lelkész.
Ott volt Pecznyik Pali bácsi is,
aki 92 éves és saját verseivel gazdagított az együttlétünket.
Majd a vendéglátók is sorban bemutatkoztak és
bizonyságot tettek.
Az együttlét csúcspontja a közös
éneklés és fényképeszkedés volt. Az idő olyan gyorsan előre haladt, hogy rövid
búcsúzkodás után elindultunk hazafelé.
Devecsernél láthattuk az útra
kihordott vörös iszapot és a gépfegyveres rendőröket. Ez elgondolkodtatott,
hogy mennyire törékeny az emberi biztonságunk, létünk.
Megálltunk Fóton, ahol Sohan
László és családja rövid kávézás után büszkén mutatta be szolgálati helyét, a
Mandák házat.
Bizony sötét este volt, mire
Ősagárdon kiszálltunk a buszból, kissé fáradtan, álmosan. Tudom azonban, hogy
ez a nap nem múlik el nyomtalanul az életünkben, sem vendégül-látóink életében.
Beküldte: Koczur Tibor
Vissza a tartalomhoz
Balogh Miklós: Isten temploma
Nem
attól lesz egy ház az én házammá,
Hogy
benne rólam hangzik sok beszéd,
Ének,
zene vagy vers dicsérget engem,
Dicsérve
vendégem szívét, eszét.
Enyémmé
akkor lesz és otthonommá,
Ha
benne mindig szívesen lakom,
Szeretteim
háláját nem szavakban,
Nekem
szolgáló tettekben kapom.
Isten
háza is akkor lesz e hajlék,
Ha
benne Ő szívesen van jelen!
S
hálám gyümölcse sem csupán szavakban,
De
Őt szolgáló tettekben terem.
Ám
van Urunknak ennél véglegesebb,
Mégis
közelben lévő otthona,
Amelyben
ettől távol is velem van,
Ha
szívem lesz állandó temploma.
Templomszentelési
istentisztelet 2010. november 14.-én 10 óra 30 perckor lesz megtartva.
Mindenkit szeretettel várunk!
Vissza a tartalomhoz
Életünk megpróbáltatásai értékesek
A nehézségek és próbák hasznosak, mert feltárják előttünk
elégedetlen voltunkat és tehetetlenségünket, ezért megmutatják, milyenek is vagyunk valójában. Ezek szükségesek hívő életünk
és jellemünk formálásához. Nem ismerjük igazán önmagunkat mindaddig, amíg nem
érnek próbatételek. Ezek döbbentenek rá semmiségünkre és gyámoltalanságunkra,
így teljesen Krisztusra
vagyunk utalva, hogy mindent csakis Őbenne találjunk meg. Jákób
életének próbatételei arra szolgáltak, hogy önmagát maradéktalanul elítélje.
Jóbot a megpróbáltatások késztették arra, hogy feladja önbizalmát és
önigazságát. Pétert a próbák odáig juttatták, hogy erejét ne önmagában, hanem
egyedül Krisztusban találja meg. Ezért próbál minket is az Úr újra meg újra meggyőzni
arról, hogy teljesen tévesek a tulajdon erőnkkel kapcsolatos elképzeléseink, és
hogy el tudjuk mondani: „Élek többé nem én, hanem él bennem a
Krisztus” (Gal 2,20). Ezért, ha Isten nehézségeket ad elénk, ezekkel sokkal
többet akar elérni annál, mint amit gondolunk.
A próbákban meglátjuk Isten hatalmát
A próbatételek által tanuljuk meg felismerni az Istentől
való erőforrásokat, hinni, imádkozni, szeretni, türelmesnek és bátornak lenni.
Képesnek lenni arra, hogy másoknak segítsünk, és a próbatételeket a győzelem
lehetőségeiként fogjuk fel. Csakis nehéz körülmények között tanuljuk meg, hogy
Isten mindig elegendő segítséget nyújt. Izráelnek a Vörös-tengernél először el
kellett csendesednie, utána láthatták meg Isten szabadítását (2Móz 14,10-14).
Megtapasztalhatták ugyanezt a pusztai vándorlás idején is, amikor szinte minden
természettől való segélyforrás megszűnt, hogy megtanulják: Isten minden bajból
megmutatja a kivezető utat. Isten olyan mértékben válik valóságossá számunkra, amilyen
mértékben megérezzük, hogy szükségeinkben segítségünkre van. Így minden egyes
nehézségünk alkalom arra, hogy Isten kijelentse számunkra végtelen
bölcsességét, hatalmát és kegyelmét. Isten engedi, hogy a sorozatosan megtapasztalt
szorongatott helyzeteink folytatódjanak mindaddig,
amíg Krisztus olyan valósággá nem lesz számunkra, mint kiontott könnyeink, szívet-lelket
megremegtető szorongásaink, legyőzhetetlennek látszó, hegyként elénk meredő gondjaink.
A próbatételeink olyan élővé teszik előttünk Krisztust,
mint amilyen valóságos maga a nyomorúságunk. Pál írja, hogy ki volt téve
mindenféle nehézségnek, hogy megtapasztalja: a Krisztus ereje lakozott benne,
és ez elegendő volt minden szükségének az elviseléséhez. Ezért szinte
örvendezett a súlyos helyzetnek, mert mindegyikben egy-egy alkalmat látott
arra, hogy bebizonyosodjék az Úr hozzá szóló mondása: „Elég neked az én
kegyelmem, mert az én erőm erőtlenség által jut céljához” (2Kor
12,9).
Ugyanígy mi is megtapasztalhatjuk, hogy az Úr képes
megoldani számunkra minden nehéz helyzetet, hogy mi is tanúságot tehessünk e
világnak arról, hogy Isten kegyelme által képesek vagyunk örvendezők lenni,
mert Ő minden szükségünket betölti a Jézus Krisztusban kijelentett kegyelmének gazdagsága
szerint (Fil 4,19).
A próbák megtanítanak hinni
A nehézségek által Isten szinte ösztönöz minket arra, hogy
bízzunk az Ő hűségében és szeretetében, s ez a bizalom egyre növekedjék
bennünk. A sas is úgy tanítja repülni fiókáit, hogy kilöki őket a fészkükből a
levegőbe, ahol magukra hagyatva – vagy repülnek, vagy lezuhannak. Ezáltal kell
megismerniük, hogy kicsiny szárnyaik még erőtlenek. S miközben kétségbeesve
kapálóznak a levegőégben, megismerik új életformájuk titkát. Lassanként megtanulják,
hogyan kell égi útjukat szelni szárnyaikkal, kihasználva a légáramlatokat. Így
tanítja Isten is a gyermekeit, hogy kihasználják a hit lendítő erejét azzal,
hogy elveszi támaszukat a mélység fölött. Ekkor vagy alázuhannak, vagy pedig
megtanulják, hogy Isten ugyanúgy védelmezi őket, ahogyan a sas kiterjesztett
szárnyaival támaszul alárepül gyönge, gyámoltalanul csapkodó fiókáinak. Hajlamosak
vagyunk a látható dolgokra támaszkodni, ezért teljesen újszerű élmény számunkra,
Ha magunkra vagyunk hagyatva, és egyedül
a láthatatlan Istenre
támaszkodhatunk. Pedig ezt a leckét meg kell tanulnunk, ha
lelkünk valaha is Isten nyugalmában akar lakozni, ahol egyedüli érzékszervünk a
hitünk marad, és egyetlen támaszunk az Isten. Isten gyöngéden alkalmazkodik
gyönge erőnkhöz, és Ő maga segít tovább. Bízzunk azért benne életünk eseményei
közepette, és erősítsen az a tudat, hogy miközben megpróbáltatunk, Jézus Krisztus
jó vitézeinek bizonyulunk.
A próbák megtanítanak imádkozni
A próbatételek alatt keressük az Istennel való négyszemközti
együttlétet. Jákóbot a próba térdre kényszerítette a Jabbók révénél (1Móz
32,24- 30). Megtanították a zsoltárost, hogy keresse a „Felséges rejtekében”
való lakozást (Zsolt 91,1). Pál apostol életét szüntelenül az Úr
jelenlététől függő életté tették a próbatételek. És minket is arra indítanak,
hogy szüntelenül keressük Istennek a jelenlétét, hiszen megismertük, hogy Ő
életünknek a védelmező Ura, és csak a vele való közösség nyújt biztonságot.
Alázattal kell megállapítanunk: Isten kénytelen szenvedéseket
és nyomorúságokat küldeni ránk, hogy minket mint gyermekeit a keblére
vonhasson. Mert túlontúl gyakran függetlenítjük tőle magunkat, ha jól megy a
sorunk és kényelmesen élünk. Legközelebb akkor vagyunk Istenhez, ha a
zsoltárossal együtt elmondhatjuk: „…látod nyomorúságunkat, ismered
lelkünk szorongásait” (Zsolt 31,8).
A próbák megtanítanak szeretni
Isten szeretné imádságainkat meghallgatni, ugyanakkor
azonban szeretné kemény szívünket meglágyítani, és szeretne megtanítani
bennünket – szeretni. Ezért engedi, hogy súlyos igazságtalanságok is
történjenek velünk, hogy mindezek Őhozzá vigyenek közelebb. És ekkor
megállapítjuk, hogy nincs meg bennünk az a szeretet, amely mindent eltűr (1Kor
13,7). A Szent Szellem megmutatja, hogy kudarcot vallottunk ezen a téren, és
elvezet minket a szeretet forrásához. Lehet, hogy még súlyosabb próbatételeknek
tesz ki bennünket mindaddig, amíg hálát nem tudunk adni az Ő mindent legyőző
szeretetéért.
A próbák türelemre tanítanak
Ha a nehézségek között tökéletesen tudunk cselekedni,
akkor lesz az életünk befejezetté és teljessé (Jak 1,4). Szellemi életünket
megkoronázó tanítást gyakran a szenvedések iskolájában nyerünk. A próbatételek
megszüntetik bennünk a szenvedésektől és fájdalmaktól való félelmet, mert megtapasztalhatjuk,
hogy Isten tart bennünket. Képessé tesznek minket arra, hogy az Ő ereje által felülemelkedjünk
a félelmen mindaddig, amíg örvendezni nem tudunk a Krisztus jó vitézeként megküzdött
harcban való győzelmünknek.
A próbák együttérzésre tanítanak
A próbatételek képessé tesznek minket arra, hogy másokon
segítsünk (2Kor 1,3-4). Ha valakinek a szívében nincs együttérzés, akkor aligha
képes másokat vigasztalni, tanácsot adni, és nem tud áldás lenni egy szenvedő
világban. A súlyos és fájdalmas próbatétel tesz képessé minket arra, hogy
embertársainkat megvigasztaljuk, erősítsük, és bátorítsuk mindazokat, akiket az
Úr elénk hoz, és akiknek elmondhatjuk: „Isten be fogja tölteni minden szükségedet
az Ő gazdagsága szerint dicsőséggel a Krisztus Jézusban” (Fil 4,19).
A próbák győzelemre vezetnek
Ha úrrá leszünk a próbatételeken Isten segítségével és az
Ő dicsőségére, akkor megmutatjuk a világnak, mire képes az az ember, aki
Krisztussal él. Isten azt szeretné, hogy ahol mások csődöt mondanak, ott mi
Krisztus levelei legyünk, amelyet minden ember olvashat (2Kor 3,2).
Példaadásunkkal megmutathatjuk, hogy Krisztus kegyelmének erejét minden emberi
szükség közepette meg lehet tapasztalni. Próbatételeink sugározni fogják Urunk
dicsőségét az új égen és az új Földön az eljövendő üdvkorszak dicsőségében is,
ahol Isten hervadhatatlan koszorúkkal jutalmaz meg bennünket. Akarunk tanulni
próbatételeinkből, és győzedelmesek lenni mindenekben lenni Őáltala, aki minket
szeretett? Ha igen, akkor meghalljuk egykor az Ő szájából:
Menj be a te Uradnak ünnepi lakomájára.
Vissza a tartalomhoz
Pecznyík Pál: Kolontár halott!
Vissza a tartalomhoz
Jeľią cesta, pravda a ľivot
Nech sa vám srdce neznepokojuje!
Verte v Boha, verte aj vo mňa!
V dome môjho Otca je mnoho príbytkov,
Keby ich nebolo,
Či by som vám bol povedal:
Idem vám pripravi» miesto?
A keď odídem a pripravím vám
Miesto, zase prídem a vezmem
Vás k sebe, aby
ste aj vy
Boli tam, kde som ja.
A cestu kam idem, poznáte.
Tomáą mu povedal:
Pane, nevieme, kam ideą.
Ako môľeme pozna» cestu?
Jeľią mu riekol:
Ja som cesta, i pravda
I ľivot. Nik neprichádza k Otcovi
Ak len nie skrze mňa.
Ak ste ma poznali,
Budete pozna» aj môjho Otca.
Evanjelium
podla Jána
Vissza a tartalomhoz
Felhívás:
Kéziratokat várunk a következő számainkhoz! Minden hónap 3. vasárnapi megjelenésre törekszünk, a kéziratok eljuttatásánál ezt kérjük vegyék figyelembe.
Kiadja: Ősagárdi Evangélikus Egyházközség Lelkészi Hivatala
Cím: 2610 Ősagárd, Rákóczi út 18.
Tel: 06-35-360-225
osagard@lutheran.hu
Szerkesztő: Misjákné Petyánszki Erzsébet
misjakerzsi@citromail.hu
Internetes változat: Zöld Zoltán
zolizold@gmail.com
A lap tetejére
|
|