Ősagárdi Hit
Ősagárdi Hit 2010. Október
Tisztelt látogatók! Örömmel értesítjük önöket hogy 2007. Decemberétől folyamatosan közöljük az Ősagárdi Hit című folyóiratunk internetes változatát. Íme a 2010. Októberi szám.
ŐSAGÁRDI HIT
„Isten van
veled mindenben, amit cselekszel.”
1.Mózes 21,22.
2010. október IV. évfolyam 9. szám
Tartalom: Tisztelt olvasó! A tartalomban szereplő írások aláhúzott címe, egyben hivatkozás is. Rákattinva az oldal a kiválasztott íráshoz ugrik.
„Emlékezem az ÚR tetteire, visszagondolok
hajdani csodáira. Végiggondolom
minden
tettedet, elmélkedem dolgaidon.”.
(Zsoltárok 77:12)
Egy történet jutott eszembe az
ige kapcsán. Ősagárdi parókiánkra látogatott egyszer Harmati Béla akkori
püspök. Ő ott született a parókián, kisgyermekként ott játszott a nagy
udvarban. Gyermekkora óta nem volt a nagy házban. Amikor belépett, hirtelen
feltornyosultak benne az emlékek és megszólalt látva a régi konyhaajtót.
-Jaj, de hiszen ez az
ajtófogantyú még az én időmből való! - Nézzétek, ezen a kisablakon
kukucskáltunk mindig! - Abban a
pillanatban felderült az arca, felidéződött egész gyermekkora, s talán maga is
egy kicsit gyermekké lett az emlékek hatására.
„Csodálatos képessége az embernek
az emlékezet. Emlékezet nélkül életképtelenek lennénk. Az élet lényege az
emlékezet „/Babits M/
Valóban, az ember egyedi módon képes elraktározni,
rendszerezni tapasztalatait, és felidézni az emlékekeit. Néha hiányos ez az
emlékezet, olykor pedig döbbenetesen pontos és éles. Gondoljunk bele: Ha nem működne az
emlékezetünk, akkor, mindig mindent elölről kellene kezdenünk. Talán magunk is
találkoztunk már olyan emberrel, aki amnéziában, a felejtés betegségében
szenvedett.
Az emberi agy különleges
képessége, hogy egyrészt folytonosan tanul új dolgokat, másrészt
visszaemlékszik arra, amit tanult.
Hihetetlen az a szellemi robbanás, amit egy gyermek értelme produkál. De
az emlékezetnek tudható be, hogy
járni tudunk és mozgásunk is rendezetté válik. A beszéd, a szavak
sokasága és még magunk sem tudjuk mennyi
minden függ az emlékezet képességétől. Isten bele kódolta a teremtett világba
az emlékezést. Olvassuk csak el Teremtés könyvét.
„Teremjen a föld fajtájának
megfelelőt.” A Fa emlékszik arra, hogy mit kell teremnie. Jézus utal is rá a
Hegyi beszéd végén: „Teremhet-e a bojtorján fügét?”
Az embert is emlékező lénynek
teremtette Isten. Átörökítjük
külsőnket, jó és rossz tulajdonságainkat, mozdulatainkat. Hányszor hallottam: pont úgy megy a fiatok,
mint az apja. De azt is mondták: az
anyja természetét örökölte.
Úgy is fogalmazhatnánk, hogy mi
Isten emléktáblái vagyunk.
Emlékezik minden sejtünk és
lelkünk is. Isten szívünk emléktáblájára írta törvényét is. Lelkiismeret formájában, mely emlékeztető jel
az ember számára. Nem véletlen mondjuk: Megszólalt a lelkiismerete.
Ravasz László református püspök,
egyik munkájában azt írta: Sorsunk emlékezetünkben van megírva.
Kutassunk mi is emlékezetünkben.
Milyen emlékeket tartunk a felszínen? Melyek azok a dolgok, melyeket ki
szeretnénk törölni még az emlékezetünkből is.
Némely emlék mélyen elraktározódott bennünk, de van, ami egy pillanat
alatt elszáll, mintha meg sem történtek volna, aztán valami különös érthetetlen
módon felbukkannak életünkben, pedig nem kutattunk emlékeinkben.
Emlékezhetünk olyan dolgokra,
melyek megbénítanak bennünket. Jézus
mondja, hogy aki az eke szarvára veti a kezét, és hátra tekint, nem alkalmas az
Isten országára. Vannak tehát olyan emlékeink, melyeket nem kell dédelgetni
és felidézni. Megkötöznek bennünket, és fogva tartják a lelkünket. Vigyázzunk,
mert a Sátánnak is jó az emlékező tehetsége, és emlékeztetni akar. A
legszentebb pillanatainkba ront be, a legdrágább emlékeinket gyalázza meg.
A Zsoltáros azonban azt mondja: „Emlékezem
az Úr tetteire, visszagondolok
hajdani csodáira. Végiggondolom minden tettedet, elmélkedem dolgaidon.”. (Zsoltárok 77:12)
Az Ószövetségben sokszor
olvashatunk emlékkövekről, melyek mintegy tanúbizonyságai voltak a Úr szavának,
vagy az ember fogadalmának. „Even haEzer
megsegítés köve” 1 Sam. 7. Filiszteusok elleni csata emlékére emelték.
A nagy csodákat meg kellett
örökíteni. Jákob amikor elmenekült a testvére haragja elől, a
pusztában egy látomásban találkozott Istennel. Hogy emlékezzen arra, aki
megszólította, egy emlékkövet állított azon a helyen, mert egyszer vissza akart
térni oda. Olvashatunk nemzetségtáblázatokról
emlékkönyvről, emlékoszlopokról, emlékírókról. A Biblia igen különleges
könyv ebből a szempontból is, mert emlékezésre méltónak tartja a történelmet,
az emberi életet. De sohasem öncélúan,
nem egyszerűen lejegyzi, hanem mindig Istenhez méri.
A hívő ember emlékei mindig az Úr
tettei és csodái is egyben. Fontos tudnunk, hogy honnan jöttünk és hogy
jutottunk idáig. Talán már mi is
felkiáltottunk életünk egy-egy határkövénél.
- Ó Istenem hogy jutottam el idáig! S ha visszatekintünk, akkor látjuk,
hogy saját erőnk nem lett volna elég. Isten velünk volt.
Minden igehirdetés emlékeztetés
akar lenni. Ahogy a Jelenések könyvében is olvassuk: „Emlékezzél meg hogy honnan
estél ki és térj meg ! „Jel 2,5
Milyen
jó visszaemlékezni igékre!
A kiskőrösi gyülekezeti terem
falán olvasható egy felirat: „ Ha Isten velünk, kicsoda ellenünk?” Róma
8,31: Gyermekkorom óta elkísér ez az ige. Beleégett a szívembe.
Bátorító ilyen emléket hordozni.( Vajon gyermekeink lelkébe milyen gondolatok
fognak égni egy életre szólóan? )
Emlékezés: Jézus Krisztus
is hagyott hátra emlékeket, amikor elment ebből a földi világból. Csak egyet említek:
„Ez tegyétek az én
emlékezetemre…” - mondja Jézus az utolsó vacsora alkalmával. Milyen nagy ajándék a bűnbocsánat lehetősége,
abból is látjuk, hogy könnyek között térdelünk az oltárhoz és megkönnyebbülve
távozunk.
A legnagyobb kegyelem számunkra
az, hogy Jézus nem a vétkeinkre emlékezik, hanem a kegyelemre tekint, melyet
már akkor elkészített számunkra, amikor még nem is voltunk. Emlékezz arra,
hogyan váltott meg Isten, hogyan karolt fel, amikor elestél. Hogyan hordozott,
amikor tehetetlen voltál. Az
Az Úr tetteire emlékezzél saját
életedben, hogy mint keresztyén ember másokat is emlékeztetni tudjál az Úr
dolgaira.
Mert csak az tud emlékeztetni másokat, aki maga is emlékszik az
evangélium titkára. Az tud emlékeztetni, aki emlékszik az Úr tetteire és
csodáira, mert hálás, mert szereti Istent, mert átélte a kegyelmet. Ámen
Úrvacsoraemlék
Gyorsan elszállt az élete. Mintha
minden most, ebben a pillanatban történt volna… Ijesztő súllyal sűrűsödnek
össze a régmúlt történései. Akkor
hirtelen felderengett egy emlék a gyermekkorból is, ahogy fogja édesanyja
kezét, és sietnek a misére. Szent áhítat, félhomály, valami megfoghatatlan
békesség és biztonság érzése árad újra el benne. Aztán az első úrvacsora íze.
Olyan „isteníz” féle emlék. Mert Isten szavát sokféle módon lehet szívünkbe
fogadni. Olvassuk, mert írva vagyon… Aztán hallgatjuk, mert szól a prédikáció.
Igen, ízleljük is kenyérben és borban.
Istennek íze van. Jó íze. Olyan szétáradó, testet-lelket tápláló,
szavakba önthetetlen mennyei íz. Emlék.
Mindez csak felidézett emlékfoszlány. A valóság egészen más. Kerekesszék és
szeretetotthon. Hogy került ide? Összeszorult szíve a gondolatra. Nem, nem
szabad felidézni. Nem jó újra járni a magányhoz vezető utat, mert beleszakad a
szív.
Akkor valaki gyengéden elkezdte
tolni a kerekesszékét. Csoszogó léptek, biztató szuszogást hallott ott a háta
mögött.
-Hová viszel kérdezte?
-Ma vasárnap van, megyünk a
kápolnába istentiszteletre. Magammal viszlek téged is.
Nem is tudta hirtelen mit
válaszoljon. Hiszen ő nem szokott templomba járni. Gyermekkorában édesanyja
vitte utoljára az istenházba, azóta talán nem is kívánkozott igazán. Tényleg miért is felejtette el Istent?
Aztán szólt az ige, zengett az
ének, olyan biztatóan és ismerősen.
Az istentisztelet végén odalépett
hozzá a pap. - Ez az Úr teste és vére, mely éretted adatott halálra a Golgota
oltárán.
És akkor megrendült lelkében. Könnyei
visszatarthatatlanul áradni kezdtek, feltört lelkéből a visszafojtott zokogás.
Az utolsó úrvacsoraemlék. És csak sírt és
sírt. Nem fájdalmasan, hanem megnyugodva és megbékélve. Mint aki elveszett, de
most megtaláltatott.
írta: Győri János Sámuelné
Vissza a tartalomhoz
IMATÉMÁK
Október
4-10.
|
Kérjük Istent, hogy vezesse
bölcsességben, igazságban, ismeretben a megválasztott önkormányzati
tisztségviselőket.
|
Október
11-17.
|
Lehoczky Endre /Sámsonházi
lelkész/ 11 éves unokája új vesét kapott. Imádkozzunk, hogy jól működjön a
vese, és azért is hogy a kislány és a család Isten szeretetébe tudjon
kapaszkodni ezekben, a nehéz időkben.
|
Október
18-24.
|
Imádkozzunk azokért a chilei
bányászokért, akik augusztus óta a föld mélyén vannak, hogy Isten tartsa meg
őket, és hozza fel őket a felszínre.
|
Október
25-31.
|
Kérjük az Egek Urát, hogy
nyissa meg az anyagi forrásokat a Mai Ige terjesztése előtt!
|
November
1-7.
|
Imádkozzunk magunkért, hogy meg
tudjunk állni mindenkor Isten és ember előtt!
|
„Nem ti választottatok ki engem, hanem én választottalak ki, és
rendeltelek titeket arra, hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek, és
gyümölcsötök megmaradjon, hogy bármit kértek az Atyától az én nevemben, megadja nektek.”
János
evangéliuma 15.16.
Vissza a tartalomhoz
Szeretettel köszöntjük az októberben született
olvasóinkat
Isten lánca
Nem, nem engedlek, fogom a kezed:
Az Isten lánca vagyok én neked.
Kötlek, magadhoz, élő kötelekkel,
Komoly, virrasztó, nehéz szeretettel.
A ködlő múltat, akarom, feledd,
S állj meg hajnalló mélyeid felett.
És nézz magadba boldog félelemmel:
Isten szemével és az én szememmel.
És tépd el mind a félig-fátylakat.
Akarom: láss és megszeresd magad.
Hogy lásd magad: ifjúnak és igaznak,
Erősségnek és mosolygó vigasznak.
Lásd, hogy világol a boldog titok:
A zengő porta, mit Isten nyitott.
Akarom: keljen új életre benned
Alvó dala az építő igennek.
És mosolyogd rám, édes jó barát,
Az erős Isten élő mosolyát.
Vissza a tartalomhoz
Lukátsi Vilma: Wittenberg
Október utolsó napja már.
A látóhatár
fénylő napkeltet ígér:
„Az igaz ember hitből él…”
Az a korszakváltó hajnal
megajándékozta a világot:
Szöget és kalapácsot
adott egy szerzetes kezébe.
…Amíg a vártemplomhoz ér:
„az igaz ember pedig hitből él…”
– suttogja, még csak önmagának,
de az egész világnak
szól attól kezdve az üzenet,
a kapura kiszögezett hitvallása
sok éjszakának…
A kinyitott szent Bibliának
fölismert igazsága beszél:
„Az igaz ember hitből él!”
…mert fújt a Szél
azon a kora reggelen,
nem maradt többé rejtelem,
hogy Isten szereti a világot
önmaga adott váltságot érte
Fia halála által!
S mert Ő mindent megfizetett,
azért nem lehet elveszett,
senki, aki hisz Benne!
Hisz, szeret és remél…
„Az igaz ember hitből él!”
Vissza a tartalomhoz
ÁGOSTAI HITVALLÁS – A KERESZTSÉGRŐL
A keresztségről azt
tanítják, hogy szükséges az üdvösséghez, és Isten a keresztség által kegyelmét
adja. Továbbá, hogy a gyermekeket meg kell keresztelni. Mikor ezeket a keresztség
által Istennek felajánljuk, Isten őket kegyelmébe fogadja.
Elítélik az anabaptistákat, akik helytelenítik a gyermekkeresztséget és
azt állítják, a gyermekek keresztség nélkül üdvözülnek.
A keresztség az Isten embert
megragadó megújító, éltető kegyelmének látható jele, eszköze. Ez az ajándék „végzi
a bűnök bocsánatát, megszabadít a haláltól és az ördögtől, s örök üdvösséget ad
mindazoknak, akik hiszik azt, amit Isten Igéje és ígérete mond” (Luther: Kis
Káté). Ereje, értéke abban áll, hogy általa nem mi teszünk valamit
üdvösségünkért, nem a mi hozzáállásunkon múlik, hanem benne maga az Úristen
cselekszik: gyermekévé fogad. Éppen úgy, ahogy az ézsaiási igében biztatja
népét: „Ne félj, mert megváltottalak, neveden szólítottalak, enyém vagy!” (Ézs
43,1).
Ennek a(z) (örök)befogadásnak a
legszebb mozzanata az, hogy nincs emberi feltétele, mert mindez kegyelem.
Krisztus nem véletlenül kérte tanítványait, hogy még a kisgyermekeket se
tiltsák el tőle, hanem engedjék őket Őhozzá (Mk 10,13-16). Így szól mindenkinek
az üdvösségre hívás: szegényeknek és gazdagoknak, időseknek és fiataloknak, hatalmasoknak
és megalázottaknak, farizeusoknak és vámszedőknek, otthon maradottaknak és
tékozlóknak… Mert igazság szerint, valamennyien ilyen gyermekek vagyunk: tehetetlenek és kiszolgáltatottak, mint a
tévelygő juhok (1Pt 2,25).
Ezért a kegyelemért és annak
átadására biztatja, küldi Jézus mindenkori tanítványait az egész világhoz: „tegyetek
tanítvánnyá minden népet, megkeresztelve őket az Atyának, a Fiúnak és a
Szentléleknek nevében, tanítva őket, hogy A keresztség eredeti
szóhasználatban bemerítést, elmerülést jelent. Jelenti azt, hogy belemerülünk,
részesedünk az Isten szabad kegyelemében, választásában, döntésében,
szeretetében, bűnbocsánatában (ApCsel 2,38). Ez a belemerülés adja meg az
üdvösségünket Krisztusért. Ő maga mondja: „Aki hisz, és
megkeresztelkedik, üdvözül” (Mk 16,16).
A keresztség Isten kegyelmének
látható jele – a vízben. Ez a láthatóság, tapasztalhatóság biztosít, erősít meg
és emlékeztet arra, hogy valóban Isten gyermekei vagyunk. Luther Mártonnak is
ez a „kapaszkodó” adott erőt. Mikor mélységekben vergődött, ezekkel a szavakkal
erősítette hitét: „Meg vagyok keresztelve!” Ez vigasztal minket is, ha Istent
távolinak látjuk, vagy ha lelkiismeretünk méltán vádol: mindennek ellenére
tény, hogy Istené vagyok. A keresztségben enyém lett a golgotai kereszt érdeme,
a bűnbocsánat. Ezért nincs már rajtam semmiféle kárhoztató ítélet – Őérte (Rm
8,1).
Ebbe az ígéretbe kapaszkodva, ebben bízva
(hit) kapjuk meg az új életet, születünk újjá, úgy, ahogy Pál írja: „Megjelent a mi üdvözítő Istenünk jósága és
emberszeretete, nem az általunk véghezvitt igaz cselekedetekért, hanem az ő
irgalmából üdvözített minket újjászülő és megújító fürdője a Szentlélek által,
akit kitöltött ránk gazdagon Jézus Krisztus, a mi Üdvözítőnk által, hogy az ő
kegyelméből megigazulva reménységünk szerint részesei legyünk az örök életnek”
(Tit 3,4-7).
Ez így igaz!
Eszlényi
Ákos
Vissza a tartalomhoz
Kis falu, nagy emberek
Így
emlékeztünk meg Fabó Andrásról
Szeptember
26.-án egy borongós esős, de áldott őszi napon az ősagárdi templom nyújtott
menedéket az embereknek, akik azért gyűltek össze, hogy Fabó Andrásra
emlékezzenek, születésének 200. évfordulójának alkalmából, és felavassák a
tiszteletére állított emlékművet.
Fabó András
nemcsak kis falunk lelkésze volt 38 éven keresztül, hanem tudós, író, gyűjtő, a
Magyar Tudományos Akadémia tagja is egy személyben, aki reformkori,
felvilágosodott emberként vett részt az ősagárdiak életében és kísérte
figyelemmel a falu szokásait, hétköznapjait, eseményeit. A visszavonultan élő
szerény tudósnak nem volt családja, így teljes odaadással szolgálhatott az
Ősagárdi Evangélikus Egyházközség minden tagjának.
Irodalmi
munkássága is jelentős, bár műveinek nagy részét álnéven publikálta. Ez egyik
ilyen Garády, amely Agárd betűinek felcseréléséből jött létre. Ebben az időben
kevés olyan lap jelent meg, amely ne publikálta volna tudományos írásait.
Így, két évszázad elteltével elevenítettük fel
ezeket, az emlékeket. A helyszín nem változott, a kis templom, a temető a régi
valójában áll, csak a jelenlévők mások, akik tiszteletüket teszik. Nem
ismerheti senki személyesen, mégis közelinek érzik.
A falubelieken
kívül számos vendég is megtisztelte jelenlétével az avatást.
A Magyar Tudományos Akadémia
elnöke sajnos nem tudott eleget tenni a meghívásnak külföldön való tartózkodása
miatt, de tisztelettel vette a megkeresést, és az emléknap alkalmából Isten
áldását kívánta az Ősagárdiaknak – írta levelében.
Szabó András esperes úr, Eszlényi
Ákos lelkészünk, és Gulácsiné Fabulya Hilda lelkész asszony emlékező áldása,
majd Agárdi András polgármester úr ünnepi megemlékezése után Harmati Béla
püspök úr beszédében hangzott el, hogy bár kis falu a mienk, annál több és nagy
embert lelhetünk fel benne.
Elhangzott az
„Itt van az ősz, itt van újra” a kis Korgyik Estellától, majd az ősagárdi lányok
énekeltek két szép népdalt,és olvastak fel egy-, az akkori korban megjelenő
prédikációs könyvből, amely a keresztény feleknek íródott, hogy megvédje őket
az akkori társadalom elvilágiasodásától. Ezt a könyvet Fabó András is forgatta,
útmutatóként használva lelkészi munkájához.
Részleteket
hallhattunk az Agárdi nép című 1854-ben megjelent tanulmányából, amely
tanúsítja Fabó András szoros kötődését az itt élőkhöz. Képek elevenedtek meg az
akkori szokásokról, elképzelhettük, hogyan is látja a falu lelkipásztora a
szeretett hívőit, és arról, hogy őseink törődtek azzal,hogy ne csupán homályos
emlékek maradjanak az utókornak. Szerették volna, ha a jövőben is szem előtt
tartanák az emberek, hogy az emberi kapcsolatoknál,egymás szereteténél nincsen
fontosabb.
Hallhattuk,
hogyan szerveződött az akkori Ősagárd közigazgatása, de betekintést nyerhettünk
a falusi életbe: hogyan töltötték az asszonyok, férfiak, gyermekek
mindennapjaikat.
Ezeket, a visszaemlékezéseket
segítette Végh József történész,
Ősagárdról szóló kutatástörténeti munkáival, aki személyesen is jelen
volt.
Miután
elhangzott a Himnusz és a Szózat, mindannyian kivonultunk Fabó András
emlékművéhez - amely ebből az alkalomból készült Simó Szabolcs fafaragó kezei
által -, majd sírhelyéhez, és megkoszorúztuk azt.
Beküldte: Pullai Krisztina
Vissza a tartalomhoz
Gyereksarok
Jeruzsálemben
élt egyszer egy Pál nevű ember. Tanult mesterember volt. Szép, színes sátrakat
tudott készíteni. készített. Ez a Pál egyszer elutazott egy távoli nagyvárosba,
Damaszkuszba. Szolgákat vitt magával. Meg köteleket. Férfiakat és asszonyokat
akart megkötözve Jeruzsálembe hurcolni és ott börtönbe juttatni. Úgy gondolta,
megérdemlik azok, hogy börtönbe jussanak, mert Jézus tanítványai, Jézust
szeretik.
Azt
pedig nem szabad – gondolta. A papok megtiltották. Aki mégis merészelné Jézust
szeretni, azt meg kell büntetni. Merthogy Jézus azt mondta magáról, hogy ő az
Isten Fia. A papok azt mondták, hogy Jézus csak egy csaló volt. Ezért büntették
meg, ölték meg őt. És aki Jézust követi, az is csaló. Ezek azt is mondták, hogy
Jézus föltámadt, és fölment a mennybe. Ezért üldözte őket Pál.
Minden
tőle telhetőt megtett, hogy Jézus követőit elfogja és börtönbe zárja. Így
szeretett volna Istennek jó szolgája lenni. Most útban volt Damaszkusz felé,
mert hallotta, hogy ott sokan szeretik Jézust.
Mikor a
város közelében járt, csoda történt: Jézus megmutatta Pálnak, hogy bizony nem
jól szolgálja az Istent. Hirtelen fény ragyogott föl Pál és kísérői fölött.
Akkora fényesség, hogy Pál kezét a szeméhez kapta és a földre esett ijedtében.
Hangot
hallott, őt szólította: „Miért teszel nekem rosszat? Miért üldözöl engem és az
én tanítványaimat?”
Pál
remegő hangon kérdezte: „Ki vagy, Uram?”
A Hang
válaszolt: „Én vagyok Jézus, akit te üldözöl.”
Jézus
hangja volt ez? Hát akkor mégis Isten Fia volt? Pál félelemtől reszketve
kérdezte: „Mit tegyek, Uram?”
Jézus
pedig ezt mondta: „Menj be a városba, ott majd megmondják neked, mit kell
tenned.”
Pál
ezután továbbment Damaszkuszba, de nem látott. Megvakult. Szolgái kézen fogva
vezették a városba. Pál annyira megrémült, hogy három napig semmit sem evett,
nem ivott. Sokat gondolkodott a történteken, de legfőképpen Jézusra. Imádkozni
kezdett hozzá, hogy ezentúl őt szolgálhassa.
És három
nap múlva eljött Pálhoz egy Anániás nevű ember, aki szerette Jézust. Pál fejére
tette a kezét és ezt mondta: „Az Úr küldött, hogy újra láss, és hogy az ő
szolgája legyél.”
Ekkor
Pál szemei megnyíltak. Újra látott. Megkeresztelkedett és Jézus tanítványa
lett. Ezután kezdte mondani az embereknek, hogy Jézus mégiscsak az Isten Fia,
és csak ő hozhat boldogságot.
Ezt a
csodát tette Pállal Jézus. Ezt akarja velünk is!
Rajzoljátok
le, hogy történt meg ez a csoda Pállal, és hozzátok el a templomba, hogy
kiállíthassuk!
Eszlényi Andi néni
Vissza a tartalomhoz
Id.Harmati Béla : Luther
Szegényen
született
Bányász-szülők
ölén,
Mégis ő
gyújtott fényt
Az újkor
kezdetén.
Kettő
volt vezére:
Krisztus
és az Ige!
Ezt a
kettőt írta
Milliók
szivibe.
Borús
volt az égbolt,
Mint az
őszi éjszaka,
Sötétségbe
borult
A hitnek
csillaga.
De tűz
gyúlt az égen,
Szólt
Isten a jóság:
Elég a
sötétből,
Legyen
világosság!
Legyen
világosság! –
Szólt – s
fény támadt nyomás,
Luther
felujjongott:
Krisztusom!
… Bibliám!
Fényes
papi rendek,
A koronás
császár!
Előttük
Könyvével
Luther
egymaga áll.
Egymaga,
de mégse,
Mert
Krisztus van vele.
S minden
fegyver ellen győz
Győz a
Krisztus a neve.
Égi fény
szívemben!
Kell?! –
mártírja leszek!
Itt állok
– szól bátran –
Másként
nem tehetek!
Hallod
Luther szavát?
Vagy kővé
vált szíved?!
Luther
azt kiáltja:
E Szent
Könyv a tied!
Luther!
Bibliádhoz
Hűtlenek
nem leszünk,
Krisztusnak
ma új
Hűséget
esküszünk!
Vissza a tartalomhoz
Cseri Kálmán – Isten kérdez
(Hiszed – e ezt?)
„…”Maradjatok
énbennem, és én tibennetek. Ahogyan a szőlővessző nem teremhet gyümölcsöt
magától, ha nem marad a szőlőtőn, úgy ti sem, ha nem maradtok énbennem. Én
vagyok a szőlőtőn, úgy ti sem, ha nem maradtok énbennem. Én vagyok a szőlőtő,
ti a szőlővessző: aki énbennem marad, és én őbenne, az terem sok gyümölcsöt,
mert nélkülem semmit sem tudtok cselekedni. Ha valaki nem marad énbennem,
kivetik, mint a lemetszett vesszőt, és megszárad összegyűjtik valamennyit,
tűzre vetik és elégetik.” (Jn 15,4-6)
He egy szőlővesszőt már levágtak, és az ott hever a földön,
az már nem fog teremni soha az életben többet. Ha pedig rajta marad a tőkén,
akármilyen kis nyiszlett vessző, csodálatos szőlőfürtök jelennek meg rajta. Nem
ő produkálja magában ott sem, (akkor ott is produkálna, amikor levágják, )
hanem a gyökér meg a tőke közreműködik abban, hogy ízt, zamatot, színt,
nedvességet, mindent oda felnyomjanak, és tudjon teremni.
Azt mondja Jézus: ugyanígy van a ti velem való közösségetek.
Egymagatokban, úgy, ahogy megszülettetek, eldobott szőlővessző vagytok.
Előbb-utóbb kiszárad és a tűzre vetik. A kárhozat tüzébe. Ha azonban szoros
közösség, ha szerves közösség alakul ki köztetek és köztem, akkor olyan
gyümölcsöket fogtok teremni, ami rám, a tőkére jellemző. Jézusra jellemző
tulajdonságok jelennek meg az ilyen emberben. megtartsák
mindazt, amit én parancsoltam nektek; és íme, én veletek vagyok minden napon a
világ végezetéig.”/Mt.28.19-20/ Ez az, amit nem szabad és nem
is lehet összetévesztenünk semmivel. Mindig szomorúan hallom, amikor emberek
azt hiszik, ez azonos azzal, hogy ő vallásos, templomba jár, szülei is azok
voltak, egyházi tisztséget viseltek, vagy jó érzésű ember…Ez nem azonos azzal.
Jézus azt kérdezi: Hiszel-e énbennem? Hiszed-e azt, hogy én vagyok az élet, és
össze van-e kötve már a te bioszod /életed/ az én életemmel? Ezt meg lehet
állapítani, mert akkor ott vannak a gyümölcsök. Meg ott vannak az életjelek. Ha
pedig nincsenek ott, ne hitessétek el magatokkal, hogy nektek van üdvösségetek.
Nem az a nagy tragédia, ha valakinek nincs, hanem az , ha
nem látja, hogy nincs, és nem kap ezen a lehetőségen, hogy Jézusból az élet
árad belénk. Vagy elhiteti magával, hogy van, de nincs közössége Jézussal. Meg
lehet különböztetni az élet illatát és a hullaszagot. Olya sok vallásos, jó
szándékú ember élete ilyen hullaszagú. Nincsenek jézusi gyümölcsök rajta. Hogy
lennének, mikor nincs közössége Jézussal? Nem hiszi, hogy Ő az élet, ő meg
rászorul arra, hogy az élettel kapcsolatba kerüljön, és sose volt olyan, hogy
kinyújtotta volna a hit kezét: Uram, rád szorulok, nélküled semmit sem
cselekedhetek, fogadj el engemet. Mihelyt ez bekövetkezik, beleárad a mennyei
élet…”
beküldte: Misják Johanna
„Légy bizalommal Istenhez, békülj meg vele,
Mert ennek jó eredménye lesz.”
Jób 22.21.
Vissza a tartalomhoz
A halott
asszony prédikációja
„ hogy levetkezzétek, ama régi élet szerint
való ó embert, amely megvan romolva a csalárdság kívánságai miatt, és
felöltözzétek amaz új embert, amely Isten szerint teremtetett igazságban és
valóságos szentségben” Efezus 4.22-24
Egy lelkész
,aki a Keleti tenger vidékén működött, egy hívével való találkozása után a
következőket jegyezte fel.:
Mondd csak
János, hogyan történt tulajdonképpen, hogy te megtértél? . az öreg halász
megkísérelte, hogy hajlott hátát egy kicsit kiegyenesítse, és azután ragyogó
szemét a papra emelte. Úgy látszott, hogy nem is akar feleletet adni. A szeme
mintha nem is a papot látta volna, hanem valakit a messze távolban.
A durva
barázdás arcon ünnepélyes ragyogás ült. Lelke nyilvánvalóan boldog,
felejthetetlen emlékkel foglalkozott. – Ugye már régen volt? – Igen, nagyon
régen. – válaszolt az öreg. Körülbelül 30 éve lehet.
Hogy történt?
– Hogy történt? Csodálatos módon. Egy prédikáció által. – Egy prédikáció által?
Hiszen akkor ez egészen természetes dolog volt.
Nem tisztelendő úr, ez éppen természetellenes
dolog volt. – Hol hallotta ezt a prédikációt? – Nem hallottam, hanem láttam. –
Látta ? – Igen, láttam. Mindennap együtt éltem vele. Prédikációt sokat
hallottam, de nem sokat törődtem velük. A legtöbbször nem is jelentenek valami
sokat. Nincs élet mögöttük, és ezért bennük sincs. De a sok prédikáció,
amelyekkel az ember naponta együtt él, azok igen. Azok igazak.
-Miféle
prédikáció volt, amelyekkel te együtt éltél? – ez az én halott feleségem volt.
– rejtélyekben beszélsz János. Hiszen az ember nem tud együtt élni egy
halottal.! – Dehogynem Tisztelendő úr! Könnyen lehet, Istennél lehetséges ez.-
Beszéld el közelebbről! – Igen, röviden elmondom. – Mária, a feleségem és én, bizonyos tekintetben egyformák voltunk. Már ami
a vérmérsékletet illeti. Mind ketten méregzsákok voltunk, és gyakran szembe
kerültünk egymással. Azután ő megtért, legalábbis azt állította. Én azonban nem
sokat éreztem belőle. Csak egy kicsit az első időkben,. De nemsokára minden a
régiben maradt. Feleségem eljárt az összejövetelekre, otthon Bibliát olvasott
és imádkozott. Így ment ez tovább._Ezen kívül prédikált nekem, az én
istentelenségemről, és azt mondta, hogy térjek meg. Néha még sírt is, hogy
megtérésre bírjon. De a gondolkodás módja és indulatai nem változtak meg.
Sokszor súlyos összecsapásaink voltak. Teljes erőből ingereltem és húztam őt,
mert ez az álszent valami, nem volt az ínyemre. Ezt meg az ő kereszténysége nem
tudta elviselni. Csak pár szó kellett és a háborúság máris meg volt köztünk.
Utána elsírhatott egy csomó könnyet, de azok a könnyek semmiféle benyomást nem
tettek rám. - János, hát nem akarsz megtérni??? – mondta egy napon, amikor az
összejövetelről hazajött. – Mire térjek meg? – kérdeztem felháborodva. – Hát az
új életre. – Hát tán neked van új életed? – kérdeztem. – Igen, azt hiszem, hogy
mégis minden erőtlenségemben is. Ne ránk néz János, mert mi gyenge emberek
vagyunk, és mi nem változunk meg. Istent nézd!
- Ej, Istent
nem láthatom. – feleltem. Téged pedig látlak, és a te kereszténységed nem kell!
Egyszer
azután karácsony körül, egy este megint összejövetelről jött haza. De ezen az
estén majdnem megijedtem tőle. Az arca fehér volt, mint a fal. Egy szót sem
szólt. Így telt el csendben néhány nap. Attól féltem, hogy elveszti az eszét.
Amikor egy napon aztán bent ültem, hogy kijavítsam a hálóimat, bejött, leült
mellém. Szeme csodálatos fényben ragyogott úgy, hogy nem bírtam ránézni.
Megfogta a kezemet és így szólt: János, én Istentől bocsánatot kértem, mert az
Ő nevére szégyent hoztam. Szentnek neveztem magam, és olyan kevés szent volt a
lényemben. Nagyon kellemetlenül kezdtem magam érezni. Tőled is bocsánatot
akarok kérni.
-Soha nem
voltam még nagyobb kínban. Sokkal könnyebb lett volna, ha összeszid, vagy
káromkodik.
Ettől a
naptól kezdve a feleségem meghalt. Meghalt a bűnnek. – Ugye megért Tisztelendő
úr? – Hát persze, de mond csak János, sohasem lett többet mérges? – Mindent
elkövettem, hogy felingereljem. Hogy nem lett-e újra mérges? Az elején
észrevettem, hogy benne van a méreg a testében. Tetszik érteni Tisztelendő úr?
De olyan erő
áradt rá a Szentléleknek, olyan mértéke, amilyent soha nem éreztem nála soha.
Olyan volt, mintha el volna rejtve mennyei hatalom által eltakarva, mintha
páncél vette volna körül, amin az én gonoszságom nem tud áthatolni. Nagyon
nehéz volt, az én gonosz szentségtelen természetemnek, hogy naponta, olyan
arcot kellett látnom, amelyet mintegy szent fátyol, Isteni békesség és Isteni
öröm vett körül.
Mindig
rosszabb lettem, de úgy látszott, hogy ez egyáltalán nem kísérti őt. A végén
odáig ment a dolog, hogy gyűlölni véltem őt. Gyűlöltem Istent, aki benne lakott, mert megítélt
engem.
Ez
kereszténység volt, ezt már megértettem. Nem kellett neki többé prédikálni,
mert ő maga volt a prédikáció. Mindig szebb lett, a végén olyan erősen hatott
rám, hogy meg kellett térnem. – így történt.
mpe
Vissza a tartalomhoz
Füle Lajos: Még felfogad
(Máté 20.1-16)
Élted telik, sőt
eltelik…
Jöjj, mielőtt napod
leszáll!
Egy óráért egésznapi
Bért ád ISTEN ,
szőlője vár.
Ma még jöhetsz, még
felfogad,
De már közel az
alkonyat,
Ne tétovázz, siess
nagyon!
Nem lesz talán több
alkalom
Vissza a tartalomhoz
„Az igaz ember hitből él”
A legjobb szerzetesként küzdött
Luther a kolostorban üdvösségéért. Még teljesen a középkori egyház embere volt,
a szerzetesi kegyességben kereste a tökéletességet. Rendszeresen sanyargatta
magát, önfeláldozó hűséggel végezte kötelességét, szigorúan őrködött tetteinek
és gondolatainak tisztasága felett, mégis napról napra jobban gyötörte az a
gondolat, hogy mindez nem elég az üdvösség kiérdemlésére. Maga mondta:”Ha
valaha egy barát a szerzetesi élet útján a mennybe ment, úgy oda akartam jutni
én is, sőt ha tovább is így tartott volna, akkor virrasztással, imádkozással,
olvasással és más munkával biztosan halálra gyötörtem volna magam.” Nem volt
olyan szerzetesi előírás, amit Luther a legpontosabban be ne tartott volna. De
minél jobban vizsgálta lelki életét, annál inkább méltatlannak érezte magát
Isten kegyelmére, s végül már kezdett kétségbeesni az üdvözülés reménye felett
is. A legjobb szerzetes összeroppant a középkori egyházi tanítás súlya alatt.
Luthernek meg kellett
tapasztalni, hogy senki sem tudja ránevelni magát arra, hogy üdvözüljön, még a
legkiválóbb szerzetes sem.
Staupitz János rendfőnök, Luther
atyai barátja, a fiatal szerzetes vergődését megszánva, azt mondta neki: „Maga
képzelt bűnös akar lenni, s Krisztust képzelt üdvözítőnek akarja tartani. Vésse
fejébe, hogy Krisztus valódi üdvözítő, s maga valódi bűnös. Isten nem játszik
szemfényvesztő játékot velünk, ő nem tréfált, amikor Fiát küldte, és értünk
feláldozta.” Staupitznak ilyen és ehhez hasonló szavai rendkívüli erővel
hatottak Lutherre.
Égő vággyal nyúlt a Szentíráshoz.
A kolostorban legfőbb olvasmánya volt. A holt betűk megelevenedtek Luther
előtt. Nagy lelki örvendezéssel olvasta, hogy a törvény által megismeri bűnös
voltát; a törvény megmutatta Isten követelő akaratát, amelyet az ember nem tud
önmaga erejéből teljesíteni. Isten Jézus Krisztust állította oda engesztelő
áldozatul, a benne való hit által igazul meg az ember Isten színe előtt. Isten
elkezdte Luthert reformálni. Még ekkor eszébe sem jutott Luthernek
szembeszállni a középkori egyházzal.
De már magában véve azzal a
ténnyel, hogy a középkori egyház tekintélye helyett magára Krisztusra figyelt,
önkéntelenül is letért a középkori vallásosság útjáról.
1517-ben Tetzel János közelebb
jött Wittenberghez. Luther hívei közül is sokan felkeresték s így Luthernek
közvetlen tapasztalata volt a bűnbocsátó cédulák romboló hatásáról. Miután
sikertelen maradt a főpapok felé intézett panasza, helyénvalónak látta, hogy
nyíltan fellépjen a hamis tanítás ellen. Erre a célra éppen mindenszentek
napját választotta, amelyet Wittenbergben is nagy tömegek ünnepeltek. A
megelőző napon délben kiszegezte a vártemplom ajtajára a híres 95 tételt,
amelyben megtámadta a bűnbocsánattal való kereskedést.
A reformáció indító oka
elsősorban az Isten igéjéhez való hűség volt. A Szentírás mindenek fölé
helyezése Luthernek a legfőbb reformátori cselekedete. Ez volt a reformáció
teológiai indító oka. A Szentíráshoz való hűség természetesen evangéliumi
magatartást is követelt, s ezért szükségképpen ellentétbe jutott Luther a középkori
egyház romlottságával.
A széles tömegek körében óriási
visszhangra talált Luther bátor fellépése. A wittenbergi vártemplom 95 tétele a
világtörténelem egyik legnagyobb folyamatát indította el.
Meglepő gyorsasággal terjedt
Luther 95 tétele. Luther maga mondta, „alig telt bele 14 nap s már bejárták
azok egész Németországot”. Négy hét múlva pedig tudta róla az egész keresztyén
világban. Természetesen oka volt miért terjedt ilyen gyorsan a 95 tétel. Széles
rétegek úgy fogadták Luther fellépését, mint új korszak hajnalát.
Kezdettől fogva átérezték Luther
95 tételének nagy jelentőségét kortársai.
Csakhamar a 95 tétel kitűzésétől
kezdték keltezni a reformáció megindulását.
Az írás megjelent d.dr.Ottlyk
Ernő: Luther élete és műve című könyvében
(mpe)
Vissza a tartalomhoz
Endrődi
Sándor: Aranypor
I.
Valamit mondanék neked, fiacskám,
Mit méltó, hogy elmédbe véss:
A bátorságot soh-se zavard össze
Azzal, mi - hencegés.
II.
Árok van előtted? Ne kicsinyeld kérlek,
Kudarc a jutalma minden hencegésnek.
Bizonyítsd be tettel, hogy ügyes, bátor vagy,
S akkor mondd a „Hopp”-ot, mikor - átugrottad.
III.
Mi nehéz, mi könnyű? Soh-se gondolj rája,
Csak fogj a dologhoz istenigazába.
A nehéz is könnyű lesz a törekvő jónak,
S a könnyű is nehéz a - nem akarónak.
IV.
Nem akarsz dolgozni? Akkor minden hiába!
Sült veréb nem repül az ember szájába.
Barázda sem dől ki pihenő ekébül
S bizony aratás sincs sehol - munka nélkül!
V.
Sokat ígér a föld, mit magad szántottál,
De azért, barátom, soh-se bizakodjál,
Ne nézd aratásnak, ami csak virágzás -
Emberé a munka, Istené az áldás!
mpe
Vissza a tartalomhoz
ALKALMAINK
Istentiszteletek
Ősagárdon minden
vasárnap 10.30-
(a hónap első vasárnapján úrvacsoraosztás)
Szlovák nyelvű
istentisztelet minden páratlan hónap
Utolsó vasárnapján 14.00-
Nőtincsen minden
hónap második vasárnapján 15.00-
Az Általános
Iskolában
Gyermek Bibliakör
minden vasárnap 9.30-
Hittanórák
Óvodások csütörtök 11.00-
1-2. osztály csütörtök 14.15-
3-5. osztály csütörtök 15.30-
Konfirmációórák
kedden és csütörtökön 17.00-
Ifjúsági órák
Kis ifi (13-17évesek) péntek 17.00-
Nagy ifi (18-) szombat 19.00-
Bibliaóra csütörtök
19.00-
Énekkar szombaton
18.00-
Asszonykör
minden második vasárnap 17.00-
ALKALMAINKRA MINDENKIT
SZERETETTEL
HÍVUNK ÉS VÁRUNK!!!
Vissza a tartalomhoz
Náman
Predvolal
som si dievča.
Čo
vieą o prorokovi Hospodinovom,
Kde
býva a ako je moľné,
®e
má takú moc?
Čo
je pravda a čo klam?
Triasla
sa od strachu
A
v jej očiach som čítal
Nevinnos»
a pokoru.
Pane,
mamička hovorila,
®e
náą národ mal
V
minulosti muľov,
Ktorí
milovali Boha.
a
od Neho mali tú moc.
A
taký muľ ľije aj dnes.
Videla
tvoja matka,
®e
niekoho uzdravil?
Neviem.
A
ty myslíą,
®e
by ma vedel uzdravi»?
Áno,
keby chcel.
Vissza a tartalomhoz
Felhívás:
Kéziratokat várunk a következő számainkhoz! Minden hónap 3. vasárnapi megjelenésre törekszünk, a kéziratok eljuttatásánál ezt kérjük vegyék figyelembe.
Kiadja: Ősagárdi Evangélikus Egyházközség Lelkészi Hivatala
Cím: 2610 Ősagárd, Rákóczi út 18.
Tel: 06-35-360-225
osagard@lutheran.hu
Szerkesztő: Misjákné Petyánszki Erzsébet
misjakerzsi@citromail.hu
Internetes változat: Zöld Zoltán
zolizold@gmail.com
A lap tetejére
|
|